Haluan parantaa mainonnan tasoa

Minua vituttavat jotkut mainokset aivan suunnattomasti. Kaikista kamalin tällä hetkellä pyörivä on niiden muhkusämpylöiden mainos. Kyrpii niin helvetisti se lapsen molottaminen, että aion lakata ostamasta ko. sämpylöitä ja lähiaikoina informoin myös yritystä asiasta.

Wasalandiassa en myöskään aio asioida, koska niiden mainokset on niin kamalia.

Olen pohtinut myös Heinzin ketsupeista luopumista tämän homomainoksen poisvetämisen seurauksena, mutta siitä en ole ihan varma, miten kannattaisi toimia.
Ah, nyt pääsee purnaamaan mainoksista!

Pyykin- ja astianpesuaineita sekä vaippoja mainostetaan aina yhtä teennäisillä mainoksilla joka ikisellä mainoskatkolla. Niiden mainosbudjetit ovat niin isot, että tuotteiden hinnat putoaisivat varmaan 70% jos mainontaa vähennettäisiin!

Ja se iänikuinen talouspaperimainos, jossa talouspaperissa asuu pieniä norsuja! Eikö ne voisi jo pikkuhiljaa vaihtaa mainosta? Luulisi sille pojalle olevan jo selvää kuinka talouspaperi toimii.

Ja samat närästyslääke- ja kipuvoidemainokset on pyörineet telkkarissa vuodesta kivi.

"Tuntuuko joskus siltä, että pitäisi nostaa jalat ylös? Se saattaa olla oire pinnallisista laskimovaivoista. Liikunta auttaa, mutta niiden hoitoon on myös lääke... jne."
Mutta nyt sut on hyvin ehdollistettu muistamaan, mitä tehdä jos tuntuu, että pitää nostaa jalat ylös.

Mä muuten tykkään niistä purkkamainoksista, joissa on niitä vähän överiltä kuulostavia mielipiteitä.. Ne on niin sympaattisia.

Ai niin, ja sitten mua ärsyttää se "palauttaa tasapainon naisen alapäässä", kun siinä toistetaan sitä alapäätä niin monta kertaa, että se kuulostaa jo ihan selvästi vaikeiden sanojen välttelyltä. Sanoisi ees suoraan, mikä on alapään nimi.
  • 4 / 35
  • Pora-liike
  • 12.9.2008 20:35
Simsalabim Jim kirjoitti: "Ja se iänikuinen talouspaperimainos, jossa talouspaperissa asuu pieniä norsuja! Eikö ne voisi jo pikkuhiljaa vaihtaa mainosta? Luulisi sille pojalle olevan jo selvää kuinka talouspaperi toimii."

Ärsyttää minuakin tavattomasti. Lapsen isä vaikuttaa sekopäältä.

Simsalabim Jim kirjoitti: "Tuntuuko joskus siltä, että pitäisi nostaa jalat ylös? Se saattaa olla oire pinnallisista laskimovaivoista. Liikunta auttaa, mutta niiden hoitoon on myös lääke... jne.""

"Pinnalliset laskimovaivat" ovat minun kielessäni 'suonikohjuja".

Hyvä ja tarttuva mainos minusta oli "In Finland we have this thing called "reilu meininki"", paitsi että ei ole.
  • 5 / 35
  • Simsalabim Jim
  • 12.9.2008 21:34
kesäpoika kirjoitti: "Ai niin, ja sitten mua ärsyttää se "palauttaa tasapainon naisen alapäässä""

