Otokylä ja Oulun gay-väki

• 1 / 9
  • Sadetta
  • 2.7.2008 13:13
Olen muuttamassa opiskelun takia Ouluun ja minulle tarjottiin juuri erittäin lupaavalta vaikuttavaa opiskelija-asuntoa Otokylästä. Onko täällä ketään entistä/nykyistä Otokyläläistä, joka osaisi kertoa millaista alueella on asua? Onko rauhallista vai hirveä biletys päällä? Onko turvallista liikkua yksin iltaisin? (Minulla on pieni koira, jota täytyy käyttää ulkona myös iltasella että pärjää yön yli.) Itse asunnon ja sen kunnon näen kyllä kun käyn sitä katsomassa. Muutenkin olisi kiva tutustua Oulun gay-väestöön! Tiedän Bar Beksun ja sinne varmasti tulen kunhan Ouluun kerkiän, samoin kuin SETAn bileisiin. Muutto on siis edessä elokuun puolenvälin maissa.
Syntyperäisenä oululaisena kommentoisin, että kyllähän Oulussa nyt ihan kaikkialla uskaltaa liikkua yöllä jalan - en sitten käsitä, että mikä tämä Otokylä ehkä olisi tai missä se sijaitsisi, joten muuten en voi auttaa. (Toisaalta olen Helsingissä asuessani harrastanut mm. yksinäisenä naisena läpi Kaisaniemen puiston kulkemista öisin sekä juoksulenkkeilyä Vallilassa kahdentoista jälkeen illalla... mutta eihän nyt iltalenkeistä voi turhien pelkojen vuoksi luopua, ja jos puistossa on pakko tulla örisemään ja huutelemaan perään tai käymään käsiksi, niin se vika on niissä muissa ihmisissä.)

Onnea Oulun elämään, toivottavasti sen pieni skene tuntuu omalta :).
  • 3 / 9
  • Sadetta
  • 15.7.2008 0:34
Kiitos kiitos :)
Eiköhän se skene ainakin ensialkuun hämmästytä ennemminkin suuruudellaan kun tämmöiseltä pienemmältä paikkakunnalta muutan. Toivottavasti ainakin... Täällä Kemissä ainakin tuntuu olevan niin salamyhkäistä ja sitten toisaalta ahdasmielistä (siis heteropuoli) väkeä, että aika vaikea täällä on noin vain tutustua kaltaisiinsa. Sillä odotankin sinne Ouluun muuttoa ihan innolla.

Tällä hetkellä ehkä enemmän kuin päällekarkaajat mua on alkaneet pelottaa nuo koiravarkaat - toisaalla päin Ouluakin joku oli varastanut koiranpennun ulkoiluttajaltaan. Kauheeta. Ja kun toi mun poitsu (siis elämäni mies - sangen karvainen sellainen :) ) on niin hupaisan pieni ja ihmisystävällinen tapaus että sehän menis tekemään ensinnä iloisena tuttavuutta jos johonki hämäräperäiseen tyyppiin törmättäis. Kolmekiloinen ilopilleri... Ei siis todellakaan mikään vartijakoira! :) No, täytyy toivoa, ettei mitään tapahdu.

Niin, ja se Otokylä on Höyhtyällä, esim. Raksilasta vähän etelään päin. Joutsentien ja Hanhitien lähellä. Esim. amk:n tekniikan yksikkö on ihan vieressä.
  • 4 / 9
  • kainintytar
  • 4.8.2008 12:57
Heippa.

Otokylästä itsessään en osaa sanoa, miten rauhallista taloissa on - Höyhtyällä on Otokylän lisäksi rivari- ja omakotitaloaluetta ja muutamia kerrostaloja. Ostarilla saattaa yöaikaan olla vähän mekastusta (ostari ei ole Otokylän vieressä - tai ainakaan kuulomatkan päässä). Itse olen niin ilta- kuin yöaikaankin ihan turvallisin mielin kuljeskellut tuon naapurikaupunginosan alueella. Koirapuisto löytyy sadan metrin päästä Höyhtyän ostarilta, mutta Nokelan puolelta. Keskustaankin pääsee kohtuu nopeassa ajassa Karjasillan läpi. Tervetuloa Ouluun :)
  • 5 / 9
  • Mikko
  • 5.8.2008 22:13
Otokylästä en osaa sanoa muuta kuin sen, että siellä kyllä moni on viihtynyt. ihan kiva paikka kuulemma :) Mihin olet sadetta menossa opiskelemaan? itse opiskelen oamk:ssa siinä kotkantiellä.

