Euron meininkiä DTM:ssä...

» Luettelo Suomen homobaareista

Eilen Mamassa viereisessä pöydässä istui miesporukka tyttöystävineen. Aina wc:ssä käytyään tai juomia haettuaan miehet huusivat kovaan ääneen, kuinka nyt tällä kertaa juomaa haettaessa oli kolme miestä yrittänyt kähmiä ja ainakin neljä iski silmää yms. Juttua seurasi myös aina uhonta tyyliin: "Seuraavaa mä kyllä hyi vittu vedän turpaan". Välillä miehet jopa innostuivat hauskuuttamaan tyttöystäviään ja elehtimään "homomaisesti" ja kaikilla oli niiiin hauskaa! Oli oikein mukavaa istua siinä vieressä poikaystäväni kanssa :/
Olin kanssa eilen mamasa ja sama pisti silmään, kauheasti oli paikalla heteroita, liekö tulleet halvan juoman perässä.
Vähän tuli mieleen lostari aikanaan....
  • 5 / 84
  • Ilopilleri
  • 24.3.2008 19:28
Olen joutunut töykeiden heteroasiakkaiden mulkoilemaksi ja tönimäksi kyseisessä yökerhossa. Tuolloin asialla oli äänekäs, huonokäytöksinen heteronaisten jengi, joiden steroidipumpatut urokset hönkivät taustalla, valmiina "puolustamaan" naaraitaan. Naiset tottakai tiedostivat tämän ja käyttäytyivät aivan miten halusivat, kenestäkään piittaamatta. Eipä se henkilökuntaa tuntunut kauheasti haittaavan.

En usko ravintolan kiinnittävän asiaan paljoakaan huomiota. Mitä muka muutama pinkki euro merkitsee, kun heteroiden massat (heh) tunkevat ovesta sisään?
Niin..Eikä siinäkään mitään että heterotkin juhlivat DTM:ssä, minusta on mukavaa että kaikki "mahtuvat" samaan paikkaan. Mutta siinä vaiheessa jokin on mennyt pahasti mönkään ja ristiriitaiseksi, jos homon täytyy tuntea itsensä uhatuksi homo-baarissa! Juttelin eräiden tuttujeni kanssa, jotka olivat myös eilen olleet Maman halvassa illassa. Heidän seurueessaan oli ollut trans-poika, joka heti ensimmäisenä portaissa saanut kuulla erään miehen suusta jotain tyyliin: "Hahaa, oisko kiva jos mäkin pukeutuisin noin!". Miehen tyttöystävä oli ilmeisesti yrittänyt vähän toppuutella häntä, mutta ilman tulosta. Samainen porukka oli myöhemmin kuiskutellut ja osoitellut poikaa. Pojan baari-ilta oli näin ollen pilalla. Ja seuraavakin kerta jännittää varmasti tästä eteenpäin. En voi ymmärtää... :(
Ei oo eka kerta siinä paikassa kun heterot tulee detmiin maailmanomistajina joille homot on hauskaa viihdettä. Detmiä ei oo enää vuosiin kiinnostanut muu kun että juomaa myydään.
Mistä aina voi tietää, kuka on hetero? Ja käyttäytyvätkö ne kaikki huonosti?

Itse olen käynyt DTM:ssä vain naistenbileissä (Hehku ja L-world bileet), mutta juuri sunnuntaina 18-vuotias tyttöni (hetero?) piipahti siellä ystävineen. Joukko muodostui yhdestä homosta, kahdesta biseksuaalista ja yhdestä heterosta. Saattoi jopa näyttää kahdelta heteropariskunnalta, kun oli kaksi tyttöä ja kaksi poikaa. Tai mistä minä tiedän, miltä näytti ;)

Kivaa oli ollut ja uusiin ihmisiin oli tutustuttu. Tuttuja lepakkotyttöjäkin oli ollut paikalla. En nyt tiedä, onko se niin kauhean vaarallista, jos heteroitakin on joukossa. Asenne ja käytös kai ratkaisee?

Ymmärrän kyllä että sellainen ärsyttää, jos iso porukka heteroita valtaa tilan ja kaiken lisäksi vielä paheksuu ravintolan alkuperäistä kohderyhmää. Mutta miksei "sekaporukoita" voisi pitää ihan hyvänäkin asiana?
  • 9 / 84
  • Public eye
  • 25.3.2008 14:40
Ei kai asiakkaan seksuaalisen suuntautumisen pitäisi olla enää nykypäivänä ravintolan sisäänpääsykriteerinä, ei varsinkaan ihmisten keskinäistä tasavertaisuutta tavoittelevassa paikassa. Ratkaisevaa on sen sijaan asiakkaan asenne ja käyttäytyminen, joka tunnetusti ei näy naamasta, etenkään ravintolan ovella sisäänpääsyä varmistettaessa.
Henkilökuntaa taas on tuskin missään ravintolassa niin paljon, että he ehtisivät joka hetki kaikkea vahtimaan. Suuri vastuu taitaa ikävä kyllä langeta asiakkaille itselleen siihen saakka, kun he ovat kiinnittäneet järjestyshenkilöstön huomion häiriköivään tyyppiin. Jos tuollaiseen huomautukseen ei mitenkään reagoida, silloin on syytä jo kunnolla huolestua.
""Seuraavaa mä kyllä hyi vittu vedän turpaan". Välillä miehet jopa innostuivat hauskuuttamaan tyttöystäviään ja elehtimään "homomaisesti" ja kaikilla oli niiiin hauskaa!"

Yök yök yök.
Minne ei mennä, mitä ei tehdä -osastoa, siis.
Eihän sitä voikaan tietää ketkä on heteroja ja ketkä ei..Kuten jo aiemmin sanoin, kyse ei ole siitä etteivätkö heterot saisi tulla Mamaan. Olen itsekin ihan päinvastaista mieltä ja aina vieroksunut paikkoja, jonne päästetään pelkkiä miehiä (tai sitten naisia). Se on minusta tylsää. Mutta se on yllättävää ja kummallista, että Mamaan ylipäätään viitsii tulla homovastaisia ihmisiä, Helsinki kun on yökerhoja pullollaan. Tunnelma pöydässämme oli nimittäin sellainen, ettei tullut mieleenikään esim. halata saatika suudella miestäni. Tiedän kyllä, että asiasta olisi ehkä pitänyt mennä huomauttamaan henkilökunnalle, mutta ilta hurahti vain kummastellessa meininkiä.
"Mutta se on yllättävää ja kummallista, että Mamaan ylipäätään viitsii tulla homovastaisia ihmisiä,..."

Ne turistit, ne turistit - joillekin heteroille vain on "suurta seikkailua" tulla tuijottamaan, kun homot bailaa. Tai muutoin vain arvostelemaan väkeä
kyseisessä paikassa.

Itselläni (ja puolisollani) on alkanut jäädä yhä enemmän ja enemmän nuo ravintolakäynnit "meikäläisten" paikoissa pois kuvioista. Yksinkertaisesti
a) kun ei kiinnosta ja b) humalaisia heteroita näkee ihan riittävästi muuallakin.
Dear arkadas, kun olette yhdessa ette halua paljon menna gaybaariin, joskus se on hyva menna ja tykkaatte. On hyva joskus tavata tuttuja (vaikka ovatkin usein kaljoissaan) ainakin siella. En ole koskaan ollut tassa paikassa,(mama) se kuullostaa samalta mita on ympari maaiilmaa. Olen meilla huomannut straight people menee gay baareihin koska niissa on hauskempaa ja real people jotka voivat keskustella mista vaan. En ole nahnyt straight people hyokkaysta muita kohden vuosiin. Faghags myos tykkaa kunnon intellicent conversation oikeiden (gay) miesten kanssa, eika sexi edes tule haidan mieleen. On paljon viisaita ihmisia jotka vain haluavat keskustella, no matter gay/lesbian/trans/freespirited tai mita vaan. Gay bars on juuri niita.
Rapakon tällä puolella olen oikeasti huomannut paaaaaljon vähemmän homofobiaa tai tätä ns. turismia. Jos heteroita sitten homopaikoissa onkin ollut, eivät he itsestään suomen tapaan numeroa ole tehneet. Sama homma melkein joka paikassa Euroopassa missä olen baareissa tai klubeilla pyörinyt. Suomi on tähän mennessä ainoa paikka missä olen noita nimenomaisia "steroidiuroksia" nähnyt naaraittensa kanssa. Suomessa tuntuu homous olevan edelleen sen verran vaiettua, että kun perusheterot eivät (tietääkseen) homoja muualla näe, niin sitten täytyy mennä eläintarhan virkaa toimittavaan DTM:n tai Tampereella vaikka sit Pinkkiin katselemaan homoja luonnollisessa elinympäristössään... Täällä (ainakin länsirannikolla) homous on sen verran arkipäiväistä ettei siitä juuri nouse meteliä.
Mä pidän kaikkea räyhäämistä aina tilanteesta riippuen pahan olon ilmauksena (joskus viha on ainut negatiivinen tunne jonka miehet sallii itselleen, ja kun elämässä on paljon surua, se purkautuu ulos vihana jossain muualla) tai epävarmuuden osoituksena. Homobaarissa pullistelevat heteromiehet voisi laskea tuohon jälkimmäiseen kategoriaan. Niitä on kiinnostanut niin paljon, että ovat tulleet ihan paikan päälle katsomaan, mutta sitten jännitys lyö yli ja se täytyy peittää kovalla metelöinnillä.

Kaikki tietävät, että oikeasti itsestään varman ihmisen ei tarvi esittää eikä osoittaa olevansa mitään. Itsestään varma ihminen voi vain olla.

Musta ei ole vaikeaa olla homo, vaikka viereisen pöydän porukka olisi siitä mitä mieltä. Möykkääminen saa mut vähän surulliseksi, möykkääjän itsensä puolesta, ja niiden kaikien ympärillä olevien puolesta, jotka ovat tulleet pitämään hauskaa, eivätkä kuuntelemaan itsetunto-ongelmaisten miesten epätoivoisia kasvojen säilyttämisyrityksiä. Kyllä ne olisi pitänyt heittää ulos sieltä. Mutta mulla onkin ollut erityisen helppo homoelämä, ei ole tarvinnut läheisille edes tulla kaapista, kun kiinnostukset omaa sukupuolta kohtaan on otetu luonnollisesti sitä mukaa kun oon kasvanut. Homobaareja ei oo tarkoitettu vain erityisongelmattomille homoille, vaan niille myös, jotka ovat kaapissa ja haluavat pysyä siellä. Ja niille, jotka tulee sinne epävarmoina ensimmästä kertaa.

