Vanhojen tanssit: menestyjien kavalkadi

• 1 / 26
  • vaeltaja2006
  • 13.2.2009 9:35
Vuosi vuodelta vanhojen tanssit saavat ylellisemmät ja näyttävämmät puitteet. Tv:n kestoaiheeksi on tullut se, miten paljon rahaa kulutetaan tähän juhlintaan. Aamutelevisiossa ompeluatelejeen pitäjä kertoi, että tanssiaispuvuista on tullut heille yhä tärkeämpi työllistäjä. Uniikkia kädenjälkeä arvostetaan. Yhä enemmän rahaa satsataan tanssiaisiin. 500 euroa ei ole mitään, sillä nyt muotina on tulla ja mennä limusiinilla.

Kaikki alkoi aikoinaan siitä, että etsittiin isien ja äitien vanhoja pukuja, sovitettiin niitä paremmin istuviksi ja näin saatiin tuulahdus menneistä vuosikymmenistä. Nyt varakas kansanosa haluaa kunnolla ottaa välimatkaa. Pukuja teetetään, kaikki maan frakit vuokrataan ja muutenkaan lama-ajan rahahuolet eivät rasita. Tulevaisuuden menestyjät ovat tänään liikkeellä. Kultalusikoilla syötetyt ovat nyt siinä iässä, että pitää näyttää.

Missä vähävaraiset (jos heitä on) juhlivat ja miten? Entä homot ja lesbot? Nähdäänkö tanssilaittalla yhtään homo- ja lesboparia?
  • 2 / 26
  • Kilttipoika
  • 13.2.2009 14:45
No kai selvää on, että uudet tavat on apinoitu amerikkalaisista elokuvista ja tv-sarjoista. Toivottavasti samaiset, yleensä naissukupuoliset henkilöt ostavat myös kiitospäivän kalkkunat.
"Kaikki alkoi aikoinaan siitä, että etsittiin isien ja äitien vanhoja pukuja, sovitettiin niitä paremmin istuviksi ja näin saatiin tuulahdus menneistä vuosikymmenistä."

Ei ne varakkaammat ihmiset varmaan silloinkaan ihan pelkästään tuohon tyytyneet...
Kivat varallisuuserothan tässä näkyy, mutta varmaan suurinosa yhä juhlii pienemmällä budjetilla.

Omassa koulussani näkyi myös homoseksuaalisia pareja, mutta minä olenkin taidelukiossa. :)
Tai siis lähinnä luulen siellä olleen homo ja lesbopareja, vaikea sanoa kun eivät ihmiset alleviivanneet seksuaalisuuttaan yhtä poikaparia lukuunottamatta.
Jaa: "Omassa koulussani näkyi myös homoseksuaalisia pareja, mutta minä olenkin taidelukiossa." =????????
  • 5 / 26
  • Dragon-85
  • 13.2.2009 18:29
Itse selvisin aikoinani varsin mitättömällä budjetilla, kiitos ilmaisen (joskin melko huonosti istuvan) frakin. :)
Tuollaiset tanssit sun muut vastaavat ovat koulumaailmassa ja muuallakin 'suljetuissa' yhteisöissä monesti varmasti erittäin ilkeitä ja painajaismaisia tilaisuuksia mm. koulukiusattuille, syrjäytyneille/syrjäytetyille, monille homoille, yksinäisille, köyhille, ujoille/aroille, ym. jne. Syrjäytyvätpähän taas lisää.
Mun koulussa oli tyttöpareja joskus 90-luvun alussa. Tosin tanssin itse silloin tytön kanssa myös. Ainoat joilla ei ollut kivaa olivat lestadiolaisperheistä, koska tanssiminen oli heille syntiä ja siten kielletty. Yksi parhaita muistoja lukioajoilta nuo vanhojentanssit.
  • 8 / 26
  • Pora-liike
  • 13.2.2009 21:10
Ihme ja kumma tuo aikuistumisrituaali meni minulta läpi, jotenkuten. Rahaa ei tuohon tullut poltettua, vaikka silloin oli 1980-luvun "hullut vuodet".
  • 9 / 26
  • Dragon-85
  • 14.2.2009 0:20
Heppuli kirjoitti: "Tuollaiset tanssit sun muut vastaavat ovat koulumaailmassa ja muuallakin 'suljetuissa' yhteisöissä monesti varmasti erittäin ilkeitä ja painajaismaisia tilaisuuksia mm. koulukiusattuille, syrjäytyneille/syrjäytetyille, monille homoille, yksinäisille, köyhille, ujoille/aroille, ym. jne. Syrjäytyvätpähän taas lisää."

Varmasti näinkin, mutta että joillain ei ole kivaa, niin kenelläkään muullakaan ei saa olla kivaa? Itselläni ainakin oli kivaa, enkä todellakaan vaihtaisi niitä (siis olen ollut tansseissa kaksikin kertaa) kokemuksia mistään hinnasta pois.

