Painajaisuni alkoi taas
Nimim. Heppuli kirjoittaa ranneliikkeen ruotsinkieliselle keskustelupalstalle kauhistuneen kannaoton Israelin eilisistä pommituksista. Ainakin 210 sai surmansa. Loukkaantuneita 700. Kuka ostaa vielä israelilaisia appelsiineja!
Sattumalta tapasin Tallinnan laivalla viime tiistana israelilaisen perheen. Kyselin mm. sitä, mitä miellä he ovat Euroopassa lisääntyvästä juutalaisvihasta. Perheen älykäs nuori mies, mensan jäsen, kertoi Israelin arjesta. Gazan alueelta lennätetään osoitetta kyselemättä päivättäin kymmeniä kranaatteja ja raketteja israelilaisten niskaan. Ei ole kivaa asua keskellä tykkitulta. Ihmettelin kovasti. Siitä ei ole suomalaisissa lehdissä ollut minkäänlaisia mainintoja. Se on vähän niin kuin nämä HLBTIQ-uutiset. Ei niitä yleensä suomalaisista sanomalehdistä löydä. Tarvitaan joukkoteurastus, ennen kuin lehdissä reagoidaan.
Hassua, mutta itse en ole huomannut eritystä juutalaisvihan lisääntymistä Euroopassa. Sama suhteellisen pieni uusnatsikööri täällä huseeraa kuin aina ennenkin, ja heilläkin juutalaiset lienevät jääneet pahasti muiden vihattavien, kuten muslimien ja homojen jalkoihin.
Kokonaan toinen asia on erittäin syvä kriittisyys Israelin valtion harjoittamaa palestiinalaispolitiikkaa vastaan. Olisi ollut jo vuosikymmenet sitten korkea aika heittää pyyhe kehään ja tunnustaa, että kotikonsteilla tuota kriisiä ei pystytä ratkaisemaan, sen paremmin Israelin kuin palestiinalaistenkaan reseptillä. YK, Ahtisaari tai kuka tahansa riittävän puolueeton ulkopuolinen ratkaisemaan konfliktia osapuolten kesken, joiden on oikeasti sitouduttava pitäytymään väkivallasta ja kohdistamaan voimansa omalla puolellaan toimivien palopesäkkeiden kurissa pitämiseen sen sijaan, että pyrkivät summan mutikassa räiskimään vastapuolen todellisia tai kuviteltuja kohteita. Tämä tuntuu vain kovin toivottomalta haaveelta, ja vajoaa sitä syvemmälle mahdottomuuden suohon, mitä kauemmin väkivalllan kierre pääsee jatkumaan.
Ja luin todellakin tämän päivän lehdestä myös sen, että Gazan alueelta lentää jatkuvalla syötöllä omatekoisia pommeja ja kranaatteja Israelin puolelle. Tosin nämä tekeleet harvemmin saavat mitään todellista tuhoa aikaan, toisin kuin Israelin uusinta sotilasteknologiaa edustavilla ohjuksilla tekemät täsmäiskut Gazan moskeijoihin ja poliisiasemille (mikä ei tietysti merkitse, että kyseisissä kohteissa ei voisi olla myös sissien tukikohtia).
no eikö kukaan uskalla tai älyä sanoa, missä se vika on: koko Israelin valtio perustettiin toisten maalle - sinne on koko ajan virrannut väkeä ihan muualta ja paikalliset asukkaat menettivät kotimaansa, vuosituhantiset kotiseutunsa, kotinsa ja jopa kaikki irtaimet tavaransakin .... heidät ajettiin pakolaisiksi kodeistaan - monilla on kuulemma vanhan kodin avaimetkin tallella - kodin jossa nyt asuu joku USA:sta tai Venäjältä tai ties mistä tullut porukka .... ei kai ole ihme, jos ahdinkoon ja toivottomuuteen ajetut ihmiset epätoivoissaan lähettelevät kotitekoisia paukkujaan 'rajan' yli .... varsinkin kun monet 'ortodoksiset' (ja muutkin) tulijat ovat hirvittävän ylimielisiä ja luulevat olevansa ainoita, joilla on jotain arvoa .... muut kelpaavat kai korkeintaan orjiksi .... ikävä kyllä olen samaisen kansallisuuden keskuudessa Suomessa tavannut ihan samaa suhtautumista palestinalaisiin ja kaikkiin arbeihin ja - ajoittain ja joillakin - myös suomalaisiin ....
syrjintää se on palestiinalaistenkin syrjiminen ... erittäin systemaattista ja koko kansan tuhoamiseen pyrkivää syrjintää .... ja mustamaalaamista ...
YK (joka edusti mitättömän pientä osaa ihmiskunnasta) antoi palestiinalaisten maan juutalaisille .... yhtä oikeutetusti se olisi voinut antaa vaikka Ruotsin intiaaneille tai Suomen biafralaisille (esimerkiksi) ....
juutalaiset vetoavat 2000 vuotta sitten vallinneisiin olosuhteisiin ... samalla logiikalla suomalaiset voisivat vaatia Volgan mutkan alueen ja saamelaiset koko Pohjolan (Suomen, Ruotsin, Norjan ainakin) ....
uskonnon väärinkäyttäjät taas selittävät, että alue oli annettu juutalaisille ... mutta eikös ole ihan selvää, että rangaistus Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta oli oleva temppelin hävitys ja karkotus Israelista (lukekaa Raamattua avoimin silmin!) .... huom! karkotus todellakin tuli pian ristiinnaulitsemisen jälkeen, melkein heti niinkuin oli ennustettukin ....
miten koko soppa sitten nyt voitaisiin ratkaista, onkin se hankala kysymys .... Israelin valtio yrittää tuhoamistaktiikallaan mutta ei näköjään ymmärrä, että sillä se ei koskaan voi voittaa .... olen lukenut jostain väitteitä, että tavoitteena on sellaisten pöpöjen ja myrkkyjen kehittely, jotka tappaisivat (kaikki) arabit ja vain arabit - aika mahdoton ja syvästi rikollinen tavoite - suurvallat taas eivät halua tehdä mitään ....
Isralein porukan ylimielisyys ei ole hyväksi kenellekään - vähiten heille itselleen, mutta ei järkipuhe taida heihin mitään vaikuttaa ... ylimielisyydellä ei mitään voiteta, ei ainakaan pitemmän päälle - sillähän he vain hankkivat lisää vihollisia, joista ei liene pulaa nytkään ....
ainakin kaikki tuki hullulle murhaamiselle on syytä lopettaa - älkää ostako tappajan appelsiineja ennen kuin tappaminen lopullisesti loppuu ...
Tulitauon rikkoivat Palestiinalaiset, eivät Israelilaiset.
"paikalliset asukkaat menettivät kotimaansa, vuosituhantiset kotiseutunsa, kotinsa ja jopa kaikki irtaimet tavaransakin .... "
Ja tilalle tulivat rikkaat juutalaiset, joilla kaikki oli ah niin hyvin.
"ei kai ole ihme, jos ahdinkoon ja toivottomuuteen ajetut ihmiset epätoivoissaan lähettelevät kotitekoisia paukkujaan 'rajan' yli .... "
Väkivaltaisuus on siis Palestiinalaisille sallittua mutta Israelilaisille ei? Sitä paitsi Hamasin pommit eivät todellakaan ole kotitekoisia.
"erittäin systemaattista ja koko kansan tuhoamiseen pyrkivää syrjintää ...."
Kuullostaa jotenkin tutulta.
"olen lukenut jostain väitteitä, että tavoitteena on sellaisten pöpöjen ja myrkkyjen kehittely, jotka tappaisivat (kaikki) arabit ja vain arabit - aika mahdoton ja syvästi rikollinen tavoite - suurvallat taas eivät halua tehdä mitään ...."
Näin räikeään propagandaan haluaisin nähdä lähteen.
Minua henkilökohtaisesti ärsyttää suunnattomasti se mustavalkoisuus, jolla kaikki Euroopassa ah-niin-yleiset Palestiinalaismieliset näkevät tilanteen. Kyseessä ei todellakaan ole yksipuolinen kansanryhmän sorto. Hamas on terroristijärjestö, joka tekee jatkuvasti hyökkäyksiä Israelin puolelle, ei mikään nypläyskerho. Lisäksi juutalaisten demonisointi tällaisissa lausunnoissa on mielestäni hyvin huolestuttavaa.
Vermillion-hyvä,
Kiersit tyystin peruskysymyksen: Miksi Israelin valtio perustettiin palestiinalaisten maille, heiltä kysymättä ja kun hyvin tiedettiin tai ainakin olisi tyhmänkin pitänyt ymmärtää heidän (niinkuin minkä tahansa muunkin kansan) olevan haluttomia luopumaan kotimaastaan ja maistaan ja mannuistaan ja kodeistaan? Siitä koko soppa syntyi - 2000 vuotta oli alueella(ristiretkiä lukuunottamatta) kai ollut sinänsä melko rauhallista ....??? TÄHÄN KAIKKEEN (Israelin perustamiseen ja vainotuksi joutumiseensa) PALESTIINALAISET OLIVAT TOTAALISEN SYYTTÖMIÄ! Minkä he sille voivat, että juutalaiset alkoivat himoita heidän maataan, tulivat ja tuhosivat heidän kotimaansa ja veivät heiltä kodit.
Etkö itse olisi katkera vastaavassa tilanteessa? Israeliset tahot ovat lisäksi ehdoin tahdoin vaikeuttaneet palestiinalaisten asemaa sen jälkeenkin. Sitä niittää, mitä kylvää. Turha varmaankaan toivoa palestiinalaisilta jotain hyvää itselleen sen jälkeen, kun on tehnyt mitä tehnyt.
Kyllä minä senkin tiedän, että juutalaisille oli hankalaa löytää jostain oma kotimaa - kukaan kai ei luovu maastaan toisen kansan hyväksi - mutta eikö esim. USA:ssa ollut laajoja liki asumattomia alueita, jonne he olisivat voineet sijoittua? Tai olisihan heille voitu OSTAA (siis ei OTTAA vaan OSTAA) alueita esim. Palestiinasta ja tehdä alueelle sekavaltio rauhanomaisesti.
Tekstini "paikalliset asukkaat menettivät kotimaansa, vuosituhantiset kotiseutunsa, kotinsa ja jopa kaikki irtaimet tavaransakin .... " perään kirjoitat mielestäsi kai ironisesti: ”Ja tilalle tulivat rikkaat juutalaiset, joilla kaikki oli ah niin hyvin” – mutta mutta: minä en puhunut yhtään mitään juutalaisten mahdollisesta rikkaudesta enkä siitä, oliko heillä kaikki hyvin vai ei – se on ihan erillinen asia – vaan korostin sitä, että koko soppa alkoi siitä, että he tulivat toisten maille. Miksi vääristelit?
Toistan oleellisen korostamiseksi vielä tekstini ”paikalliset asukkaat menettivät kotimaansa, vuosituhantiset kotiseutunsa, kotinsa ja jopa kaikki irtaimet tavaransakin .... " – tämä on heidän suuri tragediansa (johon he eivät itse ole syylliset) – ja sinä vain naurat ironisest!!! Saisit hävetä – mahdatko siis olla kiihkeimpien ortodoksijuutalaisten kanssa samaa mieltä kaikesta muustakin? Homoistakin?
Kirjoitat myös: ”Väkivaltaisuus on siis Palestiinalaisille sallittua mutta Israelilaisille ei? Sitä paitsi Hamasin pommit eivät todellakaan ole kotitekoisia.” – ikään kuin olisin puolustanut väkivaltaa. En ole sanonut, että väkivalta on sallittua kenellekään. Juutalaisten systemaattinen väkivalta alueella ei ole mitenkään puolusteltavissa vetoamalla palestiinalaisten tekoihin.
Mitä mahtanet tarkoittaa (yritätkö taas jotain ironiaa puolustaaksesi sillä sortoa ja väkivältaa sekä palestiinan kansan systemaattista vainoamista ja hävittämistä?) siteeraamalla tekstiäni "erittäin systemaattista ja koko kansan tuhoamiseen pyrkivää syrjintää ...." ja kirjoittamalla perään: ”Kuullostaa jotenkin tutulta.”
Haluat lähteen viittaukseen väitetystä myrkkyjen ja pöpöjen kehittelystä ... en muista, mistä sen ensi kerran luin (oli pitkä juttu muistaakseni ihan kotimaisessa aikakauslehdessä – oli yhden laitoksen nimikin ja kartta sijainnistakin kai ja luullakseni kuvakin ... en sentään toki arkistoi tämmöisiä asioita, jotka eivät minulle kuulu yhtään mitään, joten lähdettä ei minulla ole antaa). Googleta vähän, niin saatat löytääkin (tai sitten ei, en ole itse kokeillut) .... mahdollisesti putiikki oli Nes Ziona tai jotain sinne päin (ihan ulkomuistista heittäen) .. kyseessä oli (kuten sanoin) lukemani väite, jonka todenperäisyyttä en voi taata. Jossain (olikohan HeSa:n internet-sivuilla) oli muuten samasta asiasta jotain about eilen tai tänään .... siinä ei ollut mitään lähdettä tms. kylläkään. Koko touhu vaikuttaa melkoiselta ufo-touhulta, joten puuhatkoot jos puuhaavat.....
Kirjoitat ”Minua henkilökohtaisesti ärsyttää suunnattomasti se mustavalkoisuus, jolla kaikki Euroopassa ah-niin-yleiset Palestiinalaismieliset näkevät tilanteen. Kyseessä ei todellakaan ole yksipuolinen kansanryhmän sorto.”
Tähänkin on kai syytä vastata:
1. En ole palestiinalaismielinen (vaan koko soppaan nähden ulkopuolinen, Luojan kiitos!), mutta olen muodostanut toki tapahtumista mielipiteeni julkisia tiedotusvälineitä seuraamalla. Minulla ei olisi mitään syytä asettua puolueellisesti jomman kumman osapuolen kannalle tai puolelle (en ole arabi enkä ehkä juutalainenkaan, tai jos jompaa kumpaa olen, niin sitten ovat sukujuureni paljon luultavammin juutalaiset .... saat funtsia itse, mitä tällä vihjaan).
2. Kuka tässä ketä ’demonisoi’ – sinä palestiinalaisia kai? Minä olen pyrkinyt tarkastelemaan asioita puolueettoman ulkopuolisen näkökulmasta – miksi se sinua niin pelottaa?
Kuten sanoin: koko soppaan ei näy mitään järjellistä ratkaisua mistään suunnasta – tekisi mieli sanoa, että tapelkoot keskenään niin kauan, kuin jaksavat – mutta ei sekään ole oikea asenne. Mutta ainoa mitä me voimme ja ymmärrämme tehdä on kirjoittaa – ja sulkea silmämme, kun kauheudet menevät sietorajan yli. Sinä sen sijaan taidat ihastuksesta innoissasi seurata miehitysarmeijan hyökkäystä kuin kannustava huutosakki?
(Viesti poistettu, laitoin jonkin teknisen mokan tai oman virheeni johdosta tähän viestin, joka oli tarkoitettu ruotsinkieliselle palstalle.)
Ai niin, en huomannut muistuttaa analogiasta: Vermillionin kiihkoisraelilainen näkemys on hyvin analoginen kiihkeimpien lestadiolaisten näkemysten kanssa (he ovat samalla tavalla kiihkoisraelistisia ja - homovastaisia...).
Joudun pyytämään anteeksi - lestadiolaisilta - luin heidän chattipalstaansa suomi24:ssä (linkki heidän Lähi-Itä -keskusteluihinsa:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000098&posting=22000000040024036 ) ja joudun toteamaan olleeni väärässä: heillä näyttää (useimmilla keskusteluun osallistuneilla) olevan varsin järkevä ja rauhantahtoinen linja asiassa. Hyvä niin! Joskin silloin Vermillion Israel-kiihkossaan jää jokseenkin vaille sivustatukea siltä suunnalta....
Katselin vähän muitakin lestadiolaisten chattipalstan keskusteluja - ja yllätyin aika lailla .....
