Suomi uus’idioottien maa!

Tiedoksi: nousin tänä aamuna väärälle jalalle.

Viime viikkoina olen alkanut kokea, että tähän maahan on kerääntynyt harvinaisen edustava joukko uus’idiootteja.

Männäviikolla, rapaisena päivänä auton pissapojasta loppui vesi, kiireisimpänä mahdollisena hetkenä tietty. Eikun huoltoasemalle vedenhakuun. Vesipisteen edessä seisoi jonossa lauma kaksilahkeisia, neuvottoman näköisiä tyyppejä. Menin jonon ohitse kysymään, mikä mättää. Kaveri seisoi tyhjien vesikannujen edessä vääntelemässä vesihanaa. ”Täältä ei tule vettä, mitä mä nyt teen?” Kurkistin vesipisteen alaosaan. Sulkuventtiili oli kiinni. Syynä, että hana oli viallinen. Täytin kaikki kannut ja menin täyttämään oman autoni vesisäiliötä. Vain yhdellä tuosta joukosta oli tapoja. Keski-ikäinen taksikuski tuli erikseen kiittämään avusta ja toivotti Jumalan siunausta.

Juuri kun olin tuon episodin jälkeen lähdössä huoltoasemalta autoni ikkunaan tuli koputtamaan nuori nainen. ”Navigaattorini osoitti, että X-katu on tuolla, mutta ei se ole siellä. Mitä mä nyt teen?” Nainen osoitti onnettomana pitkän kadun toiseen päähän. Kehotin häntä painumaan huoltoasemalle. Oletin sieltä löytyvän ainakin puhelinluettelon kartan. Eri asia on sitten osasiko hän karttaa edes lukea. Minua ei tuossa tilanteessa lainkaan huvittanut kaivaa auton takakontista karttakirjaa esille.

Olin äskettäin konferenssissa nuoren, kouluja käyneen miehen kanssa. Hänen tehtäväkseen annoin muistiinpanojen tekemisen myöhempää työstämistä varten. Hänen tietokoneensa hajosi kesken kaiken. Ojensin paperia ja kynän. Hän ei osannut kirjoittaa luennosta muistiinpanoja paperille! Saman muuten olen huomannut oppilaitoksilla luennoidessani. Joudun KÄSKEMÄÄN tekemään jostakin keskeisestä asiasta muistiinpanoja. Osalla ei ole edes kynää ja paperia repussaan.

Pari iltaa sitten soi puhelin. Kaveri selitti onnettomana, että taloyhtiö ottaa hänen omistamansa kämpän haltuun muutaman päivän kuluttua maksamattomien yhtiövastikkeiden takia. ”Mitä mä nyt teen?” Pikainen tilannekartoitus osoitti hänen hoitaneen kaikki muut asiat, mutta yhtiövastikkeet jäivät maksamatta, kun palkasta oli pakko riittää rahaa kaljaan ja tupakkaan. Hätäratkaisu löytyi, eikä häntä potkaista kadulle, ainakaan ensi viikolla.

Ja siis tälle joukkiolle alennetaan äänioikeusikärajaa. Minun mielestäni näiden havaintojen ja kokemusten jälkeen äänioikeuden ikäraja pitää ehdottomasti nostaa 30 vuoteen!
  • 2 / 19
  • tomppa100
  • 11.11.2006 9:57
Luulisin, että viestisi on totuudenmukaisempi, jos vaihdat otsikon "Suomi" sanan tilalle "Helsinki". ;-)
Vai olisiko jokin äänestyskypsyystesti paremminkin paikallaan? "Äänestyspassin" ja kansalaisluottamuksen saa vasta kun osaa elää oikein. Tietysti passi voisi olla määräaikainen, eli viiden tai kymmenen vuoden välein se olisi uusittava. Sellainen ratkaisu karsisi näppärästi sieltä toisestakin päästä ne, keillä on ruvennut ns. viiraamaan... ;)
  • 4 / 19
  • Vikkari
  • 11.11.2006 12:16
En halua olla mikään ilon pilaaja, mutta mistäs niitä ihmisiä Helsinkiin tulee koko ajan lisää?
Ja jos siis idiotismi on lisääntynyt Helsingissä ajan myötä, voimme vetää johtopäätöksen, että vika ei ole helsinkiläisten.
  • 5 / 19
  • Public eye
  • 11.11.2006 12:52
Minä olen kyllä aiemmista viestiketjuista ymmärtänyt, että JV:n lähiympäristö on Espoota...
  • 6 / 19
  • arkadas
  • 11.11.2006 16:03
Heterothan noita pukkaa kuin liukuhihnalta tähän maailmaan - paikkakunnasta riippumatta (tosin pohjanmaalla hieman useamman kuin keskimääräisen 1,5 idioo... siis lasta).
  • 7 / 19
  • JohnnyFinland
  • 11.11.2006 16:33
JuhaniV kirjoitti: "Ja siis tälle joukkiolle alennetaan äänioikeusikärajaa. Minun mielestäni - - - ikäraja pitää ehdottomasti nostaa 30 vuoteen!"