Terveisin: kiusattu, köyhä ja homo.
Voi voi, kyllä nykynuorilla on vaikeaa!

Nyt seuraa inhottava viittaus menneeseen. Minun nuoruudessani koulussa oli kuusijuhla, jossa laulettiin enkelitaivaan ja jaettiin todistukset, kevätjuhla, jossa laulettiin suvivirsi ja jaettiin todistukset. Yritettiin pukeutua tilaisuuteen arkipäivää hiukan siistimmin. Vaatteet ostettiin aina kasvuvaralla ja ne kierrätettiin sisaruksilla. Siitä lähtien opin inhomaan vaatteiden ostoa.

Olen sitä mieltä, että nykynuoria kasvatetaan tuhlaamaan. Eivät he oikeasti ymmärrä, että raha on ensin tienattava. OK, nuoremme pitävät minua nuukana, saitana ja kitupiikkinä. Se on heidän ongelmansa. Oppikoot ensin talouden perusläksyt. Siihen opetukseen olen koettanut panostaa.

Den har som spar!
Dragon-85: Etkö ymmärrä, että elämme TASA-arvoisessa yhteiskunnassa? Kaikki ovat samanlaisia, samanarvoisia, samaa sukupuolta ja samalla viivalla, joten jos muilla ei ole kivaa, sullakaan EI saa olla kivaa. Terveisiä Suomesta!
Lehdet ja tv nostivat esiin tapahtuman yhteydessä älyttömän rahantuhlailun ja näyttämisenhalun. Tällä palstalla silminnäkijät kertovat, että hauskaa oli ja että se oli koko vuoden aikana koulunkäynnin parasta antia. Ja että vähälläkin rahalla selvisi. Hyvä niin.

Blueriver: Jauhat samaa vanhaa. Toi sama on kuultu monesta suusta jo tuhansia kertoja. Yritä uudistua ja päästä irti katkeruudestasi.
Dragon-85 kirjoitti: "Heppuli kirjoitti: "Tuollaiset tanssit sun muut vastaavat ovat koulumaailmassa ja muuallakin 'suljetuissa' yhteisöissä monesti varmasti erittäin ilkeitä ja painajaismaisia tilaisuuksia mm. koulukiusattuille, syrjäytyneille/syrjäytetyille, monille homoille, yksinäisille, köyhille, ujoille/aroille, ym. jne. Syrjäytyvätpähän taas lisää."

Varmasti näinkin, mutta että joillain ei ole kivaa, niin kenelläkään muullakaan ei saa olla kivaa? Itselläni ainakin oli kivaa, enkä todellakaan vaihtaisi niitä (siis olen ollut tansseissa kaksikin kertaa) kokemuksia mistään hinnasta pois.

Terveisin: kiusattu, köyhä ja homo."

Sama juttu, kyllä minäkin viihdyin lähes nollabudjetista huolimatta (puku lainana sukulaiselta). Ihan noin ujona koyhänä homona.

Ja olen poloneeseja, cicapoita ja pas d'espagneja (miten sitten kirjoitetaankaan) tanssinut myohemminkin.

Niin, ja meidän vuoden tansseissa oli yksi tyttopari.
ei kommentissani ollut kyse siitä, ettei saisi olla hauskaa (vaikka joillakin ei olisikaan) ...... vaan yksinkertaisesti siitä, että totesin vain, että kaikkia tuollaisia 'vanhojen tansseja' yms. voidaan käyttää (ja valitettavasti usein käytetäänkin) vallan välineinä tai apukeinoina jonkun nujertamisessa/eristämisessä/kiusaamisessa ... liian monta esimerkkiä olen nähnyt, enkä soisi enää lisää nähtävän .....