Mm. nimikerkki "Laatujournalismia ylen kana..." puolustaa innolla TV:tä - peläten, että katselu on vähenemään päin ... ja kirjoittaa mm. "Itse haluamme olla siinä mielessä vanhanaikaisia, että halutaan suosia kunnon Ylen tuotantoa. Maksamme TV-maksun, jotta laadukasta uutisointia olisi jatkossakin Suomessa." linkki:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000593&posting=22000000040436674
Nimimerkki "tyytyväinen" taas kirjoittaa: "Elämänlaatuni koheni huomattavasti, kun päätimme aloittaa ehkäisyn. Se ei uskoa vie, olemme nyt onnellinen lapsiperhe, jossa tulevia raskauksia ei tarvitse pelätä. Seuraava lapsemme syntyy toivottuna! Uskoa ei asia todellakaan vie -tarpeen tullenhan se voi viedä vl-uskon, mutta sehän onkin toinen juttu. Onnea teille ja voimia kaikille, jotka haluavat uskoa, että lapset ovat lahjaa ja jokainen on Jumalan aikataulun mukaisesti otettava vastaan. Kunnioitan teitä siitä! Itselläni on nyt hyvä olla ja se heijastuu koko perheeseemme!!!!" linkki:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000040436617
Mainittakoon, että palstalla on myös Professori Nordströmin plastiikkakirurgisen sairaalan ilmoitus ... tosin se on ehkä koko Suomi24-keskustelussakin ....
MUTTA TAKAISIN VAKAVAAN ASIAAMME, JOTA TÄMÄ KETJU KOSKEE: ÄLKÄÄ UNOHTAKO PALESTIINALAISTEN KÄRSIMYKSIÄ!
"Kiersit tyystin peruskysymyksen: Miksi Israelin valtio perustettiin palestiinalaisten maille, heiltä kysymättä ja kun hyvin tiedettiin tai ainakin olisi tyhmänkin pitänyt ymmärtää heidän (niinkuin minkä tahansa muunkin kansan) olevan haluttomia luopumaan kotimaastaan ja maistaan ja mannuistaan ja kodeistaan?"
En ole missään vaiheessa sanonut ettäkö Israelin valtion perustaminen olisi ollut varsinaisesti oikeutettua. Sinä kuitenkin esität että tässä Israelilaiset sortavat viattomia pikku Palestiinalaisia, mikä ei ole koko totuus. Hamas rikkoi tulitauon (jatkuvia rikkomisia oli pienessä mittakaavassa tapahtunut jo pitkän aikaa), eikä nyt anna loukkaantuneiden Palestiinalaisten hakea hoitoa Egyptin puolelta. Hamas on TERRORISTIJÄRJESTÖ.
"Minkä he sille voivat, että juutalaiset alkoivat himoita heidän maataan, tulivat ja tuhosivat heidän kotimaansa ja veivät heiltä kodit."
"Kyllä minä senkin tiedän, että juutalaisille oli hankalaa löytää jostain oma kotimaa - kukaan kai ei luovu maastaan toisen kansan hyväksi - mutta eikö esim. USA:ssa ollut laajoja liki asumattomia alueita, jonne he olisivat voineet sijoittua? Tai olisihan heille voitu OSTAA (siis ei OTTAA vaan OSTAA) alueita esim. Palestiinasta ja tehdä alueelle sekavaltio rauhanomaisesti."
Suurin osa juutalaisista muutti alueelle ennen Israelin valtion perustamista. Näin ollen he eivät OTTANEET mitään, vaan hankkivat omat asuinpaikkansa niinkuin kaikki muutkin. Niiltä Euroopan juutalaisita, jotka alueelle muuttivat oli todennäköisesti viety kodit, ja asenteet Euroopassa olivat vielä sodan jälkeenkin varsin negatiiviset.
"koko soppa alkoi siitä, että he tulivat toisten maille."
Mielestäsi kai maahanmuuttajat tulevat kaikki "toisten maille". Jos arabimaiden juutalaiset päättivät yhdistää voimansa Palestiinassa vaihtamalla asuinpaikkaa, se ei kai ole mikään rikos. Juutalaisiin ei arabimaailmassa, kuten juuri missään muuallakaan, suhtauduttu hyvin, ja joukossa on voimaa. Toistan vielä, että YK:n apu Palestiinan viralliseen kahtiajakamiseen ei ollut oikeutettua. Kuitenkin luulen että irrotautuminen Palestiinasta olisi tapahtunut joka tapauksessa, kun merkittävä osa alueella asuvista oli jo juutalaisia.
"Saisit hävetä – mahdatko siis olla kiihkeimpien ortodoksijuutalaisten kanssa samaa mieltä kaikesta muustakin? Homoistakin?"
Saisit hävetä - mahdatko siis olla kiihkeimpien ortodoksipalestiinalaisten kanssa samaa mieltä kaikesta muustakin? Homoistakin? Väitän kyllä että Palestiinan puolella homoilla on paljon ankeammat olot kuin Israelissa. Enkä kyllä ymmärrä muutenkaan mitä tällä kommentilla ajat takaa. Tämä on vain räikeää antisemitismiä.
"En ole sanonut, että väkivalta on sallittua kenellekään. Juutalaisten systemaattinen väkivalta alueella ei ole mitenkään puolusteltavissa vetoamalla palestiinalaisten tekoihin."
Sanoit hyvin selvästi että ymmärrät miksi palestiinalaiset heittelevät "kotitekoisia" pommejaan Israelin puolelle. Väkivalta on hyvin systemaattista molemmin puolin; sitä kutsutaan sodankäynniksi.
"Haluat lähteen viittaukseen väitetystä myrkkyjen ja pöpöjen kehittelystä ... en muista, mistä sen ensi kerran luin (oli pitkä juttu muistaakseni ihan kotimaisessa aikakauslehdessä – oli yhden laitoksen nimikin ja kartta sijainnistakin kai ja luullakseni kuvakin ... en sentään toki arkistoi tämmöisiä asioita, jotka eivät minulle kuulu yhtään mitään, joten lähdettä ei minulla ole antaa). Googleta vähän, niin saatat löytääkin (tai sitten ei, en ole itse kokeillut) .... mahdollisesti putiikki oli Nes Ziona tai jotain sinne päin (ihan ulkomuistista heittäen) .. kyseessä oli (kuten sanoin) lukemani väite, jonka todenperäisyyttä en voi taata. Jossain (olikohan HeSa:n internet-sivuilla) oli muuten samasta asiasta jotain about eilen tai tänään .... siinä ei ollut mitään lähdettä tms. kylläkään. Koko touhu vaikuttaa melkoiselta ufo-touhulta, joten puuhatkoot jos puuhaavat....."
Väitteelläsi ei ilman lähdettä ole mitään arvoa.
"Kuka tässä ketä ’demonisoi’ – sinä palestiinalaisia kai? Minä olen pyrkinyt tarkastelemaan asioita puolueettoman ulkopuolisen näkökulmasta – miksi se sinua niin pelottaa?"
Sinun näkökulmissasi ei ole mitään puolueetonta. Syytät kaikesta järjestäen Israelia. Tosiasia on edelleen kuitenkin se, että Hamas rikkoi tulitauon. Minä en demonisoi ketään, tunnen itse asiassa henkilökohtaisesti useampia Palestiinalaisia (kuten myös Israelilaisia) enkä asetu näin mielettömässä konfliktissa kenenkään puolelle. Väkivaltaa tapahtuu molemmin puolin, eivätkä Palestiinalaiset siinä sen osattomampia ole kuin Israelilaisetkaan.
"Sinä sen sijaan taidat ihastuksesta innoissasi seurata miehitysarmeijan hyökkäystä kuin kannustava huutosakki?"
Ensinnäkään kyseessä ei ole miehitysarmeija. Toisekseen, minä en kannusta ikinä väkivaltaa. Kuitenkaan en ala osoittelemaan sormella toista osapuolta, esittäen että toinen on syytön. Sinulla taitaa olla ihan kunnon fiksaatio tuohon sormella osoitteluun ja propagandaan. Jos propagandaa haluat, niin katsohan tästä.
http://www.youtube.com/watch?v=gi-c6lbFGC4&feature=related"Ai niin, en huomannut muistuttaa analogiasta: Vermillionin kiihkoisraelilainen näkemys on hyvin analoginen kiihkeimpien lestadiolaisten näkemysten kanssa (he ovat samalla tavalla kiihkoisraelistisia ja - homovastaisia...). "
Olen ilmiantanut viestisi. Ei mennä henkilökohtaisuuksiin.
Heppulilla on hyvä pointti tässä asiassa, missään nimessä tuo konflikti ei ole enää näiden kahden osapuolen selvitettävissä vaan isoja pakotteita tarvitaan molemmille puolille. Jos juutalaiset pitävät paikkaa luvattuna maanaan ja heillä on mielestään oikeus asua siellä, en näe mitään järkevää perustelua ja oikeutusta sille, miksi palestiinalaiset ajetaan omista kodeistaan liian pieniin ghettoihin, työnnetään vähän kerrassaan ulos alueelta, poistetaan sosiaaliturva, ei anneta oikeutta käydä armeijaa joka taas antaisi turvan opiskeluja varten.
Tietysti tässä vaiheessa palestiinalaiset tulee vastaan pommeille. Ehkä itsekin jotakin tekisin siinä vaiheessa kun kaikki maat on viety ja koko suku työnnetty asumaan asuntoon johon ei millään mahdu ja ainoa lisä maa mitä voi saada on ylöspäin. Ei konflikteja vain ratkaista noin... Näyttää vähän kerrassaan siltä että Juutalaiset ovat itse toteuttamassa holokaustia toiseen kertaan, erikoista että kaikkien aikojen sorretuin kansanryhmä tekee sen itse...
Tietysti mikään ei ole mustavalkoista mutta miksei tässä jo oteta pakotteita käyttöön.
"Miksi Israelin valtio perustettiin palestiinalaisten maille, heiltä kysymättä ja kun hyvin tiedettiin tai ainakin olisi tyhmänkin pitänyt ymmärtää heidän (niinkuin minkä tahansa muunkin kansan) olevan haluttomia luopumaan kotimaastaan ja maistaan ja mannuistaan ja kodeistaan? "
"paikalliset asukkaat menettivät kotimaansa, vuosituhantiset kotiseutunsa, kotinsa ja jopa kaikki irtaimet tavaransakin"
Kenen maita nämä nyt olivatkaan ja milloin?
Post Scriptum: Heppuli, Sinulla on kirjoituksissasi tässä ketjussa ihan hyvä näkökulma inhimmilliseen kärsimykseen. Se ei oikeuta Sinua kuitenkaan demonisoimaan Vermillionia. Hänen kirjoittelunsa on tasapainoista ja rauhaa korostavaa - mielestäni Sinä voisit pyrkiä samaan.
"Tietysti mikään ei ole mustavalkoista mutta miksei tässä jo oteta pakotteita käyttöön."
Pakotteita ei ole otettu käyttöön pääosin sen takia, että myös USA näkee asiat mustavalkoisesti ja tukee Israelia täysin. Tämäkään ei ole terve asenne tilanteeseen.
Tämä sama kriisi on jatkunut jo tolkuttoman pitkään. Minun järkeeni ei käy että tilanteeseen ei muka ole yli puolen vuosisadan aikana löytynyt ratkaisua. Tähän toki vaikuttaa se, että tilanne on ajan myötä vain mutkistunut; se, kenelle alue kuului vuonna 1948 on kovin eri asia kuin se, kenelle se kuuluu nyt. Tulisiko Palestiinalaisilta kieltää se, mikä oli heidän ja mikä heiltä pois otettiin? Tulisiko Israelilaiset, joista suuri osa on siellä syntyneitä ja koko elämänsä siellä eläneitä siirtää väkisin jonnekin muualle, jotta Palestiinalaiset, jotka eivät alueella ole koskaan eläneet saisivat alueen haltuunsa? Ei heillä kuitenkaan ollut mitään tekemistä sen kanssa, että valtio perustettiin. Ongelma on siis se, että molemmat kansanryhmät katsovat puolustavansa sitä mikä on heidän. Tällaisia asenteita ei niin vain muuteta.
Uskonto tuo myös omat ongelmansa; kiihkouskovaiset eivät kummaltakaan puolelta suostu rauhalliseen rinnakkaineloon, ja kun molemmissa valtioissa on vallassa uskonnollinen puolue (Palestiinassa oikeisto, Israelissa keskusta ja seuraavien vaalien jälkeen tod. näk. myös oikeistolainen Likud) ei näkemysten yhteensovittelu ole helppoa.
Vermillion kirjoittaa: ”Tulitauon rikkoivat Palestiinalaiset, eivät Israelilaiset.” Tulitauon – niin – tai sitten ei: Miksi Israel jatkoi Gazan saartoa, vaikika se oli tulitaukosopimuksen vastaista (keskeinen osa tulitaukosopimusta oli kai nimenomaan saarron purkaminen?). Pelkän tulitauon rikkominen kertoo kovin vähän: voisi kysyä mieluummin sitä, mikä oli se seikka, joka aiheutti itse sodan ja koko sotkun? Se, että valtiottomille juutalaisille perustettiin valtio toisten maalle. Eihän sellaisesta voi seurata mitään muuta kuin sota ja kriisi ja pysyviä kauhuja! - Valtio olisi pitänyt perustaa jotenkin ostamalla maita tai jonnekin ’tyhjälle’ alueelle, esim. Arizonaan tms., jossa olisi ollut rutkasti tilaa. Tai tehdä 'sekavaltio' - ostamalla ja VAIN ostamalla - maita juutalaisille, antaen palestiinalaistenkin hyötyä menettelystä ja säilyttää kaikki oikeutensa.
Vermillion itse syytti minua mm. "juutalaisten demonisoimisesta" – aiheettomasti! Nyt hän on sitten kuulemma "ilmiantanut" vastausviestini. Kaunista ja jaloa?
Vermillion kirjoittaa: ”En ole missään vaiheessa sanonut ettäkö Israelin valtion perustaminen olisi ollut varsinaisesti oikeutettua. Sinä kuitenkin esität että tässä Israelilaiset sortavat viattomia pikku Palestiinalaisia, mikä ei ole koko totuus.” Mutta koko sotkua ei olisi tullut, jos valtion perustamisessa olisi vähän mietitty sitä, voiko sen perustaa jonnekin, jossa on jo ennestään asukkaat – ja ajaa heidät pois! Mitä tarkoitat sanomalla 'VARSINAISESTI' oikeutettua? Mitä tarkoittaa varsinaisesti oikeutettu - onko olemassa jotain 'epävarsinaisesti oikeutettuakin'?
Edelleen Vermillion kirjoittaa: ”Niiltä Euroopan juutalaisita, jotka alueelle muuttivat oli todennäköisesti viety kodit, ja asenteet Euroopassa olivat vielä sodan jälkeenkin varsin negatiiviset.” Mutta ei kai se oikeuta viemään palestiinalaisten koteja? Jos autoni varastetaan, oikeuttaako se minut varastamaan jonkun puolustuskyvyttömän auton?
Martin kysyy: ”Kenen maita nämä nyt olivatkaan ja milloin?” (vihjaten kai Raamatun aikoihin). Siinäpä se: Juutalaiset vaativat alueita takaisin 2000 vuoden jälkeen (alueita, joilla oli asunut heidän esi-esi-esi....esi-isään) – mutta palestiinalaisten katsotaan menettäneen oikeutensa kotiseutuunsa 60:ssä vuodessa (niidenkin, joilla on vielä hallussaan sen entisen kodin avaimet, josta heidät karkotettiin) ... ja näin katsottiin jo 1970-luvullakin, eli vain parikymmentä vuotta sen jälkeen, kun heidät oli ajettu kodeistaan.... Onko tässä logiikka pettänyt? Martin, martin, ei kristillisyys ole siionismia eikä sitä, että puolustetaan vääryyttä! Kristityn on uskallettava taistella sitä vastaan – jos ei muuten niin (tässä tapauksessa) kuitenkin kirjoituksin! Siitä raamatullisuudesta: Kristitty näkökulma on kai ollut, että juutalaiset karkotettiin Israelista rangaistuksena Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta....? (En tiedä, onko näkemys täysin oikea, mutta huomiota kiinnittää se, että tapahtumat alkoivat vyöryä hyvin pian ristiinnnaulitsemisen jälkeen - kuten temppelin hävityksestä Jeesuksen ennustus olikin .....)
Samaan asiaan liittyy osin Vermillionin uusin (huomattavasti aiempia maltillisempi viesti, mistä kiitos hänelle): ”Minun järkeeni ei käy että tilanteeseen ei muka ole yli puolen vuosisadan aikana löytynyt ratkaisua. Tähän toki vaikuttaa se, että tilanne on ajan myötä vain mutkistunut; se, kenelle alue kuului vuonna 1948 on kovin eri asia kuin se, kenelle se kuuluu nyt.” Mutta taas täytyy tähänkin esittää vastaväite: se, kenelle alue kuului 2000 vuotta sitten on vähemmän relevantti näkökulma kuin se, kenelle alue kuului 60 vuotta sitten.
