HS: Parisuhde suojaa dementialta
Hesarin toisessa pääkirjoituksessa todetaan tänään, että kumppanin kanssa asuminen ehkäisee muistisairauksien puhkeamista. Väite perustuu pohjoiskarjalaisesta väestöstä parinkymmenen vuoden aikana tehtyyn seurantatutkimukseen. Sen perusteella yksin asuminen keski-iästä lähtien lisää vanhuusiässä dementoitumisen riskiä jopa kaksin- tai kolminkertaiseksi verrattuna ihmisiin, jotka asuvat kumppanin kanssa.
Jo aikaisemmin on todettu, että parisuhde suojaa monilta muiltakin ongelmilta. Elinajanodote on parisuhteessa elävillä pidempi kuin yksin asuvilla.
Dementoitumista voi torjua hakeutumalla muiden seuraan. On itsestä kiinni, käpertyykö kotiin sohvan nurkkaan tv:tä katsomaan vai lähteekö muiden ihmisten seuraan.
Eläkeläiset ovat Suomen nopeimmin kasvava väestöryhmä. Vanhenevien ihmisten dementoitumisen lykkäämisellä on myös taloudellista merkitystä.
Näin siis Hesari.
Oma ajatukseni on, että sateenkaari-ikäihmisillä on oman historiansakin vuoksi heteroita vaikeampaa hakeutua muiden joukkoon. Saatetaan myös pelätä nuorempien torjuntaa ja halveksuntaa. Sosiaalistumista pitää harjoitella kaiken ikää, samoin kuin vastuuntuntoa läheisistään.
Toisaalta nykyään on muodikasta olla homo ja uskon, että ulospäinsuuntautunut uusi homosukupolvi ainakin kasvaa sellaiseen vanhuuteen, että voimakkaita sosiaalisia turvaverkkoja on syntynyt yltympäriinsä. Tai että ainakin se on mahdollista. Ja sitäpaitsi vanhat ihmiset kun ei harrasta enää seksiä niin epäluulotkin varmaan vähenee ihmisten vanhetessa. =)
Siksi mua vähän ihmetyttää nää homovanhainkotisuunnitelmat. Pitääkö sitä erityisesti eristäytyä?
jumjum kirjoitti: "Siksi mua vähän ihmetyttää nää homovanhainkotisuunnitelmat."
Taitaa niille kuitenkin olla tilausta. Toteutus onkin sitten toinen juttu. Itse olen empinyt tällaisen ratkaisun suhteen. En innostu oma-alotteisesta eristäytymisestä tai gettoutumisesta.
Itse homona en muista koska olisin tehnyt "vallinan" olla homo. En ainakaan tv-ohjelmien innoittamana, koska en moista aparaattia kodistani löydä. Musta on parempi mittä erinlaisemmat ihmiset ovat vuorovaikutuksessa keskenään, koska avoin kanssakäyminen poistaneen hyvin erinlaisia ennakkoasenteita puolin ja toisin. Elämä on ihan kyllin hastavaa, ilman turhaakin vaikeutusta.
JuhaniV kirjoitti: "En innostu oma-alotteisesta eristäytymisestä tai gettoutumisesta."
Niin no, vanhainkoti pahimmillaan on ghetto jo sinällään.
Olin joskus opiskeluni alkuaikoina muutaman kuukauden tukholmalaisessa vanhusten kroonikkosairaalassa duunissa. Sen nähtyäni tipun mieluummin johonkin kivaan rotkoon vuoristoreissulla kuin tulen raihnaiseksi. Tosin ainakin tähän ikään (50 vee) olen ollut terve kuin pukki kuten free lancerin on syytä ollakin....
Ystävistä saattaa olla apua terveenä elämiseen pidempään. Ystävät voivat myös kohottaa verenpainetta. Onneksi ystävät voi valita, mutta sukulaisia ei voi.
IS: Ystävät parantavat terveyttä?
Uuden australialaistutkimuksen mukaan hyvät ystävät voivat auttaa elämään pidempään. Tutkimuksessa seurattiin 1 500 ihmistä kymmenen vuoden ajan. Ne, joilla oli paljon ystäviä, elivät noin 20 prosenttia pidempään kuin ne, joilla oli vähän ystäviä.
http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terveys.asp?id=1709362
(Huomaa kysymysmerkki IS:n otsikossa)
Voi parisuhteen toinen osapuoli myös toisinaan kohottaa verenpainetta... ;)
Parisuhteessa dementia voi olla jopa hyväksi..
Mä hakeutuisin oitis homojen vanhainkotiin, jos sellaista olisi tarjolla, kun vanhenen.
Must se vois olla työllisyyspoliittisesti silleen et heteroja ei otettais hoitajiks eikä lääkäreiks ollenkaan.
JuhaniV saa aivan vapaasti mennä heterojen vanhainkotiin heteromuijien( hoitsut) kiusattavaks : ei näemmä tiedä mitä se on, muuten olis toinen ääni kellossa.
Ne on siis niin järkyttävää sakkia et siinä nuijitaan oma itsemääräämisoikeus lattian rakoon....et paljon kitise enää sen jälkeen, kun voimat menee etkä pysty kunnolla liikkumaan. Lauma "pystyynnostettuja sikoja" kun ottaa ohjat käsiinsä!
Kolmoisriitti, mistä luulet, että homojen vanhainkodissa henkilökunnan laatu olisi yhtään sen korkeampi?
"Parisuhteessa dementia voi olla jopa hyväksi.."
Jep. Eli noidankehä...