jos muilla on hauskaa ja 'kaikki' tietävät, että yhdellä (useimmiten yhdellä, koska on vaikea eristää, jos eristettäviä on useita) ei ole hauskaa vaan kurjaa, niin olisi toki syytä pysähtyä ihan pikku hetkeksi miettimään, voisinko juuri minä itse tehdä jotain tilanteen korjaamiseksi (se eristetty tms. ei ollenkaan aina itse voi tehdä mitään asialle siinä ympäristössä ja tilanteessa, jossa ollaan) .... eristäminen voi perustua köyhyyteen tai joskus myös muista poikkeavaan varakkuuteen, ujouteen, arkuuteen, isättömyyteen tai äidittömyyteen tai molempiin, muka-'rumuuteen' tai joskus myös kateutta herättävään komeuteen/kauneuteen, tai siihen että joku vain ei ole 'suosittu' (esim. se joka on muita parempi koulussa tai on vain jonkun hankalan/kateellisen tyypin hampaissa), tai jopa vaikka poliittiseen kantaan tai uskonnollisiin syihin ja ties mihin .... mutta onko kaikkien syytä antaa tilanteen jatkua ja pahentua?
Tuota.... Vanhojen tansseihin ei ole pakko mennä, eikä niiden jättämisen perusteena yleensä edes ole mikään eristäytymisjuttu, vaan se, etteivät jotkut kertakaikkiaan halua/jaksa.
Siis mielestäni mitään ongelmaa ei ole tässä yhteydessä.
Minusta pitäisi nuo paremmat puvut yksinkertaisesti verottaa ja sen kyllä kunnolla - 40 % puvun hinnasta + alv. Miettivät sitten pienet murrosikäiset perkeleet olla noin herroiksi.
... köyhien asialla!
Liekki kirjoitti: " ....eikä niiden jättämisen perusteena yleensä edes ole mikään eristäytymisjuttu....." Ei, ei varmaan yleensä olekaan eristäytymis - mutta kai ehkä ERISTÄMISjuttu! Jos tilanne koulussa/luokassa köyhänä/ujona/etevänä/erilaisena/jne. tai MUUTEN VAIN tehdään jollekulle 'mahdottomaksi' tai sietämättömäksi, niin se on eristämistä eikä poisjäävää voi syyttää eristäytymisestä - vaan muita eristämisestä .... Esim. koulukiusattu ei juuri voi mitään tilanteelleen (vaikka olisi leimattu 'eristäytyväksi' kun tosiasiassa on eristetty), ja 'ulkopuolisten' (= ei kiusaajat, mutta sivustakatselijat ja myötäilijät) olisi syytä tehdä tällöin jotain eristyksen murtamiseksi. Riittävän tehokkaasti ja näkyvästi, niin ettei eristäjillä enää ole mahdollisuutta eristää. Vanhojen tanssien osalta en puhu omasta kokemuksestani (meillä ei niitä ollut - onneksi - ne tuntuivat ainakin ennen olevan vain helsinkiläinen/pääkaupunkiseutulainen ilmiö, nykyistä tilannetta en tiedä).
Heppuli, haluaisitko valaista, miksi vanhojen tanssit on sinulle kiusaamisen ja syrjimisen symboli? Omissa tansseissani näin varsin päinvastaisen ilmiön: syrjäänvetäytyvät, finninaamaiset ja epäsuositut pojat olivat tyttöjen keskuudessa kovaa valuuttaa, kun koulussa oli vähemmän poikia kuin tyttöjä. Muutenkin ajatus siitä, että ilonpito on aina joltakulta pois, on aika julma ja kurja. Minulla oli tansseissa kivaa, enkä suonut ajatustakaan niille kurjille jotka eivät osallistuneet. Mitä nyt hieman ikävöin erästä, joka ei tullut jatkoille.

Kateutta, sitä löytyy tästä ketjusta. Vaikka sanotaan, että suomessa on lama, on maamme kuitenkin rikkaampi kuin koskaan ennen. Ajatus siitä, että varakkuuden näyttäminen on väärin, on jäänne puritaanisilta ajoilta. Älkää papat saarnatko, se oli kapitalismi mikä voitti, ja jos tuo napina vanhoista ajoista ei kohta lopu, me ei makseta teidän hoitokotia! Sitäpaitsi, pukuompelijoiden, kangaskauppiaiden ja vaatturien työn tukeminen on parasta kansantaloudelle, mitä voi tehdä. Älä ruoki laamapossua, niin!
ChowS kirjoitti: ...enkä suonut ajatustakaan niille kurjille jotka eivät osallistuneet....

???

ChowS kirjoitti myös: ---Älkää papat saarnatko, se oli kapitalismi mikä voitti

Historian oppikirjasta on helppo nähdä, että taloudelliset mallit ja erilaiset aatesuunnat ovat ohimeneviä ilmiöitä. Runsaat 20 vuotta kovaa kapitalismia on tosi lyhyt aika historiassa. Mutta nyt mennään siinä mukana. Meidän ikäistemme lapset ja lapsenlapset saattavat muuttaa suuntaa hyvinkin voimakkaasti. Tarvitaan vain joku puolestapuhuja. Toivottavasti ne tulevat julistajat eivät vie maailmaa vielä huonompaan ja itsekkäämpään suuntaan.