Vermillion kirjoittaa myös: ”Tulisiko Israelilaiset, joista suuri osa on siellä syntyneitä ja koko elämänsä siellä eläneitä siirtää väkisin jonnekin muualle, jotta Palestiinalaiset, jotka eivät alueella ole koskaan eläneet saisivat alueen haltuunsa? Ei heillä kuitenkaan ollut mitään tekemistä sen kanssa, että valtio perustettiin.” Mutta:
1. Kuinka suuri osa juutalaisista onn todella alueella syntyneitä? Muutama prosenttiko? Eroa on ilmaisuilla ’suuri osa’ jai ’suurin osa’ .....
2. Toisin kuin väität, palestiinalaisten vanhin elossa oleva polvi on syntynyt alueella (60-vuotiaat ja sitä vanhemmat ainakin)! Ja muutkin palestiinalaiset (enimmät) alueen laitamilla (niillä Gazan ja Länsirannan ghettoalueilla).
3. Totta – palestiinalaisilla ei ollut osaa eikä arpaa siihen, että heidän alueelleen perustettiin vieraiden maahantulijoiden valtio. Logiikkasi ei täysin auennut (ja saatat tarkoittaa jotain ihan muuta kuin ymmärsin – niin toivon ainakin), mutta ymmärsin tekstisi niin, että nyt siis katsot, että kun palestiinalaisilla ei ollut valtion (Israelin) perustamisen kanssa ’mitään tekemistä’, niin heillä ei ole oikeutta kotiseutuihinsakaan. Onko tällainen näkemys oikeudenmukainen?
4. Miksi palestiinalaisten paluumuutto koteihinsa on estetty? Jopa paluu kotiseuduilleenkin.
5. Kiistätkö sen, että Israel on hyvin rasistinen valtio, jossa arabi (kristitty tai muslimi) ei ole mitään verrattuna juutalaiseen herrakansaan? jopa perustuslaki toteaa, että maa on JUUTALAISVALTIO. mikä hirveä haloo nousisikaan, jos Suomen perustuslakia muutettaisiin siten, että julistettaisiin, että Suomi on SUOMALAISVALTIO.
Olen Vermillionin kanssa samaa mieltä seuraavasta: ”Ongelma on siis se, että molemmat kansanryhmät katsovat puolustavansa sitä mikä on heidän. Tällaisia asenteita ei niin vain muuteta. Uskonto tuo myös omat ongelmansa; kiihkouskovaiset eivät kummaltakaan puolelta suostu rauhalliseen rinnakkaineloon, ja kun molemmissa valtioissa on vallassa uskonnollinen puolue (Palestiinassa oikeisto, Israelissa keskusta ja seuraavien vaalien jälkeen tod. näk. myös oikeistolainen Likud) ei näkemysten yhteensovittelu ole helppoa.” Mutta haluan lisätä: Israelhan on nimenomaan uskontovaltio – samaan tyyliin kuin ehkä Iran. Se vielä sotkee koko sopan entistä mahdottomammaksi. Monista asioista päättää nykyäänkin -kirjanoppineiden neuvosto. Sillä menolla se valtio kyllä ennemmin tai myöhemmin tuhoaa itse itsensä - sitä kauttako koko soppa sitten saa uuden muodon? Hurjalta näyttää koko homma.
Olen kantamassa korteni kekoon!
"Pelkän tulitauon rikkominen kertoo kovin vähän: voisi kysyä mieluummin sitä, mikä oli se seikka, joka aiheutti itse sodan ja koko sotkun?"
Sinä käytät tätä tekosyytä jatkuvasti vältelläksesi pointtia. Esität asian niin, että Israelilaiset suorastaan väijyivät Gazan rajalla, odottaen ensimmäistä tilaisuutta mennä ja valloittaa se, etkä suostu tunnustamaan että tulitauko rikottiin Palestiinan puolelta. Onko vai eikö ole niin, että tulitauon rikkoi Hamas? Sillä, mikä aloitti sodan n. 60 vuotta sitten ei voi perustella tämän päivän väkivaltaisuuksia.
"Se, että valtiottomille juutalaisille perustettiin valtio toisten maalle. Eihän sellaisesta voi seurata mitään muuta kuin sota ja kriisi ja pysyviä kauhuja! - Valtio olisi pitänyt perustaa jotenkin ostamalla maita tai jonnekin ’tyhjälle’ alueelle, esim. Arizonaan tms., jossa olisi ollut rutkasti tilaa. Tai tehdä 'sekavaltio' - ostamalla ja VAIN ostamalla - maita juutalaisille, antaen palestiinalaistenkin hyötyä menettelystä ja säilyttää kaikki oikeutensa."
Korostan edelleen sitä, että suurin osa juutalaisista siirtyi alueelle ympäröivistä arabimaista ENNEN Israelin valtion perustamista, eivätkä näin ollen vieneet keneltäkään mitään.
"Vermillion itse syytti minua mm. "juutalaisten demonisoimisesta" – aiheettomasti! Nyt hän on sitten kuulemma "ilmiantanut" vastausviestini. Kaunista ja jaloa?"
Ensinnäkään, en ilmiantanut vastausvietiäsi; ilmiannoin viestisi jossa sanot näkemyksiäni kiihkoisraelilaisiksi ja vertaat minua vanhoillislestadiolaisiin. Viestisi meni mielestäni henkilökohtaisuuksiin, ohi aiheen eikä ollut "asiallisesti kirjoitettu", per ranneliikkeen käyttöehdot. Toisekseen, sinun juutalaisista esittämäsi kommentit kuten "juutalaiset alkoivat himoita heidän maataan" tai "juutalaiseen herrakansaan" kertovat mielestäni paljon sinun asenteistasi, kuten kertoo vankkumaton asettumisesi Palestiinan puolelle ja kaiken syyn siirtäminen Israelin niskaan. Kauniista ja jalosta sinun on aivan turha puhua sen jälkeen, mitä olet minusta sanonut. Häpeäisit.
"Mitä tarkoitat sanomalla 'VARSINAISESTI' oikeutettua? Mitä tarkoittaa varsinaisesti oikeutettu - onko olemassa jotain 'epävarsinaisesti oikeutettuakin'?"
Sana varsinaisesti ei ole adjektiivi, se on adverbi.
"Samaan asiaan liittyy osin Vermillionin uusin (huomattavasti aiempia maltillisempi viesti, mistä kiitos hänelle): ”Minun järkeeni ei käy että tilanteeseen ei muka ole yli puolen vuosisadan aikana löytynyt ratkaisua. Tähän toki vaikuttaa se, että tilanne on ajan myötä vain mutkistunut; se, kenelle alue kuului vuonna 1948 on kovin eri asia kuin se, kenelle se kuuluu nyt.” Mutta taas täytyy tähänkin esittää vastaväite: se, kenelle alue kuului 2000 vuotta sitten on vähemmän relevantti näkökulma kuin se, kenelle alue kuului 60 vuotta sitten. "
Missä kohtaa puhuin siitä, kenelle alue kuului 2000 vuotta sitten? Mielestäni en missään.
"Kuinka suuri osa juutalaisista onn todella alueella syntyneitä? Muutama prosenttiko? Eroa on ilmaisuilla ’suuri osa’ jai ’suurin osa’ ....."
"Toisin kuin väität, palestiinalaisten vanhin elossa oleva polvi on syntynyt alueella (60-vuotiaat ja sitä vanhemmat ainakin)! Ja muutkin palestiinalaiset (enimmät) alueen laitamilla (niillä Gazan ja Länsirannan ghettoalueilla)."
Että jaksat vääristellä, vaikka tiedät itsekin hyvin, että 60 vuodessa Israelissa on syntynyt väestöä jonkin verran. SUURIN OSA alle 60-vuotiaista Israelilaisista on syntyperäisiä Israelilaisia, sillä massamaahanmuutot ajoittuivat Israelin valtion alkuvuosiin. SUURIN OSA Palestiinalaisista EI OLE syntynyt nykyisen Israelin alueella.
"ymmärsin tekstisi niin, että nyt siis katsot, että kun palestiinalaisilla ei ollut valtion (Israelin) perustamisen kanssa ’mitään tekemistä’, niin heillä ei ole oikeutta kotiseutuihinsakaan. Onko tällainen näkemys oikeudenmukainen?"
Lauseen tekijä ovat israelilaiset, eivät palestiinalaiset.
4. Miksi palestiinalaisten paluumuutto koteihinsa on estetty? Jopa paluu kotiseuduilleenkin.
5. Kiistätkö sen, että Israel on hyvin rasistinen valtio, jossa arabi (kristitty tai muslimi) ei ole mitään verrattuna juutalaiseen herrakansaan? jopa perustuslaki toteaa, että maa on JUUTALAISVALTIO. mikä hirveä haloo nousisikaan, jos Suomen perustuslakia muutettaisiin siten, että julistettaisiin, että Suomi on SUOMALAISVALTIO.
"Kiistätkö sen, että Israel on hyvin rasistinen valtio, jossa arabi (kristitty tai muslimi) ei ole mitään verrattuna juutalaiseen herrakansaan? jopa perustuslaki toteaa, että maa on JUUTALAISVALTIO. mikä hirveä haloo nousisikaan, jos Suomen perustuslakia muutettaisiin siten, että julistettaisiin, että Suomi on SUOMALAISVALTIO."
Rasismista en tiedä mitään, mutta sillä tuskin on juutalaisuuden kanssa mitään tekemistä. Samalla tavalla kuin Israel on juutalaisvaltio, Suomella on valtionuskonto; Luterilaisuus. Nyt sotket uskonnon ja etnisyyden käsitteet kuin paraskin eugenikko. Väitätkö sitä paitsi itse, että juutalaiset ovat arabimaissa hyvässä asemassa? Tässä on taas tätä antisemitismiä. Samalla mainitsen vielä, että samalla tavoin kuin Israel on juutalaisvaltio, ovat esim. Iran, Irak, Jemen, Oman, Egypti Islamistivaltioita, joko virallisesti tai De Facto. Samoin Brasilia, Italia ja Espanja ovat de facto Katolisia maita.
Aion jättää keskustelun tähän, ellet sitten aio itse lopettaa vääristelyä, paatosta ja henkilökohtaisuuksiin menoa. Minulla ei ole mitään intressejä keskustella aiheesta ihmisen kanssa, joka ei suostu tarkastamaan kannassaan edes selkeitä virhekohtia.
Vermillion kommentoi tekstiäni ”Pelkän tulitauon rikkominen kertoo kovin vähän: voisi kysyä mieluummin sitä, mikä oli se seikka, joka aiheutti itse sodan ja koko sotkun?".
Hän kirjoittaa: ” Sinä käytät tätä tekosyytä jatkuvasti vältelläksesi pointtia. Esität asian niin, että Israelilaiset suorastaan väijyivät Gazan rajalla, odottaen ensimmäistä tilaisuutta mennä ja valloittaa se, etkä suostu tunnustamaan että tulitauko rikottiin Palestiinan puolelta. Onko vai eikö ole niin, että tulitauon rikkoi Hamas? Sillä, mikä aloitti sodan n. 60 vuotta sitten ei voi perustella tämän päivän väkivaltaisuuksia.”
Lehtitietojen mukaan mukaan Israel oli jo puoli vuotta sitten päättänyt hyökätä. Hufvudstadsbladetin pääkirjoitus (tänään tiistaina) toteaa, että ”Sodan ensisijainen motiivi on se, että Israel menee vaaleihin 10. helmikuuta. Hallituspuolue Kadima kärjessään Tzipi Livni haluaa osoittaa itsensä yhtä kykeneväksi käsittelemään sotilaallista väkivaltaa kuin kilpailija, Likudin Benjamin Netanjahu.” (näin siis HBL, en minä).
Kirjoitin: "Se, että valtiottomille juutalaisille perustettiin valtio toisten maalle. Eihän sellaisesta voi seurata mitään muuta kuin sota ja kriisi ja pysyviä kauhuja! - Valtio olisi pitänyt perustaa jotenkin ostamalla maita tai jonnekin ’tyhjälle’ alueelle, esim. Arizonaan tms., jossa olisi ollut rutkasti tilaa. Tai tehdä 'sekavaltio' - ostamalla ja VAIN ostamalla - maita juutalaisille, antaen palestiinalaistenkin hyötyä menettelystä ja säilyttää kaikki oikeutensa."
Vermillion vastasi: ”Korostan edelleen sitä, että suurin osa juutalaisista siirtyi alueelle ympäröivistä arabimaista ENNEN Israelin valtion perustamista, eivätkä näin ollen vieneet keneltäkään mitään.”
Suurin osa – koko nykyisestä väestöstäkö? Ei kai sentään? Onko tilastollisia lukuja (ulkopuolisten vahvistamia)??? Siirtyi alueelle – mutta ostivatko maat?
Kirjoitin: "Vermillion itse syytti minua mm. "juutalaisten demonisoimisesta" – aiheettomasti! Nyt hän on sitten kuulemma "ilmiantanut" vastausviestini. Kaunista ja jaloa?"
Vermillion vastaa: ”Ensinnäkään, en ilmiantanut vastausvietiäsi; ilmiannoin viestisi jossa sanot näkemyksiäni kiihkoisraelilaisiksi ja vertaat minua vanhoillislestadiolaisiin. Viestisi meni mielestäni henkilökohtaisuuksiin, ohi aiheen eikä ollut "asiallisesti kirjoitettu", per ranneliikkeen käyttöehdot. Toisekseen, sinun juutalaisista esittämäsi kommentit kuten "juutalaiset alkoivat himoita heidän maataan" tai "juutalaiseen herrakansaan" kertovat mielestäni paljon sinun asenteistasi, kuten kertoo vankkumaton asettumisesi Palestiinan puolelle ja kaiken syyn siirtäminen Israelin niskaan. Kauniista ja jalosta sinun on aivan turha puhua sen jälkeen, mitä olet minusta sanonut. Häpeäisit.”
Mielestäsi siis olen ’asettunut Palestiinan puolelle’ – ja jos oilsinkin (en ole, yritän olla puolueeton), niin olisiko se jonkin määritelmän mukaan jokin pahoista asenteista kertova juttu??? En ymmärrä!
Kirjoitin: "Mitä tarkoitat sanomalla 'VARSINAISESTI' oikeutettua? Mitä tarkoittaa varsinaisesti oikeutettu - onko olemassa jotain 'epävarsinaisesti oikeutettuakin'?"
Vermillion vastasi: ”Sana varsinaisesti ei ole adjektiivi, se on adverbi.” Mutta edelleenkään ei tullut selvyyttä siihen, mitä tarkoitetaan sillä, että jokin asia ei ole ’VARSINAISESTI OIKEUTETTU’?
Vermillion siteeraa minua "Samaan asiaan liittyy osin Vermillionin uusin (huomattavasti aiempia maltillisempi viesti, mistä kiitos hänelle): ’Minun järkeeni ei käy että tilanteeseen ei muka ole yli puolen vuosisadan aikana löytynyt ratkaisua. Tähän toki vaikuttaa se, että tilanne on ajan myötä vain mutkistunut; se, kenelle alue kuului vuonna 1948 on kovin eri asia kuin se, kenelle se kuuluu nyt.’ Mutta taas täytyy tähänkin esittää vastaväite: se, kenelle alue kuului 2000 vuotta sitten on vähemmän relevantti näkökulma kuin se, kenelle alue kuului 60 vuotta sitten."
Vermillion vastaa: ”Missä kohtaa puhuin siitä, kenelle alue kuului 2000 vuotta sitten? Mielestäni en missään.” Juu, mutta perustelu valtion paikalle oli 2000 vuoden takainen – nyt taas ei kelpaa edes 60 vuoden takainen perustelu, vaan pitäisikin kuulemma katsoa vain juuri tätä hetkeä.
Vermillion kommentoi rasismimainintojani seuraavasti: ”Rasismista en tiedä mitään, mutta sillä tuskin on juutalaisuuden kanssa mitään tekemistä. Samalla tavalla kuin Israel on juutalaisvaltio, Suomella on valtionuskonto; Luterilaisuus. Nyt sotket uskonnon ja etnisyyden käsitteet kuin paraskin eugenikko.”
En saa tolkkua täysin, mutta siis ideana on se (???), että maan perustuslaki ei tarkoita juutalaisvaltiolla etnistä taustaa vaan uskontoa – mutta onhan maassa paljon ei-uskonnollisiakin juutalaisia?
