Ulostulo 15v serkulle?

  • 1 / 5
  • henkka k
  • 30.11.2006 23:42
Moi!

Elikkä keskustelua kaipaisin otsikossa olevasta aiheesta. Olen 27 ja mulla on 15v serkkupoika, joka alkaa mielestäni olla siinä iässä, että voisi tietää "totuuden" minusta (ellei sitten jo ole itse keksinyt). Perhe on peruskaupunkilaisperhe, isä ehkä keskivertoa metroseksuaalimpi keski-ikäiseksi suomalaiseksi, äiti on joskus heittänyt "minä luulin, että se on hintti kun oli niin napsun oloinen"-tyyppistä kommenttia. Minusta poika olisi siinä iässä, että se hyötyisi tällaisesta suvaitsevaisuuskasvatuksesta. Joskus olen ihmetellyt, ettei poju paljon puhu mistään tyttöystävistä tai muistakaan keskivertoteinin jutuista ja minultakin on lakannut utelemasta naisasioistani. Jos se miettiikin omaa suuntautumistaan, muttei uskalla kysyä keneltäkään? Kokemuksia/kommentteja?

H
  • 2 / 5
  • arkadas
  • 1.12.2006 6:55
henkka k kirjoitti: "Joskus olen ihmetellyt, ettei poju paljon puhu mistään tyttöystävistä tai muistakaan keskivertoteinin jutuista ja minultakin on lakannut utelemasta naisasioistani. Jos se miettiikin omaa suuntautumistaan, muttei uskalla kysyä keneltäkään? Kokemuksia/kommentteja?"

Tuon ikäisillä pojilla tuskin tyttö-/poikaystävät ovat näkyvin ja kuuluvin osa jokapäiväistä elämää. Taitaa enemminkin olla mopot, skootterit, tietokoneet ja mahdollinen urheiluharraste tärkeämpää. Tämä nyt tällainen villi arvaus. Kaverit ovat enemminkin tärkeitä, se porukka, jonka kanssa hengaillaan siellä täällä. Veikkaampa, että saat Henkka kuitenkin muutaman vuoden odottaa, ennen avautumistasi.

Toisaalta tuossa 15v iässä aletaan toki kiinnostua seksuaalisuudesta, jolloin toki monipuolisen ja luotettavan tiedon saaminen on tärkeää. Ja kotoahan sen opastuksen pitäisi koulun lisäksi tulla. Ei ulkopuolisilta. Ainakin oman näkemykseni mukaan.
  • 3 / 5
  • Venny
  • 3.12.2006 14:13
Joo, homo- tai heteroepäilyt voi ehkä jättää taka-alalle. Useimmat tuntemani 15-vuotiaat on perheen ja sukulaisten keskuudessa vielä suht lapsia, vaikka tahoillaan jopa seurustelisivat. Ja todella moni ei seurustele.

Sen sijaan kyllä mun mielestä 15-vuotiaalle serkulle voisi kertoa homoudesta. Sen ikäinen on mielestäni valmis prosessoimaan asiaa (ja siinä iässähän ne protu- ja rippileiritkin on). Vanhemmat eivät välttämättä ikinä ota koko asiaa esiin. Ei homous niin erikoista ole, etteikö lapsuudesta tuttu aikuinen voisi siitä 15-vuotiaan kanssa puhua. Sitä paitsi lapseen täytyy tämän aikuistuessa rakentaa uusi suhde, jolloin voi olla olennaista se, että itsekin pystyy jakamaan asioita omasta elämästään. Eikös myös sanota, että lukioikäisenä nuoren aate- ja arvomaailma muokkautuu voimakkaasti?

Huh, mullakin on teini-ikäisiä serkkuja ja vielä liuta nuorempia kasvamassa...
  • 4 / 5
  • JohnnyFinland
  • 3.12.2006 16:46
Serkkuni ja hänen äitinsä keskustelivat minusta saunan lauteilla:

- Kuinka se ei ole koskaan puhunut tyttöystävistään?
- Koska se on homo.
- Höh, miks mä saan aina tietää kaiken vasta viimeisenä!
  • 5 / 5
  • clarebelle
  • 3.12.2006 19:35
Miksei ihan minkä tahansa ikäiselle lapselle vois puhua homoudesta yleisellä tasolla? Niin minä ainakin teen. (olen siis hetero, jolla on sekä lapsia että homo- ja lesboystäviä)

Ei kai ne ikinä opi suhtautumaan asioihin neutraalisti, jos niitä pimitetään, kunnes aika on "sopiva". Ja milloin se sitten on?

Teinit kuulee asioita tuolla ulkona paljon aiemmin kuin luullaankaan, mutta asenteet voi olla niissä "tietolähteissä" mitä sattuu.

Jos lähipiirissä on joku homo/lesbo, jolle puhuminen sopii, niin miksei voisi puhua henk.koht. tasollakin?