Lintuinfluenssa turhaa vai aiheellista pelkoa ????

• 1 / 3
  • milo
  • 17.3.2006 23:13
Kevät tulee vääjäämättä ja sen mukana muuttolinnut .

Miten on onko tämä lintuinfluenssa panikointi jo saanut liian suuret mittasuhteet , vai onko pelko todella aiheelista ????

Kuulin vaan eillen kun radiossa haastattelivat jotain maa ja metsätalousministeriön virkamiestä joka totesi että pelko on aiheellista .

Hän totesi että jopa joka 3 Suomalainen voi saada lintuinfluenssa tartunnan , tarkoittaa siis vähintään 1,7 milj. Suomalaista.

Heistäkin jopa 10-20.000.oireet voi olla niin vakavia että edessä on sairaala hoitoon joutuminen.

Jotenka ainakin minun mielestäni , on aihetta terveeseen pelkoon .
  • 2 / 3
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 17.3.2006 23:49
Pelkkä pelkääminen ei paljoa auta. Tiedon kerääminen ja annettujen ohjeiden noudattaminen kyllä. Se on sitä tervettä pelkoa.

Mielestäni tarpeeton pandemia on ollut menossa jo kuukausia. Tarkoittamani pandemia ei ole lintujen levittämä virus, vaan median levittämä suurenneltu pelko. Olin viime syksynä Lontoossa, kun joku tuontitipu kuoli karanteenissa lintuinfluenssaan täysin kontrolloiduissa olosuhteissa. Englannissa oltiin täydessä paniikissa. Siellä media osaa vieläkin kamalampien uhkakuvien esittämisen kuin suomalaiset virkaveljensä.

Huvittavaa meillä on ollut esimerkiksi tv:n välittämä tieto. Ääneen sanotaan, ettei mihinkään paniikkiin ole aihetta. Samaan aikaan näytetään kuvaa, jossa kuolleita joutsenia terveysviranomainen roikottaa kaulasta tutkimuksiin. Annetut viestit ovat ristiriitaisia.

Olen kokenut vastaavan aikaisemmin. Se oli nk. Aasialainen influenssa. Siitäkin suurin osa ihmisistä selvisi. Useimmat kuolleista olivat heikkokuntoisia vanhuksia. Itse koin aasialaisviruksen neljän tunnin kuumeena. En edes ehtinyt lähteä pois työpaikalta, kun kuume oli jo ohitse. Jotkut olivat vuoteessa sen pari viikkoa.

Tietääkseni nykyinen virus ei ole vielä kertaakaan levinnyt ihmisestä toiseen. Vain sellaiset ihmiset ovat saaneet tartunnan, jotka ovat olleet suojaamattomasti kosketuksissa sairaisiin lintuihin. Rokotteitakin on muuten Suomeen luvassa.

Eiköhön nukuta yömme rauhassa.

Juhani
Kun tietokone saa influenssaviruksen

Minua on aina ärsyttänyt se, että ns. asiantuntijat antavat ohjeiiksi ihmisille: varokaa epämääräisiä internetsivuja, älkää imuroiko epämääräisiä tiedostoja, yms yms hyvin epämääräistä. Mistä tiedän mikä on epämäärinen sivu. Tekisi mieli huutaa, että antakaa selvät ohjeet epämääräisyyden tunnistamiseksi.

Tällaiset epämääräiset asiantuntijaohjeet ovat nollan arvoisia. Yksi tällaisten ohjeiden antajista tv:ssä on esim f-securen johtaja.

Lintuinfluenssasta ohjeet saisivat olla hyvin konkreettisia. Mihin ei saa koskea ja mitä teen jos vahingossa kosken kuolleeseen lintuun tai koirani tai kissani syö sellaisen. Mitä teen. Yksinkertaisia, käytännöllisiä ohjeita. pesenkö käteni, huuhtelenko suuni, vältänkö nenän kaivamista, hankinko hengitysuojaimen, jne jne. Ja jos tulee kuumeilua, miten kauan odotan ja syön flunssalääkkeitä vai heti terveyskeskukseen.

Pikku anekdootti, tosi.
Jätelavalla kadulla oli tietokone, hiiiri kiinni, näppäimistö vieressä. Oli heitetty varmaan vihapäissään, kun ei toiminut. Siinä se lepäsi kuin lintuinfluenssaan menehtynyt joutsen. Oliko viruksia? Vein kotiin, kokeilin, sopisiko kesämökin koneeksi. Kaikki toimi, mutta äärettömän hitaasti. Hiiri liikkui sentin minuutissa. Jokin siinä tökki. Aloitin siivousoperaation. Dial-soittokuvakkeita tyttösivuille oli satoja. Ad-ware-ohjelma löysi niitä lähes 900. Kone ilmeisesti koko ajan yritti soittaa tyttösivuille, ja kaikki muu toiminta oli jumissa. Kun dial-ohjelmat oli poistettu, tietokone toimi normaalisti. Olikohan koneen omistaja tehnyt henkilökohtaisen konkurssin, kun muukin omaisuus oli roskalavalla. Ja oliko häätö. Romaanikirjoittajalle herkullinen lähtötilanne.

Annan tietokoneen jollekulle internet-koneeksi.