Vermillion kirjoitti myös: ”Väitätkö sitä paitsi itse, että juutalaiset ovat arabimaissa hyvässä asemassa? Tässä on taas tätä antisemitismiä.” Mutta voi hyvä syssy – minä en sanallakaan ollut kajonnut koko asiaan – juutalaisten asemaan eri arabimaissa – siitä en edes tiedä paljon mitään (oikeastaan yhtään mitään), eikä se liity siihen, onko oikein hyökätä pommikonein Gazaan. Jos meidän serkuilla olisi huonot olot Ruotsissa, ei minulla silti olisi mitään oikeutta ruveta pommittamaan Ahvenanmaata ....
Vermillion kirjoittaa: ”Samalla mainitsen vielä, että samalla tavoin kuin Israel on juutalaisvaltio, ovat esim. Iran, Irak, Jemen, Oman, Egypti Islamistivaltioita, joko virallisesti tai De Facto. Samoin Brasilia, Italia ja Espanja ovat de facto Katolisia maita.”
Eikös Egypti käy koko ajan sisäistä sotaa islamisteja vastaan? Ja on vähän eri asia olla PERUSTUSLAIN TASOLLA VIRALLISESTI USKONTOVALTIO kuin olla sitä de facto epävirallisesti. Siinä on aste-ero. Ja vaikka jotkut muut maat tai takapajulat olisivat uskontovaltioita, niin pakkokos sitä oli Israelin liittyä perustamisvaiheessaan samaan klubiin?
Vermillion kirjoittaa: ”Aion jättää keskustelun tähän, ellet sitten aio itse lopettaa vääristelyä, paatosta ja henkilökohtaisuuksiin menoa. Minulla ei ole mitään intressejä keskustella aiheesta ihmisen kanssa, joka ei suostu tarkastamaan kannassaan edes selkeitä virhekohtia.”Olin itse jo aiemmin tänään arvellut, ettei tätä koko hommaa kannata jatkaa – jo siksikään, että itsekin alkaa kärjistyä (kärjistää omia mielipiteitään), niin ettei niitä kohta varmaan omikseen tunne – yritin alunalkaen kiinnittää huomiota SYYTTÖMIEN (MM. PALESTIINAN LASTEN) KÄRSIMYKSIIN mutta juttu karkasi kai kummallakin ’’’pääkeskustelijalla’’’ täysin hallinnasta – lieneekö ollut kahden mielipiteisiinsä yhtä lailla lukkiutuneen (tai kahden aika jääräpäisen) ’’’keskustelua’’’ tai mitä ....
Vielä kerran niistä demonisoimis- ja rasismisyytöksistä: Olen ollut joskus rakastunut juutalaiseen ja ihastunut useampaankin (toki eri aikoina) .... että silleen.
Ehkä olisi parasta, että tämä keskustelu pannaan jäihin ja katsotaan sivusta, miten Lähi-Idässä tilanne etenee – ei hyvältä näytä, kenenkään kannalta, varsinkaan Palestiinan lasten ja vanhusten ja sairaiden. Radion (Ylen) ruotsinkielisissä uutisissa sanottiinkin joskus kai klo 16 maissa tänään, että (Israelin kannnalta) sota on nyt tulossa (vai oliko se peräti jo tullut) ’problemaattiseen vaiheeseensa’ – ja että sota on helpompi aloittaa kuin ’elegantisti lopettaa’ (olipahan sanavalinta...).
Josko tämä keskustelu pystyttäisiin elegantisti lopettamaan ainakin tältä erää ... elegantti jatko ei taida olla meille kahdelle (muut lienevät sivurooleissa) enää mahdollista?
Shalom! (kirjoittaisin arabiaksikin jos muistaisin miten se menee)
(Muokkaus vain tämä: Unohdin kysyä, mihin kekoon Martin on kantamassa kortensa. Lause oli niin kryptinen.)
Siihen mainitsemaasi kristillisyyden.
Katsoin Helsingin Sanomien internet-keskusteluja tästä aiheesta. Itse lehden 'uutiset' tulevat minulle pakosti esiin aina avatessani Internetin - ja kyllä on lehti ollut ainakin sillä palstalla hiljaa Israelin hyökkäyksestä - kaiken maailman nollauutiset ovat olleet esillä (mutta lehden suuromistajahan onkin kuulemma .... sukua). Painettua HeSa:a minulle ei tule - en huolisi ilmaiseksikaan ... joten en tiedä, mikä on sen osalta tilanne ....
Internetpalstalla nimimerkki Pietari kirjoittaa oivan vertauksen (linkki
http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=160917&messageID=2794270& ):
"Kuvittele, että vaikkapa venäläiset olisivat ottaneet Suomen haltuunsa ja asuttaneet sen omalla väellään. Kuvittele vielä, että kaikki viisi miljoonaa suomalaista olisi ahdettu Helsingin, Espoon ja Vantaan alueelle. Tämän jälkeen rajat olisi suljettu. Suomalaisten asuttamalle alueelle päästettäisiin vain rajoitetusti ruokaa, vettä, polttoaineita ja muita välttämättömiä tarvikkeita. Lisäksi aluetta pommitettaisiin ajoittain laivoista mereltä, ilmasta lentokoneista ja helikoptereista ja välillä saataisiin tykki- ja panssarivaunutultusta. Kuvittele lisäksi, että työttömyys alueella olisi 50 %:n luokkaa. Miehittäjä keksisi vileä kaikenlaisia typeriä temppuja, joilla vaikeuttaisi meidän elämäämme mm. kävisi ryöstämässä pankit. Kuvittele vielä, että tätä kurjuutta olisi jatkunut jo 60 vuotta.
Kun tämän kuvittelet, voit ehkä hieman ymmärtää sitä tilannetta, missä palestiinalaiset elävät. Voit ehkä myös tajuta sen, että tässä eristyksessä voivat raketinteko-ohjeet olla kysyttyä tavaraa ja ainoa tapa reakoida sitä rikosta vastaan, jonka kohteeksi on joutunut."
Tämän tekstin perässä on mystistäkin mystisempi kommentti: "[Edited by: tiinas on 30.12.2008 12:22]" - osaako kukaan sanoa, mitä tämä mahtaa tarkoittaa? Onkohan lehden puolelta joku Tiina editoinut kirjoitusta vai mistä on kyse?
Nimimerkki 'paikallisjäsen' taas lataa rajummin:
"Menossa on viimeinen Bushin kauden miehitys ja siviilien joukkoteurastus. Käytännössä Israel voi teloittaa palestinialaisia ja tuhota heidän talojaan koko sen ajan, mitä Bush on vielä vallassa, eli noin 3 viikkoa. Voimme olla lähes varma, että Obaman valtaan tulo tietää Israelin avoimen valtakirjan peruuttamista Yhdysvalloissa.
Itse veikkaan, että noin 10.000 ihmistä kuolee tai silppoutuu invaliideiksi Israelin jo alkaneessa etnisessä puhdistusoperaatiossa. Kaikki on tietysti vain itsepuolustusta, kun miehittävä ydinasevaltio "puolustautuu" tee-se-itse "raketteja" vastaan, jossa on kuollut 2 vuodessa vähemmän ihmisi kuin Israelin liikentessä ehkä 5 tunnissa."
Jotkut taas ovat Obaman mietteistä samalla palstalla ihan päinvastaistakin mieltä ....
En voi vielä olla siteeraamatta nimimerkkiä "suomalainen Israelissa" samaisesta HeSa:n verkkokeskustelusta (jossa tosin sensuroidaan mielipiteitä, kuten olen aiemmin yhdessä ketjussa osoittanut - se leikkipuistojuttu oli kyseessä):
"Hamasin raketit yltävät Israelin puolella jo tänne Beer Shevaan. On vaikea kuvailla sitä kauhun tunnetta, kun sireenit soi ja on juostava pommisuojaan niin nopeasti ettei ehdi edes ruokaa liedeltä ottamaan. Se tapahtui tunti sitten. Kun sitten kuulee jysähdyksen kilometrin päässä, voi vain miettiä, miten ihmeessä näilläkin palstoilla voidaan niinkin rankasti kyseenalaistaa Israelin päätöstä hyökätä Gazaan. Israelin tavoitteena on eliminoida Hamas ja samaan aikaan AUTTAA pakostakin aiheutuvia siviiliuhreja. Hamasin taistelijoilla ei ole mielessä pyrkiä erottelemaan kohteitaan. Kaikki Israelissa elävä käy. Tätä elää Israelilaiset päivittäin etelä-Israelissa! Oli tulitauko tai ei! Otettaisiinko mekin Etelä-Suomen kaupungeissa raketit vain suu muikeana naapurin puolelta vastaan?"
Mutta nimimerkki "surffailija" kävi nokkavaksi:
"Ihanko piti jättää ruoka liedelle? Palestiinaislapset voivat varmaan korvata sen sinulle päivittäisestä ruohoannoksestaan."
.... siis ruoho eikä ....
Ei jäänyt nimimerkki "Hoinosee" sanattomaksi hänkään:
"Tee koe. Jätä kotonasi ruoka täysillä olevalle liedelle ja mene muutamaksi tunniksi pommisuojaan. Tule sitten takaisin tänne ilkkumaan nerokkaine juttuinesi."
Sillä tavalla.
Ei nyt voi nukkuakaan - paukkuu ja tulee mieleen se kauheampi pauke siellä jossain kaukana .... ei siellä, missä ruokakin jäi 'taysillä olevalle' liedelle, vaan siellä Gazassa.
Uskaltanenkohan vielä siteerata k.o. HeSa:n verkkokeskustelua (etten saa väitettä, että olen lainannut liian pitkiä paloja) ja etten 'tuki' tätä ranneliikettä näillä pätkillä?
Nimimerkki "Kapa" lataa:
"Palestiina ei itse ole järkevällä tavalla järjestäytynyt yhteiskunta, vaan sekasortoinen huutoäänestyksellä toimiva primitiivinen joukko ihmisiä. Vuodesta 1948 kun Israel perustettiin on katkeruus myrkyttänyt oppimatonta arabiheimoa."
Vermillion, eikö tuo ole rasismia? Arabien vastaista rasismiahan Suomessa tuntuu saavan harrastaa ihan millaisiin mittoihin asti hyvänsä (esimerkki on vileä sieltä lievimmästä päästä). Miksi niin monet siionistit vihaavat arabeja ja kaikkea arabialaista, olipa sitten kyse minkämaalaisesta arabista tahansa? Onko takana vain Israel-Palestiina -kysymys vai onko jotain muutakin taustaa, ihmettelen vaan en tiedä
Vielä sitaatteja "Kapalta":
"Juutalaiset eivät itse-asiassa edes ajaneet vuonna -48 arabeja pois Israelin maasta, vaan aabit lähtivät itse pakolaisleireihinsä johtajiensa katkeruuteen ja vihaan kiihottamina."
"Arabien pakolaisleireissä, joissa he ovat asuneet jo kolmen sukupolven ajan kasvatetaan vihaa valheilla Israelia kohtaan. Ajattelemattomat, lapselliset ja vihan valtaamat aivopestyt nuoretmiehet ryhtyvät itsemurhapommittajiksi. Hamas on kuin vaarallinen syöpä myös arabi yhteisölle. Se myrkyttää vihallaan lasten ajatukset ja saa aikaan rakettimiehiä ja naisia, marttyyreja ja itkeviä äitejä, katkeria perheitä ja vihaisia nuoria."
Sitten hän jatkaa ylevämpään sävyyn:
"Arabikansa tekisi viisaasti tunnustamalla Israel ja lopettamalla vihanpidon. Jerusalem on juutalaisten kaupunki. Isrelin kuningas Daavid antoi sille nimen Jerusalem valloitettuaan sen jebusilaisilta kolme tuhatta vuotta sitten. Rauha Jeusalemille, Rauha Israelin kansalle."
Kapan mukaan "YK:n tulisi tukea aitoja valtioita rajojensa suojelemisessa. Israel tarvitsee apua vihaisia arabeja vastaan, jotka rikkovat kaikki sopimukset ja terrorisoivat laillista valtiota Israelia. Suomen ulkoministerikin kuulostaa naivilta "soo soo, eipäs saa tapella" kommenteillaan. Tukea Israelille ja järjestystä rajoille."
HeSa:n palstoilla on useitakin kommentteja, joita vielä tekisi mieli siteerata, mutta en arvaa enää lainata muuta kuin pieniä pätkiä; katsokaapa edellä annetusta linkistä koko nimimerkin Diplo,aatti" ilmeisen asiantuntevalta vaikuttava historiallinen katsaus - se selventää paljon. Siitä pari valittua kohtaa:
"Israel usein kiihdyttää sotatoimiaan palestiinalaisia vastaan juuri joulun ja uuden vuoden tienoilla. Ajankohta on varmaan tarkoituksellisesti valittu. Tuolloin ihmiset länsimaissa ovat niin keskittyneitä joulun ja uuden vuoden juhlintaan, että kuolleet palestiinalaiset jäävät vähemmälle huomiolle."
Taitaa olla paikkansapitävää - ja nyt vielä Israelin vaalit tulossa ja oppositio vahvoilla - ja USA:n vallanvaihdos tulossa - ja kun sotaa oli jo puoli vuotta valmisteltukin - niin aika oli siis 'oivallinen' - oivallinen kauheuksille.
Diplomaatin tekstiä vielä: "Lähi-idän konflikti ei rauhoitu, ennen kuin Israel vetäytyy täysin Kuuden päivän sodan jälkeen valloittamiltaan alueilta ja antaa palestiinalaisille oikeuden täyteen itsenäisyyteen ja tasa-arvoiseen asemaan alueella. Toinen epärealistisempi vaihtoehto on, että palestiinalaisille annetaan täydet Israelin kansalaisoikeudet, äänioikeus mukaan lukien. Se tosin merkitsisi nykymuotoisen juutalaisenemmistön johtaman osin uskontoon pohjaavan Israelin valtion loppua. Nykyisin Israel ja Palestiinalaisalueet sen kyljessä muodostavat yhdessä jonkin muotoisen Lähi-idän version apartheid-valtiosta, tosin uskontopohjaisesta. Alueella asuvia ihmisiä ei niinkään erota ulkonäkö tai ihonväri vaan uskonnon syvä kuilu."
Apartheid - todellakin - ja Israelhan olikin läheisessä sotilaallisessa yhteistyössä alkuperäisen Apartheid-maan kanssa ....
Vielä 'pätkittyä' lainausta: " .... alue on ollut levottomuuksien ja kiistojen kohde kauan. Jerusalem on uskonnollisesti merkittävä kaupunki kolmelle uskonnolle........ . Aikoinaan Rooman keisarit karkottivat juutalaiset alueelta, ainakin osin, kyllästyttyään jatkuviin kapinoihin ja levottomuuksiin. Myöhemmin ...... alueet valloittivat arabisoturit. He tosin olivat uskonnollisesti suvaitsevaisempia kuin aikansa kristityt, mikä helpotti Islamin valloituksia. Sitten tulivat ristiretkeläiset ritarikuntineen........... He valloittivat Jerusalemin "kahlaten saraseenien" veressä. Alueelle perustettiin ....... ristiretkeläisten hallitsema valtakunta, Jerusalemin kuningaskunta (1099-1291). Saladin sitten aloitti heidän ajamisen pois alueelta ja hänen jälkeensä myöhemmin Akkon valtaus oli lopullinen kuolinisku Ristiretkivaltiolle 1291."
"Alueella olikin rauhallista kauan, kunnes vuodesta 1881 lähtien Sionismi-aatteen pohjalta alueelle alkoi juutalaisten muuttoliike. II Maailmansodan jälkeen alueelle perustettiin kristityn lännen tuella Israelin valtio, joka uskontoa lukuunottamatta muistuttaa yllättävän paljon tuota keskiaikaista Ristiretkivaltiota "pyhällä maalla". Ei siinä kauheasti tarvitse ihmetellä, miksi alueella aiemmin asuneet palestiinalaiset eivät ole olleet kovin ihastuneita nykyiseen alistettuun asemaansa."
Noin se mahtanee kai olla.
Tätä eivät vain millään halua käsittää farisealaiset muka-'kristityt', joiden oppi on kristinopin irvikuva tai paremminkin vastakohta - täyttä fariseusten ja kirjanoppineiden hapatusta. Niinpä heillä saattaa jopa puuro jäädä liedelle ..... Toinen samanlainen silmänsä tosiasioilta sulkeva ryhmä ovat tietysti siionistiset tahot, joilla on asiassa samanlainen päähänpinttymä - lisättynä opilla omasta ylemmyydestä muihin ihmisiin verrattuna.
