Peräpukamat ja anaaliseksi

Kun ulostan, joskus paperipyyhkeelle ilmestyy verta. Kävin lääkärillä ja lääkäri sanoi, että se on peräpukamat ja se on yleinen mun ikäisillä ihmisillä (kolmekymppisillä).

Mitä en kertonut lääkärille on, että harrastan anaaliseksiä miesten välissä. Aiheuttaako anaaliseksi niitä peräpukamia? Pahentaako anaaliseksi peräpukamia? Kun tulee peräpukamat, voiko vielä harrastaa anaaliseksiä? Miten hoitaa peräpukamat?

Kiitos!
Ole nyt ainakin rassaamatta anustasi vähään aikaan (siis seksillä). Odottelet että vaiva paranee kunnolla ensin.
  • 3 / 19
  • Rokkihomo
  • 18.5.2005 15:22
Kuulkaas nyt! Voi olla ettei pahenna alkuunkaan! Kunhan hiukan asettuvat (eli kun ei enää satu kovasti), niin ehdotan että anna mennä - saattavat parantua - !
Tuskin niitä ainakaan anaaliseksistä tulee, pikemminkin sen puutteesta. Sano nyt _joku_ jotain tähän!
Kiitos vastauksista!

Kävin terveysasemalla ja lääkäri tarkasti, että peräsuolessani ei ole mitään erikoista. (Koska hoittaja ei suostunut antaa mulle lääkäriaikaa samana päivänä kun tuli verta, vaan varasi ajan mulle vasta viikko myöhemmin. Silloin näytti siltä, että peräpukamat paransivat.) Kuitenkin lääkäri sanoo, jos tilanne uusii, voidaan varata ajan labratarkastukselle.

Mutta miten anaaliseksin puute voi johtaa peräpukamiin? Käsitykseni mukaan kova paine (esim. kova ja kuiva paska) ärsyttää laskimoja peräsuolessa. Siis periaattessa anaaliseksi aiheuttaa peräpukamia helpommin. Asiantuntijan mielipide tähän, olkaa hyvä.
No tottakai mekaaninen ärsytys edestakaisin ainakin pahentaa peräpukamia. Ei toki välttämättä niitä aiheuta terveelle limakalvolle. Kyllä minä ainakin suosittelen anaaliseksin välttämistä tai ainakin vähentämistä, kunnes pukamat alkavat rauhoittua. Paikallis- ja omahoitohan pukamien hoidossa tärkeää: uloste riittävän pehmeää, tarvittaessa esim. valkovaseliini paikallisesti, liikunta jne. Pukamat usein kurjan pitkäaikaisia, eikä välttämättä nopeaa ihmekonstia löydy.
Ei anaaliseksiä tarvitse peräpukamapotilaan välttää. Riittää kun sekstaillessa on TOP-osapuolena.
Verenvuoto, siis kirkkaanpunaisen veren, saataa johtua, paitsi peräpukamista, myös haavaumasta. Tumma, melkeinpä tumman ruskea veri tulee ylempää suolistosta ja vaatii aina, vakavana oireena kun sitä on pidettävä, tarkempaa tutkimista. Vaalea vuoto ei laboratoriota kaipaa, eööei se nyt sitten ole ollut nin runsasta, että on syytä epäilä anemiaa ja siksi tarkastella veriarvoja.
Se, millä alueella vuotava haavauma tai pukama on, selviää potilaan maatessa kyljellään lääkärin suorittaaessa käsin tunnustelun peräaukon sisäpuolisille alueille.
Ärtyneiden, tulehtuneiden ja ehkäpä puhjenneidenkin pukamien hoitoon on paras kotikonsti lämpimät istumakylvyt. Apteeksita saa ilman reseptiä Seriprogt kombi- pakkauksen jossa siis on sekä peräpuikkoja että salvaa, Ne eivät varsinaisesti paranna, mutta rauhoittavat tulehduksen. Ulos luiskahtaneet pukamat kannattaa hellävaroen painaa takaisin sisään, kuitenkin muistaen, että kovakourainen käsittely saatta saada ne puhkeamaan.
Molemmat, niin pukamat kuin haavaumakin, ovat kerran tultuaan mukana koko loppu elämän, ellei niitä kirurgisesti hoideta. Operaatio on helppo ja suoritetaan polikliinisesti niin, ettei sairaalassa tarvitse olla yhtä yötä kauempaa, ellei mitään muuta ongelmaa ilmaannu
Helsingissä tuo kirurginen hoito maksaa nykyisin noin parin tuhannen euron tietämillä silloin kun sen teettää yksityisessä sairaalassa. Rikoismaksuluokassa sen saataa saada hivenen halvemmalla.
Asiaa on tullut käsiteltyä ennenkin, joten siitä saa lisää tietoa arkistosta.
Aiheesta on kirjoitettu kirjakin "Anal pleasure & Health". Kirjan mukaan sen kirjoittaja pääsi eroon pahoista pukamistaan opettelemalla rentouttamaan alapäänsä. Tämän taas hän oppi mm. harjoittelemalla asiaa dildojen kanssa.

