Mitä parvekkeelle ???

  • 1 / 10
  • Kosti-71
  • 27.5.2004 13:12
Mun parvekkeelle paistaa aurinko kello 12 jälkeen loppu päivän. Mitä kukkia tai kasveja voin hankkia sinne ettei ne kuole päivässä kun en ole niitä joka tunti kastelemassa. Ja sitten mulla on vielä siellä parvekkeella lasit, jotka aiheuttavat oman ongelmansa tähän problemaan. Antakee apuu.
  • 2 / 10
  • viherpeukalo
  • 28.5.2004 15:09
Tosi hankalia nuo lasitetut partsit. Kantsii aina pitää edes yhtä lasia auki, että jaksat itsekin olla siellä.

Kyllä moni laji varmaan menestyy, jos maltat ostaa tarpeeksi ison ruukun. Pienessä pytyssä multa kuivuu nopeasti ja juuret kärsivät. Otsa mieluummin siis vaikka yksi iso näyttävä ruukku, kuin joku pieni ruma muovikippo.

Myöskään mullassa ei kannata säästellä ja turve kannattaa kokonaan unohtaa. Jossain kesäkukkamullissa on mukana semmoisia vettävarastoivia kiteitä, jotka luovittavat kasville kosteutta hitaammin.



Sitten voitkin käydä torilla tai puutarhalla katsomassa mitä siellä on tarjolla. Kyllä myyjien pitäisi osata neuvoa mikä tuommoisessa paikassa saattaa menestyä.
Belargoniat (kirjotetaan varmasti erilailla) menestyy aika helposti, mutta ne on aika mummokukkia. Sitten on se sininen rönsyilevä kukka, joka ei tunnu kuolevan millään, nimeä en nyt muista. Orvokitkin kai pysyy elossa aika kauan ja helposti, ja niitä nyt tuntuu olevan jokaisella parvekkeella. Ja sitten voi sellaisia pikkumansikoita kasvattaa ja niitä saapi syödäkin sitten myöhemmin.

Muita en nyt tähän hätään keksi. Kysele ja katsele kaupassa ja käytä luovaa mielikuvitustasi!
  • 4 / 10
  • Viherpeukalo
  • 31.5.2004 14:43
En viitsinyt pelargonioita ehdottaa, koska minustakin ovat mummonkukkia. Orvokit ovat hyviä aikaisin keväällä, mutta kesähelteillä tahtoisivat viileämmän paikan.

Kerropa sit mitä sinne lopulta hankit. Kiinnostaa tietää, kuinka asiantutevia myyjiä olet onnistunut löytämään.
Miun on ihan pakko taas palata tähän asiaan. En ole muuten vieläkään laittanut sille "sauna parvekkeelle" ainuttakaan kukkaa. Ajattelin että vietän ensin rauhassa tämän loman täällä pohjoisessa ja sitten laitan niitä kukkia sinne. Nythän ne kuolis siellä "saunassa" kun siellä ei ole kukaan niitä kastelemassa. Mutta kiitos any way kaikille jotka viitsivät vastata mulle.
Kosti-Rakas - tässä pari nyrkkisääntöä.

Auringon paisteessa viihtyvät auringosta pitävät kukat ja varjossa viihtyvät ei-auringosta pitävät kukat eli varjoon viihtyneitä kukkasia ei kannata asetella patiolle, jonne paistaa aurinko suoraan.

Kukat saa pidettyä elossa kastelemalla niitä. Eri kastelumenetelmiä on maapallo täynnä - halvin on kantaa ämpäri ruukun viereen ja virittää lanka ruukusta ämpäriin. Kosteus siirtyy lankaa pitkin ruukuun - ja tietysti varjoja voi asetella partsille. Jos ruukut eivät ole kovin isoja, ne voidaan kantaa vaikka sisälle vilpolan puolelle.

Loppu silauksen onnistumiselle antaa vankka usko puutarhanhoitoon - ja suuri määrä rakkautta. Ei kuitenkaan niin paljon, että rakkauden kohde kuolee määrän alle.
Lasitetun parvekkeen laseja kannattaa tosiaan pitää varsinkin kuumalla ilmalla auki mahdollisimman paljon, jotta kasvit säästyisivät kirvojen tuhoilta. Tuntuu olevan, että mitä kuumempaa sen enemmän kirvoja. Itselläni on tosi iso lasitettu parveke pullollaan kasveja. Eniten pidän koristekurpitsaköynnöksestä. Se on helppoa ja halpaa kasvattaa itse siemenistä (tosin ei enää ehdi tälle kesälle), kasvaa hetkessä kattoon saakka, isot lehdet ja kukkii kivoja oransseja kukkia ja jos vielä kesällä jaksaa leikkiä mehiläistä ja pölyttää kukat, kasvaa niistä kivoja pieniä kurpitsoita, jotka voi sitten kuivattaa koristeeksi.
Minä suosin olohuoneessakin Etolan kasvitarhalta (www.etola.net) hankittuja kasveja. Erittäin helppohoitoisia eikä kuole kovin helposti kastelun puutteeseen.

Nyt varmasti viherpeukalot haukkuvat minut esim. penkin alle, mutta muoviset kukat ovat oikeasti hyvä vaihtoehto esim. sinne missä on liian kuuma paahde tai silloin kun kukaan ei ole kastelemassa. Tai jos on allerginen. Pienet pörriäisetkin puuttuu kokonaan. Nykyiset paremmat muovikukat näyttävät jo varsin aidoilta jos ei mene ihan läheltä hypistelemään.
  • 9 / 10
  • Epävihreä
  • 6.7.2004 20:54
Mulla on lasitettu eteläparveke ja altakastelevista parvekelodjuista huolimatta kukat kuolevat kuukaudessa. Niinpä olenkin tunnustanut viherpeukalottomuuteni ja yksinkertaisesti ostan uudet kukat kerran kuussa ja vot, aina on hehkeä puutarha partsilla romanttisiin iltoihin miesten kanssa ;)
Niin, sitä vaan ihmettelin että onko niitä parvekelaseja pakko pitää kiinni? Niiden ajatushan on enemmänkin se, että keväällä ja syksyllä kun on jo viileää voidaan parveketta käyttää kun lasien sisällä on auringon ansiosta lämpimämpää.