Kävin kemissä tässä joku aika sitten ja siellä kaupassa oli sangen mielenkiintoinen vastaanotto, myyjästä lähtien kaikki katsoivat pitkään. Onneksi en Oulussa monesti ole törmännyt tällaiseen... tosin Oulun skenestä en mene sanomaan yhtään, kun en tietoisesti ole hankkiutunut homopiireihin. Becksussa piipahdan silloin tällöin ja siellä on kyllä yleensä ollut hyvä meininki, joskin porukkaa on monesti aika vähän...

niin ja tervetuloo ouluun!
  • 6 / 9
  • Sadetta
  • 6.8.2008 2:13
Moi ja kiitos tervetuliaistoivotuksista! :) Odotan muuttoa ihan innolla, tämä Kemi kun tosiaan on hiukan... hmm... ahdasmielinen ja tylsä paikka. Kiva kuulla että Höyhtyän alue on suht rauhallista. Ja kyllä se alue ainakin päiväsaikaan vaikutti kivalta kun kävin sen asunnon katsastamassa. Joten eiköhän siellä ihan uskalla koirusta ulkoiluttaa myös illalla. :) Ja kyllähän se oma järjenkäyttö on aina sallittua, sillä pystyy aika paljon vaikuttamaan myös omaan turvallisuuteensa. Ja kuljenhan minä täällä Kemissäkin iltamyöhällä ulkona, ja vielä keskustan alueella, eikä mitään ongelmia ole ollut. Niin että eiköhän se siitä...

Minäkin tuun opiskelemaan sinne Kotkantielle, oamk:n tekniikan yksikköön. Tietotekniikkaa. Sain siirron Kemi-Tornion amk:sta, eli nyt alkaa toinen vuosi. Opiskeletko Mikko sinäkin siellä tekniikan yksikössä vai muualla, eikös siinä Kotkantiellä ole jokin muukin yksikkö (vai muistanko ihan väärin, en nyt suoraan sanoen niin tarkkaan katsonut...)?
joo, kotkantiellä on siis tekniikan- ja kulttuurialan yksikkö, itse opiskelen siellä kulttuurialan yksikössä. Et tervetuloo vaan, sekkaan mahtuu! ja sen verran vielä, että moni tykkää oulusta, on kuulemma just sopivan kokonen paikka...
  • 8 / 9
  • tazza
  • 24.10.2008 11:43
hmm... tervetuloa munki puolesta tänne. Itse asun ihan höyhtyän vieressä,ainaki vielä hetken!
muutin ouluun vaimoni kanssa huhtikuussa ja sitä päätöstä kadun enemmän kuin mitään!!
täällä nimittäin lestadiolaiset jyllää oikein kunnolla, jos olet sinkku niin pääset helpommalla. minä ja vaimoni ei voida esim. mennä kauppoihin ja kävellä käsikädessä ilman että meitä seurataan ja tuijotetaan. pahimmat huutelee perässä miten olemme samaa kastia peodfiilien ja eläinten sekaantujien kanssa!!!
Olen siis täältä kotoisin ja rakastan tätä kaupunkia mutta eläminen täällä on mahdotonta mikäli ET HALUA OLLA KAAPISSA!!
Itse en ole törmänny täällä yhteenkään julkisesti yhdessä olevaan lesbo/homopariin, en toki siis väitä ettei heitä olisi mutta katukuvassa en ole yhtään nähnyt!
ja tämä Becksu, sitä ei ole enään,yllätysyllätys sekin sulki ovensa niinkuin kaikki täällä olleet homobaarit. nykyään bileitä on jokatoinen pe/la setan järjestämänä becksun tiloissa!!
On todella ristiriitaiset tunteet tätä kaupunkia kohtaan, toisaalta en haluis ikinä täältä lähteä mutta hitto en ole ikinä kaapissa ollut enkä sinne menekkään...joten turha siis odottaa työtä tai sitä että sais rauhassa asioida kaupoissa.
Todennäiköisesti ens vuoden alusta muutamme takaisin helsinkiin...
  • 9 / 9
  • kainintytar
  • 5.11.2008 22:29
Ohhoh, ompas toisille osunut ilkeitä tilanteita kohdalle :(

Erilaisia kokemuksia:

me kyllä kävellään käsikädessä ja pussaillaankin avoimesti, jopa siellä kaupassa - yhden kerran kadulla on joku setä jotain huutanut perään - muuten ei ole kummoisempaa mollaamista sattunut, tosin mitään tuijottelua tuskin ainakaan itse huomaisin - mun puolesta voivat tuijotella (ja vaikka ahistuakkin jos ovat ahistuakseen). Mutta, mutta tuijottelen kyllä itsekin lepakkopareja - on mukava bongata muita. Ja kyllä niitä muita vaikuttaa jopa Oulussakin olevan - tai sitten mulla on ylikehittynyt gaydar.

Homofobisiin kommentointehin työ- tai opiskeluympäristössä törmännee useimmat ainakin jossain määrin oli ulkona kaapista tai ei. Mutta se ei liene paikkakuntakohtaista. En ole missään vaiheessa kokenut elämistä kaapista ulkona mahdottomaksi tässä kaupungissa, paremminkin mahdolliseksi - koen ihmiset helpommin lähestyttäviksi täällä kuin pääkaupunkiseudulla, syystä tai toisesta.

Toivottavasti Tazzakin löytää Oulusta vielä positiivisia kokemuksia tai bongaa edes meidät lähikaupasta :D