Muutaman kuukauden kuluttua pukamat olivat historiaa ja suunniteltua leikkausta ei tarvittu.
Kiitos erilaisista parannusvihjeistä!

Itselläni ei ole ollut tietoakaan peräpukamista, kunnes viikko sitten seksikumppanini käpelöi peräaukkoani kielellään ja sormellaan, mikä teki kyllä niin poikaa, että melkein laukesin.

En kuitenkaan halunnut mennä sen pidemmälle enkä antanut hänen panna minua, koska koin jo ensimmäiset anaaliseksiyritykset kivuliaiksi, enkä ole sitä sen koommin kaivannut 20 vuoteen.

Mutta nyt, tuon ihanan kieli-ja sormipelin jälkeen peräaukkoni on jatkuvassa tulessa ja vessassakäynti yhtä helvettiä.

Ostin eilen peräpuikkoja peräpukamiin, ja toivottavasti niistä on apua, vaikka toistaiseksi se kipu ei ole lainkaan helpottanut. Särkylääkkeet ei tunnu auttavan lainkaan, ja koko yö menee siitä kärsiessä hereillä. Verta sieltä ei näytä tulevan.

Vai pitäisikö minun mennä näyttämään persettäni lääkärille? Voiko kyseessä olla joku muu, vakavampi asia?

Tuntuu siltä, että ei tuo anaaliseksi valitettavasti meille kaikille todellakaan käy, ei ainakaan bottom-roolissa!
Kokeile Bacibact-nimistä voidetta (noin 5E). Se tappaa bakteereja ja auttaa pieniin haavoihin. Käytän sitä itse rankan seksin jälkeen kun esinahka on melkein vereslihalla. Toimii hyvin.
Kannattaa mennä näyttämään lääkärille. Itse kävin ja sain heti lähetteen toimenpiteeseen. Tapoja tehdä toimenpiteitä ja hoitoja on ilmeisesti kaksi: peräpukamien hirttäminen tai leikkaaminen ja tapa arvioidaan sitten toimenpiteessä. Peräaukon ulkopuolella olevat pukamat pitää ilmeisesti aina leikata, jos niistä haluaa eroon, mutta sisäisiin riittää tuo pienempi toimenpide.
Positiivista on, että toimenpiteet ovat nopeita, ei kauhean kivuliaita ja yleensä auttavat. Toipumisajan jälkeen olet kuulemma taas terve ja kivut on historiaa.
Peräpukamat on tietojen mukaan tosi yleinen vaiva, keski-ikäisistä jopa puolella jossain mittakaavassa. Mutta ilmeisesti vaiva koetaan niin nolona, että mielummin kärsitään niin kauan kuin kestetään... itselle ainakin sattui asiallinen lääkäri, joka ei ollut juuri moksiskaan. Lähes kaikki lääkärit ovat tehneet tähystyksiä ennenkin.
Itsehoitona peräpuikot ja voide lievittävät kipua ja auttavat lievimmissä tapauksissa kokonaan.
Vastasin vaikka olen nainen, kun etsin itsekin tietoa anaaliseksistä ja peräpukamista eli rajoittaako pukamat seksielämää niiltä osin ja voiko pahentaa/olla haitaksi. Tietoa ei juuri löytynyt eli samaa kysymystä pohdin edelleen. Itse olen kuitenkin lähtenyt siitä, että hoidan ensin vaivan kuntoon niin hyvin kuin voi ja sitten mahdolliset seksikokeilut...
Muistin juuri, että on olemassa uusi laite : ultra-ääni pukamien hoitoon. Kannattaa kysyä yksityisiltä klinikoilta.

