Homo+Lesbo!?
Onko mahdoton yhtälö? Asiasta saattaisi olla jo keskustelua, mutta aikani ei riitä lukemaan kaikkea läpi..Eli siis. Olen tuo naispuolinen, joka on saanut päänsä puhki pohtimalla, että mistä löytäisin elämänkumppanin (nimenomaan miehen), jonka kanssa perustaa perhe. Hyväksyisin miehen seksisuhteet toisiin miehiin, koska itsekin pidän lesboseksistä ja haluisin sitä kyllä tehdäkin. Mutta kun haluan myös perheen ja ihanan ihmisen kanssani siitä huolehtimaan..Tuntuu mahdottomalta.
Varmaan tosi onnellinen perhe niille lapsille?
No miksi ei? Ei kannata ajatella niin yksisilmäisesti parisuhteista kuin mitä monet heterot tekevät, että nainen+mies on ainoa oikea parisuhde ja että lähetyssaarnaja-asento ainoaa normaalia seksiä. Herää nyt jo tähän maailmaan.
Onpa harvinaisen kypsymättömän ihmisen haihattelua. Heterotkin joutuvat kohtaamaan sen tosiasian, ettei kaikkea voi saada. Ei ole mahdollista säilyttää sinkun vapautta rällästää kapakoissa ja irtosuhteissa sekä nauttia perhe-elämästä samanaikaisesti. Elämä ei voi olla pelkillä oikeuksilla huvittelua ilman, että koskaan joutuu kantamaan mistään asiasta vastuuta. Aina ja kaikessa ei voi olla saamapuolella.
Jos nainen siis haluaa pelehtiä naisten kanssa eikä tunne pienintäkään kiinnostusta miehiin, miksi sitten tällä tulisi olla lapsiakaan? Ei tuollaisella asenteella liikkuva nainen ole soveltuva äidiksi. Lapsi on ihminen siinä missä aikuinenkin, vaikkakin pieni, ei mikään lemmikkieläin, jonka voi noin vain suit sait tyrkätä toiselle omistajalle, kun arvon lesbon menojalkaa alkaa taas kutkuttaa.
Tyydy nyt vain piehtaroimaan niissä lesbokuvioissasi ja nauti niistä sydämesi kyllydestä sellaisina kuin ne ovat ja jätä vanhemmuus niille, jotka ovat kykeneväisiä elämään miehen ja naisen suhteessa sen kaikkine oikeuksineen ja velvollisuuksineen. Näin on varmasti kaikille parasta, itsellesikin.
Itse näkisin asian niin, että sinkkuus loppuu parisuhteen alkuun, ja lapsien syntyminen tuo uudenlaisen vastuun. Lapsen oikeudet menevät ehdottomasti huvittelun edelle. Toisin sanoen, lapselle pitää turvata turvallinen ja ehjä kasvuympäristö. Siinä olen "Herukan" kanssa täysin samaa mieltä. Ajattelen hyvin yksisilmäisesti parisuhteesta, johon on hankittu lapsia. Minusta tuntuisi mahdottomalta kuvio, jossa puolison lisäksi seikkailisi hoitoja, etenkin jos on hankittu lapsi.
Sen sijaan "Herukan" mainitseman naisen kiinnostuksen miehiin (tai sen puutteen) ei tarvitse olla sidoksissa lapsien olemassaoloon. Kahden lesbon tai homomiehen suhde sen kaikkine oikeuksineen ja velvollisuuksineen takaa lapselle turvallisen ja ehjän kasvuympäristön siinä missä naisen ja miehenkin suhde. Lapsia hankkineissa heteroissa on myös valitettavan paljon sellaisia, jotka eivät ymmärrä vastuutaan.
"emi20": Miksi haluat elämänkumppaniksesi homomiehen, tai miehen yleensäkään? Haluatko pelkästään seksiä toiselta naiselta ja silti parisuhteen miehen kanssa? Sanoit hyväksyväsi miehen seksisuhteet toisiin miehiin, mutta hyväksyisitkö miehen seksisuhteet myös toisiin naisiin? Miksi, tai miksi et? Oletko lesbo vai bi? Oletko itse asiassa ajatellut vaihtoehtoa, jossa elämänkumppaninasi olisi nainen? Riittäisikö yksi ihminen Sinulle?
Nähdäkseni yhtälö on vähintäinkin lievästi sanottuna haasteellinen. Ja mahdollisen lapsen kannalta huono.
Mielestäni homon ja lesbon kulissiliitto lasten kanssa voisi onnistua, jos homolla ja lesbolla on ns. vakaa elämäntyyli. Eli ei mitään yhden illan hätäkähmäilyjä, vaan joko yksinolevaisuus tai sitten parisuhteessa toisen kanssa. Tai sitten kaksi pariskuntaa voisi asua yhdessä samassa talossa...
