Lesbot ja homot alkavat matkailla gettoja kauemmas

Tätä mieltä on amerikkalaisen tv-sarjan Bump! näyttelijä Charlie David. Sarja on maailman (!) ensimmäinen homo- ja lesbomatkailun ja erilaisia elämäntapoja tarkasteleva tv-sarja. Sarjassa matkaillaan mitä ihmeellisimmissä paikoissa, kuten avaussivun kuvasta ainakin tällä hetkellä näkyy. ;-)

http://www.bumptv.com/

The Canadian Press'in uutisjutussa todetaan homo- ja lesboturismin muuttuneen 'vähemmän gettoutuneeksi'. Näyttelijän (sarjaansa mainostamassa) mielestä homot ja lesbot ovat alkaneet matkailla muuallekin kuin vain tunnettuihin homokohteisiin.

Haastattelu löytyy napa-paljaana-kuvan kera osoitteesta
http://canadianpress.google.com/article/ALeqM5i7QQUfUdmWf4yILTfUO07RqhD_zw

Mielestäni suomalaiset lesbot ja homot ovat matkailleet jo tovin muuallekin kuin vain tunnettuihin homogettoihin. Tuttaviltani olen kuullut hyvinkin homokaukaisista matkakohteista. Olemme mieheni kanssa sen verran nirppanokkia, että pelkkä homomiesten pallomeri ja yökapakki ei mitenkään riitä. Haluamme nähdä myös muutakin. Hämmästyneitä ovat olleet lausumat Kanarian matkan matkakuvien esityksen jälkeen, että voiko siellä mennä katsomaan vuoriakin. Aika rajoittunut mielikuva joillakin Kanarian saarista ja matkailumahdollisuuksista siellä.

Tälle keväälle suunnittelemme uutta vaellusmatkaa Madeiran vuoristoon ja levadoille. Pari hetskukaveriamme ilmoittautui oitis mukaan. Tuskinpa sieltä homokapakoita ehdimme etsiskellä. Kyllä kaverimme sellaiseenkin paikkaan lähtisivät, jos mukaan ottaisimme. Homppeleita tapaa kuitenkin Suomessakin aika usein. ;-)
Matkailusta muutama sana yleisesti.

Useat viisarit näyttävät siihen suuntaan, että matkustamisesta tulee jopa varsin lyhyen ajan kuluessa merkittävän kallista. Etenkin nuorille sanon, että matkustakaa nyt, kun se on vielä kohtuullisen edullista. Kohteiksi kannattaisi ottaa myös sellaisia paikkoja, joiden valintaperusteena ei ole vaikkapa halpa viina. Jonkin ajan kuluttua varaa ei ole kuin ehkä haaveilla matkakohteista tv:n kuvaruudusta. Viinan kanssa voi läträ kotimaassakin, jos sellainen sattuu olemaan tärkeää.
  • 3 / 13
  • vaeltaja2006
  • 12.2.2008 20:23
Olen samaa mieltä siitä, että jos haluaa matkustella, kannattaa tehdä sen nyt. Vähitellen matkailusta alkaa tulla ei-toivottu ilmiö. Jo nyt tv-haastatteluissa kysellään Thaimaasta tulijoilta, että paljonko syntyi hiilidioksidia. 4000 kiloa hiilidioksidia on aika paljon yhden ihmisen tekemisistä. Vuonna 2012 aloitetaan lentoliikenteen haittamaksut, joten hinnat nousevat.

Itse olen jo kokenut ilmastoherätyksen, ja olen vähentänyt matkailua. Yksi lentomatka vuodessa saa riittää. Toivottavasti kotimaa alkaa entistä enemmän kiinnostaa myös homoja ja lesboja. Homojen erämaaleiri Kuusamossa tai ratsastusleiri Järvi-Suomessa - toivottavasti jotain sellaista saadaan tulevaisuudessa. Tai gay-päivä Linnanmäellä tai Serenassa. Ja toivottavasti maailman suurkaupunkeihin kuuluva Pietari aivan nurkan takana alkaa avautua ja kiinnostaa HLBT-väkeä. Sinne ei tarvitse mennä lentäen. Ja siellä on ainakin 100 000 - 200 000 uutta homoa ja lesboa.
  • 4 / 13
  • UusKanukki
  • 13.2.2008 20:22
Minä mieltäisin Bump TV:n enemmänkin kanadalaiseksi kuin amerikkalaiseksi tv-sarjaksi. Tässä maassa ei kauhean hyvällä katsota ihmisiä, jotka kutsuvat meitä amerikkalaisiksi. ;-)

Meidän kaveripiiriin kuuluu ystäviä, jotka ovat käyneet useammalla homoristeilyllä ympäri maailmaa ja viihtyneet niillä hyvin. Niitäkin on joka lähtöön nykyään, voi jo etukäteen aavistaa millaista seuraa laivalla on (sinkkuja vs. enemmän pariskuntia). Uusimmassa Passport-lehdessä on muuten listattu vuoden 2008 homoristeilyt.

Itse en ole valinnut homogettoja matkakohteiksi, mutta matkoja suunnitellessa tulee aina ottaneeksi selvää millainen asema homoilla on kohdemaassa enkä mielelläni matkusta maahan jossa en tuntisi oloani turvalliseksi. Esimerkiksi Jamaikalle en lähtisi mistään hinnasta.

Meitä homojakin on niin joka lähtöön, osa haluaa vain näihin homogettoihin ja osa taas kaikkialle muualle kuin niihin. Onneksi on valinnanvaraa maailmalla.
UusKanukki kirjoitti: "Minä mieltäisin Bump TV:n enemmänkin kanadalaiseksi kuin amerikkalaiseksi tv-sarjaksi."

