Levyn partitiointi

  • 1 / 7
  • Antti
  • 23.4.2003 9:06
Asentaessani Windows 2000:n "puhtaalta pöydältä" asennusohjelma osioi levyn kahteen osaan, about 11.2 GB kumpainenkin.

Itse 2000 asentui nätisi toiselle osiolle, mutta toista osiota en saa sitten millään toimimaan. Tahtotila olisi, että molemmat osiot olivat käytettävissä - varsinkin kun Windows 2000 ei suostu tekemään vain yhtä osiota.

Kun yritän formatoida "joutilaan osion", niin formatointi vaurioittaa joka kerta muutamaa kättöjärjestelmätason tiedostoa ja minun on aloitettava asennus uudelleen (siis edes "terve" osioi ei tuon toisen osion formatoinnin jälkeen suostu nousemaan)

File systeeminä minulla on kumpaiselle valittuna NTFS.

Oletteko törmänneet vastaavanlaiseen tilanteeseen?
Itselläni ei ole koskaan tullut moista tilannetta, vaan
asennusohjelma on kysynyt, mille osiolle asennetaan
ja säilytetäänkö aikaisempi levyjärjestelmä. Jos mahdollista, kannattaa koko levy laittaa yhdeksi osioksi... Kokeile, jos asennus antaa manuaalisesti osioida levyn. Aluksi kannattaa tuhota kaikki partitiot levyltä ja sitten luoda uusi koko levyn kokoinen partitio.
  • 3 / 7
  • Antti
  • 23.4.2003 20:21
Aivan - ongelma kun on ettei asennus anna partitioida levyä yhdeksi. Ennen uutta asennusta olen tuhonnut molemmat partitiot ja partitioinut uudelleen tuloksella että kahta tarjotaan.

Mitä tarkoitat "jos asennus antaa manuaalisesti osioida levyn."

-> mistä tuommoinen täppä väännetään päälle. Onko se edes mahdollista? Softa kysyy mitä käyttäjä haluaa tehdä mutta ei anna ylittää tuota itse määrittelemäänsä partition ylärajaa.

Asennus kyllä antaa tehdä tuon eka viestissä mainitsemani max koosta pienempiä partitioita ja ne kyllä toimivat aivan kuten niiden pitääkin mutta ongelma on nimenomaan se, että kun mennään tuon max koon yli niin sinne ei sitten enää avut riitä. Explorerin puolella asennuksen jälkeen levy näkyy C:nä ja D:nä mutta tuohon D:hen ei pääse kiinni.
Miten toimisi Partition Magic -ohjelma? Sehän on tarkoitettu just kovalevyn partitiointiongelmiin.
Joo, kannattaa varmaan kokeilla asennuksen jälkeen tuota Partition Magic:ia.
Cotrol Panelin kautta löytyy myös: Administrative Tools->Computer Management->Disk Management -kohta. En tiedä oisko tuosta sit apua, mut näkee ainakin tiedot noista partitioista.
  • 6 / 7
  • hmm joo
  • 26.8.2003 3:05
Eiköhän se juuri tuolta onnistu Tools->Computer Management->Disk Management. XP:sä ja 2000:sa voi nimittäin osioida ilman dossiakin.
  • 7 / 7
  • Antti
  • 26.8.2003 12:21
Uuh...multa on jäänyt loppuraportti antamatta.

Joo homma toimi siten, että asennuksen jälkeen ajoin chkdsk:n molemmille partitioille eli tossa partitioinnissa kirjastot eivät olleet asettuneet jotenkin kohdalleen.

Asiaan voi tietysti liittyä, etten päivittänyt BIOS:a ennen asennusta vaikka MS support sivut niin neuvoivat tekemään, mut mähän en koskaan tee mitä muut kehottaa tekemään....tämmöinen asenneongelma.