Itse liikun baareissa sekalaisissa seurueissa, yleensä juhlistamassa jotain. Joskus on tullut mukaan sellaisiakin naisia, jotka eivät oikein ymmärrä homoudesta mitään. Homofanit katselevat homolaa ehkä tutkivin silmin, mutta eivät tahdo pahaa kenellekään. Hassuihin kommentteihin pitää suhtautua vaan kärsivällisyydellä. Kuten siihen, kun yksi tytöistä oli hyvin hämmentynyt huomatessaan kundien tulevan naisten vessaan ihan tuosta vain. Pitkään mietittyään hän päätyi tulokseen, että naisten vessassa käyvät ne homot, jotka tuntevat itsensä naisiksi. Siinä sai sitten vääntää rautalankaa. Mutta miten voisi tietää jotain sellaista, jota kukaan ei ole kertonut?
Ehkä keskiverto (hetero)miehelle sitten vaan on sula mahdottomuus ymmärtää että homomies pitää miehistä eikä naisista. Ja kun tämä (hetero)mies menee homoravintolaan niin siellä saattaa tulla vastaan joku (homo)mies jonka silmää tämä (hetero)mies sattuu miellyttämään. Miksi tästä sitten syntyy ongelma, ainakin pari syytä tulee mieleen:

a) (Hetero)mies kokee että hän on naismainen, kun kerran häneen joku mies kiinnittää huomiota.

b) (Hetero)miehen jauhot ei välttämättä olekaan ihan puhtaita, vaan kulissin takana on sittenkin pikku vetoa samaan sukupuoleen. Mutta se että joku tulee sen kulissin paljastamaan on sitten katastrofi.

(Pahoittelut liiallisesta sulkujen käytöstä)
Yleensä kun toiseen suuntaan kumartaa, niin toiseen pyllistää... Sinänsä kiva että demarilla on tilaa, mutta tässä tulee eteen liiketalous, paljon on vuokraa maksettavana ja "vähän" homoja/lesboja jotka aina jaksavat bilettää (lue:maksa ja lompakko kestää). Jostain on täytettä saatava kassaa, heterot helppo kassan täyttäjä... No onnex ei tähän ole vielä menty herkussa.
Olin aikoinani uuden Maman avajaisillassa, kun sitä ennen olin käynyt aktiivisesti Annankadulla useamman vuoden. Siellä iskettiin silloin tervetuliaislonkeropullo kouraan tynnyristä narikan lähellä käytävän toisella puolella. Tässä yhteydessä totesin, että jaahas, tuli Mamasta muuton yhteydessä näköjään laitos. Huomasin sen aika erikoisesta asiasta: Kiinnitin heti huomiota siihen, että järjestysmiehille oli ilmaantunut korvanapit korvaan ja sarkapuvut päälle. Paikan luonne muuttui kertaheitolla kliinisemmäksi kauemmaksi tuttavallisesta ilmapiiristä. Annankadulla sellainen ei olisi tullut kuuloonkaan. Eikä Hercussa tulisi. Ja tässä onkin yksi ratkaisevista eroista.

Tähän varmasti vaikuttaa se, että yökerhon lattiapinta-ala on alkuperäisen kohderyhmän potentiaali huomioiden tolkuttoman iso. Niinpä lienee heiltä ihan strateginen päätös liuottaa asiakaspohjaa heterompaan suuntaan. Yökerhon homoimagoa ylläpidetään lähinnä sillä, että yökerho panostaa nykyisin ihan tosissaan live-ohjelmaan, joka noudattaa homoyökerhojen perinteitä tai jonka oletetaan olevan muuten erityisesti homoyleisön mieleen. Eli Mama on nykyisin selkeästi Show Night Club. Muuten tuntuu siltä, että paikka haluaa olla jotain samaa mitä Sedun yökerhot ovat: Yksi kaupungin kovimmista menomestoista.

Lopetin itse aktiivikäynnit Mamassa lähes tarkalleen kaksi vuotta sitten. Olen tällä välin käynyt siellä tasan kaksi kertaa: Katsomassa Katri Helenan ja Antti Tuiskun keikat. Muuten perjantait ja lauantait ovat menneet minulle paremmin suunnatussa yökerhossa. Kyllähän niitä Mamassa näkyviä kauniita nuoria poikia mielellään katselisi, mutta toisaalta alkaa minulla olla ikäeroa niin paljon kyseisen yökerhon asiakaskuntaan nähden, ettei edes heidän 35+ -lauantaitarjouksensa jaksa innostaa. Ottaen huomioon myös sen, että tällaisia lauantai-iltoja ei Mamassa kovinkaan usein ole, kun siellä on usein kuitenkin joku erillismaksullinen show. Tai sitten yläkerta on suljettu miehiltä Hehkun takia, mikä osaltaan hillitsee hinkuani käydä siellä.

Eli homoyökerhon fyysinen koko, sijainti ja yleinen henkilökunnasta ja omistajista huokuva henki ovat mielestäni oleellisia asioita kohderyhmän ominaisuudet huomioiden. Lisäksi pitäisi olla selkeä linja, joka luo asiakkaalle tiettyä turvallisuutta piipahtaa kylässä. Kutsutaan sitä nyt tässä vaikkapa "McLinjaksi" muistuttamaan siitä, että joka kerta kun astut McDonald'siin, tiedät astuvasi johonkin, joka ei liiaksi yllätä sisällöllään. Tässä mielessä Hercules on onnistunut. Se on iso, mutta ei liian iso, jotta henkilökunta olisi edelleen "helposti lähestyttävää". Ja erityisohjelmaa ei ole joka viikonloppu, vaan asiakas tietää siellä olevan vastassa ihan tavallinen yö, jonka joku haluaa käyttää vonkaamiseen, toinen bilettämiseen kavereiden kanssa, kolmas ihan vain fiilistelyyn rankan työviikon jälkeen, jne.

Mamallakin on siis nyt oma McLinjansa, joka nyt ei vain minua puhuttele. Mutta se puhuttelee heidän nykyistä kohderyhmäänsä, mikä sitten aika ajoin voi aiheuttaa tällaisia konflikteja alkuperäisen "historiallisen" kohderyhmän kesken.
Statisti kirjoitti: "...ettei edes heidän 35+ -lauantaitarjouksensa jaksa innostaa. Ottaen huomioon myös sen, että tällaisia lauantai-iltoja ei Mamassa kovinkaan usein ole, kun siellä on usein kuitenkin joku erillismaksullinen show..."

Eikös se 35+ ilmasex ole voimassa ihan jok'ikinen lauantai, vai mikä se sellainen erillismaksullinen show on jolloin sitä ei olisi?
Voi hyvinkin olla, että olen mainoksista vetänyt vääriä johtopäätöksiä. Ensimmäiseksi kun tulee mieleen ajatella, että jos yökerhossa on joku mainostettu show tiedossa ja sisäänpääsymaksu on jotain 10 euron luokkaa, ei tämä sisäänpääsyalennus silloin olisi voimassa. Yökerhon kannattaisi tältä osin tarkentaa markkinointiviestintäänsä.
Olin eilen dtm:ssä pitkästä aikaa. Koko paikka oli aivan täynnä melko nuoria TYTTÖJÄ. Ei sitä paikkaa voi enää sanoa homobaariksi hyvällä tahdollakaan. Tunnin ihmettelyn jälkeen jatkoin matkaani Herculekseen.
Niiiiin, oltiin eilen tosiaan kantamassa niitä "vähäisiä" pinkkejä euroja tuohon kyseiseen juottolaan, jota dtm:ksi kutsutaan tyttöystäväni kanssa. Jo ovelta saakka saimme todella tuta, ovimiehistä lähtien, ettei lesboasiakaskunta ole heille tärkeä. Töykeä ovimies päästi valtavia heterotyttö ja poikaporukoita nenämme edestä sisään tupaten täynnä olevaan alakertaan, mutta kun kysyimme voisimmeko kaksin livahtaa ylös hehkuun, meille ilmoitettiin:" ettekö näe, että täällä on vähän muitakin menossa sinne?!". On dtm:n hlökunta ollut aiemminkin tylyä, mutta eilinen oli pahin ilta koskaan, ainakin omalta kohdaltani. Kun sitten pääsimme sisään, siellä nämä ns."turistit" olivat naureskelemassa homokansalle. Todella pelottavaa tässä kuviossa on juuri lesbonaisten huono kohtelu, koska dtm:ssä järjestettävä hehku on ainoa todellinen naisten kohtaamispaikka...

Uskon, että dtm on tällä hetkellä jostain syystä trendikäs teiniprinsessojen maailmassa, mutta kuinkahan mahtaa käydä jos homot katoavat kokonaan kyseisestä juottolasta? Mahtaakohan se silloinkin säilyttää "jännittävyytensä"? Ja kattavatkohan heteroiden tuomat eurot todella kyseisen homoyökerhon ylläpidon pidemmällä aikavälillä?

Aion ottaa hesetaan yhteyttä ja ehdottaa Hehkun siirtämistä Herculekseen, tai johonkin muuhun todellliseen queerkansan yökerhoon. En aio mennä enää naureskeltavaksi dtm:n vaikka olenkin vuosia ollut turhankin uskollinen asiakas. Ja tässä olisi nyt todellinen mahdollisuus netota jonkin toisen yökerhon (ja varmasti jo nettoaakin, ei homomiehiä näkynyt eilen kovin montaa).

Niin, ja haastan teidät jotka koette tämän tilanteen sietämättömäksi

BOIKOTOIMAAN dtm:ää. Asiakas voi äänestää jaloillaan.
Tosiaan tarkennuksena, että en tarkoittanut nuorilla tytöillä Hehkun vakkariporukka, vaan jostain pelmahtanutta valtavaa pissislaumaa. Ei kiitos enää sitä. Saa jäädä se läävä jatkossa kokonaan puolestani.
Näin tää menee: homo tuo hetskuliisan homolaan, liisalla on kivaa, liisa kertoo kavereilleen että kivaa oli, liisat lähtee porukalla
homolaan ja liisoilla on kivaa, liisat kertoo kavereilleen ja kas pari sataa liisaa bailaa homolassa.

No mitäs tästä seuraa? lauma nuoria (valitettavasti ei kokeilunhaluisia:D) heteropoikia huomaa että liisat on kadonneet.
Vaativan tutkimustyön jälkeen(lue:yksi tekstari) huomaavat että liisat on homolassa, jonne nämä testosteronia tihkuvat uroot suuntaavat porukalla. Sieltähän ne liisat löytyivät ja biletys ja ja ja voi alkaa...

Ja nyt oon rasisti: kaikella kunniotuksella lesboja kohtaa, toivottavasti ette saa hehku siirrettyä herkkuun! Se ravintola on ollut aina homojen paikka ja toivottavasti sellaisena pysyy.
"Ja nyt oon rasisti: kaikella kunniotuksella lesboja kohtaa, toivottavasti ette saa hehku siirrettyä herkkuun! Se ravintola on ollut aina homojen paikka ja toivottavasti sellaisena pysyy."

Tottakai toivot, ja miesten paikkoja on pelkästään Helsingissä varmaankin 5-7. Eikä ketään kiinnosta lesbonaisten ongelmat. Mutta kaikella kunnioituksella, ja nyt oon rasisti, meillä lesbonaisilla ei ole yhtäkään omaa paikkaa koko suomessa, en tiedä onko pohjoisnmaissakaan, ja jos olisi (nyt tulee rasismiosio) niin miehet jonottaisivat sinne sankoin joukoin pilaamaan tunnelmaa, eikä kukaan ymmärtäisi, miksi "niillä lesboakoilla pitää olla oma baari".