Heh, mua ärsyttää tuo mainos myös. Joskus kun tuo lause tulee telkkarista, totean itsekseni ihan ääneen: "Entäs yläpäässä?"
Saaks tääl valittaa kans elokuvatetatterien ylipitkistä mainoksista ennen leffan alkua...en jaksais katella kaikenmailman lasten ja aikuisten vaippa mainoksia kotona, saati sitten teatterissa kun kankaalle lävähtää parimetrinen vaippa ja sinistänestettä virtaa ja kuulat pyörii, tulee monesti katottua leffalipun hintaa samalla. Btw miks se on sinistä nestettä? eiks punanen olis paljon luonnollisemman näköstä? *Hih hih*
  • 8 / 35
  • SaintJudy
  • 13.9.2008 5:39
Sääli vaan nuo ärsyttävimmät renkutukset jäävät paremmin mieleen
Enemmän kuin vihaan "erilainen edestä ja takaa -aivan kuin sinäkin vai kuinkaha se oli" -mainokset on nämä hammaslääkäri -vai mikähän se oli? joka istuu yksinään ja selittää karieksesta -vai kuinka ha se oli? kuvattuna miljuunalla eri kameralla ja kulmasta -vai mistähän se oli? ja väliin leikataan lasten kuvia- vai mitähän ne oli?

Ja tämä lampi-ressu -lampaat on niin söpöjä ja villaisia ettei niitä saisi rinnastaa vessapaperiin.
Tunteiisiin vetoavaa pyyhkimistä...johon Animalian toivoisi puuttuvan.
Kuka Oikeesti keksi että täähän pyyhkii yhtä hyvin kuin lammas...vai karitsakohan se oli?
"Peräaukon kutina on yleisempää kuin luullaankaan" muuttaa mukavasti mukanaan vieneen elokuvan tunnelmaa.

Tällä hetkellä on taas meneillään kausi jolloin en katso tv:tä juuri lainkaan, niin - onneksi - ei kauheasti mainoksia tule edes mieleen.
Jostain syystä noista mainosten välillä näytettävistä ns. ohjelmista ei ole pitkään aikaan mikään pahemmin kolahtanut, joten jään samalla paitsi myös mainoksista. Niistä jostain kumman syystä harvemmin kerrotaan ohjelmatiedoissa (taannoin joku erikoiseen muotoon väännetty vesipulloturhake taisi tehdä tässä poikkeuksen). Silti useimmilla kanavilla mainokset ovat selvästi tärkeämpiä kuin muu katseluajantäyte.

Silti katselen televisiota päivittäin. Oletteko huomanneet, että on olemassa myös mainoksettomia kanavia, joilta tulee peräti ihan oikeita ohjelmia?
"Oletteko huomanneet, että on olemassa myös mainoksettomia kanavia, joilta tulee peräti ihan oikeita ohjelmia?"

Juu..ne on niitä ylenkulttuurijuttui- ja tosi niinqu laadukkait brittidokkareit ja BBC-sarjoja joita vilaisee Tuhkimotarinan uusintojen mainoskatkoilla...? - - Miten se Noel Coward sanoikaan televisiosta...hmm?
Koska en muutamaan vuoteen ole telkkaria omistanut, eivät mainokset pahemmin häiritse. En ole myöskään jäänyt kaipaamaan edes niitä 'laadukkaita brittidokkareita' eikä sekään häiritse, etten pysty keskustelemaan viimeisimmistä hömppäohjelmista (idols tms.).

En kuitenkaan koe moraalista ylemmyyttä. Jos telkkari nurkassa nököttäisi, tulisi sitä varmasti päivittäin katseltua, eikä se minua turmelisi eikä turmele muitakaan (siis älyllisesti; moraalisesti tv on tietysti turmellusta).

