En jaksa kuunnella..!
Tiedän, tää on ihan typerä ongelma, mut asia on alkanut ottaan päähän enemmän ja enemmän. Tilanne on se, että seurustelen aivan ihanan tytön kanssa, mutta olen kurkkua myöten täynnä exä-juttuja. Tyttöystäväni erosi exästään noin vuosi sitten. Kun tutustuin häneen, erosta oli kulunut muutama kuukausi ja hän myönsi kaipaavansa exäänsä ja myönsi että ero oli rankimpia paikkoja hänen elämässään. Vähän myöhemmin tämä entinen sitten halusi tavata ja jatkaa ystävinä. Teki kuulemma tiukkaa nähdä sitä tyyppiä, mutta siis, nyt he sitten pitävät yhteyttä ja yrittävät kaverisuhdetta.
Ongelma tulee tässä: Ihan mitä tahansa teenkin tyttikseni kanssa, esiin tulee joku mahtava exä-muisto samasta aiheesta, ja miten heillä oli niiiiiin hauskaa. Tiedän että mun pitäisi vaan niellä mun ärtymys, mutta kun tätä tapahtuu koko ajan, monta kertaa päivässä. Ja mä en jaksais yhtään kuulla miten kaikki oli kivempaa exän kanssa. Ja joka ikisestä asiasta.
Mustasukkaisuus on yleensä turhaa..siis jos toinen on mennäkseen niin kyllä se menee. Eikä mulla (toivottavasti) pitäis olla aihetta mustisteluun. Ottaa vaan niin julmetusti päähän olla kokoajan vertailun kohteena.
Siis joo, kyllä kaikesta pitää pystyä puhumaan. Myös existä. Mut tarviiko siitä puhuu koko ajan?? Onko mitään hellävaraista ja nättiä keinoa sanoo että en halua kuunnella joka päivä miten mahtava se entinen olikaan..?
Musta se, että kaikesta pitää pystyä puhumaan tarkoittaa lähinnä just näitä parisuhteen sisäisiä juttuja ja ongelmia, jotka tökkii. Ne pitää puhua pois, ennen kun ne ehtivät kasvaa liian isoiksi.. Eli sanot vaan suoraan. Koitan väsätä sulle vielä pari käytännön vinkkiä.. ööh.. (mä en sit oo mikään oikea asiantuntija, niin että jos joku tietää paremmin, ni korjatkoon..)
No, ensinnäkin.. sun gf tuskin tarkoittaa mitään pahaa, niin että vaikka oletkin loukkaantunut ja siltä varalta, että tulee riita, ni muista ettet syyttele.. Eihän gf oo voinut tietää aiemmin, että exän muistelu häiritsee, kun et oo kertonut. Eix niin?
Ja sitte toinen, että puhu minä-lähtöisesti, eli kerrot että susta tuntuu pahalta tai että susta tuntuu.. mille sitte tuntuukin. Älä tee omista tunteista ns. faktatietoa, niinku että "sä vaan haluat loukata, etkä rakasta mua yhtään tarpeex.." ..kun et oikeesti tiedä, mitä toinen ajattelee. Puhu vain omasta puolestasi.
Ja sitte vielä, että tee toiselle selväxi, miten iso tää ongelma sulle on, oli se sitten iso tai pieni. Ja jos se on iso, ni sitte saa vaatia kunnioitusta.
Ja vastaisuudessa, kerro gf:lle heti, milloin susta tuntuu, että mennään "rajan" yli ja loukkaannut, kun toistaisexi teistä ei kumpikaan varmaankaan oo ajatustenlukija. Voi sen tehdä sillain nätistikin.. "Mä tahtoisin, että luodaan tästä meille OMA muisto, ilman mitään entisiä.." ja sit hali ja pusi ja.. ..mistä ikinä tykkäättekin. ;)
Kerro sitte miten meni. :)
Tuo on samaa, mitä jotkut miehet tekevät, kun ne luettelevat kuinka monessa miessuhteessa he ovat aikaisemmin eläneet tai kuinka paljon heillä on ollut seksikokemuksia. Minusta siinä halutaan herättää kateuden tunteita. Outoa kumminkin. Ei siinä muuta tapahdu kuin, että murennetaan meneillään olevan suhteen pohjaa. Pitäisi olla norsun nahka, että sietäisi.
Muista, että et ole yhtään huonompi kuin kaverisi, joka hölöttää mainitsemiasi ex-juttuja. Johonkinhan se raja tulisi vetää, mutta vedä se oman hyvinvointisi takia. Minä sanoisin, että jos ei ole muuta puhuttavaa, niin olkoon hiljaa. Tuollaisia pitäisi jotenkin "kouluttaa", jos olisi ilkeä.
mustasukkaisuus ON typerä asia, mutta ei niinkään mitätön loppujen lopuksi.
siitä ei kuitenkaan saa tehdä tabua, koska niinknu tuossa edelä mainittiin, siitä voi kasvaa liian iso ongelma.
mustasukkaisuus on mun mielestä yksi tykkäämisen sivuoireista. henkilökohtaisesti oon suhteessani kehittäny vähän väliä pieniä mustasukkaisuuspuuskia, eikä niissä suoraan sanottuna järkeä ole. mutta välittämisestähän ne kumpuaa. olisin huolissani jos mun tyttöystävä ei olis musta ikinä mustis... tietyissä rajoissa se on vaan terveen suhteen merkki.
luulen, että sun tyttöystävä ymmärtää sua kun selität asian :)
Tämä on ihan pakko kirjottaa... Kun luin aloitusviestin, mieleeni tuli heti Tyttökullat-sarjan jakso, jossa Rose seurustelee miehensä Charlien kuoleman jälkeen Milesin kanssa. Rose höpöttää jatkuvasti Charliesta, miten hauskaa heillä oli yhdessä ja mitä kaikkea he tekivät. Jakson aikana Miles suostuu jopa laskuvarjohyppyyn todistaakseen Roselle, että tällä voi olla hauskaa ilman Charlietakin. Loppujen lopuksi käykin ilmi, ettei Rosella ja Charliella niin kauhean hauskaa ollutkaan, eivätkä hekään hypänneet laskuvarjolla, vaan aika oli "kullannut" Rosen muistot edesmenneestä miehestään.
Mutta sitten itse aiheesta. Kannattaa tosiaankin kertoa tyttökaverillesi, miltä sinusta tuntuu, ja ylläolevia tekstejä mukaillen minä-muodossa. Tee myös selväksi, että sinä et ole hänen entinen tyttökaverinsa, vaan teillä on ihan uusi suhde ihan vaan kahdestaan. Ehkä voisit myös kehottaa häntä puhumaan asiat selväksi entisensä kanssa, että tulisi selväksi, missä he nyt menevät (siinä on sitten se vaara että alkaa vanha suola janottamaan...), jos tyttökaverillasi on vielä jotain selvittämätöntä entisensä kanssa