Mutta olen vieläkin vihainen eilisestä ja vielä kissankakka maistuu suussa, joten antakaa armoa. Ja kertokaa mihin se hehku sitten pitäisi siirtää. Helvetin liekkeihin?
Nyt hehkun porukan ottaa yhtettä mahd. monee ravintolaan ja tarjota yhteistyötä. Tosiasia on että hesassa on ravitolabisneksessä hurjasti ylikapasiteettia ja varmasti löytyy ravintoloitsija joka haluaa laittaa lapun "yksityistilaisuus"tms ovelle
lauantai-illaksi, jos tietää että saa varmasti täyden salin janoisia asiakkaita. Olen varma että näin tulee käymään.
Ja tuosta homoravintoloiden määrästä, 30+ ikäisille suunnattuja ravintoloita on hesassa vain yksi: herkku, tai manssi kanssa, mutta se on lähinnä karaokepaikka.

Jo vuosia sitten narisin siitä että dtm on unohtanut 30+ homomiehet, tärkeitä oli että seiska kirjoitti, nuoret ja kauniit näkyi.
Tässä tulos: epätoivoista alennuksien antamista ja 30+ kalastelua. No sitä saa mitä tilaa. Toivon että ottavat linjat tarkastelun alle uudestaan, koska hesa kyllä tarvitsee muutaman homo/lesbo-yökerhon.

Ja nyt loppukevennys: Tässä puhuu mies joka käy ravintolassa noin 0-4 kertaa vuodessa, helvetinmoinen asiantuntija siis...
Minä kyllä laskisin "naisten paikaksi" Nalle pubin, Hehkun ohella. Hehku on ollut jo kauan
symbolina DTM:n harjoittamalle miesten syrjinnälle.

Missä niitä "miesten paikkoja" on, siis semmosia mihin ei naiset pääse, ei edes lesbot?

t. Kari
"Se ravintola on ollut aina homojen paikka ja toivottavasti sellaisena pysyy."

Kaikella kunnioituksella kaikkia kohtaan, minä taas en koskaan ole kyennyt ymmärtämään miksi HLBT-maailmassa miesten ja naisten pitäisi bilettää erillään.
Jeee! Boikottiin vaan kaikki ravintolat, johin MINÄ en pääse jonon ohi sisään, joihin päästetään sisään MINUA nuorempia tai vanhempia asiakkaita tai sellaisia, joiden seksuaalinen suuntautuminen, sukupuoli taikka seksuaaliset mieltymykset SAATTAVAT nopean silmämääräisen stereotypiakarttaan vertailun perusteella poiketa omastani!! Nyt kaikki barrikaadeille yhtenä miehenä/naisena, tasa-arvoni on uhattuna!
Niin, osa homoista kokee lesbojen "rempseän" bilettämisen ehkä ahdistavana, tai jotain sellaista. No herkku on nyt vaan profiloitunut 30+ homojen ravintolaksi ja hyvä niin.

dtm:llä on nyt käymässä juuri niin kuin epäilin, kun kumartaa joka suuntaan, tulee pyllistäneeksi yhtä paljon... voittajina on heterot. Vailtettavasti. Perus ongelma on dtm:ssä liian suuri tila, en tiedä mikä on neliövuokra ravintolasta nyt, mutta kai se jossain 13€ on(viisaimmat voi korjata), sit seuraava kysymys: paljonko on neliöitä ? heittäkää jotain arviota...

Tästä voidaan laskea kulurakennetta. Tulevaisuudessa kun talous ehkä taantuu, voi edessä olla todella vaikeat ajat..
Yleensä menestyksen salaisuus on siinä, että toimii uskottavasti; yleisö saa ravintolaillalta juuri sitä mitä odottaakin. Lähtökohtaisesti kai parhaiten homma toimii silloin jos asiakas kokee oman mukana seuraavan kaveriporukan lisäksi muunkin asiakaskunnan omaksi ryhmäkseen eikä tule ulkopuolinen olo.

Minusta on aika luonnollista, että lesbot ja homot bilettävät eri paikoissa - jos ylipäänsäkään halutaan jakaa bileet jollain tavalla seksuaalisen suuntautumisen mukaan. Kyllähän lesboilla on homokavereita ja homoilla lesbokavereita, mutta ei-hetero suuntautuminen ei kyllä noin yleisesti ottaen ole kovin vahva yhdistävä tekijä.

Ja kyllä... jos homobaari lipsuu pois alkuperäisestä ideastaan heteroeurojen toivossa, ollaan lähdössä kaltevalle pinnalle. Mitä tehdään sitten kun trendit muuttuvat ja homobaari sellaisenaan ei enää olekaan in juttu? Miten saadaan perinteinen asiakaskunta takaisin?

Omia havaintojani viime vuosilta Helsingin homoyöelämästä:

En ole ihan varma millä laskukaavalla millaisiakin paikkoja keillekin Helsingissä on. Nalle näyttäisi olevan vahvimmin lesbojen suosiossa, mutta jonkin verran lesboja näyttäisi seikkailevan yleisesti ns. homobaareissa. Joskus tuntuu siltä, että homoille on ihan ok, jos naisia on "jonkin verran" samoissa bileissä, kun taas lesbot haluavat paikan puhtaaksi miehistä ennen kuin katsovat suuressa mittakaavassa tilaisuuden saapumisensa arvoiseksi.

Tässä hyvin ylimalkaisesti vielä omia ajatuksiani Helsingin sateenkaarevista juottoloista:

dtm: Kosiskelee melko nuorta jengiä myös varsinaisen glbt-väen liepeiltä. Oheislisukkeena mukaan tulee sitten hyvinkin sekalaista väkeä. Kysymys kuuluu että mikä on dtm:n erikoisjuttu, kun heteroteinien kanssa voi bilettää muuallakin. Sijaitsee Punavuoressa.

Hercules: On ikärajojaan myöten selvästi aikuisemmalle asiakaskunnalle. Pitää kiinni ajatuksesta "homoyökerhosta". Asiakaskunta on pääasiassa miehiä, joukossa jonkin verran eri ikäisiä "homoemoja" - lähinnä homomiesten naispuolisia heteroja työkavereita (usein ravintola-alalta). Sijaitsee ydinkeskustassa.

Lost & Found: On jo aikaa sitten lakannut olemasta mitenkään leimallisesti homopaikka. Tai oikeastaan edes homojen suosima paikka. Sekalaista jengiä suuntautumiseen, sukupuoleen tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan katsomatta. Sijaitsee Punavuoressa.

Isommista paikoista Euroviisubaari Con Hombres lopetti toimintansa viime vuonna. Siellä tuntui suurin yleisö olleen euroviisufanit, joskin yläkerrassa istui jonkin verran vanhan Con Hombresin vakiasiakkaita.

Pubit/baarit:

Nalle: Kulmakuppilamainen paikka Kalliossa. Sekä mies- että naisporukoita. Tulkintani mukaan jengi sukupuolesta riippumatta edustaa glbt-vähemmistöjä. Muutamat homokulttuurin alaryhmät (mm. karhumiehet) kokoontuvat Nallessa.

Mann's Street: Karaokeen ja edulliseen olueen keskittynyt paikka ydinkeskustassa. 95% asiakkaista homomiehiä. Loput lähinnä (ravintola-alalla työskentelevien) homomiesten heteroja naispuolisia kavereita.

Fairytale: Pieni kulmakuppilamalinen paikka niinikään Kalliossa. Lähes yksinomaan miespuolisia homoja.

Room Albert: Pääosa asiakaskunnasta on miehiä. Noin 5 prosenttia paikallaolijoista on (ravintola-alalla työskentelevien) miespuolisten heteroja naispuolisia työkavereita.

Stuff-baari ei ehtinyt lyhyenä aukioloaikanaan löytämään omaa asiakaskuntaansa.
Kokemattomille tiedoksi: Hehkuun on aina päässyt alakerran jonon ohi, koska yläkerrassa on ollut oma lipunmyyntipiste ja narikka. Tai ainakin ennen ollut, pitkään aikaan käynyt, eikä kauheasti nytkään houkuttele, kun näitä juttuja lueskelee..

"Vikkari kirjoitti: "Minä kyllä laskisin "naisten paikaksi" Nalle pubin, Hehkun ohella. Hehku on ollut jo kauan
symbolina DTM:n harjoittamalle miesten syrjinnälle.""

Symboli miesten syrjinnälle.. Johan on. Ja lesbot kun ovat olleet ikionnellisia, että joku nurkka on heillekin löytynyt. Ymmärtäisin syrjinnäntunteen jos lesbot pitäisivät hehkujaan joka lauantai, mutta onko niitä edes kerran kuussa? Ja Nalle pub ei ole "naisten paikka". Se on yksi niistä harvoista/ainoa homobaari, missä homot ja lesbot juovat kaljansa sulassa sovussa. Tai ainakin silloin kuin itse olen käynyt. Mitä tulee Herkkuun, niin kerran käynyt, enkä käy toiste, ihan vain kunnioittaakseni sitä, että sinne ei toivota edes homonaisia.. Mikä on täysin ok, mutta kyllä siellä Hehkussa olisi ihan kiva jos vain mitenkään suvaitsette. Paitsi jos siirretään helvetin liekkeihin niin sitten ei jaksa vaivaitua.

Sori ot, mitä aiheeseen, niin itse en vie heteroystäviäni homobaariin, vaikka ovatkin kaikki aikuisia hyvin käyttäytyviä ihmisiä. Paljon tästä on keskusteltu heidän kanssaan, eivätkä millään ymmärrä, että mikä siinä on niin "pyhää". Ei ymmärrä moni muukaan, valitettavasti.
Jos Hehku on nykyään kerran kuussa niin ei tunnu enää kohtuuttomalle.
Ennen kyllä taisi olla joka viikko. Oikeastaan DTM ei taida olla asianosainen, vaan Heseta.
Hesetan "bileryhmän" ainoa tehtävä on ollut vuosikausia ollut järjestää _vain_ Hehku-klubia.
Jos Heseta ei ole lesbojärjestö, tämä ei tunnu tasapuoliselta.

Naiset tottakai saavat klubinsa pitää, ei se keneltäkään pois ole.

t. Kari
"Smo kirjoitti: Joskus tuntuu siltä, että homoille on ihan ok, jos naisia on "jonkin verran" samoissa bileissä, kun taas lesbot haluavat paikan puhtaaksi miehistä ennen kuin katsovat suuressa mittakaavassa tilaisuuden saapumisensa arvoiseksi."

Onkohan olemassa yhtään lesboa (Suomessa) joka tuntisin olonsa tervetulleeksi homomiestenbaariin? (Ellei sitten omaa miehistä koostuvaa ystäväpiiriä jonka kanssa bilettää.) Voisiko tässä siis olla vinkkiä siitä miksi "lesbot haluavat paikan puhtaaksi miehistä ennen kuin katsovat suuressa mittakaavassa tilaisuuden saapumisensa arvoiseksi."

Ja tämä nyt on taas tälläistä karkeaa yleistämistä. Kyllä me olemme viettäneet oikein hauskoja bileiltoja baarissa tapaamiemme homojen kanssa, heti muistan kaksi tapausta viimeisen kahdeksan vuoden ajalta!
Nyt en varmasti muista, mutta olikos lesboilla rav. kaisaniemessä jotain omia bileitä? ts. onko vielä?

