Ei mene suu säkkiä myöten!

• 1 / 6
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 3.7.2009 22:47
Kuulin männäviikolla mielipiteen, jonka mukaan on aivan pakko päästä kerran talvessa Thaimaan lämpimään kaljaa imemään ja niistämään pallit tyhjiksi. Kyseisen sanojan perheellä ei olisi siihen mitenkään varaa. Talous on täysin kuralla.

Talousuutisissa kerrotaan pikavippejä otettavan edelleen vauhdikkaasti. Velkaneuvonnassa on puolestaan parin kuukauden jonot.

Radiouutisissa kuulin ettei festarikansalle kelpaa enää nakit ja muusi, vaan vaaditaan jopa shampanjaa ja sushia.

Maassa on suuri työttömyys. Talouselämä huonossa jamassa. Parempaa ei ole vieläkään näkyvissä. Siitä huolimatta porukka toimii, kuin mitään ongelmia ei olisikaan. Minun mielestäni nyt pitäisi niiden tehdä töitä, joilla sitä on ja kaikkien elää sen mukaan, ettei huominen olekaan taloudellisesti kovin varma.

(Tiedän, että Poriksella lorahtaa nyt housuun tämän aiheen lukiessaan ja heti alkaa vanha grammari toistaa lähes puhki kulunutta levyä proletariaatin diktatuurista ja prekariaatista. Mitäpä, jos hetken odottelisit, josko muillakin olisi jotain lausuttavaa aiheesta?)
No ainakaan tää taloustilanne ei ole mun elämään vaikuttanut mitenkään.
Enkä oikeastaan ole huomannut, että olisi kenenkään oman kaveripiirin/lähi sukulaistenkaan elämäänkään vaikuttanut.

Ainakin itse olen iloinen, että porukka silti ostaa kaikkea...
Koska jos porukka rupeisi vain säästämään pahan päivän varalle & lopettaisi esim. vaatteiden, huonekalujen yms ostamisen.
Silloin talous vasta menisikin pohjamutiin, kun kumminkin Suomessakin suurin osa ammateista rupeaa olemaan palveluammatteja.

Niin pitkään kuin porukalla ei ole ongelmia töiden kanssa. Olen vain iloinen että porukka ostelee paljon kaikkea.
  • 3 / 6
  • Juksteri
  • 4.7.2009 10:45
Ege kirjoitti: "No ainakaan tää taloustilanne ei ole mun elämään vaikuttanut mitenkään."

Huonot uutiset tulevat harvoin kello kaulassa. Tuoreimmat työttömyystilastot - tai työlilsyystilastot niin kuin niitä nykyään siistimmin kutsutaan - kertovat, että työttömiä työnhakijoita oli toukokuun lopulla 244 900. Tämä on 61 000 enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Kuvaaja kertoo tilanteen parhaiten. Työttömyys on viime syksynä kääntynyt jyrkkään nousuun, jonka loppua ei pysty vielä arvioimaan. Myös avointen työpaikkojen määrä on kääntynyt loivaan laskuun.

http://www.tem.fi/files/23754/TOUKO09.pdf
Ege kirjoitti: "No ainakaan tää taloustilanne ei ole mun elämään vaikuttanut mitenkään.
Enkä oikeastaan ole huomannut, että olisi kenenkään oman kaveripiirin/lähi sukulaistenkaan elämäänkään vaikuttanut."

Ege ei taida (iän puolesta) vielä olla työelämässä. Ja jos onkin saanut kesätyön niin, on sitten varsin onnekkaassa asemassa. Yritykset ovat palkanneet
huomattavasti vähemmän tai ollenkaan kesätyöntekijöitä. Sellaiset yritykset, joissa porukat on pistetty pakkolomalle, eivät ole palkanneet ollenkaan
"suviuunoja" - eivätkä lain mukaan saakkaan palkata.

Ja mitä tulee tuohon näkyvyyteen - meneekö jollakin hyvin tai huonosti, suomalainen tuppaa olemaan sellainen, ettei sitä huonosti menemistä näytetä
ulkopuoliselle helposti - julkisivua pidetään yllä konkurssiin asti.

Tuossa keväällä vielä kuuli "älä ruoki lamaa" - mainoksia vaikka kuinka, mutta nyt nekin ovat hävinneet. Kulutus talousvaikeuksissa on kaksi piippuinen juttu.
Jos et kuluta, aiheutat toisille välillisesti lomautuksia, jos kulutat liikaa ja väärään paikkaan, joudut itse ongelmien keskelle.