Juuri nyt hieman kaipaan telkkaria, koska iski flunssa eikä oikein jaksa lukea tai kirjoittaa eikä pysty loputtomasti nukkumaankaan.
mu korpee ihan hirveesti se ärrän mainos mis se jamppa ostaa kamaa sen muksun synttäreil. "sipsua.." miks sen pitää olla niin vajaaälysen olonen? sama mua sylettää hirveest dna ja eniro mainokset. must se oli ihan hauska se eka dna mis "elämä on" mut ku sama bloody vitsi jauhetaa loppuu ni moi, ihanku enirollaki.
"Kapakkatunnelman luo **** - mainokset ovat saaneet ainakin minut karttamaan kyseisen panimon tuotteita. Jos mainonta on tunteisiin vetoavaa, niin omat "junttitunteeni" eivät herää ainakaan tuon panimon mainoksista. Päin vastoin - koen niiden aliarvioivan kuluttajia. Tosin - sen firman "mäyrikset" ovat kaikkialla koko ajan tarjouksessa, joten suomalaiset punaniskat pysyvät päihtyneenä ja juntteina edelleenkin ;)

Vaikka olenkin oluen ystävä, valikoin olueni mielummin maun (ja laadun) perusteella, enkä mainosten perusteella. Jos pubissa/baarissa ei muuta ole tarjolla kuin edellä mainitun panimon tuotteita, tyydyn vodkaan tai brandyyn. (Jotenkin alkaa toivoa, että aikanaan Poprikoffin sijasta olisi kannattanut ampua Sinebrykoff ;)
  • 16 / 35
  • L. Vääräsääri
  • 14.9.2008 13:36
Mä en voi sietää moniakaan puhelinoperaattoreiden mainoksia. Tällä hetkellä inhokki on se "ja mikä se nyt oli" joka on vaan tosi epätoivonen yritys tehdä slougan kaikkien huulille ja siksi se ei onnistukkaan. Mutta musta yks hirveimpiä kampanjoita on ollu se Fanta Free, jossa on ihan karmea rallatus Bamboocha. Ei ymmärrä.
"Kaikista kamalin tällä hetkellä pyörivä on niiden muhkusämpylöiden mainos. Kyrpii niin helvetisti se lapsen molottaminen, että aion lakata ostamasta ko. sämpylöitä"

Joo toi on ihan hirvee mainos, mäkin päätin että nyt loppuu noiden sämpylöiden ostamine.

Sehän on yks mainoskikka et tehään mainoksesta mahdollisimman ärsyttävä tai huono. Ihan sen takia että se jäisi ihmisten mieliin. Siihen hammastahna mainokseen, jossa hammaslääkärinainen selittää ittekseen eroosiosta, on taidettu yrittää tunkea kaikki mahdolliset virheet, mitä kuvatessa voi tehdä. Sillähän se erottuu muista mainoksista. Hyvin on tainneet onnistua nuo ärsyttävät mainokset kun täälläkin niistä puhutaan ja mainostetaan niissä olevia tuotteitakin tässä samalla lisää. Kaikki Rkioskin mainoksetkin on ihan hirveen ärsyttäviä, mut muistankin ne kaikki.

Pauligin ja Fazerin mainokset on sellaisia, jotka eivät herätä ärsyyntymistä. Pauligin mainokset on jääneet mieleenkin, mutta Fazerilta ei nyt tuu mieleen mitään, pelkästään se sininen hetki -juttu, mut en muista miten ne mainokset meni. Seppälän Hanna Saren mainokset on mielestäni erittäin hyviä. Vaikka niistäkin tulee vähän semmonen olo, et mikä toi seppälä nyt muka yrittää olla?
Tää Fazerin "Hyvää kannatta odottaa" -paahto oli loistava ekalla kertaa - luulin että telkkarini oli mennyt rikkin.

"Ärsykkeitä" on muutenkin kiva tutkia..."mistä ei pidä" jai "mikä saa raivon partaalle" -on oikeastaan kiinnostavaa itsetutkistelua.
Mutta leipämainoksista pahin taisi olla nuo "viimisestä leipäpalasta tappelevat kauhuelokuvan kaksoistytöt- samalla kun äiti ehdottaa jakamaan sen viimeisen siivun"- oliko äiti yöllä bulimoinut koko paketin..?
Mikä on tämä "trendi" kiusata lapsia leivällä...? -Ovatko nykyiset mainoksentekijät kolmikymppisiä; 80´luvun Etiopian nälänhätä- traumoissaan..?