On meilläkin muutama lesbotuttu, mutta muutaman kerran on tullut mentyä dtm:n yläkertaan kun ovet sinne hehkun jälkeen on avautuneet. En ole viihtynyt ja varmasti lesbot on kokeneet samaa vaikka herkussa. Musiikki on lesbojen bailuissa kyllä aina loistavaa=). Aikuinen nainen mä oo....=)
Mielestäni on jokseenkin valitettavaa jos niin monella HLBT-ihmisellä on niin traumaattinen suhde toiseen sukupuoleen, että pitää sitten kokonaan eristäytyä omiin piireihin ja järjestää erilliset bileet kullekin sukupuolisuudelle.
Täydellisessä maailmassa olisi homobaari/bileitä, missä homot ja lesbot viihtyisivät saman katon alla ja vieläpä samaan aikaan, ja heterot ja liisat pysyisivät pois meuhkaamasta. Mihin tälläinen baari perustetaan, sillä se on sitten minun kantis.

Tytsyt aikoinaan pitävät bileitä Kaisaniemessä, mutta ovat lopettaneet toimintansa. Ilmeisesti tekivät hommaa vain "hyvästä sydämestään".. Ei sitten ollut enää hauskaa/kannattavaa? Ehkä saamme heiltäkin tänne muutavan purevan kommentin :)

Ja lesbojen bileissä on kyllä hyvää musiikkia. Leidit lavalla-potpuri on niin pakollinen, että se jopa on jo hauskaa ;) Onneksi se tulee kuitenkin vain kerran illassa..
DTM oli todellakin täynnä nuoria tyttöjä eilen,eikö ravintola voisi alkaa karsimaan ketä sisälle päästävät?
.Terse,

ikävä on entisiä aikoja. Oli Escale, oli Nalle ja vanha Dtm ja jonkin aikaa Stonewall ja sit Pore. Kaisaniemessä oli melkein neljän viikon välein naisten bileet, muutaman kerran vuodessa oli yhteisiä HeSetan bileitä, oli uuden vuoden bileet HTY:llä ja oli Glamourbileet jne. Ja olihan Lostarikin vielä sateenkaariväen paikka. Sitten vuosituhannen vaiheessa tuli Manssi, tuli Herkku tuli .... Paikoista mukavina ja viihtyisinä ovat säilyneet Manssi, Herkku ja Nalle.

Dtm on mennyt ihan tärviölle: on pahoinpitelyjä, ikäviä huuteluja, puheita ja ikäviä katseita. Eräskin ystäväni sai nokkaansa muutama viikko sitten, itse sain pataan joltain heteropellelltä kuukausi sitten. Ei kovin paljoa tee mieli mennä koko paikkaan, kun välillä heterot katsoo perään tyyliin että hyi vittu mikä tyyppi, joku puristelee peerseestä, WCssä ei osata tehdä tarpeita oikeassa osoitteessa oikeean reikään jne. Oikeasti kaveripiirissä lähes kaikkia vituttaa nyky meininki. Markku valtonen todellakin pyllistää sateenkaariväelle, kumartaessaan valtaväestölle. Ikärajat eivät taida edes enää pitää paikkaansa. Ikävää on myös katsoa kaikke tuhoamista: kuinka esim alakerran naisten wcn peilejä on naarmuteltu jollain kovalla esineellä aivan kuin jossain Itä-Helsingin(anteeksi?) julkisissa. Paikkoja rikotaan ja töhritään.

Jotain pitäisi tehdä muutakin kuin vain naisten ottaa yhteyttä HeSETAan. Olisi tehtävä jokin adressi/aloite myös SETAn vuosikokoukselle ja myös SETA-säätiölle ja Afrodite oyn hallitukselle, että mitä nämä omistaja tahot oikein haluavat kohderyhmilleen tarjota, ja mikä se kohderyhmä tällä ravintolalla on. Onko se sateenkaariväki vai heterot, joille tuotetaan ravintolapalveluita. Itse en koe enää kuuluvani tuohon kohderyhmään, mille nyt tätä ravintolapalvelua tuotetaan, eikä iso osa ystävistänikään. Mikä olisi se oikea tapa tätä ikävää tilannetta muuttaa tai miten toimia, kun aika suurta osaa nykyistä ja melkoista entistä asiakaskuntaa ei enää tilanne miellytä?

Afrodite oy voisi miettiä toimia, kun Valtonen on markkinointitoimillaan tilanteen antanut luisua tällaiseen lostarittumiseen. Kaikille SETAn jäsenille vipit, mikä olisi mielestäni ihan kohtuullista ja vaikka niin, että näistä vipeistä voisi pienen maksunkin periä mutta niin, että niitä vippejä saisi vain SETAn jäsenyydellä, koska paikka on kuitenkin ei nyt SETAn omistama mutta kuitenkin SETA-säätiön. Ja sit vain pissa-liisat kyykkyyn ja me jonon ohi meidän olohuoneeseen :D

Olisi myös mukavaa jos ihmiset osaisivat tulla toimeen keskenään. Tarkoitan nyt lähinnä HLBGTI-kansaa. Itse viihdyn parhaiten sellaisessa paikassa missä kaikki voivat olla yhtäaikaa samoissa bileissä. Itseäni ei ärsytä sen enempää homot tai lesbot , bisset tai transihmiset tai muuten erikoiset persoonat kunhan vain ovat käytöksellään läheisiään kunnioittavia. On tietty tilanteita joissa eri ryhmille pitää olla omia bileitä esim vaikka MSCn bileet tai sitten jotkut Hehku-bileet kerran kuussa. Mutta kun tässäkään ei DTM taas anna tiloja ja aikaa tasapuolisesti niin olisi kyllä ravintolayhtiön hallituksella miettimistä. Olisi ihan kiva jos ne Hehkunkin bileet voisivat olla kello yhdeksästä aamu neljään niin kuin niitä bileitä on miehilläkin. Tyytymättömiä tuntuu olevan hyvin paljon. Ainoita tyytyväisiä tuntuu tällä hetkellä olevan vain pissikset ja näiden neandertaaliurospuolisot(anteeksi?). Mut lopuksi vaan et kiitti vitusti VALTONEN !!

Mini
Seta-säätiön nettisivuilta ( http://kotinetti.suomi.net/timo.sandman/saatio/ ):

"SETA-säätiön tarkoituksena on edistää seksuaaliseen tasavertaisuuteen pyrkivää toimintaa, ja tarkoitustaan se toteuttaa tukemalla taloudellisesti tällaista toimintaa. Säätiön peruspääoma on 20.000 euroa. Säätiön omaisuus on pääosin sijoitettuna Ravintola Oy Afroditen osakkeisiin, joista säätiö omistaa valtaosan. Ravintola Oy Afrodite omistaa Helsingissä DTM-ravintolan."

Mitenköhän nykytilanne oikein edistää seksuaaliseen tasavertaisuuteen pyrkivää toimintaa?
Terse,

Niin mitenköhän säätiön omistaman Afrodite oyn omistama ravintola toteuttaa säätiön tavoitteita? Hyvä kysymys koskien ravintolan harjoittamaa poitiikkaa? Monet ovat vihaisia ja syystä. Itsekin aikoinani SETAssa vaikuttaneena olen aika huolissani tämän hetkisestä lukuisten asiakkaiden tyytymättömyydestä. Olisi mukavaa kuulla näiltä ko instansseissa nykyään vaikuttavilta luottamushenkilöiltä, mitä he ajattelevat ja ovatko valmiita tekemään jotain. En tiedä pitääkö jäädä odottelemaan, että joku heistä vastaa näihin ihmisten valituksiin vai pitääkö alkaa toimia asian eteen jollain lailla. Olisi kiva kuulla miten esim vahva persoona J. Hentilä haluaisi toimia, että vanha asiakaskunta tulisi tyytyväiseksi.

Mini
Minulla ei ole mitään ongelmia "heteroystävällisen" homoravintolan suhteen niin kauan kun tiloihin päästetyt heterot ovat homoystävällisiä. Tilanteen ollessa mikä on olen kuitenkin toistaiseksi päättänyt boikotoida DTM:ää. Tulen myös kehoittamaan muita tekemään samoin.
En nyt tiedä traumaattisista kokemuksista lesbojen kanssa bailaamisesta, mutta en vaan viihdy lesbojen valtaamassa ravintolassa.(tiedetään vika on iso ja se on päässä=)).
No nyt vaan hehkua siirtämään paremman palvelun ravintolaan!, saattaa että dtm huomaa kassavirtojen vähenemisen, tai sit
kadonneet homot/lesbot korvataan hetskuilla...
Ei hyvää päivää....

Arvon "vihainen", toivottavasti et ole niitä jotka käyvät dtm:ssä muutaman kerran vuodessa ja tekevät sitten pitkälle vietyjä päätelmiä sen perusteella. Jos kävisit siellä enemmän niin tietäisit että eilinen oli aika poikkeuksellinen ilta. Alakerrassa vietettiin synttäreitä johon ne teinihirmut oli varta vasten kutsuttu, joten et kyllä näe heitä siellä aina. Itse käyn harva se viikko ja olen jopa nainen, mutta en juuri kaipaa erillisjuhlia vaikka toki hehku silloin tällöin on tosi kiva. Eikä minua ole koskaan vaivannut se, että sieltä löytyy väkeä joka lähtöön saati se että ollaan suloisesti sekaisin miehet ja naiset.

Löysätkää nyt sitä pipoa hyvä ihmiset. Hauskanpito nyt pitäisi onnistua monenlaisessa porukassa. Elämää vaan tämä on ja jos pitää joka hetki olla noin periaatteellinen ja tiedostava niin rankkaa se on lähinnä itselle. Dtm muodostaa asiakaskuntansa sen mukaan kuka ilmaantuu paikalle, joten se ei kai ole niiden vika jotka siellä käyvät vaan niiden, jotka jäävät kotisohvalle. Muokatkaa paikkaa tulemalla paikalle! Ja Markku tekee ihan hyvää jälkeä tasapainoillessaan asiakastoiveiden ja kannattavuusvaatimusten keskellä. Jos olette vakuuttuneita että asiat voi hoitaa oleellisesti paremmin niin siitä vaan pistämään paikkaa pystyyn. Kun kerran olette niin hyviä niin varmasti saatte sen kukoistamaan ihan käden käänteessä.
Hei hei Maxxxxx,

taidat olla palkollinen tahi joku muu "hyödynsaaja" tässä kyseisessä organisaatiossa. Voin kertoa arvoisa Maxx, että olen löysännyt pipoa, olen siis jo aiemmin maininnut katselleeni menoa jo vuosikaudet. Ja ei, oman maksani ikäväksi en voi sanoa käyneeni vain kerran tai pari vuodessa. Mutta loukkaantua minun kommenteistani saa hyvä MaXXX jos kyseinen paikka on muodostunut tärkeäksi, tai jos on sattunut pääsemään jollakin keinoin (kenties kahisevin sellaisin) Markun suosioon ja täten myös muodostamaan ihanansuloisen ystävyyssuhteen baarin väkeen.

