Jouluinen takaa-ajo
Kaupasta näpistettiin huomattava määrä sisäfilettä. Poraliikkeelle tiedoksi (hän on tätä asiaa ennenkin ihmetellyt): poliisi ilmoitti, ettei se tule paikalle. Pitää tehdä huomenna rikosilmoitus.
Kaikki alkoi siitä, kun klo 20 menin Ullanlinnan Alepaan. Lihahyllyjen ääressä oli pari mustaan pukeutunutta suomea puhuvaa nuorta miestä (yli 20v), jotka valikoivat koriin sisäfileitä. Ajattelin, että taitaa pojilla olla juhlat. Samalla heräsi epäilys. Mentiin peräkanaa pullonpalautukseen. Sitten pojat lähtivät kassalle. Riensin perässä, mutta niitä ei näkynyt. Palasin etsimään hyllyjen väliin. Sieltä ne tulivatkin, kori tyhjänä. Toisella oli valtava musta raskas kassi. Mentiin kassalle. Toinen osti jotain pientä, toisella oli kassi ja hän meni läpi. Silloin sanoin, että äsken kori oli täynnä sisäfilettä. Kassa kysyi, haluatko näyttää sen kassin. Ei halunnut, vaan lähti ulos ja juoksi kohti Neitsytpolkua. Minä läksin perään. Kyselin ihmisiltä, olisiko kenelläkään puhelinta ja soittaisi poliisille. Ei ollut tai ei halunnut sotkeutua tähän asiaan.
Netsytpolulla kaveri näki, että olen edelleen kannoilla. Hän jätti kassin ja luikki tiehensä. Raahasin kassin takaisin Alepaan. Kassi painoi ainakin toistakýmmentä kiloa.
Kaupassa tarkastettiin kassi. Sisällä oli muutakin tavaraa, kuin tästä kaupasta vietyä sisäfilettä. Ja sisällä oli reppu. Siellä oli jotain henkilöpapereita. Joko tämän tyypin tai joltain muulta varastettuja. Kauppa kertoi, että poliisi ei tule. Huomenna rikosilmoitus.
Missä ravintolassa syödään varastettuja sisäfileitä???
Sain palkkioksi sen mustan kassin (tyhjänä kuin Uosukaisen Karjala) ja paketin kahvia.
Nyt olisi kunniamerkin paikka.
Kerrankin kun saa olla oikea mies! Mutta kotona alkaa heti nalkutus: Kuvittele jos sillä olisi ollut puukko mukana tai pistooli? No, asia on nyt sovittu. Ensi kerralla pitää ottaa koira mukaan, niin se saa purra rosmoa pakaraan.
Tuleekohan lööppi Iltasanomiin itsestään vai pitääkö minun käydä siellä mainostamassa itseäni? "Hurja takaa-ajo keskellä kaupunkia", tms. Ja Voltti-lehdestä saa tietenkin soittaa, niin otetaan se kuva ja sovitaan haastatteluaika.
Tänään kerrottiin, että joku menetti rahaa puolessa minuutissa. Olikohan se joku julkkis vai ihan tavallinen tallaaja? Miten sillä olikin niin paljon fyrkkaa mukana!
Ensi vuoden alussa pääsen sitten vuoden turhimmaksi julkkikseksi! Ihanaa tämä julkisuus!
Nuorilla on huono kunto. Uskallanpa väittää, että jos minä varastaisin kassillisen sisäfilettä, sinä et saisi minua kiinni.
Pilasit opiskelijoiden joulun ja kunniamerkin vielä haluat siitä?
Nyt ne joutuu joulukinkun sijasta ostamaan jonkin tofuhyydykkeen. Suomi on täynnä elämälle vieraitä vegaaneja, pitäisi olla iloinen että jollekin vielä kelpaa kunnon ruoka.
Haloo haloo, armeijassa kaverit luulivat, että olen ihan surkimus, heikkokuntoinen, hintelo. Sitten lähdettiin illan ratoksi kuntolenkille. Arvaa, kuka juoksi loppuun saakka ilman ongelmia! Aloitin salaa harjoittelun jo vuotta ennen armeijaa. Koulussa olin aina se, joka pakkovalittiin viimeiseksi joukkueisiin. Mutta meitä oli onneksi useampia urheilunynnyjä.
