Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Olimme ystäväni kanssa Manns streetilla vähän aikaa sitten ja halusimme laulaa karaokea. Karaokeisäntä sanoi, että lauluvuoron saaminen kestää ainakin tunnin. Ihmettelin pitkää aika, mutta tajusin pian mistä se johtuu. Isäntä antoi kavereidensa laulaa ohi muiden jonottajien. Esimerkiksi meidän jälkeen koko paikkaan tullut henkilö sai laulaa ennen meitä. Lisäksi useat henkilöt lauloivat useampia biisejä ennen meitä.
Kun kysyin ystävällisesti karaoisännältä, miten on mahdollista että samat ihmiset laulavat biisejä ennen kuin monet ovat päässeet laulamaan edes ensimmäistä, se sanoi hoitaneensa karaokea kuusi vuotta ja osaavansa kyllä asiansa. Lisäksi isäntä haki paikalle portsarin. Aika herkkänahkaista, sanoisin.
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia? Missään muissa karaokepaikoissa en ole kokenut vastaavaa. Koko Manns streetista jäi paha maku suuhun : (
Itekin paljon karaokea laulavana voin sanoa että aika hölmöä touhua tuolta juontajalta. :/ Olisin tuossa tilanteessa ehkä puhuttanut hieman juontajaa. Karaoken ideahan on se että kaikki saavat laulaa, ei se että juontaja valitsee sieltä ne tutut, kummin kaiman naimat ym. vaan ihan rehellistä olisi että siinä järjestyksessä mennään kun ilmoittaa halukkuutensa laulaa luikauttaa. :) Eri asia on sitten uudet laulajat, jos kierroksilla on useita samoja laulajia niin ottaa sitten heitä sinne väliin - tosin hekin yllämainitussa järjestyksessä. (:
Tosin en tiedä minkälaiset tilanteet tässä taustalla on, voisko olla että siellä on jollain ollut kiire johonkin ja on ehdottomasti halunnut laulaa? Paitsi tämä koko paikkaan teidän jälkeen tullut, en ymmärrä. :s
Inhoan karaokea koko sydämestäni, mutta tuollainen korruptoitunut käyttäytymminen vituttaa aina.
Levitä sanaa törkeästä käytöksestä, valita johtajalle ja boikotoi.
Karaokepaikoissa saa melkein joka ilta seurata suurta draama. Aina joku tulee väärin kohdelluksi tai luulee tulleensa väärin kohdelluksi. Monesti olen vierestä seurannut, kun karaokeääliö onnistuu aiheettomalla valituksellaan tai muulla häirinnällä pilaamaan karaoken vetäjän koko loppuillan. Myös karaokevetäjät, jotka tekevät muuten henkisesti melko rasittavaa työtä, ovat ihmisiä. On huonompia ja parempia karaoken vetäjiä ja välillä sattua kohdalle myös vitutuspäivä. Kaikki karaokevetäjät eivät oikeasti noudata kiertävää laulujärjestystä ja jotkut suosivat kavereitaan. Toisaalta myös osa laulajista vedättää jättämällä laulutoiveitaan usealla eri nimellä.
Välillä voi tapahtua inhimillisiä erehdyksiäkin. Odottelin kerran viimeistä lauluvuoroani kohtuullisen pitkään. Laulukierron pituus oli toista tuntia ja muutamakin tuttu laulaja oli vetämässä jo kolmatta biisiään, omaani vain ei kuulunut. Syykin sitten selvisi. Karaokeisäntä oli vahingossa nostanut lappuni laulettujen joukkoon itseäni edeltäneen laulajan kohdalla. Ihan sulassa sovussa todettiin tapahtunut virhe.
Jos tuntuu, että oma vuoro kestää kauan, kannattaa asiaa kysellä ihan ystävällisesti. Epäystävällisyys ei oikein johda mihinkään. Ja jos sitten karaokevetäjän toiminta tai käytös ei miellytä voi aina kävellä seuraavaan karaokepaikkaan. Tätä olen itse harrastanut silloin tällöin, kun oman kantapaikkani karaokevetäjällä on ilmiselvästi ollut vitutuspäivä menossa.
Pari kommenttia tähän:
Just mun epätoiveotsikointeja tuo "Onko muilla vastaavia kokemuksia" - hyvästä otsikosta näkee suoraan, mistä halutaan kirjoittaa. Tähän olisi sopinut vaikka "Mannsin karaoke" tai "Epäreilut karaokevetäjät".