Mitä sitten voimme tehdä? ME emme kerrassaan mitään - ainoa mitä minä voin ja aion tehdä on se, että en osta tietyn maan appelsiineja tai muitakaan tuotteita. Voimme tietysti koettaa suojautua pahimmilta kauhu-uutisilta silloin, kun niiden julmuusaste ylittää sietokykymme....
Mikään ei näytä muutenkaan muuttuvan - Israel ja palestiinalaisalueet ovat ja pysyvät - ja aika ajoin taistelu pahenee - sitten taas kai laantuu joksikin aikaa ja niin edelleen - ja lapset ja vanhukset ja kaikki muutkin kärsivät ... ja aseteollisuus käy täysillä.
Voi voi.
huomasin että olin kuitenkin jatkanut keskustelua, jonka olin jo oikeastaan ilmoittanut lopettavani .... vieläpä yksinpuheluna
Kun kerran jatkoin ’yksinpuheluani’, niin enpä malta olla vielä siteeraamatta HeSa:n internetkeskusteluja. Joku kirjoitti siellä:
” Miksi EU maat eivät puolusta Israelia? Israel on itsenäinen valtio. Maahan hyökätään aina ja kokoajan Gazasta raketein. Mediat ei tule lietsoa sotaa väärin totuuksin. Rehellisiä ja oikeudenmukaisia toimittajia uutisointiin Kiitos! Terrorijärjestöt pois medioista!”
Nimimerkki ”Israel vastuuseen teoistaan” vastasi:
”Itsenäinen valtio, joka on perustettu laittomasti, ajamalla alueen asukkaat pakolaisiksi muihin maihin ja viemällä ihmisoikeudet ja oikeudet elämään niiltä palestiinalaisilta, jotka koteihinsa jäivät. Ja totta on, että media lietsoo vääriä totuuksia. Uutisissa ei kerrota, miten israel alistaa ja nöyryyttää palestiinalaisia jatkuvasti ja ihmisiä, mukaan lukien vauvoja ja lapsia tapetaan siellä jatkuvasti (ei ainoastaan nyt, kun hyökkäykset ovat saaneet julkisuutta). Israel ei päästä alueelle ihmisoikeusjärjestöjä tai tarkkailijoita, sillä eivät halua muiden tietävän rikoksistaan, mutta toisaalta eivätpähän he välitä, vaikka muut niistä tietävätkin...”
Nimerkillä Jaassu oli vähän toisensuuntainen näkemys:
”Tässä palanen historiaa jotta tiedät, olen poiminut tiedon eräältä toiselta asiantuntevalta kirjoittajalta:
Tässä yhteydessä on hyvä erottaa faktat ja fiktiot. Israel on legitiimi (laillisesti oikeutettu) valtio, jonka kansalla on historialliset ja eettiset oikeudet omaan maahansa.
Kolme laillista ja kansainvälistä organisaatiota on 1900-luvulla luvannut Israelille sen maan: Brittiläinen mandaattihallinto v.1917 Balfourin julistuksella, Kansainliitto v.1922 ja YK v. 1947. Tosin alue on joka kerta pirstottu pienemmäksi ja näin rikottu juutalaisille alun perin annettuja lupauksia. V. 1922 jaettiin Israelille aiemmin luvatusta alueesta 77% palestiinalaisarabeille ja beduiineille. Maan nykyinen nimi on Jordania. Israelille jäi vain 23% alueesta. Palestiinalaisvaltio on jo olemassa eli Jordania.
YK ehdotti v.1947 Israelille jätetyn 23% edelleen jakamista arabeille ja juutalaisille. Israel ilmoitti hyväksyvänsä jaon, mutta arabiosapuoli ilmoitti, että he eivät jakoa hyväksy, vaan haluavat ottaa omakseen koko alueen. Heti Israelin julistauduttua itsenäiseksi v.1948 arabit aloittivat hyökkäyssodan Israelia vastaan, mutta hävisivät sen miesylivoimastaan huolimatta.”
Eli tälle nimimerkille on selvää, että Jordaniakin olisi siis ollut annettava Israelin osaksi .... että sillä tavalla, olisi vielä lisää maattomia pakolaisia .... Myöhemmin kyseinen nimimerkki kirjoitti vielä:
”Joten voisiko puheet tuosta laittomuudesta lopettaa.
Ja mielellään puheet myös vauvojen teurastamisesta”
Nimimerkki Susanna vasstasi:
”Ei voi! Sinun ’perustelusi’ ei tee asiaa yhtään laillisemmaksi. Parhaillaankin tässä maailmassa tehdään tekoja, jotka ovat muka oikeutettuja jonkun osapuolen näkökulmasta (vrt. Usa:n Irakin miehitys jne...).
Ja miksi pitäisi lopettaa puhumasta lasten ja muidenkin ihmisten tappamisesta, kun tosiasia on, että sitä siellä koko ajan tapahtuu. Palestiinalais-sairaaloihin ei saada lääkkeitä eikä koneita, jolloin on kai selvää, että ihmiset kuolevat, saati sitten israelin iskuissa ja pommituksissa.
Todella häpeällistä, että kehoitat vaikenemaan tällaisista asioista! Mieti, jos omat lapsesi olisivat heidän tilanteessaan.”
Eli kyllä ollaan kaukana yksimielisyydestä ja yhteisymmärryksestä tässä asiassa.
linkki:
http://www.hs.fi/keskustelu/Kahta+israelilaista+ammuttiin+Tanskassa/thread.jspa?threadID=161186&tstart=0&sourceStart=0&start=20Seuraava on täysin oma mielipiteeni. Se ei perustu mihinkään lehtiuutisiin (puolueellisiin tai puolueettomiin), vaan täysin omaan katsantokantaani kyseisen alueen tilasta.
Lähi-idän konfliktin syy tuntuu olevan siinä, ettei kumpikaan sen osapuolista (palestiinalaiset ja israelilaiset) enää edes halua yrittää rauhanomaista yhteiseloa.
Palestiinalaiset ovat omalta osaltaan takertuneet ajatukseen Palestiinan alueiden kuulumisesta edelleen ainoastaan heille ja tätä ajatusta tukee arabimaailma.
Israelilaiset ajattelevat samalla tavalla Israelin valtion alueista. Tätä tukee (suurilta osin) läntinen, kristitty maailma.
Kun näkemykset ovat näin erilaiset, puhumattakaan taustalla olevista erilaisista uskonnoista, ei toivoa paremmasta huomisesta ole. Kuten Vermilion sanoi aikaisemmin, ääriainekset ovat paljon äänessä ja tällä toiminnalla aiheuttavat entistä enemmän eripuraa näiden kahden ihmisryhmän välille.
Samalla konfliktin molempien osapuolien on äärettömän helppo tukeutua omiin taustavoimiinsa (taloudelliseen, sotilaalliseen, sekä henkiseen) ja kuvitella olevansa se ainoa oikea taho. Se ainoa oikea taho, jonka ääntä on kuunneltava.
Miksi meidän pitäisi kuunnella kumpaakaan näistä tahoista. Alueen kummallekin "hallinnolle" on tyypillistä ainoastaan yksi asia - kumpikaan ei välitä oman kansansa siviileistä. Kumpikin hallinto on niin keskittynyt omaan sotilaalliseen toimintaansa, että yksilöt jäävät jalkoihin. Kun ollaan tässä vaiheessa, kannattaisi pysähtyä miettimään, missä kohdassa ollaan menty väärään.
Kansainvälinen yhteisö (kristityt länsimaat, SEKÄ islamilaiset arabimaat) voivat yhteistoimin pakottaa molemmat osapuolet rauhaan. Jonka jälkeen joko palestiinalaisten tai israelilaisten puolelta ammutaan se ensimmäinen raketti rajan toiselle puolelle ja kas! taas mennään. Niin kauan, kun kummallakin puolella on halukkuutta taistella, niin kauan siellä taistellaan. Se on valitettavaa, mutta täysin totta.
Nyt sitten on alkanut maahyökkäys. Sota on rauhaa ja hyökkäys on puolustusta.....
Nyt liikkuu verkossa tietoja, että Israel on räjäyttänyt KESKEN RUKOUSHETKEN moskeijan tappaen sisällä olleet. Asiasta on ollut kuulemma Helsingin Sanomien verkkosivuilla uutinen – joka on kuulemma sitten tyypilliseen hesarilaiseen meininkiin sopien poistettu - eli sensuuri on taas iskenyt.....
Otteita HeSa:n verkkokeskustelusta (linkki:
http://www.hs.fi/keskustelu/Israel+aloitti+maahy%F6kk%E4yksen+Gazaan/thread.jspa?threadID=161524&tstart=0&sourceStart=40&start=60 ):
Nimimerkki Der Komissar kirjoittaa asioita, joista olin toki lukenut, mutta jotka olivat päässeet unohtumaan:
”Koska ‘Israelia’ puolustavilla kirjoittajilla ei tunnu olevan vähäisintäkään tietoa konfliktin historiasta – tai sitten he asenteellisuuttaan ummistavat silmänsä tosiasioilta - otan kertauskurssin.
Juutalaisia asui Palestiinassa 1800-luvun lopulla 10 000 – 20 000 henkeä, jolloin
sionistien innoittama juutalaisten joukkomuutto Palestiinaan alkoi. Laiton maahanmuutto aiheutti ongelmia alkuperäisväestölle, palestiinalaisille, joiden juuret alueella johtavat 600-luvulle saakka. Sionistit alkoivat hyökätä terrorin keinoin palestiinalaisten sekä aluetta hallinneiden brittien kimppuun.
Juutalainen terroristijärjestö Irgun, jota johti Menachem Begin, toteutti kymmeniä terrori-iskuja arabeja ja brittejä vastaan. Irgun räjäytti 25. 7. 1938 Haifan torilla pommin, joka tappoi 53 ihmistä, ja 22. 7. 1946 pommin Jerusalemin King David Hotelissa, jolloin kuoli 91 ihmistä – brittejä, arabeja ja juutalaisia. Olen nähnyt dokumenttifilmin, jossa esiintyi kaksi tuon murhatyön tekijää. He eivät osoittaneet katumusta, elävät Israelissa eikä heitä vastaan ole nostettu syytteitä rikoksesta.
Vuoden 1948 katastrofin aikana sionistit toteuttivat Palestiinassa etnisen puhdistuksen keinoinaan siviilien joukkomurhat, naisten raiskaukset sekä palestiinalaisten kylien ja moskeijoiden tuhoaminen. Järjestelmällisiä väkivallantekoja tehtiin noin 300:ssa palestiinalaiskylässä. Tunnetuin tapaus on Deir Jassin, jossa Irgunin ja toisen sionistisen terrorijärjestön Sternin jäsenet murhasivat noin 250 palestiinalaista - suuri osa naisia, lapsia ja vanhuksia. Tämä ja vastaavat tapaukset aiheuttivat palestiinalaisten siviilien joukkopaon, mikä juuri oli sionististen terroristien päämäärä. Vastoin kiistämättömiä todisteita jotkut pyrkivät kiistämään Deir Jassinin ja muut palestiinalaisten joukkomurhat, mikä on täysin rinnasteista ns. holokaustin kiistämiselle.
Vuoden 1948 jälkeen ‘israelilaiset’ jatkoivat terrorihyökkäyksiä naapurivaltioiden alueille siviilien kimppuun. Useita iskuja johti Ariel Sharon.
Myöhemmästä ‘Israelin’ terrorista mainitsen vain Sabran ja Shatillan pakolaisleirien joukkomurhat, lukuisat palestiinalaisten siviilien murhat miehitetyillä alueilla, palestiinalaisten vastarintaliikkeen johtajien murhat miehitetyillä alueilla ja ulkomailla sekä palestiinalaisten vankien kidutuksen ‘Israelin’ vankiloissa (vrt. Abu Ghraib ja Guantanamo).
Sionistien terrorilla ja ‘Israelin’ valtioterrorismilla on siis pitkät juuret Palestiinassa.”
Niinpä, 1940-luvun lopun lehdistä oli lainauksia "50-vuotta sitten" -palstoilla kymmenkunta vuotta sitten, ja aina toistui sana terrroristi, joka silloin tarkoitti Israelin valtion perustamiseen pyrkineitä terrroristeja............ mahtoiko olla peräti uudissana suomen kielessä?
Nimimerkki JS taas pohtii, miten olisi käynyt jos juutalaiset olisikin sijoitettu Suomeen ja suomalaiset ajettu paikalliselle ’Gazan kaistaleelle’:
”Miettikääs, jos 2. maailmansodan jälkeen juutalaiset olisikin asutettu Suomeen, ja suomalaiset olisi pakkosiirretty pois asuinalueiltaan. Puolet olisi asutettu ahtaisiin leireihin, ja puolet olisivat paenneet naapurimaihin, missä odottaa köyhyys ja paikallisen väestön vihamielisyys. Olisivatkohan suomalaiset nuoret miehet sitoneet rätin päähän ja ruvenneet ampumaan raketteja? Totta ---ssa. Meistäkin olisi tullut terroristeja, jos meitä olisi kohdeltu kuten palestiinalaisia kohdeltiin.
Ne Israelin pakkosiirrotkaan eivät olleet mikään piknik. Israelilainen historioitsija Benny Morris on tutkinut asiaa (joka on Israelissa tulenarka), ja hänen mukaansa esim. murhaan päättyneet palestiinalaisnaisten raiskaukset olivat yllättävänkin yleinen sotarikos Israelin laajentaessa alueitaan. Sellainen voi ruveta vähän suututtamaan jo muitakin kuin vain muslimeja.
Kouluja käymättömät ihmiset kuvittelevat, että Lähi-Idän väkivalta johtuu uskonnosta. Ei johdu. Uskonto on pelkkää retoriikkaa. Lähi-Idän väkivalta johtuu siitä, että länsimaissa ei oikein mietitty kunnolla ennen kuin juutalaiset vain ‘sijoitettiin’ Palestiinaan miettimättä yhtään sitä, että siellä asui jo porukkaa, nimittäin palestiinalaiset.”
Millähän moraalilla toimivat mm. ne suomalaiset muka-kristityt., jotka menevät asumaan Israeliin ja sitten valittavat palestiinalaisista – eli alueen alkuperäisistä laillisista asukkaista ...
älkää ostako veriappelsiineja!!!
... vuonna 1939 fasistinen Suomi hyökkäsi rauhaa rakastavan neuvostokansan kimppuun yhdessä hitleriläisten kanssa ...
Israel nyt = Suomi silloin
Itse Heppuli tiedät, että Hamas on jatkuvasti tarjonnut ainoastaan hyväksymättömiä ehdotuksia - kuten araabibasaarissa kuluu tehdä - ja törkeästi valehdellut - sekin on heistä luonnollista.
Hamas suhtautuu tavallisen palestinalaisihmisen arvoon täysin kylmän raasti - siellä yhden ihmisen tai peräti isomman ryhmän hengellä ei ole yhtään arvoa, pikemmin lähettävät ihmisiä kuolemaan, itsemurhaiskut ovat korkeasti arvostettuja tekoja.
Koko araabimaailma pitää palestinalaisia oman politiikansa panttivankeina - miksei palestinalaisia pakolaisia vapauteta pakolaisleireistä (niissä he asustelevat monta kymmentä vuotta jo) eikä anneta integroutuimaan araabivaltioiden yhteiskuntiin (jospa sellainen pakolaispolitiikka kokeltaisiin Suomessa...?)?
Hamas perinteisenä terroristiorganisaationa sai viimeisissä Palestinan vaaleissa mahdollisuuden muuttua salonkikelpoiseksi poliittiseksi voimaksi, joka pystyy ottamaan vastaan poliitisen vastuun kansansa kohtalosta, siinä se epäonnistui täysin. Ei ole muuta vaihtoehtoa olemassa kun lopettaa Hamasin olemassaolon voiman avulla. Muuten Hamas vie koko palestinalaiskansan tuohoon.
Heppuli kirjoitti: "älkää ostako veriappelsiineja!!!"
"älkää ostako Lapin alkuperäisten metsien puusta valmisettua suomalaista paperia"
... eikö tämä ole aivopesun tuloksia?
ainut, joka nyt pystyy asialle tehdä edes jotain, on ministeri von Schwarzenbergin valtuuskunta (heitä suostutaan Israelissa edes kuuntelemaan, AY(YYA)-Tarjaan verrattuna)
tällä typerällä, lapsellisella taistolaisvouhutuksella tehdään vaan itsestämme naurettavia
vai olen minä vielä 'taistolainenkin' - katin kontit, oli melkoinen valhe!
ai että Israel ihan "suostuu kuuntelemaan" - kun puhuja on kaikesta samaa mieltä Israelin kanssa ....
milloinkas se Beginin ja muiden terrroristijoukkio muuttui salonkikelpoiseksi?
miksi palestiinalaisten pitäisi lähteä jonnekin muihin arabimaihin omalta kotiseudultaan? siksikö, että USA:n ja Venäjän ja Suomen ym. juutalaiset saisivat tulla heidän sijaansa Palestiinaan? outoa logiikka!
kannatatko todella 'veristen' appelsiinien ostamista?
