Spiritismi

Oletteko kokeilleet pelata spiritismia? En uskonut siihen touhuun ollenkaan, kunnes viime yönä pelailtiin eskon ja bfn kanssa. piirrettiin paperille pentagrammi ja paperin nurkkiin aakkoset ja numerot ja kyllä ja ei ja pentagramin keskelle lasi. Kutsuttiin henkiä kolmesti ennen kuin alko tapahtua. Lasi liikkuin itekseen ysin kohdalle ja jostain kuului 9 tömähdystä. Sain yhteyden 6-vuotiaana kuolleeseen setääni ja kysin häneltä mitä mieltä hän on minusta. Lasi alkoi liikkua ja muodostui sanat mädäntynyt homo. Se oli jo outoa. Bf puhui mummonsa kanssa, joka kertoi että bfn siskolla ei ole nyt kaikki hyvin (sisko on sairaalassa), mutta tulee vielä olemaan.

Onkos muut kokeillu tämmösiä?
On kokeiltu, eikä ole toiminu :( meillä ei tosin ollu pentagrammia siinä paperilla, mutta uskin se siitä johtui, aiheuttaisi vain sekaannusta henkimaailmassa kun eiks se, jossa yks sakara on alas ole paha ja se jossa yks sakara ylös hyvä ja vaakatasossa olevasta pentagrammista on paha sanoa mikä penta on kyseessä. Jotkut sanoo, että spiritismi onnistuis, mutta ei se ainakaan mulla toiim.
En oo pelannut, enkä tuu koskaan pelaamaankaan. Spiritismi on vastoin uskonnollista vakaumustani.

Kun olin pieni, mun mummi (ja toisinaan vanhemmatkin) totesivat aina kiroiluun, että kannattaisi miettiä, kummalta puolelta sitä apua pyytää. Niinpä kun mä turhaudun, mun suusta voi päästä v-sana tai vastaava, mutta sen henkisemmiksi kiroilut eivät mee. Spiritismistä kieltäytyminen tuleee ihan loogisena jatkeena samaan ajatukseen.

Yleensä se ei kai toimi, toisinaan kyllä. Todistaneita on niin paljon, että ei sitä musta tarvi kieltää. Yleensä selitykseksi kai tarjotaan alitajuntaa, joskus joukkohypnoosia tai vastaavaa. Oon sitä mieltä, että oli selite kumpi tahansa noista tai jokin muu, ne on kaikki sellaisia asioita, joilla ei kannata mennä leikkimään.
  • 4 / 21
  • Dragon-85
  • 30.8.2008 17:58
Minusta tuo verbi "pelata" ei oikein sovi tähän yhteyteen. Kappas kun ei "leikkiä" :P
aijjaa, musta se sopii hyvin. vähän pelaillaan ja leikitään henkien kanssa=P
Mua nyt ärsyttää ku kutsuttiin uutta henkee ja saatiinkin ja sit selvis et se ois muka mun exä. Kysyin siltä et miten sä kuolit ja se vastas et "us us kyllä" ja sen jälkeen kaikki kynttilät sammu eikä mikään liikkunu enää minnekään. Nyt oon yrittäny selvittää onks se oikeesti kuollu. Hitsi ku ei oo sen numeroo, eikä sitä löytyny finderista, eikä sillä ollu enää galtsussa mitään ja googlettamalla tulee vaan kaikkee viime vuoden juttuja siitä. Jos se on kuollu ni sit tää menee jo oudoks.
Jos netistä ei löydy niin...tyyppiä ei ole olemassa?

Hei, oikeesti varovaisia noiden "lautapelien" kanssa.
* Spritistismi ei ole mitään erä Afrikan tähtee jos muutakaan tekemistä.
Maakf, ihmisen mieli voi tehdä melkoisia voltteja tuollaisissa mystisiksi rakennetuissa tilanteissa. Suosittelen niitä välttämään, ellei ole asioihin perehtynyt ja mieleltään vahva.

Asiat eivät välttämättä aina ole niin, miten ne on kokenut.
Joskus vuosia sitten osallistuin uteliaisuuttani Lontoossa kuninkaallisen spiritistisen seuran istuntoon, eli seansiin. Tilaisuuteen oli sisäänpääsymaksu. Tila oli tavanomainen luentosali. Valaistus normaali. Yleisöä oli muutamia kymmeniä. Tunnelma oli rauhallinen, eikä erityisen mystinen. Minkäänlaisia erityisiä apuvälineitä ei käytetty. Seuran edustaja esitteli meedion, jolla hän kertoi olevan kykyjä ottaa yhteyttä henkimaailmaan/vainajiin.

Istunto alkoi muistaakseni jonkinlaisella hiljentymisellä tai keskittymisellä. Meedio osoitti jotakuta yleisöstä ja alkoi tätä jututtaa. Hetken kuluttua hän otti minut kohteekseen. Hän kertoi elämässäni olleen paljon turbulenssia. Väite piti jollakin asteikolla toki paikkansa, mutta todennäköisesti soveltuisi kehen tahansa ihmiseen. Sen jälkeen meedio totesi, että ”tästä eteenpäin kaikki ovet ovat sinulle avoimia elämässäsi”. Sen jälkeen hän kertoi muutaman hengen haluavan yhteytää minuun ja kuvaili niitä lyhyesti. Hän kyseli, keitä ne voisivat minulle olla. Intensiivisestä mietinnästä huolimatta en saanut ajatuksiini ainuttakaan kuollutta, joka olisi edes vähäisessä määrin muistuttanut hänen kuvauksiaan. Hetken vielä kyseltyään ja todettuani ettei ketään tule mieleen, hän siirtyi seuraavaan.