Kukin tietysti taaplaa tyylillään...
JuhaniV kirjoitti: "
(Tiedän, että Poriksella lorahtaa nyt housuun tämän aiheen lukiessaan ja heti alkaa vanha grammari toistaa lähes puhki kulunutta levyä proletariaatin diktatuurista ja prekariaatista. Mitäpä, jos hetken odottelisit, josko muillakin olisi jotain lausuttavaa aiheesta?)"

Sinulla kävi mäihä, JuhaniV, poljin pyörällä Helsingistä Sysmään ja olen täällä, koska kumi puhkesi enkä minä osaa sitä paikata. Kirjoitit avauksen silloin kun minä olin netin ulottumattomissa. Pyörämatkalla tuli ostettua elintarvikkeitten lisäksi ketjuöljyä ja matka taksilla Sysmään ja bussilla Sysmästä Helsinkiin. Tämä siis esimerkkinä todellisesta halpamatkailusta.

Mäntsälässä nautiskelin paikallisesta uimarannasta (ilmainen). Kun vaihtui maakunta Päijät-Hämeeksi, tuli halu täyttää vesivarastot. Tien varrella oli vain kuralätäköitä. Siltä varalta että sortuisin taloudelliset houkutuksiin oli molemmat huoltoasemat lakkautettu. Lahdessa ostin kaverille postikortin ja lähetin sen Helsinkiin.

Ensimmäinen yöpaikka oli Lahden Hennalassa hautausmaan lähellä puistossa. Sain nukkua rauhassa. Täytyy mainita vielä, että Hennala rauhoittui yöksikin.

Reissun toinen yöpyminen oli Sysmässä, eikä sekään hotellissa. Ajoin niin pitkälle, että järvi siinsi ja oli tien varrella lepopaikka, Pystytin teltan sinne. Koska sillä kohdin oli kauheaa pirunpeltoa, väänsin yhden kiven sijoiltaan niin sain telttani pystytettyä.

Nettiä käytin kerran Sysmän kirjastossa (ilmainen), siellä oli myös sisävessa (ilmainen).
  • 6 / 6
  • Ransom
  • 5.7.2009 14:45
JuhaniV: "Maassa on suuri työttömyys."

Hihi. Työttömyys% on noussut pari yksikköä ja yhtäkkiä työllisyystilanne onkin vaihtunut loistavasta aivan hirveäksi. Vai olisiko sittenkin niin, ettei se ole koskaan ollut Suomessa loistava?

JuhaniV: "Siitä huolimatta porukka toimii, kuin mitään ongelmia ei olisikaan."

No mutta, hehän noudattavat vain päättäjien toivomuksia, aivan kuten suomalainen kuuliaisena työmuurahaisena on opetettu tekemään. Torjukaa lama, kuluttakaa, ostakaa, lama kiertää Suomen jne. - näinähän meitä suomalaisia on neuvottu pitkin kevättä porvarimedian ja oikeistolaisten päättäjien toimesta. Ja vielä sokerina pohjalla herkullinen detalji; nyt on paras aika ostaa uusi (sijoitus)kämppä, koska ne ovat niin halpoja.

JuhaniV: "Minun mielestäni nyt pitäisi niiden tehdä töitä, joilla sitä on ja kaikkien elää sen mukaan, ettei huominen olekaan taloudellisesti kovin varma."

Vasta julkaistu tutkimus kertoo, että pikavippejä otetaan Suomessa nimenomaan köyhyyden paikkaamiseen. Nythän on niin, että päätöstä toimeentulotuesta, peruspäivärahasta ja ansiosidonnaisesta voi joutua odottamaan jopa kuukausia. Siinä sivussa pitää maksaa ruoat ja vuokra, aivan kuten Juhanikin tietää. Sinänsä ikävää, jos näistä joutuu maksamaan jopa 26% korkoa, mutta se on tietysti arvovalinta päättäjien taholta, jotka viimekädessä ME olemme äänestäneet päättämään asioista.

"... ettei festarikansalle kelpaa enää nakit ja muusi, vaan vaaditaan jopa shampanjaa ja sushia."

Entisistä lukiotutuista löytyy 4 tohtoriksi väitellyttä tutkijaa, kirurgi, eläinlääkäri, dippainssejä jne. En usko näistä yhdenkään joutuvan ensimmäiseksi kilometritehtaalle kun yt-neuvotteluja käydään yrityksissä. Saa työttömyys nousta melkoisesti ennen, kun se vaikuttaa ylimmän desiilin kulutusjuhlaan ja festareillahan käy tunnetusti koko kansa. JuhaniV tekee nyt melkoisia yleistyksiä ja vetelee niistä omituisia johtopäätöksiä.