vihan hallinta
Onko kellään kokemuksia vihan hallinnasta? Kontrolloimattomat raivokohtaukset ovat häirinneet elämääni aina ja nyt haluaisin vihdoin tehdä asialle jotain.
pitäis nyt saada selville kenelle ja mistä olet vihainen?
voit olla mielisairas?
ilmeisesti kärsit itse tilanteestasi.
ajattele vaikkapa että : 1) rauhoita itseäsi: "ei ole hätää"
2) fatalistisesti: "kaikki menee niinkuin menee" ja tyydy siihen.
3) voi rohkaista itseäsi: " tästä voi toipua!", "yrittänyttä ei laiteta"(= voin vaikuttaa omaan elämääni,
kohtalooni)
4) anna anteeksi itsellesi raivarin jälkeen
5) voit harrastaa rentoutumista ja meditointia päivittäin 5 min
6) ala harrastaa vaikkapa nyrkkeilyä. siinä voit konkreettisesti hakata säkkiä. helpottaisko?
7) taide parantaa!
Olisikohan kuitenkin paras aloittaa noista ammattiauttajista, tämän saitin kaikkitietävät parantajat kun neuvoillaan tuppaavat vain lisäämään ahdistusta tai edesauttavat lisää raivokohtauksia?
Ihan ensimmäiseksi ehdotan, että kirjaat itsellesi (ja ammattiauttajalle) ylös ne tilanteet, joissa raivokohtaukset yleensä tapahtuvat. Itsekin voit miettiä, mitä sellaisen tilanteen eteentullessa voisi tehdä välttääkseen vihan purkauksen. Yleensä asioiden rauhallisesti ottaminen (elämä on shittiä, mutta entä sitten) auttaa aika paljon.
miesmies - mikä sinut saa ensimmäisen ajattelemaan tällaisen kysymyksen kohdalla mielisairautta? Ei vihanpurkaukset ole välttämättä missään tekemisissä mielisairauden kanssa. Ehkä taustalla on vain jatkuvien pettymysten ketju, sekä tunne siitä, ettei pysty kontrolloimaan riittävästi omaa elämäänsä?
Niinhän se sananlasku sanoo, että ilmaiset neuvot ovat hintansa väärtti.
Juhani
<Kirjoittaja on piilottanut kirjoittamansa viestin>
Onneksi täällä keskustelu palstalla ei ole näkynyt mitään Besserwissereitä.....heh.
jaakko huomasin just kun kirjotit tuon, et mä viljelen paljon sanoaa: mitään ( siis" ei mitään" = tuplasti negatiivinen ) ja sit on toinen vastaava, mut en nyt saa mieleeni sitä.
varmaan ne vaikuttaa.
mä haluaisin olla maailman paras yhdessä asiassa ( nyt en tarkota seksiä ). pitäiskö sitä vaan aatella joka päivä: " musta tulee kuuluisa" ? auttaisko se?
( mul on rima ollu aina hieman korkeella itteni suhteen) taistelenko tuulimyllyjä vastaan?
Niinpä. En ole minäkään besserwisser, kun en oikeasti tiedä mistään mitään. Luulen vain. Ja vihan hallintakeinoja: pure hihaa, vie koira lenkille ja murise itse vastaantulijoille, mene punttisalille rehkimään jne.
Jaakon ajatusta jatkaen, Amerikoissa on slogan "Think BIG!". Suomessa vastaavassa tilanteessa todetaan: "Joka itsensä ylentää, se alennetaan."
Juhani
Suomalaista miestä tähän on nyt turha sotkea. Totuus on että suomalainen mies on rauhallisempi kuin italiaanot, afrikkalaiset ja arabit ymt, jotka ovat hakkaamassa toisiaan mitä pienimmästä syystä!
Okei, onhan niitä poikkeuksiakin, kuten hyppääjä-Matti. Se kärsiikin sanojensa mukaan ADHD-oireyhtymästä. Mut tuskin olis hypännyt niin valtavan pitkiä hyppyjä, jos ei tuota tautia olisi. Eli raivokohtauksista voi olla jotain hyötyäkin.
Ei ADHD mihinkään raivokohtauksiin välttämättä johda. Liiallinen alkoholinkäyttö usein kylläkin, varsinkin henkilöillä, joilla samaisen liiallisen alkoholinkäytön muut seuraukset ovat lisänneet elämässä epäonnistumisen tunteita. Ne taas kasautuneina purkautuvat tarpeeksi syvässä humalatilassa väkivaltaisena käyttäytymisenä.