Ovatko tietosi oikein Väestörekisterikeskuksen tietokannassa?
Omien rekisteritietojen tarkistus onnistuu nyt internetissä helposti esimerkiksi pankkitunnuksilla. Yllättävän paljon meistä on tietoa viranomaisrekisterissä.
https://verkkopalvelu.vrk.fi/Omat/Etusivu.aspx
Hieman minua ihmetytti rekisteriviranomaisen termien valinta kohdassa Rekisteröity Parisuhde: "Toinen osapuoli:" Jotensakin tyly ilmaisu. Pystyisikö joku pystyy tarkistamaan, kuinka avioliittosuhteen toinen osapuoli on rekisterissä otsikoitu? Se olisi kiinnostava tieto.
Sukupuolineutraali ilmaisu on "puoliso" taikka "kumppani". Sen pitäisi kelvata.
Minulle isoveli on löytänyt ensimmäisen kotiosoitteen vasta lähes kolmikymppisenä, vaikka muistaakseni asuin kyllä sitä ennenkin...
"Väestötietojärjestelmä perustettiin vuonna 1971. Järjestelmää täydennettiin vuonna 1973 tallentamalla siihen henkilöiden perhesuhdetiedot paikallisista väestörekistereistä 1.10.1973 tilanteen mukaisina. Sitä vanhemmissa henkilötiedoissa saattaa olla puutteita, joihin tiedot kuitenkin löytyvät paikallisten rekisteriviranomaisten kortistoista.
Väestötietojärjestelmän osoitetietoja on päivitetty rekisterin perustamisesta eli vuodesta 1971 lähtien. Vuosina 1971-82 rekisterissä oli tallessa vain kaksi viimeisintä osoitetta. Vuodesta 1983 lähtien järjestelmästä löytyvät kaikki henkilön ilmoittamat osoitemuutokset.
Asuinpaikkatunnus, joka sisältää kiinteistö- ja rakennustunnuksen, on esitetty seuraavasti: kunta - sijaintialue - ryhmä - yksikkö - tarkistusmerkki - rakennusnumero - kirjainosa - numero-osa - jakokirjain."
Tässä selitys osotetietojen puutteeseen. Ilmeisesti Puppari on syntyny ennen vuotta 1983, joten sitä ennen järjestelmässä on vaan kaks viimesintä osotetta. Esim. mun kohdalla sieltä löytyy kaikki osotetiedot ja mä oon asunu 5 eri osotteessa elämäni aikana. Tosin vuosina 1999-2003 osotetiedoissa on aukko, vaikka kyllä mä jossain asuin myös niinä vuosina. Eli noita puutteita ilmeisesti löytyy.
Minulta löytyi kaikki tieto asianmukaisesti; asuinpaikat yms. Kahta ensimmäistä asuinpaikkaani 1970-luvun alkupuolelta ei ole, koska olimme muuttaneet muutaman kerran.
Tiedot olivat ihan oikein, mutta oli jännittävää huomata eräs seikka josta ei itselleni oltu kerrottu. Lapsuudessa vanhempani erosivat vuosikausia kestäneen ja eron jälkeen jatkuneen p***** saattelemana joka ajatui minunkin niskaani. Minun huoltajuuteni jäi äidilleni (asuin äitini osoitteessa), mutta jossainkohtaa minun asuinpaikkanii oli siirretty isäni osoitteeseen joksikin aikaa(tuossa osoitteessa en kuitenkaan ole tuona ajankohtana asunut). Tämä siis paljastui kun vastikään kirjauduin katsomaan tietojani väestöreksiteristä. Herättää kysymyksiä ja ajatuksia. kaikenlaista voi siten paljastua.