homomyönteistä psykologia/terapeuttia oulun lähistöllä?

• 1 / 2
  • muurahaiskeko
  • 16.7.2011 14:28
Hei,

osaako joku suositella psykologia tai vastaavaa oulun alueella, joka ei suhtaudu homouteen "oudosti"? Haluaisin päästä yli eräistä menneisyyden ikävistä jutuista, mutta minua hieman huolestuttaa kun olen kuunnellut kavereiden kauhukokemuksia terapeuteista jotka toisaalta ovat olleet avoimen homofobisia tai ovat juuttuneet kiinni homouteen vaikka ongelmalla ei olisi mitään sen kanssa tekemistä. Myös jos jollakin on näitä huonoja kokemuksia niin varoituksesta olisin kiitollinen!
En ole kotoisin Oulusta, joten kenekään nimeä en osaa tässä antaa. Sun viestisi jätti mulle vain epäselväksi, mitä kauta olet terapeutille tai psykologille menossa. Julkisella puolella ei tietääkseni itse voi työntekijää valita, jos taas olet menossa psykiatrille KELA:n rahoittamaan terapiaan tai pystyt maksamaan sellaisen kokonaan itse, voit vlita terapeutin vapaasti, tai vapaasti KELA-kelpoisten terapeuttien väliltä.

Terapeutit toteuttavat eri suuntauksia, ja oman terapeuttinsa suuntautuneisuuden saa yksityisellä puolella valita. Ja nyt en tarkoita sitä seksuaalista suuntautumista, vaan koulukuntaa. Ota selvää eri koulukunnista, mikä tuntuu omimmalta, esim. kognitiivinen käytännönläheinen vai kenties perinteinen freudilainen tai jokin siltä väliltä. Kaikkein tärkeintä, jopa koulukuntaa tärkeämpää on kuitenkin löytää ihminen, jonka kanssa kemiasi kohtaavat. Sellainen, jolle koet voivasi puhua ja jolle puhuminen kenties helpottaa, mikäli kuulut siihen ryhmään ihmisiä joille asioiden muotoileminen ääneen on erityisen tärkeää. Kaikenlaisia toimintaterapioitakin voi puhumiseen yhdistää, jos se tuntuu itselle parhaalta.

Terapeutin tärkein työkalu on hänen persoonansa. Koulutus on vasta toissijainen. Koulutus on erittäin tärkeää silloin kun on kyse psykiatrista, joka tekee diagnooseja. Varsinaisessa terapiatyössä se ei välttämättä ole tärkeintä. Siitä kertovat monet tutkimukset, joissa ihmiset ovat saaneet keskusteluapua joko täysin kouluttamattomalta, mutta kuuntelemaan kiinnostuneesta ihmisestä ja toiset ryhmät ammattilaisista. Esimerkiksi masennuksen suhteen paranemisprosentit olivat samat. Näin ei toki varmasti ole kaikien sairuksien kohdalla.

Voit pyytää KELA:lta listaa alueesi tukikelpoisista terapeuteista ja soitella heille. Sinä olet asiakas, ja saat kysyä heidän suhtautumisestaan seksuaalivähemmistöihin puhelimessa. Tärkein ei ole pelkkä titteli, tärkein on aina ihminen.

Edit. Pahoittelen runsaita kirjailuvirheitä, palaan kenties myöhemmin korjaamaan niitä. :)