Sauli Niinistö PAM-lehdessä: Kun pilli soi, keskitytään otteluun (juttukommentit)

Niin.


Olen toisinaan todennut, etten oikein ymmärrä noita näihin olympialaisiin liittyviä boikottikuvioita. Olen myös kantanut huolta siitä, että boikoteilla voidaan aiheuttaa harmia niille, joiden asiaa (valtiojohdon ja ehkä muillakin) boikoteilla yritetään ajaa. Lukuisia kertoja olen saanut nenilleni tätä näkökulmaa jankuttaessani.

Perjantaisessa A-Studiossa Amnestyn asiantuntija Anu Tuukkanen aika ykskantaan totesi, ettei boikottitoimet välttämättä ole oikea tie. Jakso on katsottavissa Areenassa maaliskuun 2014 alkupäiviin asti ( http://areena.yle.fi/tv/2125192 ) ja tuo kohta on 18 minuutin jälkeen:

- Mielestäni boikotit eivät ole ratkaisuja. Amnesty ei puolla boikotteja, koska me näemme, että on paljon parempiakin tapoja vaikuttaa niihin asioihin. Että se ei ole tavallaan se ollenkaan oikea tapa välttämättä.

- Sotšin tapauksessa boikotit voisivat aiheuttaa ehkä enemmänkin vastareaktiota siellä, esimerkiksi venäläistä seksuaali/sukupuolivähemmistöä kohtaan. Voisi tulla backlashia. Suhtautuminen voisi muuttua entistäkin vihamielisemmäksi sen jälkeen, jos tästä syystä joku maa ryhtyisi boikotoimaan.

- Näen että, sen sijaan että kun puhutaan siitä, pitääkö boikotoida vai ei, pitäisi etsiä tehokkaita keinoja ihmisoikeustilanteen aitoon parantamiseen, mitä esimerkiksi meidän valtionjohto pystyisi tekemään.

Eihän nuo edellä olevat Tuukkasen esittämät [puhutusta siistimmäksi muistiinmerkitsemäni] huomiot ole tietenkään kuin yksi näkemys, mutta tällä kertaa se sentään tuli muualta kuin "kokoomuslaista ajatuksenjuoksua" (ilmeisesti) edustavalta henkilöltä.

Mielestäni Suomen valtiojohto ei toimi väärin ollessaan edustamassa Sotšissa.