Kondomikirja (juttukommentit)

  • 1 / 6
  • SaintJudy
  • 1.5.2012 6:47
Muutama kymmenen vuotta sitten kondomeja *myytiin* vaivihkaa, häpeillen. Nyt ne ovat näkyvästi esillä R-kioskin tai ruokakaupan hyllyllä.
Torikauppiailla kortsut olivat julkisesti myynissä ja hyvä myyntiartikkeli. Erilaisia hierontasauvoja he esittelivät julkisesti.
  • 3 / 6
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 1.5.2012 8:30
Kyllä, kondomeja sekä myytiin, että ostettiin häpeillen.

Kondomiin liittyvästä syvästä häpeästä muistuma. Olin erään kerran jonossa ostamassa pääsylippuja. Kassalle päästyäni lompakostani putosi kondomipaketti kaiken kansan ihmeteltäväksi. Nappasin sen nopeasti ja ostin liput varmaankin tulipunaisena naamaltani. Vieläkin muistan tilanteeseen liittyvän häpeän.

Huvittavaksi asia muuttuu tästä hetkestä katsoen. Minulla ei siihen aikaan olisi kondomille ollut mitään todellista käyttöä. Seksisuhteet tulivat paljon myöhemmin. Pitihän minunkin niitä ostaa, kun kaikilla kavereillani oli jatkuvasti mukanaan todisteena aktiivisuudestaan. Kaikki rehentelivät "kaadoillaan", olivatpa ne tosia tai epätosia. Minä en rehennellyt niillä asioilla koskaan, koska pidin epätotuuksien kertomista valheena. Yksi näillä naiskaadoilla leveilevistä kavereistani osoittautui todellisuudessa homoksi.

Kommenttia muokattu: 01.05.2012 klo 08:50
  • 4 / 6
  • SaintJudy
  • 1.5.2012 15:30
Valitettavasti en muista koskaan häpeillyt ostaa kortsuja, ehkä olen sitten vain eri sukupolvea - kasvanut 1980-luvun aids-kriisin katveessa, jolloin viesti itsensä suojelemisesta oli vahva. Samoja muistikuvia on ystäväpiirini ikäpolvellani.

Minulla on hämärä käsitys, miten ennen Aidsia kortsuja taisi käyttää vain jonkin veneerisen taudin saaneet. Kumin käyttö oli siksi jotenkin häpeällistä?
  • 5 / 6
  • Blueriver
  • 2.5.2012 17:08
Tiia Aarnipuulla mahtaa olla huikaisevan laajat kokemukset kondomin käytöstä.
  • 6 / 6
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 2.5.2012 17:54
Olen vasta silmäillyt Kondomikirjaa. Se vaikuttaa hyvin tehdyltä ja on myös hauskasti kuvitettu. Edellinen kondoomia laajemmin käsittelevä kirja oli lähinnä tekninen, joka selvitti kaikkien markkinoilla tarjolla olevien kondomien ominaisuudet aina valmistajia myöten.