Tuli pyyhkeitä!

• 1 / 1
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 16.8.2009 20:20
Olen saanut yksityisviestinä moitteita kirjoitustyylistäni Ranneliikkeessä ja asettumisesta muiden yläpuolelle. Hän perusteli ajatuksensa varsin hyvin. Kirjoittaja ei ole ilmaissut itsestään juurikaan mitään, mutta otaksun hänen olevan varsin nuori ainakin kirjoitustyylistä päätellen. Olen toki vastannut yksityisesti, mutta koska asia on tullut esille aikaisemminkin, niin jatkan myös julkisesti.

Kuuntelin juuri mielenkiintoisen keskustelun YLEn Aristoteleen kantapää -ohjelmasarjasta. Otsikkona oli: Miten puhua nuorille? Tutkija Markus Keränen on tutkinut nuorisoviestintää. Hän pitää virheenä sitä, että aikuinen yrittää alentua nuorten tasolle ja heidän kielenkäyttöönsä. Sellainen viestintä on tuomittu epäonnistumaan. Heikura suosittelee viestin perille menemiseksi purevaa ja jopa radikaalia peruskieltä.

Keskustelussa todettiin, että aikuiset ajattelevat nuorten olevan toiselta planeetalta. Heikura käänsi asian myös toisin päin. Nuoret ajattelevat aikuisten olevan toiselta planeetalta. (Muistelen SMO:n viitanneen joskus juuri tähän.)

Erona ajattelussa ikäluokkien välillä on ehkä se, että nuoret ovat kasvaneet kulutuskulttuuriin (minä lisään: myös toisenlaiseen informaatiokulttuuriin), jossa työtä tehdään, että voidaan ostaa muiden tuottamia palveluita. Vanhemmilla ikäluokilla ajattelu on totaalisesti toisenlaista. Mielenkiintoista oli myös tutkijan toteamus, että nuoret ovat arvoiltaan varsin konservatiivisia.

Olen mielestäni avoin palautteelle. Tyylini muuttuu, kun riittävästi samaan suuntaan olevia palautteita tulee esille. Asiattomat ja perustelemattomat palautteet yleensä ohitan kirjoittajan henkilökohtaisten ongelmien purkauksina.

Aristoteleen kantapää: Miten puhua nuorille?
http://www.yleradio1.fi/mp3/audio-download/1246442198-5764.mp3