Kuka ja milloin oli sanonut taistolaiseksi? Lue tarkemmin ja näytä se kohta!
Israel suostuu ja joutuu kuuntelemaan, kun vaaditaan. Kuuntelee se ainakin USA:ta ja on sillä suuri interessi kuunnella tässä vaiheessa EU:takin, esm Tuomiojaa se ei onneksi kuuntelisi.
lievä ero
Begin = 1940-luku (montako ryssää silloin tappoi yksi suomalainen?)
Nyt = 2009
mutta kuitenkin vastaus: 14.5.1948 (sama tilaisuus oli jo silloin palestiinalaisilla ja viimeinen Oslon sopimuksen jälkeen Arafatilla ....)
Miksi pakkosiirrettiin suomalaisia Karjalasta omalta kotiseudultaan? Siksikö, että NL:n kansat saisivat tulla heidän sijaansa Karjalaan? Outoa logiikkaa!
Mikä on verinen appelsiini?
"esm Tuomiojaa se ei onneksi kuuntelisi." kenen onneksi? miten niin? oletko ennakkoluuloinen?
"Begin = 1940-luku (montako ryssää silloin tappoi yksi suomalainen?)
Nyt = 2009
mutta kuitenkin vastaus: 14.5.1948"
Tarkoitatko, että terroristista tulee salonkikelpoinen, kun hän saa valtaa ja saa pykätyksi itselleen esim. oman valtion?
Mitä tarkoitat lauseellasi: "montako ryssää silloin tappoi yksi suomalainen?" Mitä se liittyy Israelin hyökkäykseen? Etkö käsitä, että tuolla loukkaat niin suomalaisia kuin venäläisiäkin? (Ja palestiinalaisia.)
"Miksi pakkosiirrettiin suomalaisia Karjalasta omalta kotiseudultaan? Siksikö, että NL:n kansat saisivat tulla heidän sijaansa Karjalaan? Outoa logiikkaa!" Mitähän tällä tarkoitat - vai tarkoitatko, että kansoja passaa mennä pakkosiirtelemään kuins vain?
Niin kuin ei jokainen tietäisi, kyselet jalon hurskaasti: "Mikä on verinen appelsiini?" Ajattele.
Peace, guys!
Ihan vaan pari kommenttia tässä, nyt ja nopeesti:
1) Muistaako kukaan mainita, että palestiinalaisista vielä viime vuosikymmenellä n. 30% oli kristittyjä, ja olivat olleet ristiretkistä lähtien? Määrä on huvennut tasaisesti sitä mukaa, kun kristityt hihhulit tukevat israelilaisia juutalaisia, eivätkä omia palestiinalaisia uskonveljiään.
2) Muistaako kukaan mainita edes sitäkään, että Iippojen (sorry YK -slangi) on kiittäminen Hamasista ihan vain itseään? Alkuperäiset hamasin perustajaisät kun sattuivat olemaan juutalaisia ja kristittyjä arabeja, jotka työskentelivät 'deep cover' tehtävissä kotimaansasa Israelin meidän kaikkien tuntemassa ja rakastamassa organisaatiossa nimeltä 'Mossad Alija Beth' tarkoituksenaan hallituksensa hyväksymän projektin toteuttaminen, eli hajaannuksen luominen Jaser Arafatin Plo:hon kehittämällä uusi liike sen kilpailijaksi. Asia on virallisesti dokumentoitu vaikka millä tahoilla. Hakekaa vaikka esim. BBC:n nettisivuilta, niin tiedätte... Itselläni tämä tieto on YK:n turvallisuuspalvelulta, jossa aikanaan jonniinkin vuoden ajan työskentelin.
P.S. Kommentit esitin kysymyksinä, koska en yksinkertaisesti jaksanut lukea kaikkia teidän sepustuksianne...
joo .. muistetaan, vaikkakin luku 30 % oli minulle yllätys.
linkki:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1631128
lainaus:
"Israelin epäillään ampuvan Gazaan valkoista fosforia sisältäviä kranaatteja, joiden käyttö siviilien asuttamilla alueilla on kielletty Geneven sopimuksessa vuodelta 1980. Israel kiistää sotarikosepäilyt. Valokuvaajat ovat tallentaneet Gazasta tykistökranaattien räjähdyksiä, jotka näyttävät levittävän maahan tulisuihkun ja paksua valkoista savua. Israelin mukaan kranaattien tarkoitus on suojata savuverhon avulla omien joukkojen etenemistä. ...........
Israelin armeijan edustajat kieltäytyivät kuitenkin kertomasta tarkemmin ammusten tyyppiä. The Timesin haastatteleman brittiasiantuntijan mukaan valkoisen fosforin käyttö siviiliasutuksen keskellä on mahdollinen sotarikos. ............
Valkoinen fosfori aiheuttaa uhrille vakavia palovammoja, sillä sitä on erittäin vaikea sammuttaa tai poistaa iholta. Israel on brittitietojen mukaan myöntänyt fosforiammusten käytön Libanonin sodassa kesällä 2006."
linkissä on myös kuva
Hei,
1. Tuomioja - etkö tunne sen lausuntoja - etenkin Israelin ja Lähi-idän tilanteesta?
2. Monesti valitettavasti juuri näin. Suomalaiset Jääkärit ovat hyvä esimerkki siitä (sisällissota ja sen jälkeiset toimet ... 12 tuhatta uhria).
3. Mutten mielestäsi loukkaa israelilaisia? Outoa logiikkaa! Kysymys on sodasta. Ja montako suomalaista tappoi yksi suomalainen vuonna 1918?
4. Missä olen kirjoittanut, että passaa mennä pakkosirtelemään kansoja kuins vain?
5. Edelleen en tiedä, mikä on verinen appelsiini ...
6. Suomi taas ei millään voi luopua rypäle-miinoistaan/pommeistaan ...
Jotkut ovat täydellisiä Israel-uskossaan .... heitä eivät heitä sinne eikä tänne mitkään tosiasiat .....
Useimmilla kai on taustalla siionismi tai väärin ymmärretty 'kristinusko' .... tai täydellinen historian tuntemuksen puute.
Silloin kun argumentit loppuvat, siirrytään epämääräiselle alueelle ja haukutaan. Eikä lueta asioita, miten ne kirjoitettiin.
1. Ei kukaan ole tässä koskaan sanonut, että Israel olisi virheetön, syytön, eikä koskaan loukannut sopimuksia.
2. Ei kukaan ole sanonut, että sota olisi hieno tapa hoitaa kiistat. Eikä se niitä kunnolla ratkaise. Jokainen uhri on turha (ei näin palestinalaisten mielestä, jolloin martyyrikuolema on ihanteena)
3. Mutta, on asioita, jotka perustuvat ns. reaalipolitiikkaan ja Israelin olemassaoloon. Onko mielestäsi Israelilla oikeus olemassaoloon?
Ainakin Palestiinan valtiolla on oikeus olemassaoloon. Jos tätä ei myönnetä, ei tule rauhaakaan. Ja valtion on saatava vapaus ja kelvollinen elinkelpoinen alue, ei jokin Espoon kokoinen autiomaankaistale.
Israel on perustettu toisten maille terrorilla ja kaappaamalla alueet. Siellä ei ole alkuperäisellä väestöllä (niillä palestiinalaisilla, joita juutalaiset maahantunkeutujat eivät saaneet karkotetuiksi) täysiä eikä kelvollisia oikeuksia. Se on siis perustettu uskonnollisen harhan nojalla väärään paikkaan. (Jos se olisi samalla tavalla perustettu vaikka Kaliforniaan tai Utsjoelle tai Kiinaan, olisivat nyt 'terroristeja' kalifornialaiset, utsjokelaiset tai kiinalaiset.) Reaalipolitiikkaan kuuluu kai se, että siellä se nyt on, mutta se on pakotettava luopumaan sotahulluudestaan ja rikollisesta menostaan. Pakottaminen olkoon sen tukijoiden tehtävä.
PS. Kyllä kirjoituksistasi kuultaa läpi selvä 'aatteellinen' palestiinalaisviha. 'Reaalipolitiikalla' sitä ei voi puolustaa.
Sääli asenteellisuuttasi. Syynä sellaiseen asenteellisuuteen on useimmiten siionismi tai harhainen muka-'kristillisyys' (oikea kristitty halveksii Israelin sotapolitiikkaa ja farisealaisuutta). Israel-harhassa elävää ihmistä ei kai voi auttaa mikään.
PS II. Realiteetti on, ettei sotiminen lopu, ennen kuin Israel luopuu alistamisesta, nöyryyttämisestä, lisäalueiden riistämisestä, tappamisesta, joukkomurhista - kaikenkaikkiaan silmittömästä pahuudesta.
Jopa ultraortodoksijuutalaiset syyttävät Israelin toimia siionistiterroristien tekemäksi joukkomurhaksi:
linkki:
http://uk.news.yahoo.com/18/20090107/twl-ultra-orthodox-jews-protest-at-israe-3cd7efd_1.html
lainaus:
"Dozens of black-clad ultra-Orthodox Jews belonging to a radical anti-Zionist faction on Wednesday protested against Israel's deadly 12-day-old offensive on the Islamist Hamas-ruled Gaza Strip.
Some 40 members of the Neturei Karta faction gathered in the centre of the ultra-Orthodox neighbourhood of Mea Shearim in Jerusalem, waving placards reading 'Stop the Zionist terrorist massacre in Gaza.'
The protestors also shouted 'We are against the Zionist government!' and shrieked 'Gevald!' -- a Yiddish term for 'Help!'"
(Muokkaus: Editoin vain painovirheitä pois.)
Vatikaanin oikeusministeri sanoo, että Gaza on 'suuri keskitysleiri'.
Ote uutisesta:
"Pope Benedict's point man for justice and peace issues on Wednesday issued the Vatican's toughest criticism of Israel since the latest Mideast crisis began, calling Gaza a 'big concentration camp.' Cardinal Renato Martino, president of the Vatican's Council for Justice and Peace, made his comments in an interview in the Italian online newspaper Il Sussidiario.net.
'Defenceless populations are always the ones who pay. Look at the conditions in Gaza: more and more, it resembles a big concentration camp,' Martino, whose informal title is Vatican 'justice minister,' was quoted as saying."
linkki:
http://uk.news.yahoo.com/22/20090107/tpl-uk-palestinians-vatican-sb-43a8d4f_1.htmlWikipedia:
" Ensimmäisessä maailmansodassa Britannia otti alueen hallintaansa. Alueelle oli muuttanut sionisteja Theodor Herzlin kehotuksesta jo 1800-luvulta lähtien, mutta erityisesti ensimmäisen maailmansodan jälkeen muutto kiihtyi, koska tulijoita houkutti Britannian Balfourin julistuksessa lupaama oikeus perustaa "kansalliskoti" Palestiinaan.
Vuonna 1922 Palestiinasta tehtiin Kansainliiton päätöksellä Britannian mandaattialue, josta kuitenkin pian erotettiin 3/4 eli Jordanjoen itäpuoli Transjordaniaksi. Toisen maailmansodan päättyessä juutalaisia oli alueilla jo 650 000 ja holokaustin juuriltaan ajamat Euroopan juutalaiset saapuivat suurena aaltona perustamaan uutta valtiota.
Arabien vaatimuksesta mandaattihallinto kielsi lopulta juutalaisten maahanmuuton lähes kokonaan. YK:n yleiskokouksessa annettiin esitys alueen jakamisesta arabi- ja juutalaisvaltioihin. Palestiinaa ympäröivät arabivaltiot vastustivat esitystä ja kieltäytyivät tunnustamasta juutalaisvaltiota, kun taas Israelin tuleva, ensimmäinen pääministeri David Ben-Gurion hyväksyi suunnitelman.
Suunnitelman hyväksymisen jälkeisenä aamuna 30. marraskuuta 1947 väkivaltaisuudet kiihtyivät entisestään, ja 11. joulukuuta lontoolainen sanomalehti The Times kertoi yhteenotoissa kuolleen noin 70 juutalaista, 50 arabia ja neljä brittiä. Alkuvuodesta 1948 väkivalta vaati kuukausittain molemmilta puolilta jo satoja kuolonuhreja. Oli puhjennut avoin sota.
Israelin valtion itsenäisyysjulistus 14. toukokuuta 1948 Tel Avivissa.
Brittien poistuttua alueelta Israel julistautui itsenäiseksi 14. toukokuuta 1948 ennen Britannian mandaatin umpeutumista keskiyöllä 15. toukokuuta.
Konflikti laajeni, kun Egyptin, Syyrian, Jordanian, Libanonin ja Irakin joukot hyökkäsivät Israeliin. Syttyneessä sodassa siirtomaajärjestelmää vastustanut Neuvostoliitto tuki Israelia, kun taas Britannia vanhana siirtomaaisäntänä tuki edelleen arabeja itsenäistyvää siirtomaataan vastaan.
Sodan päätyttyä Israelin haltuun jäi suurempia alueita kuin YK:n jakosuunnitelmassa oli kaavailtu. Samalla Egypti miehitti Gazan ja Transjordania Länsirannan. Suuri määrä arabeja pakeni tai karkotettiin uuden juutalaisvaltion alueelta, YK:n mukaan 711 000. Näihin päiviin asti jatkuneen Lähi-idän kriisin vuoksi on pakolaiskysymys edelleen ratkaisematta. "
Kuten olen muussa ketjussa muistuttanut, on Wikipedia tällaisissa asioissa täysin epäluotettava tietolähde .... turha on luullakaan, etteivät siionistit (joilla tukijoineenh on otteessaan tai jopa omistuksessaan suuri osa läntisestä lehdistöstäkin) olisi kaunistelleet ja modifioineet tekstejä..... eipä näkynyt mainintoja Beginin ym. terrorista.
Ruotsink. uutisissa (Yle) kerrrottiin äsken, kuinka perinteisesti puolueeton Punaisen ristin kans.väl. komiteakin kauhistuneena arvostelee Israelin rikoksia (Israel mm. estää haavoittuineiden ja loukkaantuneiden auttamisen tahallaan - loukkaantuneet lapset mm. makaavat raunioissa kuolleiden vanhempiensa vieressä, kun Israelin sotilaat estävät tahallaan pelastushenkilöstön pääsyn raunioihin, ym.). Kidutusta ja kansanmurhaa. Silti Stubb vaikenee - ja Halonen.
Vähän täydennystä, ote Uuden Suomen linkistä
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/46297-punainen-risti-israel-viivytti-apua-nelja-paivaa
UUSI SUOMI KIRJOITTAA OTSIKOLLA: Punainen Risti: "Israel viivytti apua neljä päivää"
"Kansainvälinen Punainen Ristin mukaan Israelin armeija esti pääsyn pommitettuun taloon haavoittuneiden luo Gazan kaupungissa neljäksi päiväksi, kertoo uutistoimisto AP.
Talosta löytyi lopulta 15 kuollutta ja 18 haavoittunutta. Osa haavoittuneista olivat lapsia, jotka eivät jaksaneet enää seistä jaloillaan. Ambulanssit eivät päässeet paikalle Israelin armeijan tekemien maavallien vuoksi.
- Israelin armeijan on täytynyt tietää tilanteesta, mutta he eivät auttaneet haavoittuneita. Eivätkä he antaneet mahdollisuutta Palestiinan Punaiselle Puolikuulle auttaa haavoittuneita, Kansainvälinen Punainen Risti toteaa."
Hirviömäistä. Joka tuollaista puolustaa, on hirviö.
YK: Israel tappoi kymmeniä evakuoimiaan siviilejä
YK:n humanitaaristen asioiden osasto OCHA syyttää Israelin asevoimia evakuoitujen palestiinalaisten surmaamisesta.
YK:n saamien tietojen mukaan Israel tulitti maanantaina Gazassa suoraan taloon, johon se oli vuorokautta aiemmin ohjannut 110 palestiinalaista. Tulituksessa kuoli 30 palestiinalaista, joista suuri osa kuului samaan perheeseen.
OCHAN kuulemien todistajien mukaan Israelin sotilaat evakuoivat palestiinalaiset sunnuntaina yhden huoneen taloon Zeitounin alueella Gazassa. 'Noin puolet heistä oli lapsia. Sotilaat varoittivat evakuoituja pysymään sisällä talossa. Vuorokauden myöhemmin Israelin asevoimat tulittivat taloa toistuvasti. Noin 30 ihmistä kuoli', perjantaina julkaistussa raportissa kerrotaan.