Ja sit tuo asia. Käyn itse paljonkin karaokessa, Mannisella ja muuallakin. Tunnen vetäjät ja he tuntevat mut. Tiedän aivan varmasti etten koskaan saa, enkä halua, mitään ohitusetua siitä että olen vetäjän tuttu. Siitähän vasta noloja tilanteita syntyisi. Kyllä jokainen saa laulaa vuorollaan. Portsarin hakeminen paikalle viittaa sit jo huonoon käytökseen.
Karaokevetäjillä on erilaisia tapoja laittaa laulajat jonotuslistalle. Jotkut laittavat uudet laulajat automaattisesti jonottamaan vasta kuluvaa kierrosta seuraavalle, joka johtaa uuden tulokkaan vuoron viivästymiseen, jos laulajia on paljon. Jotkut taas laittavat kaikki uudet laulajat heti peräkkäin jonoon, jolloin pidempään paikalla olleiden seuraava lauluvuoro saattaa venyä monen tunnin päähän. Tasapuolisin vaihtoehto näyttää unohtuneen nykyisiltä vetäjiltä: uudet laulajat olisi paras sijoittaa uudelle vuorolle vanhojen kanssa limittäin. Joka toinen laulaja uusi, joka toinen vanha, ja kaikki pääsevät laulamaan. Tämä taitaa olla vetäjälle se työläin vaihtoehto, kun pitää muistaa kuka on ollut pidempään ja kuka vasta tullut. Mutta siitähän se palkka maksetaan että mahdollisimman moni olisi tyytyväinen :) karaokenhan on tarkoitus olla vain hauskanpitoa yhdessä.
Ja korvakipua koko muulle kansalle...
Mahdollisesti sitäkin Pete :D mut sit vaan kiiruusti johonkin toiseen kuppilaan :)
Vonkaavatko karaokeisännät siis seksiä niiltä, joille antavat jonon ohi lauluvuoron? Ovatko karaokeisännät niin epätoivoisia? Eiväthän ne koskaan ole kovin komeita eivätkä myöskään koulutettuja, ehkä peruskoulun käyneitä, otaksuisin.
Muutaman karaokeisännän tuntien sanoisin, että yleistäminen tässä on vähän kaukaa haettua. Ainahan voi käydä inhimillisä virheitä.
Vetäjät joutuvat usein työskentelemään epäinhimillisissä olosuhteissa; 8 promillen nousuhumalaisia kaitsiessa, heikossa valaistuksessa, hälinässä ja tungoksessa. Työ on jaksotettu muutaman minuutin katkoihin, taukojakin pitäisi pitää, vessassa käydä jne.
Se, että portsaria on noudettu paikalle voi johtua monesta eri syystä ja tilannetta itse näkemättä kieltäydyn syyllistämään ketään osapuolta suoraan.
Toisaalta, kolikolla on aina kaksi puolta ja kun kuuntelee sitten juttuja asiakkaista ja laulajista niin en ihmettele jos välillä pinna palaa kun tullaan huomauttelemaan :)
kun luin tuon ensimmäisen kirjoituksen, jostain syystä en ole yhtään yllättynyt. Omiin kokemuksiini perustuen homoyhteisössä on paljon sisäpiiritouhua ja homot ovat ilkeitä, kylmiä ihmisiä ja vähät välittävät yhteisöllisyydestä tai yhteen hiileen puhaltamisesta :(
Rox2010, voisit mielestäni vallan hyvin korvata sanan "homo" sanalla "ihminen". Meinaan, että se on täyttä totta myös tuossa korvatussa muodossa.
Juhani,
Itse asiassa olen aika lailla samaa mieltä Roxin kanssa.
Omatkin kokemukseni n.k. "homopiireistä" ovat kyllä ihan samanlaisia.
Olettaisin, että syynä on aika paljolti syrjimisen ja ainakin sen pelon kanssa taistellessa syntynyt selviytymisvietti, jossa ainoastaan oma etu merkitsee, olivatpa "vastapuolella" sitten heterot tai muut homot.