Joissakin voiteissa on puudutusainetta mukana.

Puhtaus ja suihkuttelu on suositeltavaa.

Peräpukamat eivät ole paikallinen sairaus, vaan kysymys on ummetustaudin seurannais-ilmiöstä.
Ummetus on skandinaaveilla yleinen. Jos haluaa vaikuttaa oikeasti syyhyn, pitää välttää stressiä ja jännitystä aiheuttavia tilanteita ja syödä oikein. Pitää olla taukoja ja käydä wc:ssä, kun on tarvetta eikä lykätä sitä. Kiireessä lykätään vessaan menemistä tai työ on sellaista, ettei ole mahdollista pitää riittävää tauotusta, kuten esim. linja-auton ajaja. Tämä kaikki aiheuttaa suoliston laiskistumista, mikä aiheuttaa ulostamistapahtuman viivästymistä voimakkaan ponnistamisen kera: syntyy pukamat. Puhutaan "kovasta vatsasta".

Kiire ja stressi ovat ne vältettävät asiat.
Vielä muillekin asiaa pohtiville löysin seuraavan kysymyksen ja vastauksen sexpon sivuilta:

Kysymys: Onko parempi ettei harrasta anaaliseksiä jos on peräpukamat? T: Nainen 29.v

Vastaus: Jos peräpukamat eivät tuota kipua eivätkä mene rikki niin anaaliseksille ei ole mitään estettä. Monesti saattaa kuitenkin olla niin, että pukamat ovat todella arat ja saattavat mennä puhki pienestäkin limakalvoon kohdistuvasta hankauksesta. Tällöin tulehduksen vaara kasvaa selkeästi. Peräpukamat kannattaa hoitaa kuntoon yleisen terveyden vuoksi ja näin anaaliseksinkin nautinnollisuus saattaa lisääntyä.
Ystävällisin terveisin Maria Mattsson, Sexpo säätiö (24.5.2002)

Toivottavasti tämäkään aihe ei olisi tulevaisuudessa näin tabu, koska vaiva kerran kuuluu olevan niin yleinen ainakin lievänä Suomessa ja Pohjoismaissa. Alkuperäiskansojen keskuudessa ei tunneta, joten lienee ns. elintapa- ja elintasosairaus.
Ilmeisesti monetkaan ei tiedä, että heillä on peräpukamia. Esimerkiks minulla ei ole ollut mitään kipuja tai verenvuotoa, mutta huomasin pyyhkiessäni, että tuntuu jotain omituista... Totesin sitten, että minullakin on peräpukama. Voi p***a. Pitäisikö mennä lääkäriin jos ei ole ollut mitään oireita? Anaaliseksiä en ole kyllä puoleenvuoteen harrastanut joten nyt en tiedä voinko sitä tehdä, koska oireethan voi tulla vasta sitten.
pukamia ei poisteta, jos ne eivät ole kohtalaisen suuria. Yksityisellä ehkä poistetaan pienemmätkin pukamat tuntuvaa maksua vastaan.
Miltä peräpukama tuntuu fyysisesti? Huomasin äskettäin aivan peräaukon vieressä (yläpuolella) pallomaisen aivan pienen n. 4mm halkaisijaltaan olevan ihonalaisen pahkuran, joka tuntui ikäänkuin pieneltä helmeltä. Se tuntui vain sormella painamalla, eikä se tuntunut kipeältä. Minulla on ollut peräpukamaoireita joskus, kuten verenvuotoa, mutta en ole koskaan ennen huomannut tällaista paukkua. Eli oisiko kyseessä juuri pukama?
Apteekista saa rasvaa, jolla hoidetaan peräpukamia. Sama rasva sopii hyvin myös silmäpussien häivyttämiseen kosteiden ja valvottujen iltojen jäkeisinä aamuin. (Silmien alle käytettäväksi ei kannata valita sitä mentholilla tehostettua rasvaa)
Joo hoitokeinot on kyllä tiedossa, mutta ei se, että miltä pukama oikeasti tuntuu! Ts. Millainen se on :)