Sateenkaariperheeksi?

  • 1 / 10
  • omanimimerkki
  • 9.5.2013 19:16
Olisiko kellään kokemusta mitä kaikkea pitää alkaa ajatteleen ja tekemään kun aloittelee lapsen tekoa? Miten hyvin neuvolatätit/sedät ottavat lesbo parin? Entä miten adoptioprosessi aloitetaan? netistä kun löytyy tosi huonosti asiasta... tai en vain osaa etsiä...
  • 3 / 10
  • omanimimerkki
  • 9.5.2013 19:41
kyllä olen, mutta haluaisin kuulla juttuja suoraan ihmisiltä kuin oikeasti asiat menevät..
Ota yhteyttä Sateenkaariperheiden toimistoon. He kertonevat sinulle missä ja milloin toivomasi laisia ihmisiä tapaa.
Eteneminen riippuu pitkälti siitä, aiotteko suunnata klinikalle vai onko mahdollinen isäehdokas (tai -ehdokkaat) tiedossa.

Neuvolassa ja sairaalassa suhtautuminen on ollut enimmäkseen positiivista, tosin meitä on kerran luultu sisaruksiksi, mutta sekin väärinkäsitys korjaantui nopeasti.

Adoptiosta kannattaa kysellä oman kunnan sosiaalitoimesta (ja myös tuolta Sateenkaariperheiden toimistosta).
  • 6 / 10
  • Ihanainen
  • 10.5.2013 14:07
Neuvolan suhtautuminen tiietenkin riippuu aina kyseisestä henkilöstä joka sattuu teidän kanssa asioimaan, mutta en ole kokenut itse negatiivista suhtautumista, ainoastaan uteliaisuutta. Mutta aika vähän tiesivät mistään mitään liittyen lapsen hankkimiseen luovutetuilla siittiöillä. Tämäkin riippuu varmasti paljon paikkakunnasta.

Jos ajattelet lapsen hankkimista luvutetuilla siittiöillä, alkaa touhu klinikan valinnasta. Klinikoilta voi pyytää ensin esimerkiksi arvioita, paljonko homma tulisi maksamaan, jos on vaihtoehtoina useampi klinikka. Siten voi valmistautua myös tuleviin kustannuksiin. Klinikan valintaan voi vaikuttaa myös se, haluaako käyttää kotimaisia siittiöitä vai esim. tanskalaisia. Sitten klinikalle varataan ensikäynti, jossa keskustellaan, ja voidaan tehdä jotain tutkimuksia, kuten ultrata. Psykologin neuvonta on myös aluksi kaikille, jotka käyttävät luovutettuja siittiöitä. Siinä selvitetään, onko asiakas valmistautunut hommaan tarpeeksi hyvin ja onko muutenkin kaikki asiat kunnossa ja tietääkö hän mihin on ryhtymässä ja keskustellaan niihin erityispiirteisiin, mitä liittyy siihen kun lapsi hankitaan luovutetuilla siittiöillä. Sitten on lääkärikäyntejä, joilla tutkitaan, onko sinun (tai kumppanisi) mahdollista tulla raskaaksi. Minulle tehtiin mm. munanjohtimien aukiolotutkimus, ja verikokeita otetaan useampi. Sitten kun saa "luvan" edetä, päästään luovuttajan valintaan. Klinikalta tarjotaan muutamaa vaihtoehtoa (riippuen klinikan käytännöistä ja luovuttajavaihtoehtojen määrästä) ja tehdään varaus halutusta luovuttajasta. Sitten seurataan ovulaatiota ovulaatiotesteillä itse kotona. Vähän ennen oletettua ovulaatiopäivää käydään ultrassa tsekkaamassa munarakkuloiden tilanne. Kun ovisplussa tulee, rynnätään klinikalle inseminaatioon. Jos ei meinaa onnistua näin luomusti, otetaan käyttöön lääkkeitä, ja jos nekään eivät auta, siirrytään IVF -hoitoihin eli koeputkihedelmöityksiin.

Mutta ainakin siis jos tätä reittiä aikoo edetä, voisi alkaa jo seuraamaan omaa ovulaatiotaan testeillä, ja syömään terveellisesti, lopettamaan tupakanpolton, syömään foolihappoa, miettiämään onko luovuttajalle kriteereitä, lukemaan sateenkaariperheaiheista kirjallisuutta tai yleensä lapsen hankkimiseen liittyvää... :) Valmistautumaan henkisesti siihen, että kohta menettää oman vapauden ja itsemäärämisoikeuden :D :P

Jos haluat lisätietoa klinikalla hedelmöittymisestä, minulle voi laittaa yksityisviestiäkin :)
  • 7 / 10
  • omanimimerkki
  • 14.5.2013 0:53
kiitos kommentoinneista. Saamme luovuttajan ja meinaamme itse yrittää kotona, lapsentekoa:)
  • 8 / 10
  • draconfly
  • 14.5.2013 22:49
Onnea yritykseen. Omat lapset ovat alkunsa saaneet klinikalla, monistakin syistä, yksi oli se, että halusimme lapsen nimenomaan kaksistaan. Ajattelitteko pitää luovuttajan elämässänne vai onko hän vain luovuttaja? Kotona ainakin on varmasti romanttisempaa kuin klinikalla ;)
  • 9 / 10
  • omanimimerkki
  • 15.5.2013 13:10
Luovuttaja pysyy elämässämme. Mutta hänen kanssaan olemme sopineet asiat. Itse en tykkää pahemmin sairaaloista/klinikoista jonka takia kotona- ajatus on paljon parempi:) Nyt ku vielä pääsisimme kokeilemaan:)
Nyt on taas Setan keskustelufoorumi toiminnassa ja siellä on sateenkaariperheiden ryhmässä hyvä keskustelu "odottelu-, tärppäily- ja pesuekeskustelua" jota kannattaa lueskella, kun lapsentekoa suunnittelee tai on jo lapsia hommaamassa tai raskaana tai vaikka jo synnyttänyt :)