Fruittarit, metro- ja retroseksuaalit - ja me muut

Iltalehden verkkosivuilla kerrotaan tänään (12.6.) fruittareista. Artikkelin mukaan nimitys "fruittari" on peräisin englannin ilmaisusta "fruit cake". Englannissa se tarkoittaa etupäässä homoa, joka pukeutuu enemmän tai vähemmän "hörsösti", suosii kirkkaita (pinkkejä/limenvärisiä) pikeepaitoja, tiukkoja farkkuja jne. Meillä fruittarit sen sijaan ovat artikkelin mukaan yleensä heteroita, ja Iltalehden artikkelissa pari haastateltavaa nimittää fruittareita poikapuolisiksi pissiksiksi. Toiset haastateltavat luonnehtivat fruittareita "nuoriksi heterokundeiksi, jotka näyttävät homolta - eli toisin sanoen tyylikkäiltä".

Samassa jutussa sivutaan mm. metro- ja retroseksuaalisuutta. Ensimmäinenhän tarkoittaa heteromiestä, joka on keskimääräistä äijää tarkempi ulkonäöstään ja tyylistään. Artikkelissa fruittarit erotetaan metroseksuaaleista mm. erilaisen tyylin ja iän suhteen. Perinteisempi metroseksuaali on aikuisempi ja perinteisemmin tyylikäs kuin fruittari. Retroseksuaali sitten on sitten vaan "äijä", jota ei ulkonäköjutut paljon kiinnosta, ja muutenkin retroseksuaali pitäytyy perinteisissä miehisissä harrastuksissa ja elämäntavoissa.

Iltalehden artikkeliin haastateltu sukupuolia ja seksuaalisuutta tutkinut Helsingin yliopiston lehtori Leena-Maija Rossi arvelee, että Sillä silmällä -ohjelma ja muu "homobuumi" on ollut vaikuttamassa fruittari-ilmiöön.
  • 2 / 9
  • Enter
  • 12.6.2006 15:35
Mun mielestä fruittari tarkoittaa tarkoituksellisen huomiotaherättävästi pintamuodin mukaan pukeutunutta nuorta tai vanhempaa homomiestä, jolla fleda on värjätty. Tyyliin kuuluu myös itsetietoinen ilme, et "mä oon sit cool, ettäs tiedätte!"
  • 4 / 9
  • Enter
  • 12.6.2006 22:33
En tietenkään tarkoita, että on jotenkin kielteistä pukeutua tai koristella itseään kuten haluaa, vaan niin voi tietenkin tehdä.
Englannissa "fruit cake" tarkoittaa itse asiassa kajahtanutta, eksentristä, hullua...

Itse kun olen umpihomo jota muodikkuus ja trendikkyys ei voisi vähempää kiinnostaa, koska olen koko aikuisen ikäni työskennellyt joko uniformussa tai tummassa puvussa, olen aika ymmälläni tämmöisestä...
  • 6 / 9
  • Enter
  • 13.6.2006 20:04
Tiedäthän Pete, että meikäläisiä on moneen junaan! Jos sinä olet butch, don`t worry, be happy! Joidenkin silmä lepää siinäkin! Minun varmasti ja ihan hyvissä aikeissa ilman taka-ajatuksia. Y bet!
  • 7 / 9
  • Enter
  • 13.6.2006 20:14
Tuntuisi kyllä jo siltäkin, että jos näkee yksinäisen, naimattoman, komean, maskuliinisen homomiehen, jonka toivon Peten olevan, luulisi sen herättävän enemmän kummastusta kuin neitimäisyyttä tihkuvan homomiehen.

Löytyykö Peteltä sitä six-päkkiä muuna versiona kuin alkoholina?...vitsi vitsi vitsi. Musta paljastuu pikku voieristi, HAH!
  • 8 / 9
  • Pete
  • 14.6.2006 22:32
Löytyy... HEH!

Mielijuoma on itse asiassa valkoviini, jota ei voi kovin mahkoksi sanoa. Syynä se, että asuin 7 vuotta ulkomailla viinimaissa. Sikspäkkejä (niitä nestemäisiä) menee vain saunassa makkaran kanssa ja harvoin silloinkaan, koska mäyräkoirat on keksitty...

Tosin onnellisesti avoliitossa (siis ei olla rekiseröidytty kun ei ole vaan huvittanut) ja puolitoistavuotiaan lapsen iskä (HEH! taas... Airedalenterrieri).

P.S. Kiitos muuten "Enter" kommenteistasi. Ne ovat useimmiten todella hyviä ja osuvia.
  • 9 / 9
  • Peltirasia
  • 21.6.2006 0:02
Tuosta fruittarista vielä..jossain kuulin myös,että nämä "japaniernut",joilla on miljoona eri väristä raitasukkaa jalassa,pupunkorva pannat yms.yms.yms. päällä,kutsuvat myös itseään fruittareiksi O_o mutta tiedä sitten häntä...