*Leivon leipäni itse. :Pullamössö-Judy
Mä haluisin joskus nähdä sellasen terveyssidemainoksen, missä se muija lopuksi söisi sen terveyssiteensä...smakar bra!
ja nää dna mainokset mis se partioposse on mettäs pitäs kieltää. muhku-mainos repii hermot ja yleisel tasol kaikki mainokset mis on lapsii pitäs olla laittomii.
  • 21 / 35
  • Simsalabim Jim
  • 14.9.2008 20:00
Napalmia, muistan joskus 90-luvulla tulleen terveyssidemainoksen, jossa siteen ohuutta kehuttiin muun muassa lauseella "isä luuli että se oli lasku ja pisti sen taskuunsa".
Ajattelin aina sen tilalle lauseen "isä luuli että se oli lindströminpihvi ja pisti sen poskeensa".

Mainoksia on kiva vääristellä.
Ja on ihan totta tietysti, että ärsyttävät mainokset on onnistuneet, koska ne muistaa, mutta siinäpä tuleekin nyt se tiedostavan kuluttajan vastuu taas esille. Kaikista mainoksista tulee ärsyttäviä, ellei niitä aleta vastustaa. Sama juttu kuin se, että kaikissa paikoissa soitetaan vaan huonoa musiikkia niin kauan kuin ihmiset menee niihin ja ostaa juotavaa sen sijaan, että tanssis, koska musa on niin huonoa. Eikä se takinripustaja siinä baarin ovellakaan koskaan paranna palveluaan, jos kaikki anyways tulee seuraavana viikonloppuna takasin ja maksaa sen kaksi euroa siitä, että saavat tulla huonosti palvelluiksi.
Mainokset ovat erittäin kiinnostavia, koska ne tarjoavat valtavasti tulkittavaa yhteiskunnasta ja arvoista ja käsityksistä jne. Mielestäni on kiinnostavaa nähdä, mihin mainoksentekijät pyrkivät katsojassa vaikuttamaan ja miten.

Mitä tulee yksittäisiin mainoksiin, tuo metsään eksyvä partioseurue -mainos on mielestäni jo hyvän maun rajoilla, vaikka idea eksymisestä on itsessään hyvä. Tietyt seksuaaliset viittaukset ovat mauttomia. Kiinnostavaa on myös huomata, että kaikki hukassa olevat tyttöset ovat blondeja ja tien löytää ruskeaverikkö. Stereotypiaa, jota mainokset viljelevät; tai joita mainokset rikkovat.

Yhtä kaikki, mielestäni kaikki mainokset ovat kiinnostavia, kun pohtii sitä, miksi ne ovat sellaisia kuin ovat.
Musta mainonta ei oo niin tärkeä asia, että boikotoisin sen takia tuotetta tai yritystä. Tietenkin senkin rajan voi joku onnistua ylittämään, tarkoitan tässä tätä nykyistä mainonnan tasoa. Mopsin kanssa samaa mieltä mainonnan kiinnostavuudesta. Monesta mainoksesta näkyy selkeästi kohderyhmä, jolle ne on suunnattu, ja arvot joita ryhmällä ajatellaan olevan tai joita sille halutaan syöttää.

Ovatko ärsyttävät mainokset muuten yleensä sellaisia, joiden kohderyhmään (arvioisitte) kuuluvanne? Itse kun mietin, niin mua ärsyttää eniten ehkä mainokset jotka on suunnattu keski-ikäisille naisille. No, mä en oo keski-ikäinen nainen ja on ihan ymmärrettävää että tahdon tulla puhutelluksi toisin. Kotikutoisen tuntuiset mainoksetkin ärsyttää. Esimerkkinä Sotka.