Voi herranjumala. Heterot sentään yleensä odottaa että parisuhde happanee ennenkuin sitä ruetaan pelastamaan lastenteolla. Kuinka voi edes kuvitella kodin mallia, jossa vanhemmilla ei olisi minkäänlaista suhdetta toisiinsa muuten kuin lapsen kautta?
Näin niinkuin minun mielipiteenäni.
ah kuinka hyviä näkökulmia. Olisi ehkä ollut syytä laittaa omasta vinkkelistä vielä hitusen tarkemmin..Minulla ei ole ollut elämässäni YHTÄÄN yhden illan panoa tuntemattoman naisen kanssa, enkä siihen aio ryhtyäkään..Olen kahden naisen kanssa harrastanut seksiä, molemmat tunnen erittäin hyvin. Haluan perheen, mutta yksinkertaisesti en voi sietää yhdyntää. Pidän enemmän toisen tuntemani naisen kanssa vietetystä hetkestä. Ehkä suhtautuminen suvulta ja ympärillä olevista asenteista on saanut itseni miettimään näinkin jyrkkää vaihtoehtoa. Mutta elämästäni en mitään haihattelua hae, tasapainoisen kotielämän haluan hankkia, mutta heteroseksi ei tunnu omalta. Ja lesbokasvatuksen näen vielä turvattomampana lapselle.
Emi20, ymmärrän täysin ajatuksesi. Minulla on hiukan samantyyppiset ajatukset ja olen mies.
emi20 kirjoitti: "... Ja lesbokasvatuksen näen vielä turvattomampana lapselle."
Ehh - tämä päätelmä vaatii ehkä vähän syvällisempää käsittelyä, että sen takana oleva ajatuskulku selkiytyisi meille muillekin. Siis miten niin lesbokasvatus (tarkoittanee sitä, että lasta kasvattaa kaksi naista, jotka sattumalta ovat lesboja) on _turvattomampaa_ lapselle, kuin lesbon ja homon (tai heteropariskunnan) antama kasvatus? Entä kahden homomiehen antama kasvatus?
Monet pariskunnat, niin heterot, homot, kuin lesbotkin ovat kertoneet, että paras asia heidän elämässään, on ollut se että puoliso on ollut ei vain puoliso, vaan myös paras ystävä, ja että tämä vahva ystävyys ja siitä syntyvä turvallisuuden tunne on ollut jopa tärkeämpää kuin seksi. Ja usein ne ensimmäiset seksikäimmät hetket eivät kuitenkaan kestä läpi elämän. Mielestäni tälläisessä suhteessa, lapsetkin saavat osansa tästä turvallisuudesta. Ja tälläinen suhde voi olla jopa paljon vahvempi, kuin esimerkiksi heteropariskunnalla, joiden suhde ei ole syystä tai toisesta onnellinen. Tälläisestä epäonnistuneesta suhteesta ovat kärsineet monet lapset.
Minusta, kaksi ihmistä, ovat he sitten homoja, lesboja, tai mitä vaan, voivat vahvan ja toimivan ystävyyden kautta luoda olosuhteet toimivalle perheelle jossa lapsetkin ovat onnellisia.
tarkennus: omalla kohdallani lesbokasvatus on turvattomampi ratkaisu. Mainitsin aiemmin jo sukuni ja ympärilläni olevat asenteet..Yleisesti asia ok, jos vaan toimii. Schlager, haluisin kuulla tarkemmin sun ajatuksista..Täällä tai s.postilla.
Kyllä minustakin perheen voi perustaa ystävyyspohjalle. Itse asiassa vanhempieni avioliitto on alusta alkaen perustunut enemmän ystävyyteen kuin suureen tunteiden paloon. Sen suuren intohimon suurine sydänsuruineen molemmat kokivat toisen kanssa (ennen avioliittoaan siis). Sen sijaan heillä oli yhteen mennessään samanlaiset arvot ja vankka halu perustaa perhe. Hyvin on heidän avioliittonsa kestänyt lähes 30 vuotta, ja minulla ja veljelläni oli hyvä ja turvattu lapsuus.
Jos taas haluaa perustaa perheen pelkästään platonisen ystävyyden pohjalle, niin että molemmilla voi olla rinnalla varsinainen rakkaussuhde, varmasti juuri homo + lesbo on paras yhdistelmä. Siinä ainakin vältytään siltä riskiltä, että toinen puolisoista rakastuisikin toiseen. Enkä näe syytä, miksi tällainen asetelma olisi lapselle/lapsille huono. Sehän vaatii vain sitä, että kaikki osapuolet ymmärtävät, että lapset ovat etusijalla, ja toimivat sen mukaisesti. Uskon, että monia epätavallisiakin asioita voi saada onnistumaan, jos vain halua riittää. Valitettavan usein ihmiset vaan antavat sen ajatuksen rajoittaa toimintaansa, että kun ennenkään ei olla tehty näin, ei voi tehdä nytkään.
