Homotkin voisivat käyttäytyä!
Seisoskelin eteläisen Helsingin asuntokadulla tuttuni kanssa rupattelemassa. Kauempaa meitä lähestyi nuori naispari, jotka suutelivat toisiaan. Ensimmäinen ajatukseni oli: "Voi kun somaa". Se ei kuitenkaan jäänyt siihen vaan suutelu ja toisen nuoleminen jatkuivatkin kaiken aikaa aina siihen asti kunnes he poistuivat näkökentästäni.
Jotenkin tuossa tilanteessa minulle jäi outo tunne, että siinä oli jotakin epäaitoa ja suoranaista demonstraatiota. Mietin, mikä oli heidän viestinsä minulle. Se voisi olla: "Me ollaan homoja, tajuatteko! Teille muille me näytämme keskisormea!" Mihin he tuota teatteria tarvitsivat? Minulle olisi ihan OK muutama kevyt julkinen suudelma ja käsikädessä kävely yhdessä.
Ehkä se oli sitä nuoruuden elämänjanoa; eletään niin voimalla ja intohimoisesti :)
Olin paikallisjunassa matkalla himaan ja sinne tuli puolalainen pariskunta matkalta, jotka imuttivat toisiaan koko matkani ajan, hyvä etteivät nussineet penkeillä. He olivat humalassa ja heitä ympäröi viinan haju. Minusta se oli kiusallista ja katsoin koko ajan ikkunasta ulos, mutta heteroilla on oikeus näyttää julkisesti omia kiimojaan. Harvoin näkee homomiehiä vastaavanlaisissa touhuissa. Must tuollainen on verrattavissa itsensäpaljasteluun. Mut nythän Englannissa on tullut muotiin dogging, missä mennään katsomaan puskaan, kun toiset paneskelee. Tämä on nimenomaan heterojen juttuja.
Se on kevät! Minusta homot voisivat käyttäytyä vielä "huonommin"!
*Tuli mieleen, eikö täällä ollut samaisen kirjottajan ihaileva keskustelun aloitus romanttisesta poikaparista etelän auringon, ja kuutamon alla? Ei kai julkiset hellyydenosoitukset ole rajattu välimereen ja miespareille...?
Juhani, löysäähän nutturaa näin kesän kynnyksellä. Jos joku / jotkut haluavat julkisesti hellyydenosoituksia toisilleen antaa, niin tuskin he sitä juuri ja nimenomaisesti Sinun kiusaksesi sitä tekevät. Eikös jossain kirjassakin sanottu: "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" :)
En tiedä olenko jotenkin vanhanaikainen näissä asioissa, mutta minusta ei niin homojen kuin heteroidenkaan tarvitsisi harjoittaa ylenpalttista nuolemista/kuivapanoja tms. julkisillapaikoilla. Tosin tilannetajuakaan ei voida ehkä liikaa korostaa. Joku nuolenta baarinnurkassa tai puistossa... ehkä juu, mutta silti minusta julkisilla paikoilla jotkut pikkupusuttelut voisivat riittää. Säästettäisiin ne loput sitten omien seinien sisään. On tosi hauskaa (tai sitten ei) istua jossain bussissa tms. kun edellä on joku pari, joka melkein panee siinä penkeillä. Yritä sitten olla katsomatta/häiriintymättä, jos ne ovat siinä ihan näkökentässä... *en katso en katso en katso*. Sitten vilkaiset ja kohtaan jommankumman katseen ja äkkiä katse suoraan eteen *en katsonut en katsonut en katsonut*. Lyhyesti sanottuna, se on kiusallista. Oli kuinka kevät tai ei ja olivat kyseessä homot tai heterot. On se hienoa kun ihmiset ovat ylpeitä/onnellisia ja haluavat sen näyttää, mutta kyllä sen viestin tajuaa vähemmälläkin. ^^'
En nyt ihan viktoriaanisen ajan moraalikäsityksissä elä, mutta jonkinlaisessa kohtuudessa voi itse kukin pysyä julkisen lärvästämisen kanssa. Mitään rajanvetoa en ala tekemään, mutta varsinkin kesän kynnyksellä tulee ulkona mieleen, että ihastuneen mielenlaadun ja kevätfiiliksen seurauksena aivokemiat on aika sekaisin.
Närkästystä ei aiheuta niin se maratonnuolenta vaan se, että se pitää tehdä keskellä kulkuväylää ikään kuin liikenteenjakajana. Epäilen, että kyseessä on geeni, jonka vaiktus vain pahenee iän myötä. Nuolemisen jälkeisessä kehitysvaiheessa osataan parkkeerata auto niin, että sillä vie viisi parkkipaikkaa, joista kaksi invapaikkoja. Geenivirhe kruunautuu keski-iän jälkeen sillä, että se saa kantajansa jättämään ostoskärryt tiukasti poikittain kaupan kapeimmalle käytävälle.