Armeijan jälkeen kuntolenkeillä käynti jäi elämäntavaksi. Mutta nyt olen siitä luopunut, koska sairastuin monta kertaa vuodessa keuhkoputkentulehduksiin. Kun lopetin, tulehduksetkin loppuivat.
Muistan kyllä, Poraliike, että käyt Priden aikana juoskemassa cooperit, joten luultavasti en saisi sinua kiinni.
Varsinainen kysymys, jota huomenna aion kysellä, on: Miten paljon ravintoloissa käytetään varastettua sisäfilettä. Millainen on sen lihan säilytysketju? Onko se liha ollut monta päivää epämääräisissä olosuhteissa? Miksi ravintolassa emme saa tietoja lihan alkuperästä ja säilytysketjusta? Milloin viimeksi kysyit sisäfileestä tarkkoja tietoja: miltä tilalta, terveysviranomaisen lausunto, jne.
Mitään todisteita näiden lihojen päätymisestä ravintolaan ei siis ole. Varkaitten pitäisi tehdä tosi kovasti hommia, ennen kuin se rupeaisi kannattamaan.
Tällaisia hyvinkin todennäköisesti varastettuja lihaklönttejä (ja mm. juustokimpaleita) on ainakin minulle koetettu erinäisiä kertoja kaupata kaduilla Kallion. En ole ostanut.
Mitenkäs Pora-liike nyt noin nuivana on kun kerrankin joku tukee hänen näkemyksiään esim. poliisista?
Eikös tulonsiirto rikkailta köyhille käy parahimmin siten, että köyhä ansaitsee palkkansa tekemällä työtä? Varastaminen on minusta rumaa ja epäoikeudenmukaista.
Sitäpaitsi tuon "veron rikkailta köyhille" maksavat korkeampina hintoina aivan tavalliset Alepan asiakkaat, jotka eivät ole riittävän röyhkeitä kävelläkseen tavaroitaaan maksamatta kassan ohi. Vai luuletko Pora-liike, että kauppaketjut suostuvat pienentämään omaa katevaatimustaan sen takia, että osa tavarasta päätyy narkkareiden pimeään katukauppaan?
Vau. Olipa lennokasta. Nyt on sitten löydetty "moraalinen oikeutus" varastamisellekin.
Olen aina kuvitellut varastamisen johtuvan joko niin pahasta köyhyydestä, ettei muita keinoja toimeentuloon oikeastaan ole, tai sitten silkasta itsekkyydestä, ahneudesta, antisosiaalisuudesta, piittaamattomuudesta ja solidaarisuuden puutteesta. Hyvä että on näitä nykyajan Robin Hoodeja valistamassa meitä tyhmiä.
smo
30.12.2008, 15:01 "Eikös tulonsiirto rikkailta köyhille käy parahimmin siten, että köyhä ansaitsee palkkansa tekemällä työtä?"
Ei työtä tekemällä ole kukaan rikastunut. Nyt taas jaellaan kengänkuvia takamukseen. Siltä varalta että joku pääsi tämän nousukauden (nousukausi rikkaille, lama jatkui köyhillä) rikastumaan työnteolla tulee nyt sille loppu.
Ruoan maailmanmarkkinahinta on alentunut, Suomessa se ei tunnu. Köyhän joulu on köyhä kun rikas ei alenna voittotavoitettaan edes joulun ajaksi.
Public eye
30.12.2008, 15:05 "Sitäpaitsi tuon "veron rikkailta köyhille" maksavat korkeampina hintoina aivan tavalliset Alepan asiakkaat, jotka eivät ole riittävän röyhkeitä kävelläkseen tavaroitaaan maksamatta kassan ohi. Vai luuletko Pora-liike, että kauppaketjut suostuvat pienentämään omaa katevaatimustaan sen takia, että osa tavarasta päätyy narkkareiden pimeään katukauppaan?"
Siinä tapauksessa pitää keksiä ihmisten ruokahuolto vähän varmemmalle pohjalle kuin ahneiden keskusliikkeiden mielivallan alle.