"Young and beautiful" -kulttuurissa elävät nuoret, alan mestoissa vähintäänkin viikonloppunsa viettävät homppelipojat ovat äärettömän itsekeskeisiä ja naiveja. Heillä on paitsi mitä ilmeisimmin hillitön tarve kokea kaikki, mikä jäi kokeilematta silloin ennen kaapista tuloa, mutta myös "päteä" uudessa roolissaan avoimesti homona. Valitettavasti tällainen rooli saattaa myös jäädä päälle. Neljävitonen maskaraa käyttävä peroksidiblondimies ei ole söpö edes vitsinä.
Itsekin kyllä syyllistyin vähän samanlaiseen hillittömään hurvitteluun, mutta se tapahtui ulkomailla, Roomassa, ja yli kolmikymppisenä, kun viimeinkin tulin ulos kaapista kunnolla edes itselleni. Aika, rypyt ja aviomies ovat sittemmin kyllä tasoittaneet...
Aviomiehestäni puheen ollen, hänellä oli pitkään (ja on vähän edelleen) juuri tuon kaltainen "nätti poika" -kompleksi. Hän on nelilapsisen perheen kuopus, ja kuusi vuotta edellistä sisarustaan (veli, myös homo, btw...) nuorempi, ja on joutunut tappelemaan huomiosta perheessä, mikä on taas minulle, ainoalle lapselle täysin vierasta. Meillä käytetään paljon kuorintavoiteita, mutakasvonaamioita ja jos jonkinnäköisiä muita töhniä. Minä en käytä niitä. Sitä sitten vanhenee kun vanhenee...
Minun ei oikeastaan pitäisi osallistua lainkaan tähän keskusteluun, koska käytännössä itseltäni puuttuu tämän päivän kokemus nk. homoskenestä. Se muodostuu lähinnä ranneliike.netin bilekuvauksista. Viimeisin oma kokemus on kuukausien takaa käynti kahvila Cavalierissa, Helsingin Kampissa. Sekin päivällä ja jutuntekomielessä. Minulle homopaikat ovat avoinna täysin väärään aikaan. Olen toki tutkinut homoskeneä silloin joskus ennen AIDSia. Ehkä mieleenpainuvin muistuma on loistelias kymmenkerroksinen homosauna New Yorkissa, jossa mielikuvituksella ei ollut rajoja. Pisteenä I:n päällä oli ylimmän kerroksen hyvin varustettu, aito kuntosali. Henkilökunnan palveluasenne oli erinomainen.
Tuohon aikaan ei saattanut edes kuvitella, että Suomessa olisi tällainen avoimuus ja vapaus, kuin se on tänä päivänä. Silloin ennen menomestojen tarjonta oli todella niukka. Jos paikka ei miellyttänyt, eipä muita vaihtoehtoja ollut. Hieman siihen tyyliin kuin jossakin maaseudulla. On kylän Esson baari ja ei sitten muuta. Internettiä ei silloin joskus pystytty edes kuvittelemaan.
Nykyinen homoskene on laajentunut niin, että jos ravintolat eivät miellytä, löytyy laaja joukko erilaisia sateenkaariaiheisia aktiviteetteja, Martat & Martit tai urheiluseura HOT tai Out 'n Loud -kuoro, jne. Internet on myös yksi osa homoskeneä.
Olen pelkästään iloinen siitä, että tänä päivänä ollaan juuri tässä tarjonnassa ja niiden laadussa, vaikka en itse niitä juurikaan tarvitse. Periaatteessa kannatuksen vuoksi myös minun tulisi käyttää noita palveluita. Palvelut elävät sillä, että niille on käyttäjiä ja siis maksajia.
Ei muuta kuin palautetta Manns Streetiin, muuten mikään ei muutu.
Sivuten tuota aiempaa kommenttiani, minua häiritsee suunnattomasti homojen pinnallisuus. Niin kauan kuin olet alle 35, hyvännäköinen ja tiukkavatsainen kaikki on hyvin. Mutta kun olet keski-ikäistyvä, vähitellen lässähtävä yli 35 elämä on ohi. Näin vähän kärjistetysti.
Olen aina kaivannut homoskeneltä jonkinlaista "yhteen hiileen puhaltamista", mitä se sitten kulloinkin tarkoittaa, mutta turha toivo. Jos kaipaa seuraa - siis muuta kuin seksiseuraa - se on todella vaikeata homoyhteisössä saada uusia kavereita. Paitsi jos olet David Beckhamin näköinen.