Kokemuksia nykypäivän työpaikoilta kaapista ulostulemisesta

  • 1 / 2
  • Makatootie
  • 6.8.2019 17:52
Moi kaikki,
kuulisin mielelläni teidän kokemuksia teidän työpaikoilta; joudutteko vielä nykyään jotenkin piilottelemaan teidän seksuaalisuutta, esimerkiksi tietoisesti valehtelemaan tai jättämään kertomatta yksityiselämän asioita? Ja jos joudutte niin miksi?

Juttelin tänään ekaa kertaa parisuhdeasioista työpaikalla, ja mua yllätti se, että vaikka itse olen täysin sinut sen kanssa että miehen kanssa seurustelen, enkä ole enää pitkiin aikoihin miettinyt salailua, työkaverini kehui minua "rohkeudesta", kun "uskalsin" kertoa hänelle asiasta.
Tietty tiedostan jäätävän määrän heteronormatiivisuutta mitä kohdataan päivittäin, ja vaikkei seksuaalisuus itsessään kuulukaan työpaikalle niin mietin juuri puheen tasolla, että miten ihmiset kokee tämän työpaikka + vähemmistöseksuaalisuus -kuvion tänäpäivänä? Millaisia kokemuksia porukalla?
Itse olen ollut vuosituhannen vaihteesta lähtien avoin yksityiselämästäni töissä.

Päätin edellisessä työpaikassani kertoa asiasta. Noin 30 hengen työyhteisössä en nähnyt hyväksi pitää verhoa oman elämäni edessä, varsinkin kun 20..30-vuotiaana sosiaalinen elämä nivoutui melko vahvasti työyhteisön kanssa. Asia on ollut tietääkseni (yhtä lukuunottamatta) muille ok, ja ulostuloni myötä minulle on sitten tultu kaapista töissäkin. Noihin aikoihin sain omat prosessini oman seksuaalisen suuntautuneisuuteni kanssa riittävästi pureksittua muutenkin.

Nykyisessä työpaikassani en suoranaisesti ole peitellyt mitään, joskin vähän isommassa (ja useassa toimipaikassa toimivassa) yhteisössä en ole erikseen asiasta informoinut - toisaalta, olen tavallaan lähtenyt siitä, että homoseksuaalisuuteni ja parisuhteeni laatu on itsestään selvyys, jos yksityisestä elämästä on tullut puhe.

Edelleen lähden siitä, että ei ole erikseen vapaa-ajan minää ja työminää.

Minusta tuntuu siltä, että viimeisen vuosikymmenen aikana asenteet ovat muuttuneet ainakin pääkaupunkiseudulla niin, että seksuaalivähemmistöt alkavat olla osa "normaalia". Toki asia on alakohtainen.