Aika outoo mun mielestä.. Jos mä oisin lapsi ni kyllä mä oisin vähän pihalla maailman menosta ku mulla ois iskä ja äiskä, iskällä ois poikaystävä ja äiskällä tyttöystävä..
(ja tähän väliin kyl pitää vähä miettiä ett jos haluat kuitenkin 'vakavan suhteen' johonkin naiseen niin mistä löydät naisen, jolle sopii että sinulla on aikaa hänelle sitten kun tuolta perheeltäsin joudat..?)
Jos ei miehet kiinnosta niin etkö silloin ole lesbo..? Eiköhän olisi sekä omalta, että lastesi kannalta turvallisempi ja järkevämpi vaihtoehto elää vakaassa suhteessa naisen kanssa, ja hankkia lapsi/lapsia homopariskunnan kanssa (joilla samat arvot ja sama suhtautuminen lasten kasvatukseen)..? Lapsella olisi huomattavasti selkeämpi lähtökohta maailmaan.. ei mitään 'kulisseja' sekoittamassa lasten päätä, vanhemmat jotka todella RAKASTAVAT toisiaan (se on aina lapselle paras vaihtoehto), ja silti 'isä & äiti' (jos tuota 'perinteistä kaavaa' haluat) tai tässä tapauksessa 'isät ja äidit'..
Ja mitä tuohon 'ulkopuoliseen paineeseen' tulee.. Joskus on aika ymmärtää, että sinä itse elät oman elämäsi, sinun pitää elää niinku sydämessäsi tunnet, eikä sen mukaan mitä äiti tai täti tai isä tai setä tai naapurin täti siihen sanoo..
Mitäköhän tuo olisi käytännössä? Et se homomies tekis kaikki ne asiat, mitä itse ei halua ja sitten sen kersan sais sysättyä sen miehen kontolle, kun haluu bailata...?
Olikohan toi kysymys mulle vai johonkin aikasempaan?
Jos mulle niin en kyllä tarkoittanut mitään 'homoisukit hoitaa lasta sitten ku lähetää bilettää'.. Sehän on tietysti ihan näistä ihmisistä kiinni kuinka järjestäisivät 'yhteishuoltajuuden', ja ovatko isät vain 'viikonloppuisiä' vai mitenkä tuo käytännössä toimisi. Itse kyllä haluaisin, että lapsi/lapset viettäisivät isänsä/isiensä kanssa enemmän kuin 'joka toinen viikonloppu'. Mutta tuohonhan tietysti vaikuttaa monet seikat. Jos nämä pariskunnat asuisivat kivenheiton päässä toisistaan, paritalo olis muuten aika hieno idea ;), niin lapset voisivat ravata isiensä luona vähän väliä.
I'm so confused. Siis rekisteröity parisuhde naisen kanssa on turvaton, koska perhe ja ystävät eivät pidä siitä? Onko kyse niiden rahallisesta tuesta?
Entäs jos asut kivan homomiehen kanssa, perustatte perheen, ja sitten myöhemmin rakastutkin palavasti naiseen, jonka kanssa haluat elää? Eikö se ole lapselle pahempaa? Lapset ei välitä siitä, onko kaksi isää tai kaksi äitiä tai äiti ja isä, kunhan perhe on vakaalla pohjalla, ja sen pysyvyyteen ja rakkauteen ja tukeen voi luottaa.
Ja ei voi myöskään luottaa siihen, että pelkkä seksi semmoisen perhe-ystävyyden ulkopuolella riittää ikuisiksi ajoiksi--joku päivä joku niistä yhden illan jutuista muuttuu kumminkin vakavammaksi, ja siitä se sotku vasta alkaa.
Mikäs siinä. Ei heterosuhteessakaan vuosien päästä ole seksiä : D
Ei tosiaankaan; ei välttämättä lainkaan. Minä en esimerkiksi ole seksiä saanut vuosikausiin.
Edellinen selittää kyllä tyhjentävästi Hatunnosto1:n kitkeryyden.
No minäpäs nyt näytänkin olevan oikea siitossonni, kun jälkeläisiä pukkaa joka palstalle niin, etten enää ehdi niitä edes laskea. Ja kaikki ilman avusteisia keinotteluja. Täälläkin niitä vilisee...
Kuten näette kaikki rakkaat epäilijäni: on tässä heteroseksissä omat hyvät puolensakin.
Alkaa vaikuttaa siltä, että Hatunnosto/Hatunnosto1 on itse kirjoittanut myös ne viestit, joita väittää muiden nimimerkillään kirjoittaneen. Muuten hän olisi rekisteröitynyt aika päivää sitten.