Tupakointikielto ravintolassa

Kuulin juuri uutisissa että ravintoloihin tulee täydellinen tupakointi kielto KESÄKUUSTA - 07 alkaen .

Jotenka lisääntyykö vai väheneekö sinun ravintolaillat, kyseisen lain myötä ????
Varmaankin lisääntyy; yksi suuri syy käymättömyyteen tähän asti on ollut juuri sankka tupakansavu. (känni-idioottien lisäksi)
  • 4 / 24
  • Public eye
  • 20.11.2005 1:34
Täydellinen tupakointikielto myös Suomen ravintoloissa kuulostaa todella uskomattomalta, toivottavasti toteutuu mahdollisimman pian.

Tupakointi tai tupakoimattomuus on toki jokaisen yksityisasia. Tapahtukoon silti itse kunkin tavakseen ehkä valitsema tupakointi niin, ettei siitä ole haittaa ja harmia viattomille kanssaihmisille. Omat ravintolassakäyntini tulisivat varmasti lisääntymään - vaikka se ei välttämättä lienekään niin kovin positiivinen asia oman terveyden kannalta. Voisin ainakin olla melko varma siitä, että saan hengittää huomattavasti puhtaampaa ilmaa kuin tähän saakka ja vaatteet säästyvät monelta ylimääräiseltä pesukerralta.
Mulla on sama meininki kuin Rokkipojalla.

Poltan itse, mutta mielestäni tupakointia tulee rajoittaa, verottaa ja hankaloittaa kaikin keinoin. Pitkällä tähtäimellä pössyttelystä ei ole kenellekään mitään hyötyä.
Lisäisi kyllä todellakin kuppiloissa käyntejä ainakin itseltä. Ehkä nyt pistän nenun ampiaspesään... Mutta eniten
minua raivostuttaa ne aivottomat ihmiset jotka polttaa tanssilattialla!! Saa kokoajan varoa ettei polta itseänsä toisen
röökissä ja kaupanpäälle saa vetää savua keuhkot täyteen kun muutenkin pikkuisen "hapettaa".

Kannatan ehdottomasti kieltoa kuppiloihin, toki sinne voi laittaa jonkun kopin jossa pahimmat nikat voi vedellä...
  • 7 / 24
  • SaunaTonttu
  • 20.11.2005 13:11
Mä oon ite polttanu yli 20 vuotta, mutta sitten jostain syystä tullu järkiini ja lopettanu. Päätökseeni olen täysin tyytyväinen ja toivoisin muidenkin vähitellen tajuavan, ettei se savuaminen ole millään mittarilla perusteltua. En kuitenkaan ole muita pakottamassa lopettamaan, mutta yleisen mielipiteen muuttuessa savuttomampaan suuntaan puollan ravintoloiden asiakastilojen savuttomuutta. Omia käyntejäni ravintoloissa ei enää paljon voi lisätä, mutta käytyäni uudessa Bar Stuffissa tajusin ensi kertaa, kuinka todella savuttomassa ravintolaympäristössä voi viihtyä monin verroin paremmin.

