Kesäkuntoon -07

  • 1 / 6
  • KevytOlo
  • 29.11.2006 18:37
Elikkäs tämä 18v opiskelija poika on kyllästynyt nykyiseen olemukseensa ja tahtoisi siihen muutosta. En varmaankaan ole ainoa. Vaik otsikkona on tuo niin tarkoituksena on kyl säilyttää se kunto pidenpäänkin (eikä tuohon mennessä ole vielä kauhean pitkälle päässyt mutta ainakin alkuun) siksi haluisinkin kaikenlaisia neuvoja ravinnosta ja liikkumisesta et kehtais rannalla kuljeksia uikkareissa eikä piilotella kolmen vaatekerroksen alla (viimeistään vuonna 2008 jos ei muuten xD). En nyt kauhean pahassa jamassa ole mittojenkaan perusteella 188/95 tosin mielipiteet on monet. Eli viestiä tänne kaikkien nähtäväksi tai mailiin. Ja oishan se kiva saada joku pidenpiaikainenkin neuvoja vaik meseen tai mailin välityksel.

Mut katseellan mitä viestejä tulee vai tuleeko ollenkaan : D
Niinkun tossa aiemmassa keskustelussa kerroin, laihdutin 15 kiloa viime keväänä parissa kolmessa kuukaudessa. Otin itseäni niskasta kiinni ja jätin herkut ja tein tunnin lenkin viisi kertaa viikossa (MAHD MUKAAN!) En ottanut asiasta stressiä joten se sujui. Kävin kerran viikossa koulussa juttelemassa terveydenhoitajan kanssa ja samalla punnittiin. Ensin lähti 7 kiloa parissa viikossa, olin ihan äimänä, mutta alussahan lähtee kaikki "kuonat" ja nesteitä. Se tuntui hyvälle ja sain uutta intoa ja siitä se lähti. Joskus tuli lipsahduksia ja söin jotain hyvää, mutta rankaisin aina itseäni seuraavina päivinä. Erityisesti tykkään raejuustosta ja mustikkakiisselistä. Söin päivässä yhden kunnon aterian illalla ja koulussa salaattia ja leipää. Niin ja aamuisin ruisleipää ja mustikkakiisseliä ja lasin maitoa. Ja jos nälkä tuli niin vihanneksia tai ruisleipää. Huomasin muutoksen että olen iloisempi ja jaksan paremmin, se tuntui todella hyvälle. Paino ei ole noussut sen jälkeen ja keväällä otan taas itseäni niskasta kiinni ja laihdutan loput pois. Ei se ole vaikeaa kun sen vain päättää että nyt se on alettava! Sanoo vaan tiukasti ei kaikelle hyvälle ja lähtee sinne lenkille, sen jälkeen on tosi hyvä fiilis. Onnea matkaan! Laita mulle yksityisviestiä vaikka niin voin kertoa enemmän kokemuksia, vaikka mesessä. Niin ja olen 17 vee poika :)
  • 4 / 6
  • vilhelmi
  • 8.12.2006 22:16
Itse sain tossa noin 30 hujakoilla aika nopeasti 10-15 kg herkkumasun ja sit päätin hankkiutua siitä eroon. Koska oon armoton herkuttelija ja kaiken hyvän perään, tein muutoksen liikkumalla. Siis herkuilla en tarkoita epäterveellisiä ruokia vaan yleensä ruokaa, jota tykkään syödä aivan liikaa. Toki suklaakin maistuu.. :)

Muutos oli hidas ja se vaati paljon liikuntaa. Tosin nyt liikunta on jäänyt elämäntavaksi ja siten linjat ovat pysyneet kunnossa. Ensimmäisten 3-4 kk aikana ei painossa tapahtunut oikeastaan minkäänlaista muutosta. Mutta siitä eteenpäin vaaka alkoi näyttää kerta kerralta pienempiä lukemia ja sama suunta jatkui. Vajaa vuosi meni, mutta kyllä on ollut sen arvoista. On aivan ihanaa ku on paikat kunnosa ja jaksaa muutenkin aivan eri tavalla.

Eli siis summa summarum. Ei kannata aloittaa ihmedieettejä, pikalaihdutusta tms. vaan muuttaa elämäntapoja (lue: aeroobista liikuntaa lisää ja paljon) niin hyvä tulee. Mie en ainakaan aio vaihtaa voita kissanrasvoihin tai luopua sulkaasta. Mutta jos aion pysyä kunnossa niin noi herkut on kulutettava pois!
  • 5 / 6
  • Zephyr
  • 10.12.2006 0:45
Nyt liityt vaan kuntosalille(Elixia,Sats,Esport..) ja otat heti aluksi kunto ohjauksen ja kerrot ohjaajalle tavoitteesi.Kuntosalin lisäksi aerobista liikuntaa pitäisi olla runsaasti ja myös pelkän salitreenin lisäksi.Esim.yksi viikko salia ja juoksumattoa/stepperiä,toinen viikko 3 kertaa Bodypumpia tai spinningiä.Ruokailuun saat varmasti myös salilta neuvoja mutta nyrkkisääntö on että syö tarpeeksi usein ja terveellisesti.Esim.aamupalaksi puuro,raejuusto ja banaani,sitten lounas(vähärasvaista lihaa,riisiä)välipala rahka,iltapala vähärasvaista lihaa ja ruisleipä ja iltapalaksi taas rahkaa.Ja kaikki herkut ja alkoholi pois ekaksi pariksi kuukaudeksi.
Tuolla pitäisi päästä jo hyvään alkuun ja kuntoon ensi kesäksi :)
  • 6 / 6
  • vilhelmi
  • 10.12.2006 13:43
Joo kuntosalia suosittelen ja siellä erityisesti ohjattuja jumppia, joissa ei voi nii helposti lintsata kuin yksin harjoitellessa. Itse tein viikkolukkarin ja valitsin jokaiselle päivälle jonkin treenin. Eli käytännössä, kun ei kuitenkaan pääse kaikkiin, niin tulee sit käytyä se 3-4 kertaa / vko. Ja kunnolliset ohjatut venyttelytunnit kannattaa myös muistaa -- vähintään kerran viikossa.