Istunnosta oli itselleni mielenkiintoisia jälkiseurauksia. Vaikka tajusin heti hänen kommenttinsa tulevaisuudestani olleen selvä suggestio, siitä huolimatta aloin havaita onnistumisia elämässäni. Sain mm. erään tutkinnon suoritetuksi todettuani pystyväni siihen. Uskaltauduin tekemään asioita, joihin en aiemmin ollut rohjennut. Palasin mielessäni usein hänen kommenttiinsa. Myönteinen suggestio toimi. Sain kuin sainkin pääsymaksulleni vastinetta, vaikka en sellaista odottanut.

Tilaisuus muistutti enemmänkin meedion vetämää ryhmäterapiaistuntoa. Hän jakoi lohdutusta ihmisille, jotka olivat menettäneet läheisiään kertomalla kuolleen olevan yhteydessä sillä hetkellä ja välitti joitakin asioita, jotka saattoivat olla läsnäolijalle tärkeitä. Hän rohkaisi ja kannusti.

En tullut lainkaan vakuuttuneeksi, että mitkään henget tuossa istunnossa olisivat meedion kautta ketään puhutelleet. Hänellä oli luultavasti vain erittäin herkkä tuntuma ihmisiin ja pienistä vihjeistä hän noukki esille sen, mitä tuo kohdehenkilö halusikin kuulla.
South Parkissa on käsitety tätä(kin) JuhaniV:n mainitsemaa ilmiötä jaksossa "The Biggest Douche in the Universe". :)
Dragon, missä on pihvi! Olisi kiinnostavaa tietää, kuinka ohjelmassa aihetta käsiteltiin, millainen mielipide sinulla siihen on tms.
Juhani, parhaiten se selviää katsomalla. ;)

Mutta lyhyesti: Amerikkalainen TV-meedio John Edwards saa ihmiset uskomaan omiin yliluonnollisiin kykyihinsä esittämällä juurikin niitä mainitsemiasi johdattelevia kysymyksiä, ja kansa suurinpiirtein palvoo häntä. Kun Stan yrittää osoittaa ihmisille, miten tämän huijaus tapahtuu, rupeavat ihmiset "palvomaan" Stania hänen yliluonnollisten kykyjensä takia.

Tarinan opetus: ks. jakson nimi. Ja tietysti se, miten helposti surevia ihmisiä voi höynäyttää.
Kuninkaallisesta spiritistisestä seurasta vielä yksi tärkeä seikka. Se vaikutti huomattavan hyvinvoivalta. Seura toimii Lontoossa hienolla asuntoalueella, jossa raha haisee, käänsi nenänsä mihin suuntaan tahansa. Huoneisto on komea, tilava ja tyylikkäästi kalustettu. Seura näyttäytyy erittäin äveriäänä.

Olen pitkään ihmetellyt kuinka moniin henkisiin ja hengellisiin organisaatioihin liittyy raha vahvalla tavalla. Esimerkkinä vaikkapa Vatikaanin oma pankki.
Henkisiin ja hengellisiin organisaatioihin tosiaan näyttää likviditeettiä kerääntyvän. Henki lienee monelle kallis :)
Muistui mieleen sanonta jostakin, että jos haluat saada paljon rahaa, perusta uskonto. Esimerkkejä ainakin USA:sta löytyy vaikka kuinka monta. Suomessa kaikki on Nokiaa (en tarkoita herätysliikettä!) lukuun ottamatta pienempää kuin rapakon toisella puolen. Toki meilläkin on olemassa tapauksia uskonnollisista liikkeistä, joissa on tapeltu rahasta oikein kunnolla.
  • 18 / 21
  • Simsalabim Jim
  • 4.9.2008 8:19
Onhan meillä ainakin evankelis-luterilainen kirkko, joka on saanut uskonnon avulla paljon rahaa.
Juhani, mitä ihmettelemistä Vatikaanin omassa pankissa on? Onhan kyseessä kuitenkin itsenäinen valtio.
Jatkomietintänä, mihin kummaan uskonnonharjoittamisessa tarvitaan valtiota? Minun käsitteistössäni nuo kaksi asiaa ovat niin etäällä kuin kuu on maasta.
Kun ollaan mystisen otsikon alla, tähän outo yhteensattuma. Toissapäivänä seisoin Lontoossa rautatieasemahallissa ihastelemassa Eurotunnelin huippuhienoa asemaa. Mietin, että olisi mielenkiintoista kenties kokeilla junaa, mutta jos tunnelissa syttyisi tulipalo, apu olisi kaukana. Uutisten mukaan eilen tunnelissa sattui vakava tulipalo, jossa loukkaantui useita ihmisiä. Liikenne on poikki vielä tänäänkin.

Tilastollisesti tässä ei tietenkään ole mitään mystistä.