Kun työpaikoille tuli erilliset tupakointitilat, asiasta nousi melkoinen marina, mutta siihen totuttiin nopeasti. Tänä päivänä tuntuisi tosi oudolle, jos joku heittäisi maisemassa jalat pöydälle ja alkaisi pössytteleen. Toivotaan parasta, että tämäkin vaihe menee yhtä kivuttomasti ohi.
  • 8 / 24
  • baaripaarma
  • 20.11.2005 15:38
Sama juttu! Kannatan tupakansavuttomia baareja. Tupakointia en halua kieltää niin kauan kuin savu vain ei häiritse itseäni.
  • 9 / 24
  • marianna
  • 20.11.2005 19:04
Tuolla toisella palstalla jo ihastelinkin ajatusta päästä aina savuttomaan baariin. Mutta enpä usko, että mun baareissakäyminen mitenkään ihmeemmin lisääntyy savuttomuuden myötä, vaikka baareissa olemisesta varmasti tuleekin viihtyisämpää. Kun olen huomanut, että käyn nykyään huomattavasti harvemmin bilettämässä kuin muutama vuosi sitten, on loogista ajatella, että tuskinpa mä vuonna 2007 käyn enempää baareissa kuin nyt. Tai mistäs sen tietää, jos mulle iskee silloin joku kolmenkympin villitys, ja muutun kunnon bilehileeksi ;)
kannatan ilman muuta tupakoinnin kieltämistä ravintoloissa, en tiedä tulevatko baarikäymiset lisääntymään kiellon myötä, mutta eivät varmasti vähennykään. juuri tuossa yhtenä päivänä uutisten jälkeen poikakaverinikin sanoi, että säästyypä vaatteetkin tupakansavulta baarissa. tilannetta voisikin verrata suoraan siihen, jos kotona poltettaisiin sisällä. omasta mielestäni, ja myös pk:ni mielestä ajatus on vastenmielinen, enkä oikein ymmärrä, kuinka kukaan voisi olla jatkuvasti tupakanhajuisessa ja -savuisessa ympäristössä
Nyt se laki on voimassa ja käryttäminen loppunut. Tupakoimattomana tervehdin uudistusta suurella riemulla. Eilen oltiin ulkona ja moni muinainen baarittelun lieveilmiö loisti poissaolollaan. Silmät eivät kutisseet savusta ja baarissa pystyi hengittämään. Aamulla ei särkenyt päätä eivätkä vaatteet eivät haisseet "baarille".

Joissain paikoissa on tupakkakoppeja, mutta pienemmissä baareissa käryttäjät menevät kadulle kärhentämään. Tuloksena on aikamoinen trafiikki ulos ja sisään. Ainakin toistaiseksi henkilökunta joutuu muistuttamaan, että juomaa ei saa viedä mukanaan ulos - ja eihän niitä saa koppeihinkaan viedä.

Veikkaan, että hyvä aika menee uuteen tilanteeseen totutellessa.
  • 12 / 24
  • vasta-argumentoija
  • 2.6.2007 16:30
Itse en tupakoi, enkä suuresti käytä alkoholiakaan. En kuitenkaan kannata tupakoinnin rajoituksia, koska ne tuntuvat menevän jo pahasti överiksi.

Eikö myös baareissa kävijöiden alkoholinkäytön tulisi sitten tapahtua "niin, ettei siitä ole haittaa ja harmia viattomille kanssaihmisille"? Ainakin välittömät haitat alkoholinkäytöstä baareissa lienevät (mm. tapaturmien, tappeluiden, rahaongelmien ja sosiaalisten ongelmien muodossa) monta kertaluokkaa tupakointia suuremmat. Kännipäissään Suomessa jopa tapetaan ihmisiä joka viikonloppu, mutta pelkästään tupakkahuuruissa hyvin harvoin.

Miksi anniskelukieltoa ravintoloihin ei silti olla valmistelemassa? Millään järkiperustelulla tupakoinnista ei saa haitallisempaa kuin alkoholinkäytöstä. Eikö tupakkalain uskottavuus kärsi, ellei alkoholinkäyttöäkin ravintoloissa kielletä, kun se voidaan kieltää täysin samoilla perusteilla kuin tupakointikin?

Yllä oleva tietenkin oli ironiaa. Alkoholinkäytön kieltäminen ravintoloissa ei tietenkään tulisi koskaan onnistumaan, eikä minun mieletäni pitäisikään. Minun mielestäni jokaisella tulisi olla vapaus riskeerata oma terveytensä nautintoaineilla niin halutessaan. Tupakoinnista sivullisille aiheutuvat harmit taas ovat niin pieniä (lähinnä hajuhaitat, terveyshaittoja ei juuri lainkaan) ettei mokoman takia olisi kannattanut kallista lainsäädäntöprosessia käynnistää.