EDIT: Tässä välillä kävin koiraa kusettamassa, mutta en päässyt irti ChowS:n edellisestä viestistä. Olipa kova puheenvuoro. Joitain asioita kirkastui mielessäni. Suosittelen: Volttiin kolumnistiksi, niin maailma alkaa näkyä sellaisena kuin se on.
  • 20 / 26
  • Kauneuspilkku
  • 18.2.2009 20:53
Minusta vanhojen tanssit ja koko vanhojen päivän vietto on kokenut kulttuurievoluution, jonka tuloksena se muistuttaa enemmän jotain amerikan high school promia kuin menneiden vuosikymmenten suomalaista vanhojen päivää. En tiedä mikä alunperin oli vanhojen päivän veitto, kuvittelen, että siinä koulun vanhimmat ovat pukeutuneet Vanhoiksi Ihmisiksi, näin tiedän ainakin muutaman edeltäneen koululaissukupolven tehneen. Omana lukioaikanani 1980-luvlla pukeuduimme vanhanaikaisiin vaatteisiin, joita haalittiin ullakoilta, tuttavilta ja sukulaisilta. Osa vanhojen päivää oli, että omassa koulussa saatettiin mennä "pitämään oppituntia" ykkösluokkalaisille.

Nyt on luokaton lukio ja meno muutenkin erilaista. Olin seuraamassa venjentytön tanssiaisia - ja juu puvut oli ostettu tai vuokrattu ja meikit ja kampaukset olivat vimpanpäälle, mutta se nyt on tämän ajan tyyli. Jos joku kritisoi nykymeininkiä niin syy on vanhemmissa ja opettajissa, jotka tätä systeemiä pitävät yllä.

Minusta kuitenkin vaikutti, että nuorilla oli oikeasti hauskaa ja päivällä oli suuri merkitys heille ja vähän muillekin.
1. vanhempien ja koulun pitäisi osata kasvattaa ihmistä ihmiseksi, siihen joku typerä TV-mainos ei voi vaikuttaa. siitä hyvästä suomalaisesta pisapisapisama-koulujärjestelmästä ...
2. kun oppii tanssimaan klassisia tansseja, ei ole varmaankaan haitaksi. monessa keski-eurooppalaisessa maassa tämä taito kuuluu jokaisen nuorukkaisen kasvatukseen, tällä riipumme TASA-arvoisesti puussa vielä. Tämä on oiva tilaisuus, jolloin suomalaiskarjakkokin oppii laittaan tikkurilan maalia naamavärkkiinsä, nyppimään rehottavia kulmakarvojaan siistiksi linjaksi jo varhaisiässä, vaikka lepakkokin olisi.
3. onko tasa-arvoa sitä, kun ei ole yhdellä, kielletään kaikilta muilta? Muistuttaa njeuvuostliitjoa aika pahasti! Eikö pitäisi lähinnä niitä heikkoja homppeleita auttaa sopeutua yhteisöönsä? Jos vähemmistön takia kielletään jotain, mitä enemmistö tekee vähemmistölle tai paremmassa tapauksessa on mieltä siitä?
4. eikö varsinkin homoista tuo tanssi ole aika luonteva harrastus? ihmetyttää, että joku sellainen on sitä vastaa? homppelipappi - vois kuvitella.
5. kouluissa lopetetaan rituaalit, ok, mutta miten sellainen ihminen pärjää yhteiskunnassa? ruvetaanko sitten sitäkin ojentamaan Orwellin romaanin tapaan?
EUR kirjoitti: "4. eikö varsinkin homoista tuo tanssi ole aika luonteva harrastus? ihmetyttää, että joku sellainen on sitä vastaa? homppelipappi - vois kuvitella."

Ei helvetti sentään... Ei muuta sanottavaa tule tuosta juuri nyt mieleen valitettavasti.

No nyt tuli sitten muutakin mieleen. Toivottavasti et ihan tosissasi ole, kun väität, että tanssi olisi homoille luontevampi harrastus kuin muille. Sitä paitsi tuo lauseesi ei edes liity tähän varsinaiseen aiheeseen yhtään mitenkään.
Lue vastineeni kunnolla, en koskaan väittänyt, että tanssi olisi homoille luontevampi harrastus kuin muille. Lauseeni on osa kokonaisuutta.
Minä en kyllä ymmärtänyt EUR:n mielipidettä millään tavalla syvemmin, vaikka sen uudestaan tankkasin. Jos viesti ei välity, vika ei liene aina vastaanottajassa.
Siis vielä kerran, olen minä joskus väittänyt, mitä täällä väitetään?
Vastaus selkokielellä, EN OLE.
Mutta takaisin aiheeseen. Minusta on aivan loistavaa, että nuorille ihmisille opetetaan, miten tasokkaassa seurassa käyttäydytään. Kun seuraa nuorisomme käyttäytymistaitoja, on siinä runsas parantumisen vara. Ei osata oikein auttaa naista takkiin, kulkea oikeassa järjestyksessä ravintolaan ja ravintolasta ulos (Suomessa tässä asiassa etuna kuitenkin nuo jonot ... mutta silti vaikka on jonossa aikaa miettiä, kumpi menee ensimmäisenä, homma portsarin kohdalla yleensä epäonnistuu), ruokailutavat ja sääntöjen noudattaminen aivan kamalia.