Espoo United erotti Aleksi Valavuoren homoaiheisten viestien vuoksi (juttukommentit)

  • 1 / 21
  • Minna B
  • 26.10.2016 21:36
Mä jotenkin ymmärrän tämän kaverin huumoria. Vähän kuin hyvä HLBT frendi heittäis sulle, että "Fuck you" ja sitten sun äiti lukee sen facesta.

Samanlainen hässäkkä.


Kiva, että Aleksi haluaa tehdä jotain konkreettista arvojensa puolesta. Tsemppiä siihen ;)
Luulenpa että Valavuori oli twiitatessaan vain pikkasen maistissa. Kun koko ajan pitäis tulla uusia innovaatioita että Suomi vihdoin edes joskus nousis niin jokin alkolukko someen olis mun ehdotus.
Tuntu varmaa hyvältä idealta tiistaikännissä.

Homoaihe tässä jutussa nyt on ihan sivuseikka. Ei työnantajan nimissä vaan voi mennä heittämään minkäänlaisia ylityperiä kommentteja ilman seuraamuksia.
Sanoin jo muualla, mutta sanon vielä täällä: kyllähän tuollaisista kommenteista työnantajan nimissä saisi kenkää tuossa asemassa oleva ihan missä vaan pörssifirmassa.

Jos olet rivi-duunari, niin "läpällä" -perustelu voisi vielä toimiakin. Mutta jos ole GM, niin ei.

Oikea päätös siis työnantajalta.

ARVOSTAN kuitenkin Aleksin avautumista: ymmärsin siitä että hän aikoo osoittaa arvomaailmansa teoissaan/sanoissaan jatkossa ja sen tekevänsä jotenkin aktiivisesti. Kun hän tämän tekee, niin itse ainakin aion vilpittömästi tukeni osoittaa. Sitä odotellessa.
Aika lailla syytä jupakassa on nilläkin tahoilla, jotka luvatta omivat "kaapista ulostulon" vain (muka) itselleen, vaikka niin ei olekaan

https://en.wikipedia.org/wiki/Coming_out#Non-LGBT_applications

Mutta tuskinpa tulee anteeksipyyntöä noilta tahoilta.

Mikäli Aleksin kertoma että hän jatkotwiittasi homotuttunsa lausahduksen, pitää paikkaansa, niin ...

Miksi muuten laulelija Reino Nordinin (avobi) möläytykseen Hki Priden Kansalaistorin konsertissa viime kesänä ei some-reagoitu? Hänhän sanoi kuitenkin lavalle tullessaan tähän tyyliin: "Onpa täällä porukkaa. Ihan kuin hippipuistossa. Ei siis hinttipuistossa." Tuo tuntui Setalle ihan käyvän.

Kommenttia muokattu: 27.10.2016 klo 01:04
No kato, human, kun Reino on osa kansaivälistä biseksuaalisalaliittoa niin sen takia Reino voi sanoa noin.
  • 8 / 21
  • Salty Dog
  • 27.10.2016 13:30
Aleksi ajoi uutta avioliittolakia ja on usein nauranut räsäsille ja niikoille. Huumori on vaikea osasto netissä. Sitäpaitsi Lidlin mainos oli oikeasti hauska. Ei pisteitä SETAlle tällä kertaa.
Jotenkin tuntuu, että tämä keskustelu on taas harhautunut ihan kummallisille urille. Vakavin asia Valavuoren twiittauksessa oli se, että hän väitti työnantajansa systemaattisesti rikkovan lakia (kielto palkata homoja). Se on jo paljon vakavamman luokan kysymys kuin yksittäinen känä jostain mainoskampanjasta. Sitähän voisi pitää kunnianloukkauksena Valavuoren TYÖNANTAJAA kohtaan ja mahdollisesti jopa rikosoikeudellisten seuraamusten aiheena. Valavuoren mukaan kukaan ei olisi voinut ottaa väitettä tosissaan. Minä ainakin olisin voinut. Tällaisia laittomasti toimivia yrityksiä Suomessa varmasti on. Enpä muuten usko, että tälläkään palstalla Aleksia niin kovasti puolustettaisiin, jos asialla olisi ollut joku Kalervo Kummolan näköinen mies. Kaksoisstandardi?
Jos Kummolan näköisen miehen historiassa on homomyönteisiä ulostuloja, niin ainakin minä peilaan asialla olemisia siihen.
in dubio, katsos kun homot eivät ole niin pinnallisia kuin sinä.