Allekirjoittanut sattuu vain olemaan erittäin huono "ystävystymään" ravintoloiden portsareiden tai muun henkilökunnan kanssa, sillä en ole tottunut viettämään vapaa-aikaani tutustuen ravintolan henkilökuntaan (vaikka hyviä tyyppejä varmasti ovatkin). En ole myöskään hyvä tyytymään nurkaan heitettyihin luihin. Ja sitä tyytymistähän tässä harjoitetaan, varsinkin naiset ovat jo pitkään harjoittaneet. Mielestäni on erittäin mielenkiintoista, että SETA on tässä kuviossa pääosapuolena. Toki voidaan laittaa oma paikka pystyyn, mutta olisihan se hienoa, että SETAn tasa-arvoa edistävän toiminnan helmi, dtm toimisi ominaisuudessaan tällä asialla, kuten sen pitäisi.

Noh vois vielä sanasen sanoa siitä, että tosiaan en vihastunut PELKÄSTÄÄN portsarin toiminnasta vaan kokonaisuudesta. Enkä myöskään karsasta moniseksuaalisessa ympäristössä bailaamista, yritän vain kuvata, miten mielestäni naisien "bileskene" on aika mielenkiintoinen tällä hetkella. Tai olematon... Ja hei nallessa istuneena voin sanoa, ettei se kyllä mikään naisten baari ole, eikä oikeastaan enää samanhenkinenkään kun omistaja vaihtui. Mutta Nalle on kyllä mukava paikka, siellä on aina kiva poiketa.

"Ja Markku tekee ihan hyvää jälkeä tasapainoillessaan asiakastoiveiden ja kannattavuusvaatimusten keskellä."
Niin, Markulla on varmasti kova stressi, mutta asiakkaana minua ei kiinnosta hänen asiakastoiveittensä tai kannatusvaatimustensa tuska, vaan oma viihtyvyyteni. Ja pipoa on tältä osin löysäilty vuosikaudet.

Mutta Hesetaan täytynee olla yhteydessä Hehkun tiimoilta, vaikka tuskinpa se mitään auttaa.
Sanoisin että kai silläkin on jotain merkitystä on että omistajana on merkittävällä osuudella seta. Ei ravintolan pito helppoa ole, mutta perusajatus kai nyt pitää olla selvä. Ei se kai dtm:n ollessa kyseessä voi olla heteroravintolan pito, vai voiko?
Jos vaikka verrataan herkkuun, joka nyt varmasti on pahin kilpailija. Miten ihmeessä se voi olla yksi helsingin parhaiten kannattavista ravintoloista?, no kun ovat pitäneet tarkasti perusajatuksen mielessä ja toimineet sen mukaan.

Voidaan kysyä jälkiviisaana kannattiko muutto roballe?

Taatusti helsinkiin sopii lesboille suunnattu ravintola jos vain joku ymmärtää aloittaa ja pitää perusajatuksen tarkasti mielessään.
Ihan alalla kuin alalla tuntuu yritysmaailmassa olevan yllättävän yleistä se, että ei pidetä siitä toimintaideasta tiukasti kiinni, vaan lähdetään antamaan periksi ensin yhdessä ja sitten toisessa asiassa. Loppujen lopuksi ollaan tilanteessa jossa mietitään, että mikäs tää koko juttu oikeastaan olikaan.

Tuotteeseen on lisätty toimintoja, vipua ja vipstaakia, eikä kukaan tunnista sitä oikein omakseen tai koe käyttökelpoiseksi. Aluksi lisäominaisuudet ovat tuoneet uusia ystäviä tuotteelle, mutta pikku hiljaa alkuperäinen kohderyhmä on alkanut huomata suuren osan uusia ominaisuuksista turhiksi omaa tarvettaan varten - ja pahimmillaan jopa käyttöä hankaloittaviksi. Tulee helposti valittua sellainen alkuperäisen tuotteen tyyppinen perustuote ilman hilavitkuttimia.

Riskinä on myös se, että uusien ominaisuuksien perässä tuotteen riemuihin innostuneet ovat kärkkäitä vaihtamaan tuotetta hetimiten jos joku tekee tuotteen joka vastaa omia tarpeita ja ehkäpä uusi tuote on jopa ilman entisen heikkouksia; näille alkuperäisen tuotteen historialla tai perusominaisuudella ei välttämättä ole mitään merkitystä. Pahimmillaan ne ovat olleet vain lisä jota on pitänyt sietää.

Ja nimimerkille maxxxx: Mikään terveellä pohjalla oleva yritys ei toimi niin suunnitelmattomasti, että jättäisi asiakaskuntansa laadun kehittymisen tuuliajolle. Markkinointi on kovaa työtä. Mietitään mitä haluttu kohderyhmä yrityksen tuotteelta odottaa, mitä pitäisi tehdä, jotta odotukset voitaisiin täyttää - ja luonnollisesti sitten tehdä niin. Kysymys tietysti kuuluu, että mikä on haluttu kohderyhmä.
maxxxx kirjoitti:
"Löysätkää nyt sitä pipoa hyvä ihmiset."

Jos pipon löysääminen tarkoittaa alistumista ja hiljenemistä heteroturistien harjoittaman mulkoilun, naljailun, herjauksen, tönimisen ja uhkailun edessä niin ei kiitos. Pipo pysyy mahdollisimman kireällä. Itse asiassa, taidanpa kiristää vähän lisää. *Kirist*
Jipii, tuntuu olevan niin asenteellista porukkaa, etteivät oikein näe metsää puilta. Oma tekstini ei niinkään koskenut tätä heteroasiaa, jota ketju kylläkin itse asiassa otsikkona koskee, joten ehkä olin epäselvä. Heitin sen tätä ihme karsinoimisajattelua vastaan, jota mielestäni ei lgbt-piireissä tarvita. Tai ylipäätään missään.

Kun puhutaan homopaikasta niin idioottihan homoseksuaalina olisin jos jotenkin riemuitsisin siitä, että se muuttuisi heteropaikaksi. Sen nyt pitäisi olla itsestäänselvää. Joten kyllä siitä pitää olla huolissaan jos niin olisi käymässä, mutta se ei sentään tunnu olevan tilanne. Eikä suvaitsemattomuutta tai jopa solvauksia tietenkään pidä sietää. Näitä viestejä lukiessa tuli vaan välillä sellainen olo, että väki kaipaa jotain nokkimisjärjestystä siitä, että kuka pääsee ja minnekin ja millä ominaisuuksilla. Eikö tuollaiset ajatukset ole vähän menneen ajan juttuja?

Kysynnän ja tarjonnan periaate on aktiviteettia puolin ja toisin. Miten kukaan ajattelee, että se on vain yrityksen vastuulla tehdä kaikkensa? Asiakkaana annetaan periksi heti jos ilmestyy vääränlaisia naamoja omalle leikkikentälle. Jos haluatte paikasta omanlaisenne, käykää siellä ja raahatkaa kaveritkin mukaan. Eiköhän rupea miljöö miellyttämään kun oman oloiset ihmiset valtaavat alaa.

Ja kommentti jostain kahisevasta menee kyllä niin absurdiksi että ei sille voi kun nauraa! Olen ihan tavisasiakas, en tunne Markkua tai yhtään portsaria ja jonotan muiden mukana ja tyydyn kohtalooni. Pakkoko on olla niin hemmetin negatiivinen?
Aika anekdootille;

Olin kolmen kaverini (lue: heteroita kaikki tyynni, joukossa yksi pari) kanssa bailaamassa, ja päädyimme lopuksi gaybaariin(täällä ei homoja ja lesboja juuri erotella, kaikki mahtuvat samaan paikkaan). Kaveri oli käynyt paikassa kertoja monet, ja suositteli lämpimästi, eikä siinä mitään, ihan kivaahan siellä oli. Hyvää musiikkia ja sillee. Ilo loppui kuitenkin nopeaan, kun porukkamme heteroparin luo astui portsari, läimäytti kundia olkapäähän ja sanoi "Hey, this is a gay club. Leave your girlfriend home." Oli viimeinen kerta kun kukaan meistä tai kaveripiiristämme astui kyseiseen laitokseen. Oli lähellä ettei aiheesta noussut oikeusjuttua...

Bottom line: syrjintä ei ole kivaa kenellekään. Minun mielestäni heterot mahtuvat homopaikkaan varsin hyvin kunhan osaavat käyttäytyä ja vice versa. Heterofobia ei ole ookoo. Tietysti on eri asia onko homoilla kivaa kun heteroita tulee paikkaan määräänsä enemmän; jos ei ole kivaa, voi ja tulee vaihtaa paikkaa. Onko aina pakko käydä homobaareissa? Miksi rajoittaa itseänsä?

SETA:n toiminta ei mielestäni ole hyväksyttävää, älkää käsittäkö väärin. Mutta ei silti tarvitse leimata kaikkia heteroita pahoiksi. Suomessa viihteellä käydessäni mukanani on lähes poikkeuksetta heteronaisia. En halua joutua tilanteeseen, jossa minä pääsen sisään mutta "deittini" ei, johtuen hänen seksuaalisesta suuntautumisestaan.

Mielestäni on erikoista että kaikista ihmisistä HOMOSEKSUAALIT syrjivät ihmisiä heidän seksuaalisen suuntautumisensa perusteella. En tiedä huomaako kukaan muu hienoista piilevää ironiaa...?

-end of rant.
Vermillion kirjoitti:
"mielestäni heterot mahtuvat homopaikkaan varsin hyvin kunhan osaavat käyttäytyä"

Tässähän se koko jutun juju piileekin. Luuletko että täällä olisi samanlaista marmatusta jos DTM:ään tulevat heterot käyttäytyisivät siivosti? Osalle porukasta tietenkin kaikenlainen kontakti heteroihin ja toiseen sukupuoleen on kauhistus, mutta ei varmaankaan useimmille. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kaikki jotka osaavat käyttäytyä mahtuvat mukaan. Tuntuu vain olevan niin, että jostain syystä DTM:ään tunkevat turistit eivät osaa käyttäytyä. Miksi? En osaa sanoa, mutta siitä ei tarvitse tykätä eikä sitä tarvitse edes sietää. Ja kuten sanoit, paikkaa voi vaihtaa. On vain valitettavaa, että Seta-säätiön omistamasta ja ylläpitämästä paikasta pitää sitten ilmeisesti lähteä evakkoon öykkäröivien turistien tieltä. Herää kysymys miksi se Seta-säätiö sitä DTM:ää pyörittää ja ketä varten?
Outoa, että olen täysin missannut nämä häiriköivät heterot DTM:ssä, vaikka siellä kohtuullisen usein käynkin. :o
Niin se vain taitaa olla, että Suomessa millään anniskeluravintolalla ei ole oikeutta syrjiä sisäänpääsyssä ketään ikää ja humalatilaa lukuun ottamatta. Jos homopaikkaan tunkee heteroja, ne on päästettävä sisään. Vastaavasti jos heteropaikkaan tunkee homoja, nekin on päästettävä sisään. Seksuaalinen suuntautuminen ei ole pätevä syy syrjintään. Päin vastoin, voi todennäköisesti olla aihe rikosilmoitukselle.

