Sekoitatko koskaan oikean ja vasemman?

Minulla on ongelmia erottaa oikea ja vasen. Tarkemmin: jos minun on pikaisesti todettava jotain olevan oikealla tai vasemmalla, niin on ihan arpapeliä, meneekö oikein. Sama, jos joku kertoo minulle jotain olevan oikealla tai vasemmalla. Aivot menevät johonkin "tilaan", kunnes saan "lukittua" suunnat miettimällä kummalla kädellä kirjoitan. Kirjoittaminen kun tapahtuu kohdallani yksinomaan oikealla kädellä. Tällä lailla pystyn yleensä kohtuullisen nopeasti selviämään tilanteesta.

Osaan kyllä kulkea liikenteessä tai vaikkaapa portaissa oikeassa reunassa. Lähtökohtaisesti osaan väistää vastaantulijaa oikealta, kunhan vastaantulija ei viestitä muuta aietta. Ja osaan ohittaa vasemmalta. Kyse on vain siitä, että sanojen "oikea" ja "vasen" merkitykset eivät ole koskaan muotoutuneet käsitteiksi, jotka kykenisin tuosta vain yhdistämään suuntiin suhteessa itseeni.

Ilmansuunnat taas hahmotan automaattisesti ja väli-ilmansuunnatkin varsin hyvällä täsmällisyydellä. Karttaakin luen hyvin ja kompassiakin osaan käyttää. Mutta oikea ja vasen... eivät vain asetu.

Tunnen useitakin (hetero)naisia, joilla on vaikeuksia oikean/vasemman luontaisessa hahmottamisessa. Tunnen joitakin homomiehiä, joilla on näin. Mutta en yhtään heteromiestä; tuntuvat kaikki hahmottavan oikean/vasemman tuosta noin vain. Yhdeltäkään lesbolta en ole asiaa tiedustellut. Samoin yhdenkään transsukupuolisen henkilön suhdetta tähän oikea/vasen -asiaan en tiedä.

Olen miettinyt aina joskus, että mahtaako tällä hahmotusjutulla olla jotain tekoa sukupuolen ja/tai seksuaalisen suuntautuneisuuden kanssa. Mitenköhän mahtaa?