"Näin ryhdyt absolutistiksi!"

Noin oli otsikoitu Iltalehden viikkoliitteen juttu. Jutussa oli kommentteja kuiville päässeiltä julkkiksilta.

Otsikointi ryhtyi ärsyttämään. Syntyy kuva, että on jotenkin erityistä, ellei käytä viinaa. Voisi kuvitella, että sillä jopa syyllistetään. Absolutistin synonyymi on raivoraitis! Mistä syystä asiasta muka raivotaan?

Siiskö juopon vastakohta on absolutisti? Minä en käytä alkoholia. Se on vain yksinkertaisella tavalla niin. En mitenkään pidä itseäni alkoholiabsolutistina. En juo myöskään maitoa. Haluaisivatko jotkut siis kutsua minua maitoabsolutistiksi?

Tuollainen käsitteillä pelaaminen on piilovaikuttamista ja tuomittavaa.
  • 2 / 12
  • Luomubilettäjä
  • 26.8.2007 16:05
Minä kutsun itseäni maitoabsolutistiksi. Ihan lääketieteellisistä syistä mikään tissistä tullut aineosa ei sovi elimistölleni (eikä näin homona ne tissitkään heh heh). Sitä saa selitellä ihmisille vähintäänkin yhtä paljon kuin sitä etten juo alkoholia käytännössä koskaan, vaikken periaatteessa alkoholiabsolutisti olekaan. Maitoabsolutismin selvittämisen jälkeen saa kuulla sääliä kuinka elämä täytyy olla kamalaa, alkoholin käyttämättömyyttä suomalaiset eivät tunnu käsittävän ollenkaan. Ehkä osa porukasta luulee entiseksi alkoholistiksi muttei uskalla sanoa sitä ääneen. Se vaan yksinkertaisesti on pahaa, kallista ja näen töissä sekä vapaalla ihan tarpeeksi känniääliöitä. En halua olla sellainen. Hauskaa minulla on baarissa tai illanistujaisissa silti, eikä tarvitse maksaa kallista taksiakaan kotimatkalla kun voin ajaa itse;)
  • 3 / 12
  • MutantBlob
  • 26.8.2007 20:41
Mulle tosta otsikoinnista tuli sellainen kuva että absolutisti on hyvä olla...
Itse olen vuosia takaperin ollut peräti streittari. Kivaa oli ja olen yhä sitä mieltä että huumeetta parempi elämä.
Olen kuitenkin juoppo kofeiiniaddikti vaikkakin maito-,liha- ja kananmuna-absolutisti :D
Krapula aamuina tulee kyllä ikävä noita kirkkaita nuoruus vuosia...
Kyllä kuivilla on kerta kaikkiaan hyvä olla. Jos viina ei ole koskaan ollut ongelma, voi Iltapäivälehden jutun otsikointi ehkä ärsyttää.
Ihmiselle, jolla on alkoholiongelma, se on kuitenkin jotain ihan muuta. Sallinette, että kerron hiukan itsestäni.

Elin norminmukaista heteroelämää 15 vuotta mässäten ja ryypäten itseäni systemaattisesti hengiltä. Tilanne paheni koko ajan. Lopulta, kun olin valmis tunnustamaan voimattomuuteni alkoholin suhteen ja sen, etten kyennyt omin voimin selviytymään, olin valmis nöyrtymään. Minut pelasti vertaistuki. Se teki minusta "absolutistin" (sairauteni on toki edelleen piilevänä) joka on ollut jo useita vuosia ilman ryyppyäkään.

Aloin pikkuhiljaa analysoida jatkuvaa epämääräistä pahaa oloani ja eräänlaista vihaani itseäni ja muuta maailmaa (="tyhmät") kohtaan. Olin aina ollut hyvin jyrkkä mielipiteissäni, riitaisakin. Kaikenlaiset vähemmistöt kuten hinttarit joutivat keskitysleirille. Ja niiin edelleen. Juodessani panin maailman asioita järjestykseen suuruudenhulluissa puuskissa.

Kaksi vuotta sitten padot murtuivat kuin maanjäristyksessä. Olin valmis hylkäämään valheen, itsepetoksen, pahoinvoinnin, vihani. Kaapista tulo vapautti minut ja poisti liki kaiken tuskan sisältäni. Syiden ja seurausten arviointi on aina vaikeaa, eikä pelkkä kaksoiselämä varmaankaan selitä koko alkoholiongelmaani. Sillä on varmasti ollut kuitenkin hyvin merkittävä rooli tunne-elämäni myllertäjänä.

Tänään keski-ikäistyvänä, mutta raittiina, hoikkana ja kovakuntoisena miehenä, joka hyväksyy itsensä, elän elämäni parasta aikaa. Elämäni pelasti se, että "ryhdyin absolutistiksi". Toivon että niin kovin moni muukin tekisi saman päätöksen näinä aikoina, jolloin A-klinikoilta ja muilta vastaavilta ovat kaikki resurssit loppumassa kesken uusien "asiakkaiden" valtaisan virran pyörteissä.
Liittyvätkö alkoholismi ja homoseksuaalisuus yhteen? Onko AA-kerhoissa paljon homoseksuaaleiksi itseään nimittäviä?
Sanoisinpa näin, että homoseksuaalisuus ja alkoholismi liittyvät yhteen samalla tavoin kuin heteroseksuaalisuus ja alkoholismi. Toisin sanoen alkoholismi on ongelma myös joidenkin homojen kohdalla. Joillakin homoilla saattaa alkoholismiongelman hoitaminen olla keskivertoheteroa työläämpää, jos kaapissa on se yksi ylimääräinen luuranko.
Sanoisin, että sellainen linkki homouteen voi olla, että kaapissa eläminen voi saada aikaan alkoholisoitumista.