Taulutelevisioita ei voi syödä eikä kirjoja, joten nyt kun kapitalismi on ajanut itsensä karille, pitäisi ruveta ajattelemaan uudestaan, mikä on ihmisten hyvinvoinnin kannalta oleellisempaa.
Köyhimmiltä ovat kallistuneet ruoka, vuokra ja sähkö. Lamatalkoot ja finanssikriisi eivät ilmeisesti koske näitä aloja.
En minä ole väittänyt, että työtä tekemällä "rikastuisi". Tai että sillä pitäisi ylipäänsä "rikastua". Itse kukin tässä on lähinnä pyrkinyt pysyttelemään leivän syrjässä kiinni. Rikastua voisi ehkä jos uskaltaisi ja/tai olisi tarmoa lähteä edistämään joitain omia ideoita. Tai sitten jäisi rikastumatta.
EDIT viittaan "työn tekemisellä" tässä työn tekemiseen toisen palkollisena. On silläkin menetelmällä joku kuulemma joskus oikeasti kartuttanut omaisuuttaan.
... saattaisi köyhtyäkin ...
Public eye kirjoitti: "Sitäpaitsi tuon "veron rikkailta köyhille" maksavat korkeampina hintoina aivan tavalliset Alepan asiakkaat, jotka eivät ole riittävän röyhkeitä kävelläkseen tavaroitaaan maksamatta kassan ohi."
Eikös Alepa sitä paitsi kuulu S-ryhmään, joka on "asiakkaidensa omistama" tai jotain sinne päin? Eli vähän kuin itseltään varastaisi. Jos siis robinhoodismilla tosiaan kuvittelisi tasaavansa omaisuutta viemällä rikkailta jotain, pitäisi mennä vaikka liiteriin tai kitumarkettiin.
Heppuli kirjoitti: "... saattaisi köyhtyäkin ..."
Niin, minua työ on lähinnä köyhdyttänyt, sanovat Zyskowicz tai Karu mitä tahansa työnteon kannattavuudesta.
Helsingissä leipäjonoja on rukattu työssäkäyville sopivimmille ajoille kas kun niin moni työssäkäyvä ei tienaa tarpeeksi edes pysyäkseen ravittuna. Alepan aukioloajat ovat kuitenkin vielä joustavammat kuin leipäjonon.
Leipäjonoissa tunnetusti tarjoillaan sairastuttavaa roskaruokaa. Siitäkin syystä köyhän on pakko turvautua varkauteen. Pitäisikö nöyrästi vain sairastua pelkästään sen takia, että Suomessa on niin paska talousjärjestelmä ettei se ole 90 vuodessakaan saanut elintarvikepulaa poistettua?
Itse ainakin oletin Heppulin viestin "... saattaisi köyhtyäkin ... " olevan kommentti smo:n kirjoittamaan lauseeseen "Rikastua voisi ehkä jos uskaltaisi ja/tai olisi tarmoa lähteä edistämään joitain omia ideoita. Tai sitten jäisi rikastumatta."
Saa kyllä olla aika taitava, jos työtä tekemällä köyhtyy. Mikähän olisi sitten parempi vaihtoehto työnteolle? Kaikki varakkaammatkin ovat varmaan istuskelemalla keränneet rahansa.
Pora-liike kirjoitti: "Leipäjonoissa tunnetusti tarjoillaan sairastuttavaa roskaruokaa. Siitäkin syystä köyhän on pakko turvautua varkauteen. Pitäisikö nöyrästi vain sairastua pelkästään sen takia, että Suomessa on niin paska talousjärjestelmä ettei se ole 90 vuodessakaan saanut elintarvikepulaa poistettua?"
Valtio yrittää tahallaan myrkyttää leipäjonolaisia? Laitapas viestiä vaikka Iltalehdelle, niin saadaan juttu aikaan. Sano myös esimerkki valtiosta, joka oli hoitanut nämä hommat oikeasti paljon Suomea paremmin? Aika perusteeton on myös väite, että Suomessa olisi elintarvikepula.