Totta puhut. Kiitos tarkennuksesta.

Ihmettelen, että mistä kummasta sain päähäni sarjan olevan amerikkalainen. No tietenkin ennakkoasenteistani ja ilmeisesti katsoin ensimmäisenä GayWired uutisen ja lukituin siihen mielikuvaan, jota muut uutisjutut samasta asiasta eivät sitten mitenkään enää muuttaneet. GayWired-uutinen jättää huolella kertomatta sarjan alkuperän!

En malta olla mainitsematta kanadalaisten sukulaisteni reaktioista NYT:n uutiseen, jossa todettiin amerikkalaisten orjien paenneen aikanaan Kanadaan, sitten tulivat Vietnamin sodan karkurit ja nyt homot. Sukulaisiltani sain nyrpeän naaman. Tämä suhde Amerikkaan tuntuu olevan jotakuinkin yhtä sensitiivinen kuin suomalaisten suhtautuminen Ruotsiin. Tästähän voisi aloittaa vaikka uuden keskustelun?
  • 6 / 13
  • Torontosta
  • 14.2.2008 2:51
Paljon american orjia autettiin tuleen Canadaan ,Underground Railroad kutsuttiin. YES matkustaakaa nuoret nyten kun on viela aika turvallisia paikkoja mailmassa. Mita nahda. Soon kaikkialla on terrorism,tauteja, political unrest, lisaa maksuja siita ja tasta ja muusta.
  • 7 / 13
  • millikan
  • 14.2.2008 16:29
Tuosta gettomatkailusta...vaikka en pääsääntöisesti etsikään niitä kuumimpia homomatkakohteita on siellä minne nyt satunkin menemään ihan mukava idea piipahtaa paikallisissa homopaikoissa. Niitä harvemmin on suunniteltu turistihelveteiksi (paitsi niissä joissain peruskohteissa), joten näkee enemmän niitä normaaleja paikallisia ihmisiä.

Mutta minulla onkin näitä matkailuperversioita, mm. haluan käydä kaikkialla kerran McDonaldsissa ja irkkupubissa nähdäkseni miten on paikallisesti stadardoitua teemaa varioitu.
  • 8 / 13
  • Geschwitz
  • 14.2.2008 17:01
Minä taas olen sillä tavalla perverssi, että tykkään telttailla talvisin. Ensi viikonloppuna, nyt kun on sopivat kelit, lähden parin kaverin kanssa jonnekin itärajan pintaan kokeilemaan talvivarusteita. Ja huhtikuussa onkin sitten vuorossa puolentoista viikon reissu tuntureissa...
Ehkä tähän keskusteluun sopii jatkeeksi tuore uutinen Kanadasta.

Jamaikalainen homoaktivisti hakee pakolaisstatusta Kanadasta. Gareth Henry on Jamaikan johtavia homoaktivisteja. Hän kertoo 13 ystävänsä tuleen tapetuksi Jamaikalla vuodesta 2004. Häntä on myös vakavasti uhkailtu. Hän ei usko voivansa koskaan palata takaisin Jamaikalle.

Lähde CBC News
Hesarin Vieraskynässä tänään kirjoittaa Leena Grandell öljyn loppumisesta otsikolla: "Todisteet öljyntuotannon hiipumisesta lisääntyvät".

Hänen lainaamansa saudiarabialainen sananparsi on mielestäni aika osuva: "Minun isäni ratsasti kamelilla, minä ajan autoa. Poikani lentää suihkukoneella, ja hänen poikansa tulee ratsastamaan kamelilla".

Kirjoittaja on energia-alan diplomi-insinööri.
...Sellaisen maailman, jossa voi olla sankarimatkailija Kanarian saarilla, täytyy olla pohjattoman mielenkiintoinen ja täynnä yllätyksiä...

(Melkein naurattaa - mutta oliko tarkoitus nauraa? En oikeasti tiedä.)
Pakko kai tähän sitten on vielä jotain laittaa, vaikka on hölmö olo jo valmiiksi.

Eli että: sellaisten ihmisten maailma, joille on "hämmästyttävää" että Kanarian saarilla voi käydä "vuorillakin", on niiiiiin yllätyksetön että sen täytyy olla täynnä yllätyksiä.

Ja mietin, oliko JuhaniV:n aloitus vitsi, kun jatkoi Madeiran vuorista... Mutta sitten tuli totinen oikaisu koskien uutisen kanadalaisuutta, ja totinen kiitos oikaisusta (Canadian Press! Haloo!).

Jamaikauutinen taas oli näpäytys vaeltajalle, vai? Voi voi, isot ihmiset...

- - -

Mutta kontribuutio keskusteluun, kun kerran aloitin:

Sen yhden kerran kun olen itse Kanarialla käynyt (edellisjouluna kumppanini Pölhön kanssa), paikka oli Teneriffa ja Teidellä käytiin toki myös.
Se olikin matkan kohokohta: tultiin 8 km:n matka takaisin puurajalle jalan, myöhästyttiin bussista, ja liftattiin alas saksalaisen turistibussin kyydissä.
Muutoin se matka oli kyllä vitsi, mutta mukava vitsi.

Millikanin ajatusta on tullut toteutettua muutaman kerran.
Esimerkiksi once upon a time in Stratford upon Avon.
Menin sinne itsekseni varta vasten, mutta SE teatterikokemus jäi kokematta:
Sen sijaan istuin paikallisessa pikkukaupungin herttaisessa himpulapubissa koko illan, ja tutustuin mm. paikallisen jalkapalloseuran ("Stratford Tempests", heh) kannattajiin...