Homoparin tuet ja rahojen käyttö

  • 1 / 2
  • puppeliassi
  • 11.2.2015 18:55
Itse mielenkiinnosta yrittänyt selvittää mitä tukia nyt mahdollisesti saisi jos itse takuueläkettä ja eläkkeensaajan asumistukea saava muuttaisi yhteen vaikka opiskelijan/työttömän kanssa.

Lukenut että ihmeellisesti puolisoiksi ei hyväksytä samaa sukupuolta olevaa avoparia jolloin toinen voisi saada asumislisää ja minä eläkkeensaajan asumistukea ja ilmeisesti jos rekisteröinti/avioliitto niin sitten yleistä asumistukea. Tosin en ymmärrä summista mihin kohtaan niitä eläkkeen/yleinen asumistukilaskureissa laitetaan toisen tulot jos toinen opiskelija.

Tottakai kelasta voisi kysyä mutta tämä nyt on vain etukäteen miettimistä miten tulot muuttuu, onko sitten ns soluasunto eli jaetaan asumiskustannukset puoliksi ennen avioliittoa vai miten?

Työttömän/palkansaajan kanssa sitten helpompi laskea mutta ei tiedä muuttaako yhteen jonkun kanssa joka opiskelee vielä jolloin ei ole selkeää raha asioissa.

Itse ajatellut että asumis yms menot puoliksi ja sitten suurituloisempi jonkin verran kompensoi ruuassa, liikkumisessa yms toista mutta että molemmille jäisi ns omaan käyttöön myös rahaa. Ilmeisesti ruoka tms tili olisi kätevä johon molemmat laittaa osuutensa asumismenoista, arvioidusta ruoka, talous tarvikkeista ja loput sitten käyttää sitten muuten esim bensaraha toiselle tai omat ylimääräiset ostokset sekä henkilökohtaiset menot esim puhelinliittymä yms.