Jotenkin tuntuu, että tupakoitsijoiden jahtaaminen on saavuttanut Suomessa jo suhteettomat mitat. Syynä lienee se, että tupakointiasialla poliitikkojen on helppo päteä ja tuoda itseään esiin, kun kyse on kuitenkin sen verran vähäpätöisestä asiasta, ettei sillä kukaan poliitikko riskeeraa omaa uraansa. Tulonjakopolitiikasta tai energiapolitiikasta on nääs poliittisen uran kannalta paljon riskialttiimpaa esittää mielipiteitä kuin tupakoinnista. Seuraavaksi tulee ilmeisesti tapetille mahdollinen parveketupakoinnin kieltäminen. Terveysfasismi on tänä päivänä niin voimakasta, että ellei parveketupakoinnin kieltäminen mene läpi, seuraavaksi varmaan kielletään parvekkeet.
Olihan tuo aika jännäkiva kokemus; ketjupolttajana taisin olla normaalia hermostuneempi ja sormirummuttelin puoli iltaa ja puoli iltaa laskin katukiviviä...tupakkakin taisi mennä parilla imaisulla ja aiheutti huimausta. Kummakyllä; hajuaisti kokemus ei ollut kauhean miellytävä. Vaikka oma heikentynyt puoli elämää kestäneestä sauhuttelusta; käyttäkää deudorantteja kiitos. Ja Vessat...kloorikusen-tuoksi ei ole wc-ankkaa parempi. Ja kun on tottunut tuoppiin tupakan kanssa niin ei se ensinmäinen kylmä nyt hyvää ollut. Juomasuosituksia? Hassua kyllä, tutkimusten mukaan mitä löysin netistä, alkoholijuomien kulutus on noussut tupakkakietojen tullessa.

Tosin seuraa löytyi kun oli kohtalontovereita. Ehkä uusi laki yhdisti sen verran että oli herkemmin puhumista tuntematomille. Kesän suosituin iskurepliikki voinee olla "meille vai teille"-sijasta "Lähdetkö tupakalle". Sillä voi seuloa puolin ja toisin tupakoitsijat tupakoitsematomista....nyt kun tuo vastakkainasettelu on niin kärkevästi pinnalla.
Ja mikä onkaan romanttisempaa kuin kohdata joku ulkotupakalla syys sateessa sateenvarjon alla.
Tupakointikielto ei järisytä elämääni mihinkään suuntaan, koska a) en polta ja b) käyn (ennen savullisissa) ravintoloissa muutenkin hyvin vähän. Ajattelen sauhuttelun kieltämisestä silti kaksijakoisesti. Toisaalta pidän hyvänä sitä, että savusta aikaisemmin ravintoloissa kärsineet kärsivät siitä jatkossa vähemmän. Toisaalta kielto vaikuttaa turhan holhoavalta, koska jos tupakoinnin terveysriskien tunteminen ei riitä tupakoinnin vähentämiseen, tuskin ravintoloiden kiellotkaan siihen pystyvät. Pikemminkin ärsyttävät niitä, jotka joutuvat ravaamaan ulkona. - Mutta kuten sanottu, niin yksi lysti minulle. Ajattelinpahan vain.
Ensin saatiin tupakka-askeihin varoitustekstit ja nyt se saatiin ravintoloista jo kitkettyä. Ehkä kohta muualtakin?

Seuraavaksi viinapulloihin on tulossa varoitustekstit, miten viinan käytön rajoitusten kanssa sen jälkeen edetään?

Hoitovirheisiin kuolee Suomessa suurin piirtein saman verran ihmisiä kuin alkoholiin, milloin lääkärien vastaanotoille saadaan varoitustekstitaulut seinille?
"Lääkäri voi vaarantaa terveytesi"

Noh, pari annosta alkoholia ei aiheuta mitään välitöntä harmia kanssaihmisille, mutta jo yksi käryävä tupakka aiheuttaa ainakin merkittävän hajuhaitan, ellei peräti terveyshaittaa.
"Seuraavaksi viinapulloihin on tulossa varoitustekstit, miten viinan käytön rajoitusten kanssa sen jälkeen edetään?"