Punaisen Puolikuun ja Kansainvälisen Punaisen Ristin työntekijät pääsivät taloon keskiviikkona. Sitä ennen Israelin asevoimat tiettävästi estivät heidän pääsynsä taloon.
Paikalla olleen palestiinalaisen hoitajan mukaan pelastusjärjestön työntekijät olivat kuulleet talosta lasten huutoja. 'Rikoimme oven ja pääsimme sisään ja näimme neljä haavoittunutta lasta maassa. Heidän seassaan oli 16 kuollutta', Khaled Abu Zayed sanoi uutistoimisto Reutersille.
YK:n ihmisoikeusvaltuutettu vaati perjantaina riippumatonta tutkintaa siitä, ovatko Israelin joukot syyllistyneet sotarikoksiin Gazassa.
Yhdysvaltain ulkoministeri Condoleezza Rice asettui Washingtonissa puolustamaan siviilien surmaamisesta syytettyä Israelia. Ricen mukaan Israelin on vaikea välttää siviiliuhreja, koska Gazassa on niin paljon asukkaita. (! on siinä perustelu!)
Yllä oleva teksti sulkulauseketta lukuunottamatta on lainattu linkistä
http://uutiset.msn.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/YK%20Israel%20tappoi%20kymmeniä%20evakuoimiaan%20siviilejä/1135242619526?ref=msn (eli jopa HeSa:n verkkosivuilla kerrottiin sentään tämä - mutta Stubb ja Halonen vaikenevat yhä)
Hakuohjelmani hakee lehtiartikkeleita, joissa on homo-sana. Unkarin kielessä homok tarkoittaa hiekkaa. Sieltä tuli tällainen ajankohtainen sivu, ks. kaaviota sivun keskiosassa. Oikealla Gaza, vasemmalla Egypti. Maaperä on hiekkaa.
http://nol.hu/kulfold/alagutak_szazai_a_beke_utjabanKiitos linkistä. Harmi, etten ymmärrä kuvatekstiä.
Kaikki tuontitavarat kuljetettava käsipelillä - ihmisen työntämissä 'junanvaunuissa' matalassa vaarallisesssa onkalossa - ja se oli sitä 'rauhan' aikaa ('''normaalia''' elämää). Ajatelkaahan, millaista täällä olisi, jos tilanne olisi sama (tunneleissa ryömien kuskattaisiin välttämättömimpiä lääkkeitä yms. Ruotsista tai Venäjältä tai jostain) ja elettäisiin kuivassa kuumassa autiomaassa Espoon kokoisella pläntillä ilman toivoa paremmasta mielipuolisen siirtomaaisännän ajettua meidät kodeistamme ja leimattua meidät eläimiksi ja terroristeiksi. Ja kun yrittäisimme vähänkään kärvistellä vastaan, tulisi pommeja niskaan ja panssarit ja puskutraktorit koteja murskaamaan ja huipputekniset aseet kimppuumme .... ja pommituksissa ja ampumisissa loukkaantuneita vanhuksia ja lapsia rääkättäisiin estämällä avun pääsy perille raunioihin .... ja kaikkea perusteltaisiin uskonnollisilla syillä .... ja ulkomaat tukisivat sitä hirviötä, joka meitä rääkkäisi.
Ja fosforipommein meitä pommitettaisiin, niin että saisimme hirvittäviä palovammoja, joihin saisimme kituen kuolla.
BOIKOTOIKAA MURHAAJAN TUOTTEITA! ÄLKÄÄ OSTAKO VERISIÄ HEDELMIÄ!
katsokaa linkki valkoisesta fosforista (SOTARIKOKSESTA!):
http://uk.news.yahoo.com/18/20090111/twl-israel-presses-on-with-gaza-war-as-d-3cd7efd_1.html
otteita:
"As fighting spilled over into the early hours of Sunday, the army was accused by Palestinian doctors of using banned white phosphorous shells against civilians, a claim denied categorically by the army.
"A woman was killed and 60 people hurt in tank shelling on a village east of Khan Yunis, said Dr Yusef Abu Rish of the city's Nasser hospital. Of those, 55 'were burned over their bodies in a way that can only be caused by white phosphorous,' he told AFP.
"His claim was echoed by Dr Muawiya Hassanein, head of Gaza emergency services, who said these weapons had already been used by Israel in the Gaza offensive.
"White phosphorus is used as a smokescreen or for incendiary devices, but can also be deployed as an anti-personnel weapon capable of causing potentially fatal burns."
Aiheesta on paljon muitakin raportteja verkossa.
HIRVITTÄVÄÄ!
Niistä tunneleista vielä: mitä 'salakuljetusta' se muka on? Ei Israelilla ole mitään oikeutta määräillä muiden maiden rajoilla tapahhtuvista kuljetuksista! Muu kuin tunnelikuljetus ei ole mahdollista - Israel pommittaa.
"Inhottava ei ole tarpeeksi vahva sana Gazan uhrien tilanteesta" - jopa HeSa kertoo näin
linkki:
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Inhottava+ei+ole+tarpeeksi+vahva+sana+Gazan+uhrien+tilanteesta/1135242651527
ote:
"Mielessäni pyörii taukoamatta kuvia ruumiiden palasista ja haavoittuneista ihmisistä", kuvaa Haitham Adgher, 33.
Hän on Gazassa yksi niistä noin 400 lääkintämiehestä, sairaanhoitajasta ja lääkäristä, jotka joutuvat tekemisiin sodan elävien ja kuolleiden uhrien kanssa. Sairaanhoitajat ja lääkärit tekevät Gazassa töitä tauotta ja usein oman henkensä kaupalla. Monien läheisiä on kuollut Israelin iskuissa.
Yhteydenpito Israelin armeijaan haavoittuneiden ja vainajien hakemiseksi viivyttää usein työtä. Vainajat voivat lojua kodeissaan tai kadulla päiväkausia. "Sana inhottava ei ole kyllin vahva", sanoo Kamal Adwan-sairaalan vapaaehtoistyöntekijä Shawki Saleh, 24. "Jos ruumiin ympärillä ei ole koiria, niin rottia on."
Yhden pitkän työpäivänsä aikana lääkintämies Haitham Adgheir korjasi pois viisi vainajaa, näki kuusi muuta kuollutta sairaalassa ja Israelin panssarivaunu tulitti hänen ambulanssiaan. Kuljettaja sai lasinsirut kasvoilleen.
Muutama päivä sitten Punainen Risti kertoi, kuinka ambulanssit odottivat neljä päivää Israelin armeijan lupaa päästä Zeitounin lähiöön. Sieltä löytyi 12 vainajaa ja äitiensä ruumiiden vierestä neljä nääntynyttä lasta. Ahmed Abu Sal, 26, kantoi turvaan tytön neljä päivää aiemmin tapetun äidin kyljestä. Lapsi oli noin yhdeksänvuotias eikä voinut puhua nestevajeen kuivaamin huulin.
Mohammed Azayzeh toimii lääkintämiehenä Gazan keskiosassa. Hänen mukaansa pahinta ei ole vainajien näkeminen vaan yritykset pelastaa vielä eläviä. Monilla on hirveitä vammoja.
Monien lääkintämiesten mukaan Israelin armeija ottaa heidät tietoisesti tähtäimeensä. Agdhehir sanoo joutuneensa viime viikolla neljästi Israelin armeijan tulitukseen.
Miksei Israel saisi valvoa, ettei Gazaan toimitettaisiin aseita?
Valvooko joku, ettei Israeliin viedä aseita .... ja ydinaseiden materiaaleja ja fosforia ....?
KAUHEUKSIA PALJASTUU VAIN LISÄÄ:
katsokaapas linkkiä:
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Israelia+syytet%C3%A4%C3%A4n+kokeellisten+aseiden+k%C3%A4ytt%C3%A4misest%C3%A4+Gazassa/1135242680752
ote:
"Israel sai maanantaina selitellä urakalla toimiaan Gazassa, kun useat eri lähteet sanoivat maan käyttävän sotatoimissaan kiellettyjä aseita. Kahden konfliktialueelta palanneen norjalaislääkärin mukaan Israel käyttää Gazaa koelaboratoriona uudelle, erittäin pahoja vammoja aiheuttavalle aseelle.
Kymmenen päivää Gazassa viettäneet lääkärit kertoivat nähneensä Gazassa useita haavoittuneita, joiden vammat viittasivat selvästi kokeellisiin, Dense Inert Metal Explosives- eli Dime-nimellä kulkeviin pommeihin. "(Aseen räjähdys) repii kudoksen lihasta. Jos olet Dime-aseen välittömässä läheisyydessä, on kuin jalkasi revittäisiin irti. Kyseessä on valtava paineaalto, joka ei jätä sirpaleita", lääkäri Erik Fosse kertoi.
Jo aiemmin Israelia on syytetty valkoisen fosforin käyttämisestä sotatoimissa. Gazalaislääkärit ovat kertoneet hoitaneensa yli 50 potilasta, jotka kärsivät fosforin aiheuttamista palovammoista."
Heippa,
tämä keskustelu ei johda mihinkään. Sodassa on tärkein ase aina propaganda. Aina yritetään solvata toista parhaalla mahdollisella tavalla.
Mitkä ovat tosiasiat?
1. Israel on olemassa ja sillä on joka tapauksessa oikeus itsepuolustukseen - sen historia toukokuusta 1948 lähtien on vain sitä. Silloin vastustajat eivät vaan voineet uskoa, että se selviää heidän iskuista.
2. Koko tilanne Lähi-idässä on tämän seurauksena. Israel on varsin pieni valtio pinta-alaltaan, joten sen sotatoimet voivat olla ainostaan hyvin tehokkaita, saati agressiivisia.
3. Toukokuusta 1948 lähtien tähän asti on palestiinalaisilla mahdollisuus rakentaa Palestiinaan oman valtionsa. Heidän araabiveljeskansojen, naapurivaltioiden ansiosta näin ei käynyt. Totalitaariset naapurivaltiot pitävät palestiinalaisia oman Israel-vastaisen politiikkansa panttivankeina.
4. Israel kyllä käyttäytyy äärimmäisen varovaisesti koskien kaikki sopimukset, koska historiassa yleensä naapurit rikkoivat ne.
5. Mikäli Israel - silloisen ulkoministeri Golda Meyrin aikoinaan - olisi suostunut yhteystyöhön NL:n kanssa jatkossakin perustamisensa jälkeen (siihen asti näin on ollut), koko Suomi olisi tähän päivään asti vouhottanut israelilaisten puolesta araabeja vastaan.
Sokea Israel-viha on suomettamisen merkkejä. NL ja koko Itä-blokki (Romaniaa lukuunottmatta) tukivat vaikka ketä Israelia vastaan (sieltä heille tuli aseita, koulutusta, piilopaikkoja, tiedustelupalvelujen informaatioita jne). YYA-sopimuksen aika on ohi, joten kannattaa katsoa syvemmälle, eikä vain uskoa molempien osapuoleiden sotapropagandaan.
BTW: kumpi rupesi tällä kertaa ampumaan ensimmäisenä? Mitkä ovat Israelin alueella olevat kohteet (koulut, lastentarhat jne)?
Ööö.. milloin jompikumpi osapuoli onkaan lopettanut tulituksen? Ei sellaista voi aloittaa joka ei ole koskaan loppunut.
Voisiko joku täällä minulle ystävällisesti paljastaa, mikä on toimiva ratkaisu koko kiistalle?
... ja keskustelu loppuu siihen, kun pitäisi itkun ja vouhottamisen sijasta ruveta pohtimaan vedenpitäiviä ratkaisuja - sehän on liian raskasta ihmisparanaivoille.
Toimivaa ratkaisua koko kiistalle ei varmasti kukaan tiedä - silloinhan asia olisi jo ratkaistu. Joka tapauksessa molempien osapuolten pitäisi tunnustaa toisensa neuvotteluosapuoliksi. Samalla kummankin pitäisi aidosti sitoutua huolehtimaan siitä, että omalta puolelta vihollisuudet päättyvät välittömästi ja neuvottelut alkavat. Koska on äärimmäisen epätodennäköistä, että osapuolet pystyvät keskenään saavuttamaan yhteisymmärrystä yhtään mistään, "jonkun" molempien osapuolten hyväksymän ulkopuolisen pitäisi ryhtyä sovittelijaksi, jolla on valtuudet määrätä myös kansainvälisiä sanktioita sellaiselle osapuolelle, joka ei kunnioita neuvottelusääntöjä. Kaikkien ulkovaltioiden sotilaallinen tuki ja asevienti osapuolille olisi heti lopetettava. Tässä olisi ainakin alku ratkaisulle. Sen toteutumisen suhteen olen kuitenkin äärimmäisen pessimistinen.
Tässä perusongelmaksi yksi tärkeä lähtökohta:
Israel on moderni, vauras, taloudellisesti kehittynyt ja vahva, sota-aseteollisuudella varustettu, omia ydinaseita omistava, high-tech-valtio, jossa oman ihmisen elämän arvo on korkealla. Palestina on taas vaihteeksi köyhä, takapajunen, vaikka ei täysin mutta kuitenkin islamistinen yhteiskunta, jossa oman ihmisen elämän arvo perustuu kuolemanjälkeiseen elämään.
Juutalaisvastainen itku jatkuu, rakentavia ehdotuksia, miten kriisi voisi yrittää ratkaista palstalla ei näy. Aivojen käyttö sattuu...
Kun kirjoitin (todenmukaisesti!), että "myös monet juutalaistahot syyttävät Israelia sotarikoksista", niin EUR vastasi, että "juutalaisvastainen itku jatkuu". Siis juutalaiset ovat juutalaisvastaisia? On siinä EUR:illa logiikka!
Mikä itseoikeutettu tenttaaja EUR taas kerran kuvittelee olevansa? Oman ehdotukseni olen jo antanut, kun sitä kaivattiin, mutta ilmeisesti luetun ymmärtäminen ei kuulu hänen vahvoihin puoliinsa. Missä on viipyy EUR:n oma ehdotus? Mitä on "juutalaisvastainen itku"? Onko tarpeettomien ja mielivaltaisten väkivallantekojen vastustaminen (niiden tekijän uskonnosta tai etnisestä taustasta riippumatta) ehkä sitä?
On unohdettu, että Lähi-Idässä on jo yksi palestiinalaisvaltio: Jordania, jonka enemmistönä ovat palestiinalaiset.
" Jordanian asukkaista 50–80 % on joidenkin arvioiden mukaan palestiinalaispakolaisia tai heidän jälkeläisiään. "( Wikipedia )
Hepuli: DIVIDE ET IMPERA mikäli sinulla olisi ollut enemmän tietoa myös sotapropagandan periaatteista, menetelmistä, logiikasta, olisi sinullekin tullut mieleen, että informaatiosi haiskahtaa raskaasti sille - jaetaan tässä asiassa muuten hyvin yhtenäinen juutalaisyhteisö ja pannaan vastakkain vähintään väittelemään - tämä lisää ulkopuolisten silmissä Israelin epäuskottavuutta. Näin oli aikoinaan toiminut esm. tri Goebbels, tai NL:n politruukit ...
Public eye: Mitä niin vallankumouksellista ja vedenpitävää Public eye kuvittelee keksineensä vastineessaan? Toki myönnän, että piti palata hänen tekstiinsä ja lukea se peräti kolme kertaa, mutta yleisen, ei mitään sanottavan mantran ohella kirjoituksesta ei löytynyt mitään, mitä voisi edes hieman pitää ehdotuksen tyylisenä. Ehdotukseen tarvitaan aina ongelman laadun perustuntemusta, tämä Public eye:n vastineesta ei ilmene.
Napalm: Tämä onkin mielestäni ongelman ydin. Nämäkin palestiinalaiset jaetaan kahteen ryhmään - toiset, jotka ovat Jordanian yhteiskunnan jäseniä (ei ihan tasa-arvoisia, koska palestiinalaiset ovat araabimaailmassa alempaa kastia) ja toiset, jotka edelleen odottavat paluun mahdollisuutta jossain pakolaisleirillä - heille ei annettu mahdollisuus jäädä asumaan maahan.