Sen sijaan ravintola voi kyllä olemuksellaan tehdä vääränlaiselle kohderyhmälle olosuhteen kiusalliseksi olla. Esim. kyllä paatunut heteromies kavahtaa, jos seinillä olisi esim. isoja valokuvia keskenään eroottisesti suutelevista miehistä, narikan väritys muistuttaisi sateenkaarilippua, jne. Eli hetero leimautuisi vähintään potentiaaliseksi homoksi, jos tämän kaveri saisi tietää vierailusta tällaisessa paikassa.

Jos taas sitä Herccua käytetään esimerkkinä, alkuaikoina sen seinällä koreili iso Tom of Finland -kuva. Nyt seinät ovat niin hintahtavan kukkaisia...
Ilopilleri- jep, samoilla linjoilla siis olemme. Ymmärrän varsin hyvin turhautumisen; minulla on itselläni huonoa palvelua saadessani pahamaineisen lyhyt pinna, ja tappelen katkeraan loppuun saakka saadakseni korjauksen tilanteeseen/anteeksipyynnön/hyvitystä, mikä milloinkin sattuu sopimaan. Varmasti jos itse DTM:n asiakaskuntaan kuuluisin ja joutuisin vastaavaan tilanteeseen (lue: heteroiden vittuilua kuuntelemaan) nousisi mittakaavaltaan raamatullinen mekkala. Kommenttini oli tarkoitettu lähinnä astetta "fundalistisemmille" kommenteille, tyyliin "heterot pois kaikki meidän nurkista". Häiriökäyttäytyminen ei ole suotavaa heteroilta eikä homoilta. Häiriköivä asiakas tulee poistaa tiloista, näin ainakin kaikissa duunipaikoissa missä ikinä olen itse töissä ollut.

Setan toimintaan liittyen minulla ei ole muuta sanottavaa, kuin että se on minusta ollut lähes aina vähän hämärää. Tässä tilanteessa pitäisi mielestäni aktiivijäsenistön nousta barrikadeille ja joko sitten pistää hallitus ruotuun ja noudattamaan jotain jäsenistön hyväksymää linjaa, tai sitten vaatimaan koko hallituksen eroa. Tai sitten vaikka äänestämään jaloillaan, eihän siihen klubiin mikään pakko ole kuulua, eihän?

Minä olen aina ollut voimaratkaisujen kannalla, heh...

Statisti- luulenpa että isot tom of finland kuvat saattaisivat ajaa osan homoistakin pois, heh...
Statisti kirjoitti: "Niin se vain taitaa olla, että Suomessa millään anniskeluravintolalla ei ole oikeutta syrjiä sisäänpääsyssä ketään ikää ja humalatilaa lukuun ottamatta. "

”Majoitus- ja ravitsemistoiminnanharjoittajalla ja liikkeen henkilökunnalla oikeus evätä asiakkaaksi pyrkivältä pääsy liikkeeseen, jos siihen on järjestyksenpidon tai liikkeen toiminta-ajatuksen vuoksi perusteltu syy.” (Laki majoitus- ja ravitsemistoiminnasta 28.4.2006; 5 §)

Tuo toiminta-ajatus sisäänpääsyn eväämisen perusteena on tullut ensimmäistä kertaa käyttöön jo vuoden 1992 alussa voimaan tulleessa majoitusasetuksessa. Asiakasvalinnan kriteereihin löytyy myös kuluttaja-asiamiehen kannanotto jo vuodelta 1983 (30.8.1983). ”Kuluttaja-asiamiehen kanta osoittaa, että ravintolalla on varsin laajat oikeudet tulkita mitä liikkeen toiminta-ajatuksella tarkoitetaan. Käytännössä toiminta-ajatuskriteeri on siten varsin väljä ja ravintola voi tulkita sitä melko vapaasti” (Mauri Saarinen 1992).

Toisaalta tuolla majoitus- ja ravitsemislain 5§:ssä todetaan, että syrjinnän kiellosta säädetään yhdenvertaisuuslain (21/2004) 6 §:ssä. Siinä taas puolestaan sanotaan: ”Ketään ei saa syrjiä iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Sukupuoleen perustuvasta syrjinnän kiellosta säädetään naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa (609/1986).”

Toiminta-ajatukseen voi siis aina vedota, mutta ei kannata turhaan tarkasti täsmentää sitä ainakaan yhdenvertaisuuslain vastaisesti. Ravintolalla on käytännössä siis melko vapaat kädet valita asiakkaita. Asiakkaita voidaan myös ”suosia” kanta-asiakkuuden (tai jäsenyyden) perusteella.
Kiitos Irokeesi hyvästä selvityksestä.

Majoitus- ja ravintola-alalla työskentelemättömänä en ole koskaan perehtynyt näin tarkasti kyseisten toimijoiden mahdollisuuksiin valikoida asiakkaitaan. Kanta-asiakkuus yms. asiat kyllä ovat olleet tuttuja, mutta koska niissä ei periaatteessa ole ollut kyse valinnasta henkilön henkilökohtaisiin suojattuihin ominaisuuksiin liittyen, vaan kanta-asiakkuuteen liittyen, olen ollut siinä käsityksessä, että nämä eivät sen vuoksi ole olleet ristiriidassa yhteiskunnan yhdenvertaisuusperiaatteiden kanssa.

Toisaalta on hyvin huolestuttavaa havaita, että tuollaiset periaatteet periaatteessa mahdollistaisivat ravintoloiden harjoittaa Suomessa myös eräänlaista Apartheid-politiikkaa mustien ja valkoisten asiakkaiden kesken.
Tietysti voisi vielä spekuloida, olisiko heteroiden käännyttäminen hlbt-ravintolasta varsinaisesti yhdenvertaisuuslain vastaista. Laki kai on varsinaisesti tarkoitettu suojaamaan vähemmistöjen oikeuksia.

Samainen laki kieltää myös syrjimästä iän perusteella! Mikään laki (tai asetus) ei kiellä alle 18-vuotiaiden asiointia anniskeluravintoloissa – vain anniskelun alle 18-vuotiaille. Jotta alaikäisille ei pääsisi tapahtumaan anniskelua noudatetaan pääsääntöisesti kaikissa ravintoloissa valvonnallisista ja järjestyksenpidollisista syistä tiukasti 18 vuoden ikärajaa (myös DTM:ssa iltaisin). Toiminta-ajatukseen tai ravintolan tason säilyttämiseen (?) perustellen varsin yleistä on myös 21 – 24 vuoden, jopa 50 vuoden ikärajoitukset. Jostakin syystä niitäkään ei pidetä yhdenvertaisuuslain vastaisina.

Tuolta pohjalta olisi varsin ymmärrettävää, että toiminta-ajatukseltaan hlbt-ihmisille suunnattu ravintola voisi käännyttää ilmiselvät heterot ovelta – vai voisiko. Mitä mahtaisi joku oikeusoppinut asiasta tuumia.
Pykälistä viitteitä kaivamatta: Yleinen periaate on, että ns. positiivinen syrjintä on mahdollista, eli vähemmistöryhmälle voidaan myöntää etuja suhteessa enemmistöön. Haluaisin myös nähdä sen alfauroksen, joka lähtee käräjöimään siitä, ettei päässyt homoravintolaan! Eli vaikka semmoinen sääntö, että hetskut saa tulla vain homo/lesbo seurassa.

Vanhoista hyvistä ajoista: Aikoinaan SETA:lla oli kerran viikossa bileet ensin Vanhalla polilla ja sitten Bottalla. Minulle kertya viikossa biletystä riitty hyvin, ja silloin todella tapasi suuren osan tutuistaan, kaikenikäisiä ja kaikkia sukupuolia, ilman eri sopimusta; lisäksi samoissa tiloissa oli disko ja useampikin hiljainen pubi, joissa saattoi käydä jäähdyttelemässä ja puhumassa.

DTM:stä: Kahvila on kiva, vaikka vähän turhan niukasti väkeä; joku voisi kehitellä kahvila, kirja-kafe konseptia edelleen. Terassilta on kiva katsella reippaita heteropoikia ohikulkemassa ja toimia itse homouden mannekiininä. Todellista kulttuurivaihtoa.
Millä sitten seulottaisiin homot ja lesbot heteroista? Ulkonäön perusteellako? Entäpä kun "heteronoloinen" homo jääkin sitten rannalle? Ei, en oikein jaksa uskoa, että "positiivinen" syrjintä auttaisi ketään.
Tilanne nykyisessä mittakaavassaan taitaa olla aika uusi kyseisessä ravintolassa -- mikä lienee osaltaan homoravintoloiden muodikkuuden seurausta. Satuin lauantaina olemaan paikalla, ja ravintolan asiakaskunta oli kieltämättä yllättävän heterovoittoista, selvästi enemmän näin kuin esim. muutamaa viikkoa aiemmin. Myös ovella olleen poken kireät hermot tajuan: ryysis oli älytön, porukkaa tunki joka suunnasta yhtä aikaa sisälle, kun toiset yrittivät samaan aikaan ulos tupakalle.

Mama on ollut aina se homoravintola, jossa itse olen saanut olla jotakuinkin rauhassa. Lostari on täynnä örveltäviä heteroäijiä, ja herkun sedät taas kyttäävät. Se on ollut myös se paikka, jossa olen julkisesti voinut olla hellä bf:lle ilman, että on tarvinnut miettiä, keitä on ympärillä. DTM ja sen henkilökunta tuskin suvaitsevat homofobiaa. Ei ole sattumaa, että sisällä pyörii järjestyksenvalvojia nappi korvassa -- ne on ihan sitä varten, että uhkailevat urpot saatetaan ulos. Itse en ole kokenut homottelua tai havainnut uhkaavaa tunnelmaa (saattaa johtua habituksesta), mutta en sitä jäisi sietämäänkään. Kyllä poke ohjaa pihalle, jos ei osaa olla ihmisiksi.

Ravintolan boikotointi tuskin mitään auttaa, kun homoravintola ei kuitenkaan voi asiakkaitaan sukupuolisen suuntautumisen perusteella valikoida. Ja jos kilpaileva, samaa kohdeyleisöä tavoitteleva ravintola avattaisiin, olisi sillä sama ongelma. Viisaampaa olisi esim. ilmoittaa mahdollisista häiriköistä, ja olla niin kuin ennenkin... Itse varmaan provoaisin hieman lisää, jos joku heterojätkä tulisi isottelemaan ;)
Nähdäkseni Helsingin kokoisessa kaupungissa olisi kysyntää sellaiselle Fairy/Nalle/Room kokoiselle baarille, joka olisi vain joko homomiehille tai lesbonaisille tarkoitettu. Onhan tänne vuosien varrella kerääntynyt melkoinen määrä hlbt-kansaa. Olisi kuitenkin suuruuden hulluutta kuvitella, että sellainen vain joko miehille tai naisille suunnattu ravintola olisi DTM tai Hercules kokoa. Vaikka esim. MSC:n Finlandization pääjuhlaan onkin vuosittain osallistunut 250-300 (nahka)homomiestä, ei vastaavaa määrää homomiehiä löytyisi kasaan edes esim. kerran kuukaudessa ja kaikki homomiehet eivät muutenkaan viihdy vain miesten kesken. Leboilla tilanne lienee aika lailla vastaava eli suuri porukka saadaan kasaan harvemmin pidettäviin bileisiin, mutta ei edes joka viikko puhumattakaan jokaiselle viikonpäivälle.