Yhdellä siiderimerkillähän taitaa olla Matti Nykäsen kuva etiketissä - eikös se ole jo riittävän hyvä varoitus? ;)

Mutta varsinaiseen aiheeseen liittyen:
Talvisaikaan voi tulla viikonloppuisin pienoinen ongelma, kun ravintolan ovella on trafiikkia ulos tupakalle ja sitten se perinteinen viikonlopun jono sisään - ei taatusti onnistu ilman yhteenottoja suomalaisessa ravintolassa. Toisaalta tupakoimattomatkin saattavat lähteä ulos tupakoivien seuraan, kun keskustelu on mielenkiintoisimmillaan - muutoinhan koko keskustelu saattaisi lopahtaa alkuunsa.

No, katsellaan miten käy.
Kyl mä ainaki tykkään, ku ei saa enää polttaa ravintoloissa. Se tupakansavu ei kyllä oo ollu ollenkaa kivaa :S Mut tätä varoitustekstijuttua en oo oikee koskaa ymmärtäny. Kyl ihmisille toki pitää tiedottaa, että tupakka ja alkoholi aiheuttaa syöpää yms. terveydellisiä haittoja, mutta en mä jokaiseen askiin ja purkkiin sitä laittais.
Musta on vaan hyvä, että tupakointikielto tuli vihdoin ja viimein voimaan. Mikään ei ole ollut ärsyttävämpää kuin se, että seuraavan aamuna baari-illan jälkeen vaatteet haisevat hirveelle. Juuri ennen tupakointikieltoa kävin baarissa, ja olin ostanut uuden paidan sitä varten, ja se haisi seuraavan aamuna ku rotan raato, hyvä että sain sen heitettyä pesukoneeseen yökkäämättä. Nyt sitä ongelmaa ei ole :)
Ja luulen, että ravintolatyöntekijöittenkin terveydentila paranee uuden kiellon myötä. Minusta tavallinen tupakka-aski saisi maksaa ainakin 8€, se karsisi ainakin teinipolttajat tehokkaasti.
Vieläkö mamaan ja kaikkiin muihinkin baareihin saisi muoviset tuopit, ettei tanssilattia ole loppuillasta lasinsiruja täynnä, niin sitten jo hipoisi täydellisyyttä.. :)
Alkoholi on joo liikaa nautittuna terveysriski, niinkuin siten oikeastaan mikä tahansa. Ei b-vitamiiniakaan ole terveellistä napsia kahtakymmentä päiväannosta.

Mutta ravintoloissa alkoholin (liika)nauttiminen vaarantaa vain oman terveyden. Tupakointi vaaransi myös samassa tilassa olevien muiden terveyden ja aiheutti pahaa oloa ym. Hienoa, että se pakkoaltistus on nyt viimeinkin poissa.
  • 23 / 24
  • JohnnyFinland
  • 6.6.2007 19:05
Alexis kirjoitti: "Mitä tahansa muuta kuin muovituoppeja. Turhempaa, halvempaa ja roskaavampaa kapistusta saa etsiä, kuin muovituoppi."

Eihän muovituopeista tarvitse tehdä huteria ja kertakäyttöisiä. Lasten ruokailuvälineiden suunnittelijat osaisivat taatusti suunnitella kestävän ja pestävän muovituopin, joka pysyy heikommillakin motorisilla kyvyillä varustetun käsissä. :-) Eri asia sitten on, että onko tuopin särkyvyys se varsinainen perimmäinen ongelma...
"Eihän muovituopeista tarvitse tehdä huteria ja kertakäyttöisiä. "
Näitä pestäviä muovituoppeja oli monissa ravintoloissa (ellei ole vieläkin) ainakin 90-luvun puolella. Terasseille tarkoitettuja muovisia tuoppeja pystyi pesemään astianpesukoneessa - tosin pitkällä aikavälillä nekin samenivat...