Ystäväni lopetti huumeiden (heroini, koka ja kaikkea muuta kovaa paskaa) käytön sillä hetkellä kun pystyi myöntämään itselleen, että on homo. Oli tätä ennen ollut narkkarina vuosikausia - täyttä narkkaamista ennen vaimo oli tullut otettua ja lapsiakin oli tehtyä... elämä oli kuitenkin pelkkää pakoa todellisuudesta.

Normaali elämä alkoi siitä, kun uskalsi sanoa itselleen, että on homo. Huumeet jäivät siihen, samoin alkoholi.
  • 8 / 12
  • MutantBlob
  • 28.8.2007 17:20
Varmasti kaikki itsensä kieltäminen tai pakottaminen muuksi kuin on saattaa avittaa riippuvuuksien muodostamisessa.
Humala/muu huumattu olotila sammuttaa mukavasti sen pienen nalkuttavan äänen takaraivossa.
  • 9 / 12
  • Geschwitz
  • 29.8.2007 10:04
Juomisen lopettaneena holistina voin kertoa, että taka-aikoina A-klinikalla väitetiin kivenkovaan dokaamiseni johtuvan lesboudestani. Alkoholismin hoito perustuu suurelta osin vertaistukeen ja kun juopot ovat keskimääräistä homofoobisempia, etsi siinä sitten tukea. Asenteet ovat toki muuttuneet viime vuosina.

Toisaalta, luulen että väite tuen tarpeesta on perusteeton uskomus, joka vain jostain syystä kiertää terpeuttien ja kansan keskuudessa. Kun lopetin, lopetin juomisen ainoastaan hyvän motivaation pohjalta. Ei siinä muuta tarvita. Ja lesbo olen vieläkin ;))

G
Tarkoitin kirjoituksessani, kuten MutantBlob minusta hyvin kiteytti, että itsensä pettäminen (jota kaapissa olokin voi olla) voi olla osaltaan vaikuttamassa itsetuhoiseen käyttäytymiseen. Oma ongelmavyyhtini on varmasti monimutkaisempi, mutta alkoholismini yksi tekijä on varmaankin ollut juuri sisäinen ahdistus itsensä kieltämisestä. Torjuntani oli todella vahvaa.

Sukupuolisen suuntautumisen ja alkoholismin välillä ei takuulla ole minkään valtakunnan korrelaatiota. Toki eheytysihmisille voisi pilke silmäkulmassa heittää että mitenkäs he eivät vielä ole tällaista teoriaa kehittäneet?
Moi,

minä olen alkoholisti ja homo, enkä ainostaan nimitä itseäni siten. Seksuaalisuuden kanssa ei ole koskaan ollut suurempia ongelmia sitten murrosiän, eikä viinankaan kanssa ollut pitkään aikaan, mutta sitten sitä enemmän. Eli koen, että minun kohdallani nämä asiat eivät liity muuten yhteen, kuin että ne kohtaavat samassa henkilössä. Toki molempiin liittyen käydään oudolla tavalla saman kaltaista keskustelua: mikä on perinnöllistä, mikä hankittua tai peräisin varhaislapsuudesta, onko sairaus vai hulttiomaisuutta, etc. Psykologit, sosiologit ja lääkärit pallottelee erilaisia teorioita (mihin sorrun itsekin).

Alkoholisti olen lopun ikääni, mutta voin olla juomatta; silti en koe itseäni oikein absolutistiksi, muiden juominen ei erityisemmin häiritse, paitsi silloin kun kännisten jutut muuttuu kovin typeriksi. Homouttanikaan en voi muuttaa, en tietysti haluakaan enkä todellakaan aio elää selibaatissa.

Oman kokemukseni (valitettavan laaja) mukaan A-klinikoilla käy homoja ja heteroja samassa suhteessa kuin esiintyykin. Vertaisryhmissä sama juttu, toki lesboille, homoille etc. löytyy myös omia tukiryhmiä.

Krister
.
  • 12 / 12
  • Sober_Clean_Gay
  • 10.3.2013 16:26
pikku lisä info teille kaikille: Taking Pride in being sober and clean.

Jotain mitä olen löytänyt netistä ja antaa lisä aatteita.

http://www.youtube.com/watch?v=LcJ0CBSPpLY

Published on 12 Sep 2012

Taking Pride in Recovery:
Substance Abuse in LGBT People
This 55 minute video summarizes the existing research on lesbian, gay, bisexual, and transgender (LGBT) substance abuse, offers clinical insights from experts in the field, and illustrates the main themes with the voices of actual LGBT people in recovery.

Taking Pride in Recovery provides useful information for treatment professionals, clients, students in training, and people who work or live within LGBT communities.

Copyright The University of Iowa 2005

I suspect as a guy who is gay and has been sober and clean for a longer time. It is as important to be to be openly clean and sober.

Here's a thought ... They all knew me when I was still using and drinking ... why on earth would I shame about being sober and clean
now, let alone hiding the fact I am gay.
Also working in this field professionally I find it even more important to be out there and open about it.
Maybe it has everything to do with that I am FIRSTLY a Canadian living abroad and in this case in Finland, proudly carrying
my Finnish passport too.

all food for thought.

that same youtube video is onhttp://www.facebook.com/rainbow.group.tampere

Gay people within the 12 step rooms as an example have been around since the 1940's in North America & Europe and embraced as friends within those rooms.
We also have that stand within the two groups that are now in existance here in Tampere Finland. ( in Finnish too )