Mutta taisitkin puhua siitä että jessekuvista tehdään aina äklösöpöjä jotta se olisi muka uskottava ; )

Mutta hei, tuosstahan poikii varmasti uusi lentävä lause:

Seta - vain heikkohermoisille

ja

Setassa kannatetaan itsemäärittelyoikeutta ja kaapista ulostuloja
- paitsi jos joku muu kuin Seta yriittää itsemääritellä ja tulla kaapista ulos,
niin Seta kyllä tuomitsee välittömästi!

Uskaltaakohan siitä translakia kannattaa? Jos vaikka Seta loukkaantuu,
kun jos vaikka Naseva haluaa määrielläkin itsensä Mansikiksi
tai jotain muuta maitoisan mukavaa http://www.nauta.fi/sites/nauta/files/common/vasikan_nimet_2016.pdf

Kommenttia muokattu: 28.10.2016 klo 03:33
Tuo edellinen kommenttinihan poiki mielenkiintoisia vastauksia. Mielenkiintoisesti molemmat niistä liittyivät loppukaneettiin, jossa mietin Valavuoren ulkonäön vaikutusta keskustelun luonteeseen. Varsinaiseen asiaan eli homojen työsyrjinnästä puhumiseen "läpällä" ei näytetä puututun. Vaikuttaa siis vahvasti siltä, että (muutkin) homot ovat yhtä pinnallisia kuin minä.

Setan näkemyksiin en halua ottaa kantaa, koska en kuulu kyseiseen kansalaisjärjestöön. Jos se nyt jotain kiinnostaa, niin pidin itsekin Setan johdon alkuperäistä ulostuloa tässä mainoskampanja-asiassa ylireagointina. Sitä vastoin Valavuoren työnantajan oli näiden twiitausten jälkeen käytännössä pakko irtisanoa työsuhde ja kaikki osapuolet voivat olla tyytyväisiä, jos näin pienillä seuraamuksilla selvitään.
Niin, ei siinä olekaan mitään kiistettävää, että työntekijän ja työnantajan välille syntyi tapauksesa työnantajan näkökulmasta ongelma, työntekijän tehtyä asioita toimivaltansa ulkopuolelta.

Minua taas suurimmin tässä ja tämän taustalla olleessa Lidl-maitokohussa häiritsee lynkkaushenkinen some-raivo; oli yksi suunta, johon äänekkäimmät huudattajat seuraajiaan veivät. Ei ollut pohdiskelua mahdollisuudesta hyötyä maitoasiasta rakentavasti. Ei ollut halua haastaa kommentoijaa, aiempaan toimintaan viitaten. Tällaisia asioita ei some-raivolta nähty tai edes haluttu nähdä. Oli kai paljon tyydyttävämpää kun sai heilua joukolla soihtujen kanssa loukkaantumista huutaen.

Yksi harmillinen kohta tosiaan oli Setan piiristä esitetty hyvin yksisilmäinen ulostulo Lidl-asiassa. (Minäkään en muuten ole Setan minkään jäsenjärjestön jäsen, vaikka noin laajalti toki tuen järjestön monia linjauksia. Olin joskus, mutta kun aikanaan jättivät jäsenmaksukupongin lähettämättä, niin en sittemmin ole hakeutunut jäsenyyteen.)

Ja loppukaneetitkin on taitolaji. :)
Käsitteestä "someraivo" näyttää tulleen hyvin suosittu lyömäase itselle syytä tai toisesta epämieluisten mielipiteenilmausten mitätöimiseen - etenkin tapauksessa, jos kyseinen katsantokanta saa taakseen useita samanmielisiä. Ainakin sanaa on toistettu varmasti kymmeniä kertoja tämän aihepiirin keskusteluissa.

Tässä tapauksessa en tiedä, minkälaiseen raivoon somessa on yllytty, kun en ole asian tiimoilta käytyä keskustelua juuri tätä palstaa pitemmälle (Tämän kylän homopojan blogia lukuun ottamatta) seurannut. Sen kyllä huomasin, että kun itse käytin samaa termiä alkuperäistä tapausta kriittisesti kommentoineisiin kohdistuneista jyrkistä ja kovin kiihkeinkin sanankääntein esitetyistä moitteista, termi haluttiin oitis korvata paljon laimeammilla ilmaisuilla.