Is kirjoitti: "Saa kyllä olla aika taitava, jos työtä tekemällä köyhtyy. "
Ei lainkaan. Pitkäaikaistyötön työnhakija saa rahat sossusta ja Kelan työmarkkinatuesta. Kun tekee työtä, joka ei riitä toimeentulotukeen, Kelasta saa soviteltua työmarkkinatukea. Sen saa vasta sitten kun on saanut palkkatositteet, sossun tuen kanssa on samoin. Vaikka rahasumma on vähintään sama kuin kotona maatessa, näistä viivästyksistä syntyy käteisen rahan puute. Kaiken lisäksi Kela vaihtelee sovitellun päivärahan ajanjaksoja koko ajan. Myös asumistuki vaihtelee sen mukaan mitä tekee työtä. Jos työtä on tehty vähääkään liikaa, tule takaisinperintä. Sellaista, että takaisinperintä toimisi toisin päin eli siis huomaisivat jälkikäteen maksaneensa sinulle liian vähän ei koskaan tapahdu.
Parasta siis on olla vakaasti pitkäaikaistyötön.
"Mikähän olisi sitten parempi vaihtoehto työnteolle? Kaikki varakkaammatkin ovat varmaan istuskelemalla keränneet rahansa."
Helpoin tapa on varmasti periä joku sikarikas sukulaisensa.
Pora-liike kirjoitti: "Valtio yrittää tahallaan myrkyttää leipäjonolaisia? Laitapas viestiä vaikka Iltalehdelle, niin saadaan juttu aikaan."
En tiedä tahallisuudesta enkä tiedä valtiosta. Kaikki eivät myöskään kehitä metabolista oireyhtymää syötyään roskaruokaa.
"Sano myös esimerkki valtiosta, joka oli hoitanut nämä hommat oikeasti paljon Suomea paremmin?"
Enpä minä valtiota kannatakaan.
"Aika perusteeton on myös väite, että Suomessa olisi elintarvikepula."
No miksi ruokaa sitten varastetaan?
Is kirjoitti (en laita lainausmerkkeihin, koska se vain sekoittaisi tässä):
Itse ainakin oletin Heppulin viestin "... saattaisi köyhtyäkin ... " olevan kommentti smo:n kirjoittamaan lauseeseen "Rikastua voisi ehkä jos uskaltaisi ja/tai olisi tarmoa lähteä edistämään joitain omia ideoita. Tai sitten jäisi rikastumatta."
Olet oikeassa, mutta ennen kuin näin kommenttisi, huomasin oman tekstini olevan epämääräinen ja tulkittavissa, niin kuin Poraliike tulkitsikin .... ja kyllä siinäkin tulkinnassa on tavallaan perää ... totta on ainakin, että suuri(n ?) osa suurista rikkauksista on haalittu ihan muulla kuin työllä - usein myös hämärällä tavalla - joskin voi jollakin työllä vaurastuakin (jos ei ehkä useimmiten suorastaan rikastua) ....
Ideoilla saattaa rikastua ..... mutta ne eivät saa olla silloin liian monimutkaisia (eli ei uusia lääkkeitä tai bioteknisiä keksintöjä tai uudentyyppisiä ydinvoimaloita ja sen sellaisia), ainakaan Suomessa, koska niitä on vaikea saada valmiiksi tuotteiksi asti ja tarvitaan pääomia ja maamme teollisuus ei osaa niitä kehittää jne. - ja ne riistetään pilkkahintaan tai niitä ei pidetä minkään arvoisina ... 'parempi' on ainakin aluksi keksiä sellaista, mitä voi itse ruveta vaikka tuottamaankin - tyyliin uudenlainen pyykkipoika tai korkeintaan oven lukko - ei sen suurempia ennen kuinon kertynyt pääomia, joilla voi ottaa mutkikkaampaakin käyttöön - tai vaikka uudentyyppinen hoitolabisnes tai jotain ....
kun vain itse olisi älynnyt aiemmin .... tai edes keksisi sopivan jutun nyt ....