Sotka on itseasiassa luonut mainoksillaan itselleen imagon, jonka takia vältän kyseistä firmaa. Se ei oo tietoisesti tehty boikotti vastalauseeksi mainoksista, huomasin sen vasta tätä kirjoittaessa. Hyvä todiste siitä, miten mainonta luo mielikuvia, joihin ihmiset vastaavat, silloinkin kun eivät ajattele.

Tietääkö kukaan, mikä tai kenen biisi soi Lindexin mainoksessa, jossa tyttö vetää lipun salkoon?
Lindexin mainos on omituinen.

Onko nyt niin, että vanhat työväen symbolit varastetaan porvarien käyttöön? Kokoomuksen vaalikampanjan iskulausekin vaikuttaa sellaiselta.
  • 26 / 35
  • Simsalabim Jim
  • 16.9.2008 8:38
Pora-liike, niin ja Kokoomuksen "Liittykää yhteen"-vaalijulisteessa ristissä oleva pensseli ja kuokka (onko se kuokka?) herättävät eräänlaista sirppi ja vasara -symboliikkaa.

En tunne keinoja joita mainonnassa käytetään, mutta Kokoomuksen kampanja on ainakin huomiota herättävä. Ensin otetaan sloganiksi "vastakkainasettelun aika on ohi" ja sitten luodaan vaalikampanja, joka nostaa mieleen nimenomaan tuon vastakkainasettelun. Osa ihmisistä varmasti pitää kampanjaa hyvänä ja osalle se nostaa mielikuvan ettei Kokooms voi olla tosissaan. Yhtä kaikki, huomiota se kampanja herättää joka tapauksessa.
Mun mielestä suomalaisen tv-mainonnan taso on ihan kohtalainen. Ainakin se on parempi kuin suurimpien tv-kanavien mielikuvitukseton ja väsähtänyt tv-tarjonta. Tietysti vielä enemmän mielikuvitusta toivoisi mutta luultavasti sillä taas ei olisi vaikutusta itse tuotteen myyntiin. Koska persoonalliset ja luovat ihmiset eivät osta tonneittain Edam-juustoa.

Itselläni on ollut jo vuosien ajan jännän ulkopuolinen olo nykyisen formaatti-ajattelun vallattua maailman. Elokuvat, tv-sarjat, elintarvikkeet, vaatteet tai varmaan kohta jopa vesijohtovesi suunnataan yhdelle suurimmalle tuotetta ostavalle väestönosalle. Keski-ikäisille maanläheistä hömppää, vanhuksille suhteettomaksi paisutettua turvallisuushakuisuutta ja nuorisolle tietenkin sen unelman ruokkimista, että vielä jonain päivänä hekin voivat olla melkein jenkkejä.

Ole siinä sitten häiriintynyt, vainoharhoinen pervo ja yritä ostaa jotain. Ei se niin helppoa enää ole.
Juuri näin, SJ - ja näyttäkää myös kulutuspäätöksissänne, mitä mieltä olette tuotteen mainoskampanjasta.
Jos minä en mitä ilmeisimmin kuulu tuotteelle määriteltyyn kohdeasiakasryhmään, miksi suosisin sitä rahoillani, kun vaihtoehtojakin on tarjolla.
Simsalabim Jim 26 / 29
16.09.2008, 08:38 "Pora-liike, niin ja Kokoomuksen "Liittykää yhteen"-vaalijulisteessa ristissä oleva pensseli ja kuokka (onko se kuokka?) herättävät eräänlaista sirppi ja vasara -symboliikkaa."

Kyllä!

"En tunne keinoja joita mainonnassa käytetään, mutta Kokoomuksen kampanja on ainakin huomiota herättävä. Ensin otetaan sloganiksi "vastakkainasettelun aika on ohi" ja sitten luodaan vaalikampanja, joka nostaa mieleen nimenomaan tuon vastakkainasettelun. Osa ihmisistä varmasti pitää kampanjaa hyvänä ja osalle se nostaa mielikuvan ettei Kokooms voi olla tosissaan. Yhtä kaikki, huomiota se kampanja herättää joka tapauksessa."