Oma palestiinalaisvaltio on epärealistinen hanke, koska varsinainen ongelma perustuu naapurivaltioiden suhtautumiseen Israeliin, palestiinalaiset ovat tässä suuremmassa pelissä vain panttivankeina. Lähtökohtana on Syyria, sen täytyy ensin hyväksyä Israelin olemassaolo ja sen jälkeen muiden valtioden on tehtävä samoin. Egyptin täytyy suostua ottamaan haltuunsa Gazan vyöhyke, itäiset alueet täytyy palauttaa Jordanialle. Ja samalla täytyy Israelille taata sen puolustukselle tärkeät ehdot, mikäli olemme siis sitä mieltä, että Israelilla on oikeus olemassaoloonsa - sitä mieltä eivät ole suurin osa araabimaista + punaiset.
EUR kirjoitti: "...jaetaan tässä asiassa muuten hyvin yhtenäinen juutalaisyhteisö ja pannaan vastakkain vähintään väittelemään - tämä lisää ulkopuolisten silmissä Israelin epäuskottavuutta."
Siis pannaan väittelemään - kenen toimesta? Israelin hallitusko tässä nyt harjoittaakin sitä hajoita ja hallitse -taktiikkaa?
Mutta kiitos kuitenkin omasta "vallankumouksellisesta ja vedenpitävästä" ongelmanratkaisustasi. Nythän voimmekin siirtyä seuraavaan ongelmaan, kun Lähi-itä saatiin kerralla rauhoitetuksi ja "Israelille taattiin sen puolustukselle tärkeät ehdot", jotka ilmeisesti ovat tähän saakka puuttuneet.
EUR on vääntänyt nimimerkkini muotoon "Hepuli". Kertokoon se teko hänestä itsestään.
EUR: "Mikäli sinulla olisi ollut enemmän tietoa myös sotapropagandan periaatteista, menetelmistä, logiikasta, olisi sinullekin tullut mieleen....." EUR onkin mielestäni vaikuttanut sellaiselta hekilöltä, jolla on tällaista salaista propagandantekotietoutta.... ja hänen "informaationsa haiskahtaa raskaasti sille".
Kun kerroin monien juutalaisten (mm. brittiläinen juutalaiskansanedustaja eli MP) arvostelleen Israelin tuhotoimia, EUR syyttää, että "jaetaan tässä asiassa muuten hyvin yhtenäinen juutalaisyhteisö ja pannaan vastakkain vähintään väittelemään - tämä lisää ulkopuolisten silmissä Israelin epäuskottavuutta. Näin oli aikoinaan toiminut esm. tri Goebbels, tai NL:n politruukit ...".
1. Pystynkö minä yksi tavallinen suomalashomo todella jakamaan juutalaisyhteisön ja pakottamaan/huijaamaan tms. englanninjuutalaisen parlamenttiedustajan ja Kanadan ja muiden maiden juutalaisjärjestöt ja jopa USA:laisen juutalaisjärjestön Israelia arvostelemaan? Onpas EUR:illa suuret luulot minusta.
2. Edellä olevan valosssa: onko "juutalaisyhteisö hyvin yhtenäinen"? Ja jos olisi, niin miksi?
3. Ulkopuolisten silmissä ei Israelin propagandalla ole enää mitään uskottavuutta, jopa lestadiolaiset ovat alkaneet kääntää sille selkänsä, jäljellä on enää kai pieni joukko helluntailaisia ja joitakin muita sekä siionistit itse (ja näistäkään eivät kai useat todellisuudessa usko Israelin umpihullua propagandaa).
EUR: "Tämä onkin mielestäni ongelman ydin. Nämäkin palestiinalaiset jaetaan kahteen ryhmään - toiset, jotka ovat Jordanian yhteiskunnan jäseniä ....... ja toiset, jotka edelleen odottavat paluun mahdollisuutta jossain pakolaisleirillä - heille ei annettu mahdollisuus jäädä asumaan maahan." Niinpä, juutalaisinvaasio karkotti heidät kotimaastaan Palestiinasta - jo olisi aika antaa paluun mahdollisuus!
EUR edelleen: "Oma palestiinalaisvaltio on epärealistinen hanke, koska varsinainen ongelma perustuu naapurivaltioiden suhtautumiseen Israeliin, palestiinalaiset ovat tässä suuremmassa pelissä vain panttivankeina. Lähtökohtana on Syyria, sen täytyy ensin hyväksyä Israelin olemassaolo ja sen jälkeen muiden valtioden on tehtävä samoin. Egyptin täytyy suostua ottamaan haltuunsa Gazan vyöhyke, itäiset alueet täytyy palauttaa Jordanialle." Puppua, katso vaikka videotm joihjin annoin linkit aiemmin, niin näet miten Israel terrorilla muodostettiin. Ongelma on palestiinalaisten joutuminen pakosalle kotimaastaan juutalaisten päätettyä ottaa maa.
EUR: "Ja samalla täytyy Israelille taata sen puolustukselle tärkeät ehdot, mikäli olemme siis sitä mieltä, että Israelilla on oikeus olemassaoloonsa".
1. Kyllä kai palestiinalaisten puolustusta olisi ensin kehitettävä tappajien ja sotarikollisten hirviöiden torjumiseksi.
2. Nyky-Israelin olemassaolon oikeus palestiinalaisten maalla onkin hyvä kysymys.
EUR: "sitä mieltä eivät ole suurin osa araabimaista + punaiset". Mietihän, miksi arabit eivät ole kovin ihastuneita pakolla alueelle pykättyyn Israeliksi nimettyyn maiden riistäjään ja pakolaistulvan aiheuttajaan ja kiduttajaan ja terroristivaltioon.
Näkemys Israelin sotarikoksista tai sen "olemassaolon oikeudesta" - tai oikeudettomuudesta - ei ole poliittisesta vasen-oikea -akselista riippuvainen. Rehellisesti ajatteleva ihminen näkee Israelin rikokset, olipa hän oikeistolainen tai vasemmistolainen tai siltä väliltä tai vaikka epäpoliittinen! Tunnen niin vasemmalla kuin oikeallakin olevia Israelin tuomitsijoita - ja jokusen tukijankin. Israelinmielisissä valtaenemmistönä taitavat olla siionistit ja yhden sortin ""uskovaiset"". Tiedän, että myös SDP:n jäsenissä on israelinmielisiä (tunnen enemmän kuin yhden) - muiden puolueiden jäseniin kuuluvissa tuttavissani en ole tähän mennessä sellaisia tavannutkaan.
EUR käyttää nimitystä 'punaiset' - kas kun et ala puhua 'lahtareista' ja 'punikeista'! Taidat elää aika muinaisessa maailmassa......
Public eye: mihin tässä pitää vastata?
Heppuli (virhe ei ollut tahallaan ..., sorry): Reagoin vain muutamaan mielestäni tärkeään seikkaan:
1. Vasen x oikea - jyrkästi Israelia vastaan ehdottomasti vasen enempi, koska siinä edelleen vanha NL:n ja koko entisen itä-blokin poliittinen linja.
2. En ole niin viisas, että itse olisin keksinyt ratkaisun kiistalle. Mainitsemani vaihtoehto, jolla voisi olla hyvät tulokset. Reaktiostasi siihen puuttuu asiallinen reaktio, miksei tuo olisi mahdollinen. Ainakin parempi kun jatkuvat sodat. Sillä siirretään vastuu naapurivaltioille, jotka näin saavat näyttää, miten vakava on heidän rakkaus rauhaan ...
3. "2. Nyky-Israelin olemassaolon oikeus palestiinalaisten maalla onkin hyvä kysymys." tämä kertoo kaiken, joten on turhaa keskustella rauhasta lähi-idässä. Israelin tuho onkin ems. Syyrian sekä Iranin tavoite. Ihmetteletkö vielä, miksei Israel anna periksi?
4. Israel on perustettu sodassa, joka jatkuu yhä. Kaikki kunnon valtiot antavat pakolaisille mahdollisuuden asettua maahan tai siirtoa eteenpäin, mikäli paluu on mahdotonta. Naapurivaltiot eivät näin tee, vaan pitävät ihmisiä pakolaisleireissä panttivankeina ja näyttävät koko maailmalle, miten kurjasti menee. Tässä tulee mieleen natsien Theresienstadtin niminen keskitysleiri, joka toimi sotapropagandan työkaluna.
5. Se joka ei näkisi sotakauhuja tässäkin sodassa, on ääliö. Mutta kiistan ratkaisuun ei riitä vouhutus ja itku, saati puoleellinen.
6. Homot pystyy jakaa vaikka mitä, usein kuitenkin persettään :-)
Ottaen huomioon keskustelun aihe - Israelin aloittama hirveä sota sekä siinä tehdyt valtavat sotarikokset ja Palestiinan kansan ja eritoten lasten ja vanhusten kauheat kärsimykset rikosten uhreina - on EUR todella matalamielinen ja arvoton kommenttinsa kohdassa 6. Muussakin yhteydessä tuollainen teksti olisi todella tökerö. - Yritätkö kääntää koko asian vitsiksi, tai saada pääasian unohtumaan? Kuka miettii tuollaisia asioita tällaisessa keskustelussa? Tuon kohdan takia on koko kommentti on niin törkeä, että saisi ylläpito poistaa sen!
EUR:in sekavan kommentin muihin kohtiin ei kannattane edes puuttua.
Mutta: Todisteita Israelin sotarikoksista tulee koko ajan lisää sensuuripyrkeistä huolimatta, mm. valkoisen fosforin systemaattisesta ja tarkoituksellisesta käyttämisestä mm. hyökkäyksessä YK:n koulua vastaan, jonne ihmiset olivat paenneet 'turvaan'. Valkoinen fosfori tuhoaa ihmisen imeytymällä ihon kautta ja 'polttamalla' paitsi ihon koko ihmisenkin - hirvittävien tuskien kera. Tällaisia aseita hirviö käytti mm. lapsia vastaan! linkki asiaan:
http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2009/01/200912284850930973.htmlNonniin! Kun argumentit loppuvat huudetaan sensuuri paikalle!
Aivan loistava saavutus! Näin sitä sananvapautta osataan vääntää ja kääntää ja ennen kaikkea OJENTAA.
Nyt en ihmettele, miksi ihannoit kysenalaisia valtioita, joita pidetään terorismin uhkana, Sinua ei häiritse niiden epädemokraattinen yhteiskunta. Muista se, että vaikka mitä onkin tapahtumassa esm. juuri se Israel on demokraattinen valtio naapurimaihinsa verrattuna - ja siinä aivan eri luokkaa. Miksi Israelilaiset olisivat niin kovalla hinnalla ostaneet Libanonista omien sotilaiden ruumiita? Mikä on ihmisparan elämän arvo araabiyhteiskunnassa? Nolla, vastaan Sinulle suoraan. Mistä koostuu palestinalainen hallinto? Korruptioneista palestinalaispohatoista, joille on piutpaut oman kansan kohtalo.
Kohta 6) oli tarkoitettu juuri Sinulle, Heppuli. Mikäli olisit edes halunnut lukea kunnolla tekstiäni, etkä poiminut siitä vain Sinulle passaavaa propagandakamaa, olisit kuten muut huomannut, että moneen otteeseen olen tuominnut kaikki sodan kauhuudet.
Sen mitä täällä höpötät, mene sanomaan Ashdodin pommitetun lastentarhan lasten vanhemmille! Siitä keskustelusta et olisi selvinyt hengissä. ... ja tässä kutsutaan paikalle sivun ylläpito, sensuuria harrastamaan!
Et elä neukkuSuomessa enää, YYA-sopimus on dead! Kotiryssäs ei tule enää kertomaan, miten toimitaan! ... toki monella on vieläkin suomettunut aivo ja sen kyllä raskaasti.
Israelilaislehti Haarezt paljastaa (HeSa:n mukaan):
"Israel salailee laitonta siirtokuntarakentamista
"Israelin puolustusministeriö on peitellyt tietoja, joista käy ilmi laaja laiton rakennustoiminta Länsirannan siirtokunnissa, kertoi israelilainen sanomalehti Haaretz keskiviikkona. Lehden mukaan puolustusministeriö on pimittänyt tietoja suojellakseen Israelin kansainvälisiä suhteita.
"Haaretzin mukaan suurimmassa osassa Länsirannan siirtokuntia on jatkettu rakennustoimintaa ilman minkäänlaisia lupia. Yli 30 siirtokunnassa synagogia, kouluja ja jopa poliisiasemia on rakennettu laittomasti palestiinalaisten omistamille yksityismaille.
"Israelin puolustusministeri Ehud Barak oli estänyt tietojen julkistamisen diplomaattisten suhteiden tulehtumisen pelossa, lehti kertoo.
"Toisessa raportissa israelilainen Peace Now -järjestö kertoi, että rakentaminen Länsirannan kiistanalaisissa siirtokunnissa kiihtyi vuonna 2008 aikaisempiin vuosiin verrattuna.
"Arviolta 290 000 israelilaista asuu Länsirannan 120 virallisessa ja kymmenissä epävirallisissa siirtokunnissa"
Miehittäjiä! Kansainvälisen lain vastaista asuttamista tämäkin.... ja jotkut vain ostavat Jaffoja ....
linkki:
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Israel+salailee+laitonta+siirtokuntarakentamista/1135243169162Miks tässä nyt edes pitäis olla jomman kumman puolella, toista vastaan?
Kyllä, maailmassa tapahtuu kummia asioita, ja tässä palestiina/Israel-hässäkässä on jo etsitty niin paljon syyllistä joka käänteessä että huh huh. Eikä sitä tietä pitkin mihinkään kuljeta.
eiku tämä keskustelu on todisteena siitä, ettei Suomessa ole minkälaista keskustelukulttuuria, olemme - kuten heppuli on edelleen todistamassa - suomea puhuvia Venäjän hallitsijan alaisia, länsimaiset tavat ovat meille täysin vieraita, autonomian aika teki meistä venäläisiä mushikkeja
osaamme itkeä, valittaa, muttemme pysty saamaan aikaan rakentavaa lausetta
Myöteistä EURin viestissä on, että hän käyttää me-muotoa. Turhan vaatimattomaksi hän heittäytyy antaessaan kaiken kunnian tämän ketjun osoittamasta keskustelukulttuurista muille kuin itselleen.
kysymys on koko kansan luonteesta
homot ovat muita pahempia itkupillejä, valitettavasti
kun tuo esille YYA-sopimuksen vastaisia mielipiteitä, hyökätään heti
itse olet itkupilli, EUR, vaikka muita siitä syytätkin...
nimimerkkisikin on outo..... eräällä tavalla eurostoliittolainen .... ei paljon eroa YYA-mentaliteetista ....
mutta taitavasti käännät asiat pois ketjun aiheesta eli Israelin valtioterroristisesta sodasta ....
Sinähän tässä kirjoittelet hysteerisiä iskulauseita, araabipropagandan helmiä.
Myönnä, että olet täysin araabiterrorivaltioden kannattajana (ei Israel vaan esm Syyria ovat terrorrivaltioiden listalla ...). Älä edes yritä herättää kuvaa itsestäsi puolueettomana asiantuntijana. Sitä et missään tapauksessa ole.
Täytyy vielä kerran toistaa, koska ainakaan Sinun tapauksessa asia ei mennyt ollenkaan perille, etten ainakaan minä kannata mitään sotaa. Toisaalta Israelilla on oikeus itsepuolustukseen, jonka Sinä kiellät. Sinun tekstistä käy ilmi hyvin selvästi Sinun antisemitistinen asenne.
Mitä nimimerkkejä koskee, aika naurettava johtopäätös ... juuri koko EU muutama loistava poikkeus lukuunottamatta tukee selkeästi araabeja (Ranska esimerkiksi) - syynä kuitenkin omat ulkopoliitiset interessinsä. EUR voi muistuttaa myös Eurajokea tai EUROa rahana tai jotain ihan muuta.
Hyvä EUR.
Arabi kirjoitetaan yhdellä 'a':lla. Siis arabi, ei araabi.
Mielipiteesi ovat naurettavia myös ihan sinänsä, joten kiitos siitä, että teet tietotasosi selväksi myös oikeinkirjoituksesi tason muodossa...
En ole aikoihin lukenut tyhjempää ja turehempaa vastinetta. Silloin kun argumentit loppuvat, ruvetaan räkyttämään, takerrutaan pikkuasioihin...
... siitä kehittyneestä keskustelukulttuurista ...
Ei yksinkertaisesti kaikkien homojen ja lesbojen Suomessa tarvitse olla vasemmistolaisia, solisalikraatteja, vihreitä, kommunisteja, jotka toistavat vain vanhoja NL:n ja YYA-sopimussuomen aikaisia mantroja, noudattavat kirjaimellisesti puolueensa sihteeristön antamia ideologisia linjoja. Ei kaikkien tarvitse olla Israel-vihaajia.