Tästä tulee mieleeni Winston Churchillin toteamus: "paras argumentti demokratiaa vastaan on viiden minuutin keskustelu keskimääräisen äänestäjän kanssa" [1]. :-)

Hän tosin totesi myös, että "demokratia on huonoin hallinnon muoto lukuunottamatta niitä kaikkia muita, joita on kokeiltu" [2].

[1] http://www.brainyquote.com/quotes/quotes/w/winstonchu105424.html
[2] http://www.brainyquote.com/quotes/quotes/w/winstonchu105439.html
Mielestäni aika hyvä vaihtoehto on myös vanha idea, jonka mukaan lapset pitäisi heti konttaamaan opittuaan panna tyhjään oluttynnyriin, takoa kansi kiinni ja ruokkia tapinreiän kautta kuusitoistavuotiaiksi asti.
Sitten kyläneuvosto päättäisi päästetäänkö pentu pöntöstä vai lyödäänkö tappi kiinni...
> Ja siis tälle joukkiolle alennetaan äänioikeusikärajaa. Minun mielestäni näiden havaintojen ja kokemusten jälkeen äänioikeuden ikäraja pitää ehdottomasti nostaa 30 vuoteen!

1) Demokratian peruspointti ei ole siinä, että kansa tekisi älykkäitä ratkaisuja, vaan se, että kansalla on itsemääräämisoikeus ja he voivat mm. vaihtaa huonoina pitämänsä päättäjät niin halutessaan. Jos pyrimme rajaamaan älykkäiden äänestäjien joukkoa, törmäämme ongelmaan siitä, kuka päättää, ketkä saavat äänestää. Entä jos Kari Rajamäki ja Päivi Räsänen sanovat, että homot eivät ole kyvykkäitä äänestämään?

2) Jos halutaan jakaa ihmiset fiksuihin ja vähemmän fiksuihin, ikä on siihen huomattavan tylppä väline.

3) Otoksesi saattaa olla vähän rajallinen. (Pitäisikö äänioikeus saman tien rajata vain niille, jotka koulutuksensa puolesta tietävät, mitä induktio-ongelma tarkoittaa? :-) Minusta ei.)

4) Laajan äänioikeuden turmiollisuutta on hyvin vaikea osoittaa. Sen sijaan historiasta löytyy paljon esimerkkejä siitä, että jonkun ihmisryhmän syrjäyttäminen päätöksenteosta korreloi heidän sellaisen laajemmankin syrjäyttämisensä kanssa, jota jälkipolvet pitävät kauhistuttavana. Myös Suomesta voi mainita joitakin.

Sosiaalihuoltoa vakituisesti tarvinneet saivat Suomessa äänioikeuden 1944, irtolaiset ja holhouksenalaiset vasta vuonna 1972. Vuosien 1906-44 vaaleissa jopa joka kymmennenneltä suomalaiselta aikuiselta puuttui äänioikeus.

Vuonna 1906 äänioikeuden ulkopuolelle jäi yhteiskunnan heikko-osaisia, muun muassa eri tavoin vammaisia ihmisiä. Samaan aikaan Suomessa puhuttiin rotuhygieniasta. Ihanteelliset elinmahdollisuudet tarjottiin vain "perinnöllisesti arvokkaille" kansalaisille, jotta "perinnöllisest heikot" eivät saisi lisääntyä ja vaivihkaa saavuttaisi valta-asemaa väestössä. Monet niistä ihmisistä, jotka eivät saaneet äänioikeutta vuonna 1906, myös pakkosteriloitiin.

5) Ihminen voi olla arkielämässään pösilö ja yhteiskunnallisesti terävä ja viisas. Itse asiassa kovin moni arvostamistani historiallisesti merkittävistä poliitikoista tai muista vaikuttajista ei vaikuta siltä, että haluaisin asua heidän kanssaan samassa asunnossa.

6) Toisaalta äänestysprosentin alhaisuus korreloi, valitettavasti, joka tapauksessa mm. matalan koulutustason kanssa. 16-vuotiaista eniten mobilisoitunevat lukiossa olevat tai sinne pyrkivät. Paras tapa lisätä ihmisten kognitiivisia kykyjä onkin auttaa suurempaa joukkoa omaksumaan kognitiivisia kykyjä, ei rajata tyhmiä yhteiskunnan ulkopuolelle.