On aivan hyvä, että noissa suuremmissa hlbt-yöpaikoissa voivat bailata sekä miehet että naiset, bi:t, heterot ym. mukaan luettuna. DTM:n osalta on myös jopa suotavaa, että siellä käy myös heteroita. Eikö se ole juuri sellaista seksuaaliseen tasa-arvoisuuteen pyrkivää toimintaa.

Toivottavaa olisi kuitenkin, että kaikki mixed paikoissa käyvät sukupuolestaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tms riippumatta ottaisivat myös muut paikalla olijat huomioon niin, että jokainen saisi viihtyä häiriöttä omissa porukoissaan ja omalla tavallaan.

Erittäin huolestuttavaa on, jos hlbt-ihmiset eivät saa tulematta (heteroilta) häirityiksi viihtyä ”omissa” paikoissaan. En ole Herculeksessa törmännyt hyökkäävästi käyttäytyviin heteroihin, vaikka siellä ei vahtimestareilla olekaan nappeja korvissa. Vaikka henkilökunta onkin viimekädessä se, joka tilanteissa toimii ja on paikalla, viestii henkilökunnan toiminta tai toimimattomuus kuitenkin aina enemmän ylemmän johdon / omistajan asenteita, arvoja ja asioihin suhtautumista. Yrityksen yleisestä ilmapiiristä puolestaan kertoo paljon, jos henkilökunnan suhtautuminen on mallia: ei kuulu mulle, mä oon täällä vain töissä. (Siis ihan yleisesti, ei mitenkään hlbt-paikkoihin liittyen).

Asiakkaat voivat aina antaa vinkin häiriökäyttäytymisestä henkilökunnalle, mutta ei henkilökunta voi pelkästään yksittäisen asiakkaan (tai seurueen) viestin perusteella lähteä poistamaan ketään ravintolasta ellei ole itse havainnut tilannetta. Kyllä henkilökunnan täytyy pystyä seuraamaan isossakin paikassa, mitä siellä tapahtuu ja puuttua oma-aloitteisesti häiriökäyttäytymiseen. Sitä edellyttävät jo anniskelunvalvontavelvoitteet. Asiakkaan antaman vinkin täytyisi kuitenkin viimeistään aktivoida henkilökuntaa seuraamaan tarkemmin mahdollista häiriökäyttäytyjää /-seuruetta. Käytännössä valvonta- ja järjestyksenpito kaikissa suuremmissa ravintoloissa jää vahtimestareiden vastuulle, koska myyntihenkilökuntaa on varaa pitää töissä vain se määrä, mitä tarvitaan viinan mättämiseen asiakkaille ja siitäkin määrästä joudutaan usein tinkimään.

Vahtimestarin työ ei ole aivan niin helppoa ja yksiselitteistä kuin asiakkaan silmin näyttää. Yleensä vahtimestarit haukutaan sekä siitä että eivät puutu asioihin kuin myös siitä kun asioihin puuttuvat – aina jonkun mielestä väärin tai väärällä tavalla toimittu.

Vanhan Kellarista muistan vuosien takaa, miten vahtimestareita moitittiin ja haukuttiin, kun ravintolassa pääsi sattumaan melko vakava puukotus. Pikaistuksissa tehdyn puukotuksen pysäyttäminen voi olla joskus mahdotonta, vaikka vieressä seisoisi. Hieman puukotuksen jälkeen eräs Kellarin vahtimestareista seurasi uhkaavaa tilannetta sivusta ja puuttui asiaan juuri sillä hetkellä, kun toisen osapuolen nyrkki oli heilahtamassa. Kiitokseksi tästä puuttumisesta vahtimestarin kimppuun hyökkäsi (fyysisesti) täysin ulkopuolinen (nais)asiakas kiljuen jotain törkeästä väkivallan käytöstä viattomia asiakkaita kohtaan.

Aina löytyy myös vahtimestareita (ja vahtimestariyrityksiä), joiden toiminta on hetkittäin myös moitittavaa. Yleisesti ottaen, vaikka varsinkin suurempien paikkojen vahtimestarit saavat työnsä puolesta useinkin haasteita oikeuteen (usein tosin vain todistajina), on erittäin harvinaista ja poikkeuksellista, että ketään vahtimestaria olisi tuomittu oikeudessa (työaikana) tapahtuneesta välienselvittelyistä.

Hyvällä vahtimestarilla olisi lehmän hermot, karatekan refleksit, diplomaatin sovittelutaidot ja psykiatrin ihmistuntemus. Yhden sellaisen ole elämäni aikana tavannut ja vieläpä melko ”vauhdikkaassa” isossa ravintolassa. Kovinta tekstiä ao. herran suusta pahan tappelun keskellä asiakkaalle hyvin rauhallisesti lausuttuna: ”huitata tujaa, nyt mennään lujaa!”.
Tuoreimmassa uutiskirjeessä dtm ilmoitti, että Setan jäsenjärjestöjen korteilla sisään pääsee lauantaisin narikan hinnalla. Lisäksi kirjeessä muistutettiin yhä voimassaolevasta "+35v tarjouksesta".
Mua ihmetyttää että miksei homot lesbot ja heterot vois muka käydä samassa paikassa? Mikäs teität niin hirvittää siellä? Silti moni mimmi siellä on Bi ja sehän ei ketään haittaa vaikka se tulis sitte sinne jätkänsä kanssa ja seuraavana iltana onkin sitten joku mimmi?

Lesboista voin sen verran sanoa että miksi teitä ehkä kohdellaan niin väärin on se että ootte aina niin helvetin ilkeitä, en oo vielä tähän asti tavannut montaa mukavaa lesboa, aina on joku lesbo kattomassa ilkeästi tai tiuskimassa päälle, tiskilläkin kun on uskollisena asiakkaana katsellut niin aina ne lesbot on siellä huutelemassa että mikä mättää jne kun me homot jaksamme sitten ihan hienosti odottaa siinä rivissä.

Onko jonottaminen outo määrite?

Elämässä jonotetaan kokoajan, jonotat sisään baariin, narikkaan, tiskille, vessaan, narikkaan, ulos, yösafkaa, taksia... Että semmosta.
Ovathan heterot Mamassa kàyneet maailman sivu, jossain vaiheessa Hesassa se oli SE teknopaikka jossa kàvi konemusiikin ystàvià suuntauksesta ja sukupuolesta riippumatta (muistaakseni silloin kun Orkidea oli DJ).
Ja yksi kaveri, heteromies, kommentoi ettà Maman homobaarius oli ihan pàtevà idioottisuodatin, ne kaikkein rasittavimmat heteroààliòt pysyivàt poissa (homoààliòistà ei sanonut mitààn). Nàkòjààn ei toimi enàà.
Milikan lienee oikeassa. Eihän sukupuolella tai suuntauksella tai rodulla yms. ole väliä, kunhan ovat ystävällisiä ja kohteliaita. Tämmöinen moninaisuus ei tietysti kaikkia miellytä, ja minustakin on ihan OK, että on myös naisteniltoja ja miesteniltoja ja vaikka mitä teemoja joskus.

Muuten monet parhaista ystävistäni ovat lesboja ja jotkun jopa heteromiehiä.
Joo heterotyttö-ylivalta vaan jatkuu joten kiitos ja näkemiin DTM minun puolestani.
"Kiitoksia" vaan näistä keskusteluista.

Minä kun olen jo pitkään kerännyt rohkeutta (kyllä, tämä ei ole vitsi) mennä ensimmäistä kertaa DTM:ään, kaapista tulosta kun ei ole järin kauan aikaa. En etsimään seuraa, vaan ihan vaan tunnustellakseni uutta maailmaa, sceneä. Olen sosiaalisissa suhteissani erittäin varma, mutta tämä kohta on jännittänyt niin pirusti.

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, siellä on sadisteja vahtimestareita, provosoivia heteroita, vihaisia lepakoita, meluisia hetskutyttöporukoita ja ylipäätään kaikkea kauheaa.

APUA !!
...no jos positiivista asiaa etsii, niin kynnys kenen tahansa mennä DTM:n käymään on selvästi madaltunut, ihan näin rohkaisuksi...ei tarvitse stressata niin paljoa sitä että mitä jos joku näkee että menen DTM:ään. Joten toivotan rohkeutta Pete01:lle, kyllä sen paikan voi aina käydä katsomassa (itse en siellä niin viihdy, ei ole minua kiinnostava skene, minusta huono musiikki jne.)
Aika harvassa ovat olleet Helsingissä baarit ja klubit jotka ovat olleet pelottavia "täältä on nopeasti päästävä pois" tyyliin (pari lähiöräkälää sellaista on tullut vastaan...)
Ei DTM:ssä kyllä ainakaan sadisteja vahtimestareita ole! Mistähän moista sait päähäsi Pete? En löydä tästä(kään) keskustelusta mitään viitteitä siihen suuntaan.

Omasta edellisestä käynnistäni siellä on jo jonkin aikaa, mutta kokemukseni vahtimestareista oli erittäin positiivinen. Ystävällisiä ja iloisia olivat. Muuta positiivista sanomista en viimeisimmästä DTM -käynnistä keksikään.
Ei kai homojen baarielämä sen kummallisempaa ole kuin heteroillakaan. Jos Pete01 on tullut käyneeksi heteropaikoissa, niin kyllähän sieltäkin riittäisi juttuja kerrottavaksi, vaikka niiden paikka ei ehkä olekaan ranneliike. Kun on paljon ihmisiä yhdessä, ja vielä kännissä niin että estot on madaltuneet, niin kuuleehan siellä kaikenlaista. Se on sitten ihan eri juttu, että jaksaako sitä itse aina stressaantua muiden puheista. Jos joku nainen tykkää huutaa baaritiskillä niin huutakoon, ei se sulle tule huutamaan jos käyttäydyt ihmisiksi. Jos joku pöydässään remuaa heterouttaan, niin antaa sen remuta, ja remua itse homouttasi tanssilattialla. Dtm on iso baari, kyllä siellä pääsee öykkäreitä väistämään jos niitä jonnekin on linnottautunut.

Kun on itse bilefiiliksellä, niin ei se niin haittaa, että kaikki muut eivät ole. :)

Itse tykkään kyllä Herculeksesta enemmän, se on jotenkin maanläheisempi. Eikä se haittaa jos sedät tykkää tuijottaa, enkä kuole vaikka ne koskisivat.
"Ei kai homojen baarielämä sen kummallisempaa ole kuin heteroillakaan."

No, kyllä se oikeastaan on. Harvalla heterolla on samalla tavalla riski joutua henkisen tai ruumiillisen loukkauksen/vahingonteon kohteeksi pelkän seksuaalisen suuntautuneisuutensa vuoksi.
Ei hetero varmaan olekaan vaarassa suuntautumisensa vuoksi, mutta voi olla sitä miljoonasta muusta syystä.