Poraliike on sikäli oikeassa, että moni varmaan jää 'loukkuun' odottamaan rahojaan, joita ei saa ajoissa - olen itse ollut ottamassa töihin työttömiä suuren laman aikoihin 1990-luvulla (joo, olen yli-ikäinen) ja nähnyt tapauksia, joissa ihminen ei päässyt esim. Vantaalta tulemaan Helsinkiin työhaastatteluun ennen kuin esim. seuraavalla viikolla, kun ei ollut rahaa edes bussilippuun ... ja olen nähnyt, kuinka virkamies 'unohti' hoitaa köyhän opiskelijan harjoitteluajan palkan maksuun ... viive oli 2 kuukautta, ja silloinkin rahat saatiin vasta suuren kiistan jälkeen .... se siitä demarilaisesta virkamiesmentaliteetistä ....
Olen kyllä nähnyt sitäkin, kuinka osataan lintsata (usein varakkaat hyvintoimeentulevat nimenomaan tekevät niin, kun ovat työttöminä) - ja kylläpä niitä pimeää bisnestä pyörittäviä 'työttömiäkin' on ... ja samaan aikaan moni todella köyhä etsii epätoivoisesti työtä saadakseen leipää itselleen ja lapsilleen/sairaille vanhuksille jne.
Olen paljon tekemisissä työttömien ja työttöminä olleiden kanssa. Olen kuullut heiltä, että nyt ovat monessa työvoimatoimistossa v. 2008 alusta 'systeemit muuttuneet' - Luojan kiitos! - kun demarilainen mentaliteetti on joutunut väistymään .... työttöminä olleet ovat kertoneet, että vielä vuonna 2007 saatettiin toimistossa sanoa työtä etsivälle hyvinkin nokkavasti tyyliin että 'mitäs tänne tulet työtä kyselemään - täällä käydään vain ilmoittautumassa työttömäksi!' mutta nyt kuulemma tuputetaan töitä ja lähetetään listoja paikoista kotiinkin ja valtiolle on työllistetty huomattavasti porukkaa - asia jota demariaikana ei haluttu tehdä .... silloin oli vallalla laulu, että pitää työllistää yksityiselle ... meidänkin naapurin bensis toimi kokonaan työllistetyillä (valtion piikkiin siis) ja kun 6 kk tuli täyteen, ei annettukaan jatkoa, vaan pistettiin pihalle ...
Unohdin sanoa, että työttömän saadessa töitä muuttuu usein koko ihminen (mieliala ylös eli masennus pois, kotona makoileminen ja syöminen = lihominen pois, ja monesti juominenkin vähemmälle tai pois, vrk-rytmi takaisin ....). Että kyllä se on parempi olla töissä kuin työttömänä.... paitsi jos on sairas tms. - sairaitahan meillä ei ole millään päästetty sairaseläkkeelle, mutta nuoret hyväkuntoiset on pakotettu kotiin makoilemaan ja surkuttelemaan itseään tai jopa työttömyys/työkyvyttömyyseläkkeelle.... Sellaista menoa meillä on ollut tässä maassa - minä syytän siitä kaikesta suurelta osin 'valtionhoitajapuoluetta', jolla olisi ollut mahdollisuus toimia - mutta joka ei toiminut .....
Miksikö ruokaa varastetaan? Miksikö kultakelloja varastetaan? Miksikö kodinelektroniikkaa varastetaan? Miksi rahaa varastetaan? Miksi tehdään luottokorttihuijauksia?
Varmaankin koska jollain on jotain mitä toinen haluaisi itselleen - eikä tällä ole mahdollisesti rehellisiä keinoja hankkia sitä itselleen. Eikä moraali ole kunnossa. Usein asioita (rahaa lukuunottamatta) varastetaan sillä ajatuksella että asiat voi myydä eteenpäin rahaa vastaan.
Lisää tapauksesta tämän päivän Hesarissa.
Toimittaja päättelee, että varkaita on kahta lajia: toiset varastelevat saadakseen rahaa huumeisiin ja toiset tekevät sitä ihan ammatikseen ja toimittavat tavarat edelleen omille asiakkailleen.
kyllä varkaita on varmaan vielä muitakin lajeja edellisten kahden sortin lisäksi ... plus kleptomaanit vielä siihen lisäksi ....