7) Monen nuoren mielestä äänioikeus pitäisi rajata vain nuorille esimerkiksi siksi, että eläkeläiset ajavat vain omia lyhyen tähtäimen etujaan välittämättä eläketaakasta tai aineellisen hyvinvointimme perustasta eli ympäristöstä.

Minusta on parempi kysyä, miten pääsisimme parhaiten keskustelemaan mahdollisimman suuren joukon kesken yhteisistä asioista kuin pohtia, miten saisimme päätöksentekijöiden joukon rajattua niin pieneksi, että meidän oma mielipiteemme voittaisi lähes automaattisesti. Erilaisten näkökulmien, myös puhtaasti omasta arjesta lähtevien kysymysten, vuoropuhelu ja itse kunkin meistä mielipiteiden kohtaama kritiikki ei ole edistyksen este vaan sen tärkein edellytys.
Minäkin tiedän yhden, oli Voima-lehdessä: Mies tulee Somaliasta Suomeen ja pyrkii sosiaalidemokraattien ehdokkaaksi vaaleissa.
) Monen nuoren mielestä äänioikeus pitäisi rajata vain nuorille esimerkiksi siksi, että eläkeläiset ajavat vain omia lyhyen tähtäimen etujaan välittämättä eläketaakasta tai aineellisen hyvinvointimme perustasta eli ympäristöstä.

So true, he eiva ajattele tulevia sukupolvia.
Juhanin alkpueräiseen listaukseen voisi lisätä tänään lehdissä olleen järkyttävän uutisen:

15 -vuotias poika kuolee kun kavereiden kanssa ryypätessä sammuu hankeen - käverit jättävät siihen ja naureskellen kertovat irkissä seuraavana päivänä, miten "jätettiin se sinne pakkaseen nukkumaan :D:D:D... ei oo tainnu vieläkään herätä sieltä"...

Nyt sitten IRC-Gallerian tapaisissa nettikommuuneissa viritellään muistolehtoja...

Minnehän lokeroon nämä riemuidiootit asettuvat kun aikuisikään pääsevät, jos nyt elossa sinne asti edes ehtivät?

(lainauksen lähde: internet)
Tuo hankeen sammuneen jättäminen on kyllä taas pahimman luokan idiotismia, EI NÄIN.

Äänestysikärajoista taas on aika vaikea puhua kun niitä idiootteja kyllä riittää joka ikäluokassa...ja tasapuolisuuden nimissä, eikö vastaan ole viime päivinä tullut ketään ihmistä joka olisi käyttäytynyt fiksusti? :)
Marco kirjoitti: "Minnehän lokeroon nämä riemuidiootit asettuvat kun aikuisikään pääsevät, jos nyt elossa sinne asti edes ehtivät?"

Ehdottaisin ammattiautoilijaa.
Mutta se hankeen kuollut on yksi idiootti vähemmän.
Pora-liike kirjoitti: "Mutta se hankeen kuollut on yksi idiootti vähemmän."

Minusta tuollaiset lausunnot ovat ilmaus yhdestä erittäin vaarallisesta idiotismin muodosta, joka kykkii väliin hyvin runsaana etenkin anonyymeillä keskustelupalstoilla. Takana on ilmeisesti omahyväinen ajatus "onneksi sentään jollekin on käynyt vielä huonommin kuin minulle".
Sanomattoman paha mieli tulee tuollaisesta ymmärtämättömyydestä ja ennenkaikkea siitä ettei välitetä..

Hankeen kuolleen kaverit ovat varmaan oppineet läksynsä. Jospa meidän äänestysikäinen vielä oppisi kunnioittamaan elämää. Sellaistakin elämää, jonka kaverit ei ymmärtäneet mitä teki.
Pora-liike kirjoitti: "Mutta se hankeen kuollut on yksi idiootti vähemmän."

Just joo. 15-vuotiaalta voin odottaa että saattaa mennä överiksi ja sammuminen ei juuri katso paikkaa...ihan vaikka ei idiootti olisikaan. Mutta niiden jotka siinä vaiheessa ovat vielä tolpillaan pitäisi katsoa kyllä sammuneiden kaverien perään...tuossa olisi kyllä päihdekasvatuksessa vanhemmilla, kouluilla ynnä muilla tahoilla parantamisen varaa realistiseen suuntaan, että sammuneista pidetään huolta.

Jos inhoat ihmisiä noin paljon, miksi ylipäänsä vaivaudut nousemaan sängystä?