Minusta kampanja on suoraan sanottuna röyhkeä ja vastenmielinen. Ehkä sillä yritellään kalastella boheemeita borvareita, jotka kuvittelevat, että heidän markkinaliberalisminsa taakse kätkeytyy jokin humaanimpikin aate. Paitsi ettei neuvostokommunismi ollut humaani aate ja että boheemit pistettiin leirille.
Mainokset on silleen päheitä, että ne on ensinnäkin aikansa kuvaa. Niiden pitää jo funktionsakin takia olla erittäin ajanhenkisiä, että ne huomataan ja että ne miellyttää tai tuo oikeat mielikuvat tuotteesta jne. jne. jne. Mutta nyky-yhteiskunnassa, jossa tuotteen tuottaja on hävinnyt jonnekin itämaille niin ne on myös oikeastaan ainoa kosketuspinta asiakkaan ja tuottajan välillä ja hyvin yksisuuntainenhan se pinta tietysti on. Jo ihan siksikin olisi päheetä, jos ihmiset reagoisivat mainoksiin takaisin. Mutta kukapa sitä nyt viitsisi mainoksista elämänsisältöään tehdä.

Mutta edellä esitetyistä syistä olen myös sitä mieltä, että mainonta hyvinkin voi olla syy tuotteen boikotointiin. Ja niin kuin toisetkin tässä jo sanoivat, mainokset ovat myös yksi kanava, jota myöten meille syötetään stereotypioita. Niihin on helppo turvautua, kun on 15 sekuntia aikaa välittää kaikki asia katsojalle. Ja jos mainos välittää epäterveellisiä arvoja, miten sitä muutenkaan boikotoisi kuin boikotoimalla tuotetta.
Muhkusämpylöiden mainos ylittää täälläkin ärsytyskynnyksen. Ei nyt heti tule mieleen mitään yhtä kamalaa, että pitää laittaa täysmykistys päälle. Sämpylöitähän on helppo itsekin leipoa. Tulee paljon halvemmaksikin.
"L'italiano" - jo piisinä "kynsii hermoja kuin liitutaulua". Kaikki suomalaisia syleilevä "Jollain lailla samanlaisia- mutta silti ihan erilaisia"- viesti menee hiukka "metsään" juuri tuon biisin sanoituksen takia -"..rakkaudesta laulan; on siinä Mies ja Nainen" -liekö "vahinko" vai oma nyrjähtänyt tulkintani että tuota ky. "viestiä" mainoksen tekijä tai tuottaja huomannut? ...gootit poimimassa mustikoita (..) on hauska "vitsi".
Toisaalta kyseisen mainosten poikaparin seikkailuja on ollut ihan ärtsyn kiva katsoa - nykyään niitä näkee harvemmin kimpassa ja tässäkin näyttävät viihtyvän erillään. -Onks' ne eronnu?
SaintJudy kirjoitti: ""L'italiano" - jo piisinä "kynsii hermoja kuin liitutaulua". Kaikki suomalaisia syleilevä "Jollain lailla samanlaisia- mutta silti ihan erilaisia"- viesti menee hiukka "metsään" juuri tuon biisin sanoituksen takia -"..rakkaudesta laulan; on siinä Mies ja Nainen" -liekö "vahinko" vai oma nyrjähtänyt tulkintani että tuota ky. "viestiä" mainoksen tekijä tai tuottaja huomannut? ..."

Tuosta biisistä tulee youtuubassa esitetty versio: "Olen suomalialainen". "On minulla koti päiväntasaajalla" ja niin edespäin.
oon huomannu nyt et mun hermo alkaa riekaloitumaa ku tulee niit bloody pullamainoksii "ihana tuoksu. äiti saank mä ottaa yhden?" "emmä o sun äitis ku vurpi, sun vaimos" i mean for real, kui pohjanoteerauksel voidaa mainos tehdä ja katsojii arvioida?