Tarviiko ekaa kertaa bariinmenoa miettivää nyt niin kauheasti pelotella, kun siellä on itse kukin kuitenkin ollut monia kertoja ilman mitään ongelmia.
Hei Pete01, kun homobaarin oven nykäisee auki ja astuu kynnyksen yli, tuntee olevansa omien joukossa eikä enää pelota. Pätee myös dtm:ään. Kyllä siellä homoja käy edelleen. Itse asiassa homot tuntuvat jakautuvan Helsingin homoyökerhojen suhteen kolmeen ryhmään: Niihin, jotka käyvät vain dtm:ssä, niihin, jotka käyvät vain Herculesissa, ja niihin, jotka sukkuloivat sujuvasti näiden välillä. Joten käy niissä ihan rohkeasti tutkimassa ilmapiiriä.
Eikä ne lesbotkaan vihaisia ole :-D Jos nyt joku känniääliö (ja näitä löytyy jokaisesta sukupuolesta/suuntautuneisuudesta) on tiskillä joskus möykännyt.
No joo, sen verran täytyy vissiin rauhoitella, että en oikeastaan koskaan olen kuitenkaan homobaareissa aistinut samanlaista vihamielistä väkivallan ilmapiiriä kuin useimmissa heteropaikoissa. Heteropaikoissa ne mölisevät, estyneet steroidisonnit ja heidän röyhkeät mamsellinsa ovat tietenkin paljon yleisempiä. Raahatessani heteroveljeni kerran homokapakkaan hänkin asiaa kommentoi jotenkin tyyliin "onpa jännä kuinka ihmiset on niin rentoja ja hyväntuulisia, jopa miehet hymyilee". Eli ei ole pelkkää omassa päässäni olevaa kuvitelmaa tuo kapakoiden ilmapiirin selkeä ero. Homoilla taitaa lopulta olla kuitenkin paremmat bileet (ei tosin välttämättä kuitenkaan DTM:ssä).
Ilopillerin heteroveljen havaintoon liittyen. Sana gay kääntyy englannista Elisan sanakirjapalvelun mukaan suomeksi seuraavilla tavoilla. Eli veljen havainto oli oikea: Kirjavaa skaalaa löytyy hilpeästä suorastaan moraalittomaan ;-)

hilpeä yleiskieli (syn: hilpeä, aurinkoinen, hauska, hullunkurinen, hupaisa, hyväntuulinen, iloinen, lystikäs, onnellinen, sukkela, säteilevä, valoisa, veikeä, veitikkamainen)
hintti
homo
homoseksuaalinen
homoseksualisti
huikentelevainen yleiskieli (syn: huikenteleva, huikentelevainen, epäsiveellinen, epävakaa, häilyvä, kevytkenkäinen, kevytmielinen, moraaliton, säädytön)
iloinen
ilomieli
ilomielinen
kevytmielinen yleiskieli (syn: ajattelematon, epäviisas, harkitsematon, lyhytnäköinen, tyhmä, typerä, varomaton, ymmärtämätön)
kirjava yleiskieli (syn: sekalainen, epämääräinen, epätasainen, epäyhtenäinen, erilainen, heterogeeninen, kaikenkaltainen, kaikenkarvainen, kaikenlainen, kirjava, monenkirjava, monenlainen, sekakoosteinen, sekava, vaihteleva)
kirkasvärinen
korea maantiede
moraaliton
rattoisa yleiskieli (syn: miellyttävä, hauska, herttainen, mieleinen, mieltä ilahduttava, mieluinen, mieluisa, mukava, rakastettava, rattoisa, suloinen, sydämellinen, sympaattinen, viehättävä, viihtyisä)
No hemmetti sentää.
En ymmärrä yhtään miksi heterot ja mahdollisesti myös homofobiset ihmiset hakeutuvat homoklubeille?? Jos on jokin ongelma kävijöiden kanssa, löytäkööt itselleen muun baarin, niitähän riittää nimenomaan heteroille.
Vähän sama kun selvä lihaani menis vegaaniravintolaan nauramaan ruokalistalle ja ravintolassa istuville...

Poikkeen vähän aiheesta.
Pahempi juttu kävi tutulle Englannissa. Tuttu on siis transsukupuolinen nuori mies, meni kaveri porukan kanssa homoklubille pitämään hauskaa. Ongelmia synty vasta sitten kun mies kävi wc:ssä. Tietenki meni ensimmäisenä miesten vessaan, jossa homomiehet alkoivat sättimään että "Heeeei sä oot väärässä vessassa, käytä naisten vessaa" mihin ei tietenkää tää mies suostunu lainkaa. Nää kyseiset homomiehet olivat muutenkin todella epäkohteliaita ja suorastaan säteilivät transfobiaa ja suvaitsemattomuutta.
Tää koko juttu löi mut ällikällä.

Missä ihmisten logiikka?
Transfobia on varsin yleistä. Muualla isossa maailmassa on asiat sellaisella mallilla, että homoilla on omat paikkansa ja trans-ihmisillä omansa. Perushintti ei siis juuri välttämättä transsuja näe, ja homoillakin vissiin vieras pelottaa. :/ Itse en ole mielestäni transfobinen, mutta täytyy sanoa että kyllä se aina vähän herättää kun vastaan tulee selkeä trans-henkilö. Johtuu varmaan siitä etten itsekään koskaan sellaista ole tuntenut.

Uusi suuntaus johon olen törmännyt on ihan selkeä heterofobia homobaareissa. Siis samaa mitä homot kuulevat heteropaikoissa. Ja se kyllä jaksaa joka kerta vituttaa; kun hyvin käyttäytyvät heterot saavat kokea homobaarissa seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvää syrjintää, on mielestäni jokin vialla. :/
Totuus on, että tyhmiä ihmisiä on maailma pullollaan, siksi homofobiset käy nauramassa meille "meidän" paikoissa. Ne tyhmät on tod.näk teinejä, sillä harva aikuinen nyt tollasta menee tekemään. Deal with it!

En kuitenkaan ymmärrä, miksi lepakkojen ja homojen on saatava omat paikat? Miksi ei voi bailata sovussa, samassa paikassa?! Jos jokainen sais toiveensa läpi ni ois paikkoja, johon pääsee lesset, homot, mut ei heteromiehet, sillä ne häiritsee lepakoita. Sitten paikkoja joihin päästetään vaan blondit/brunetet jne... Ei mitään järkee enää koko touhussa! Why can't we all just get along?!

Itse oon käyny viime aikoina vähä useammin Mamassa ja meno on aina ollut kivaa. Mun mielestä siellä vallitsi hyvä ja turvallinen ilmapiiri. Jengiä oli joka lähtöön, mutta tosiaan muutamia kertoja sattui olemaan arvostelevia naamoja ja miehetkin yritti iskeä. Kun ne pissikset arvostelee, älkää hyvät ihmiset piilottautuko ja häpeä!! Show yourself ja näyttäkää niille, että meilläkin on oikeus olla sitä mitä olemme ihan missä vaan! Justiinsa tolla asenteella, että jätetään käymästä meidän paikoissa sen takia, että joskus joku tekee jotain "väärin" meidän paikat kärsii. Huomaatteko, että me itse kaivamme itsellemme kuoppaa ja sitten mutistaan ku ei ole mitään paikkaa jne...?! Jos porukka vaan sinnittelis ja kävis ja pistäis vastaan, kyllä ne pissikset kotia juoksee sieltä häntä jalkojen välis tai ainakin siirtyy johonki Onnelaan! Ei portsarit tiedä eikä voi tietää ketkä on homoja/lepakkoja/bissejä tai heteroita, eikä sitä miten henkilöt tulee käyttäytymään sisällä. Vai pitäskö ovella olla kysely?! Ainut juttu mitä voi tehdä on ilmiantaa häiriköt, jotta portsarit osaavat tulevaisuudessa estää heidän pääsy sisään.
Mut eniten tästä huolestuin siitä, että mihin määä sit meen :D Pipareita ku ei otettu missään vaiheessa huomioon... Vai oisko meillä sitten oma menomesta kans ;)

Mut summa sumarum: nauttikaa elämästänne ja toistenne seursta, bailatkaa sulassa sovussa ja näyttäkää häiriköille ovea!

HUOM! En ole töissä mamassa, enkä kaveeraa työntekijöiden kanssa... en edes asu Helsingissä, vielä =)
Ongelma on, ettei Hesassa ole kuin muutama gayravintola, joissa voi tanssia. Tarkoitushan on, että niissä voi rauhassa tutustua tosiin meikäläisiin ja olla varma siitä, että hän on gay. Sosiaalisten suhteiden takia siellä käydään.

Heteroilla on yllin kyllin paikkoja, missä käydä. Hesassa on 1 ravintola vuoden jokaiselle päivälle.

DTM:n heteroistuminen alkoi, kun 7 päivää lehti piti siellä megabileensä. Samoihin aikoihin oli juttuja ja haastatteluja lehdissä.
Tuon takia juuri porukan ei pitisi luovuttaa niin helpolla. Kyllähän mamassa järjestetään gay-tapahtumia jonkin verran, ei ehkä mun mielestä tarpeeksi, mutta silti.
Ei heteroita sinne voi kieltääkään tulemasta... ainut olisi se, että siellä tosiaan meikäläisiä kävis paljon ja ahkerasti! Ei ne heterot sit varmaa tuu kuokkimaan ku jäävät alakynteen. Jos taas porukka näkee siellä heteroita ja jättää tulemasta, niin tietysti heteropopula kasvaa!
DTM:n narikan viereen on ilmestynyt pelisäännöt, joissa muistutetaan paikan olevan gay-baari, ja toivotaan asiakkailta asiaankuuluvaa suhtautumista mahdollisia lähestymisyrityksiä kohtaan.
Tekis mieli sanoa, että jo oli aikakin. Viime perjantaina suunnittelimme Mamaan menemistä, mutta jonoon päästyämme totesimme, että läsnä on vain stretch-housuisia pissiksiä lökäpöksyisine poikaystävineen, joten vaihdoimme Herccuun. Eikä siinä mitään. Vien sinne ajoittain omiakin heteroystäviäni, kun homot ovat liian väsyneitä tanssiakseen ja meillä on ihan kliffaa. Mutta juuri nämä heteroporukat, jotka majoittuvat siihen tiskin ja tanssilattian väliin ja tuijottavat homoja kuin eläimiä tarhassa ja tarrautuvat toisiinsa hukkuvan raivolla. Ja parhaimmillaan tosiaan huutelevat yhtä sun toista toisilleen ja suoraan homoille. Surkeaa, että homobaariinkiin tullaan olemaan homofobisia.
Pelisäännöt. Tuohan on melkein tyylikkäästi asiaankuuluvaan käytökseen - ja asiattoman käytöksen sietämiseen - asiankuuluvasti ohjaava asia.

Tarkennus: Mielestäni homobaarissa pitää voida homo-olettaa. Ja Ehdottaa, jos ehdotuttaa.
Ilman mitään "hyi saatanaa".