Ja oli someraivoa tai ei puolella jos toisellakin, minusta koko prosessi on ollut loppujen lopuksi hyödyllinen oppitunti niin mainosnikkareille, heidän toimeksiantajilleen, urheiluseuroille ja urheiluseurojen napamiehillekin, jotka ehkä jatkossa osaavat vähän paremmin suunnitella ihan kokonaislopputuleman kannalta kampanjoitaan ja harkita tviittejään.
Minä seurailin asiaa somessa, ja minusta tässä mentiin ihan samalla vauhdilla kuin monissa muissakin "some-raivo" -kohinoissa.
Yritys- ja ihmisuhrin kautta saatiin sitten sateenkaari-tarrat kypäriin
http://www.iltasanomat.fi/mestis/art-2000001941359.html
ja katsojat voivat nyt sitten varmaan lätätä kädet otsalle ja ottaa osaa farssiin
http://previews.123rf.com/images/jinga/jinga1305/jinga130500189/19669049-Overweight-man-resting-tired-after-training-with-hand-on-forehead-against-white-Stock-Photo.jpg

ja suuri määrä suvaitsemattomille hlbt-ihmisille (syystäkin) naurajia saatiin lisää.
Varmasti yritykset ja markkinoijat kiertävät entistä kauempaa kaiken hlbt-ihmisiin liittyvän, "miinakenttä"-vaaran vuoksi.

Valavuoren kommentit sortuivat toki työsyrjintälakien vastaisiksi ... mutta toisaalta voisi ajatella myös niin että Valavuori koki aiheestakin että maitokampanjaa kohtaa oltiin suvaitsemattomia ja hän ilmoitti sitten omalla tavallaan ettei halua joukkueeseen suvaitsemattomia - joita tuossa maitomainosepisodissa olivat jotkut hlbt-ihmiset. Eli tuossa tuli tilanne, pitääkö suvaitsemattomuutta suvaita?

Setan pj nillittää että on saanut vihapuhetta ... vaikka itse oli heittelemässä ensimmäisiä kiviä, eikä asemassaan ymmärtänyt yhtään Valavuorta ainakaan peremmin, miten olisi ollut parasta kommentoida ja toimia asiassa vastuullisesti ja suvaitsevasti, vaan hän kun innostui ihan "päivi räsäsenä" oloon.

Toivottavasti vihapuhe-Seta pitää hölöturpansa tukossa uudesta sukupuolineutraalius-kohusta, vaikka vihapuheinto Setassa varmaan syyhyttääkin, eriarvoistavan äitiyslainkin merkeissä

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001940814.html

Kommenttia muokattu: 28.10.2016 klo 23:09
Jos olet oikeasti huolissasi vihapuheesta, hyvä Human, aloita omasta bi-ja transvihaa syyhyävästä hölöturvastasi.
xxx, minä olen tuonut esiin esim. sen, että trans-drag-väki ei jostain syystä halua suvaita Miesten pippaloita, vaan usein tunkee suvaitsemattomasti niihinkin. Minun kommenteissani tuosta asiasta ei tietenkään ole kyse mistään vihasta, vaan huomautuksesta suvaitsemattomasti käyttäytyville.

Monet naispuoliset tuttavani eivät myöskään ole innostuneita siitä että naisten saunoihin tai naisten peseytymistiloihin uimahalleila, kuntosaleilla yms tunkisi "naisia", jotka haluavat pitää itsellään pippelin seksuaalisuutensa vuoksi. Ymmärrän naisia tuossa asiassa kyllä hyvin.

Ja jos miekkonen rakastaa tyttöystäväänsä, kannattaa varmasti olla rehellinen ja kertoa hänelle, jos on bi, eikä valehdella olevans muka hetero - ei rakkauden perustana voi olla valehtelu. Vaimon kanssa meikkonenkin voi sitten olla vastuullinen ja avoin, eikä sortua salaharrastamaan nuorison metsästystä seksiharrastuksena, sillä siitä ei etenkään ole nuorisolle mitään hyvää.
Asiasta voi joku toki olla eri mieltään, ihan vapaasti.

Kommenttia muokattu: 29.10.2016 klo 17:00
"xxx, minä olen tuonut esiin esim. sen, että trans-drag-väki ei jostain syystä halua suvaita Miesten pippaloita, vaan usein tunkee suvaitsemattomasti niihinkin"

Parahin "Human": olet ilmaissut aian juuri päinvastoin, sinä et hyväksy "trans-drag-väkeä" miestenpippaloihisi. Monesti ja hyvin hyvin äänekkäästi.

Sinun kommentoinnissa on kerta toisensa jälkeen hyvin syvään kasvaneesta suvaitsemattomuudesta, jota et edes itse näytä tiedostavan (*ja jota täällä palstalla suvaitaan "omalaatuisena ajatteluna"). Tästä nyrjähtäneestä ajattelusta on oivallisena esimerkkinä viestisi loppukommentti liittyen transnaisten saunavuoroihin tai miten biseksuaalit valehtelevat ja pettävät, samaan aikaan kuvittelet ajavasi niin transihmisten kuin biseksuaalien asiaa.