Seuranhaku

  • 1 / 7
  • Jäbä_
  • 6.7.2020 13:02
Hei. Asun pienellä paikkakunnalla ja olen miettinyt, että miten löytäisin seuraa samasta sukupuolesta. Osaako joku kertoa, mikä chat- tai nettisivusto olisi tällä hetkellä hyvä paikka etsiä? Olen rohkea mies, joten uskallan kyllä heittäytyä tilanteisiin tarvittaessa ;-)
  • 2 / 7
  • milleniaali
  • 30.5.2021 23:21
Moi! Itseäni kiinnostaisi myös kuulla muiden kokemuksia nykyään aktiivisista deittisivustoista tai -palveluista. Mistä kannattaisi lähteä etsimään poikaystävää? Pelkkä seksiseura ei kiinnosta.

Onko esim. Qruiser yhä hengissä?
  • 3 / 7
  • Jare88
  • 9.6.2021 7:44
Itse en ole tällä hetkellä millään deittipalstalla. Qruiserissa en ole ollut vuosiin, mutta olen kuullut että sinne kirjautuminen vaatii nykyään jonotuksen, eli joutuu odottamaan ennen kuin pääsee sisään joka kerta kun sivustoa yrittää käyttää, tai voi maksaa päästäkseen heti. Ei kuulosta hyvältä, mutta toisaalta varmaa tietoa mulla ei ole, kun en ole itse kokeillut. Vuonna 2015 taisin olla siellä viimeksi, silloin ei tuollaista ollut. Olen myös kuullut, että sieltä on väkeä poistunut aika paljon, ainakin siis Suomi-Qruiserista. Ilmeisesti vanha tekniikka ei oikein enää houkuttele. Lieneekö Qruiserilla vieläkään mobiilisovellusta? Vanhoina aikoinahan Qruiser oli siitä hyvä paikka, että se toimi vähän kuin yhteisönä, eli ei pelkästään privaattikeskusteluna, vaan siellä on myös julkisia keskustelualueita, joten käyttäjiin voi tutustua myös ei henkilökohtaisen viestittelyn kautta - ainakin aktiivisimpiin käyttäjiin. Tiedä sitten, kuinka voimissaan tuo yhteisö nykyään on?

Sitten on vaikkapa Grindr, suunnattu homo(/bi)miehille. Vaikka sieltäkin voi etsiä vakavaa suhdetta, suurin osa siellä taitaa olla seksin perään. Jos tykkäät saada pippelinkuvia pyytämättä inboxiisi, tämä sovellus takuulla täyttää toiveesi.

Tinder mun mielestä on vähän Grindriä osuvampi palvelu niille, jotka etsivät vakavaa suhdetta. Tinderissähän keskustelu onnistuu vain, jos kumpikin on ensin tykännyt toisistaan. Se karsii aika hyvin ällötykset pois. Toisaalta Tinderin ongelmana ovatkin sitten feikkitykkääjät, jotka matchin jälkeen katoavat kuin pieru saharaan, jos heille erehtyy lähettämään viestin. Feikkitykkääjät "tykkäävät" laajasta joukosta ihmisiä ja saavat siten enemmän matchejä. Sellainen ihminen voi pönkittää omaa heikkoa itsetuntoaan, kun näkee ketkä kaikki hänestä tykkäävät, vailla aikomusta varsinaiseen keskusteluun, saati tutustumiseen.

Menipäs vähän negatiiviseksi nyt. Lienee parasta kunkin kokeilla itse, on noissa palveluissa hyvätkin puolensa! :)

Itse toivoisin, että Ranneliike.net aktivoisi jäseniään olemaan yhteydessä toisiinsa henkilökohtaisella tasolla. Ajattelinpa kysyä sinua, milleniaali, ihan henkilökohtaiseen viestittelyyn, mutta Ranneliike.net:ssä ei jostain syystä ole yksityisviestitoimintoa, joten eipä taida onnistua. Yhteystietojanikaan en tähän julkisesti viitsi laittaa, ja enpä edes tiedä, olisitko sinä kiinnostunut minun kanssani juttelemaan :).

Kaipaisin Ranneliike.net:ltä myös sitä, että voisi klikata käyttäjän nimeä ja päästä profiilisivulle, joka listaisi keskustelut ja muun sisällön, mitä kyseinen käyttäjä on lisännyt. Siitä saisi ehkä jonkinlaisen (hataran) kokonaiskuvan, millainen ihminen on kyseessä, tai ainakin että löytyykö samoja kiinnostuksen kohteita. Profiilisivulla voisi myös olla rasti "kiinnostunut seuranhausta" / "ei kiinnostunut seuranhausta", jolloin tietäisi, sopiiko häneen ottaa yhteyttä tutustumisen merkeissä - sillä yksityisviestitoiminnolla, jota ei ole olemassa :P.

Painopiste Ranneliike.net:ssä tulisi silti edelleen olla yhteisöllisyydessä ja julkisen puolen keskusteluissa, nämä yksityiskeskustelut ja seuranhaku olisivat vain pieni lisä. Eli en ole toivomassa mitään radikaalia muutosta sivustolle, ei suuria määriä deitti-ilmoituksia, vaan pikemminkin luonnollista tutustumista. Koronan jälkeen voisi olla vaikka ryhmätapaamisia niiden kesken, jotka toisiin ihmisiin tutustumista kaipaavat. Se olisi positiivisesti erilaista kuin perinteiset nettideittipalstat, jotka turhan usein painottuvat kahdenkeskisiin tutustumisiin. Ryhmässä tutustuessa voisi pikku hiljaa huomata jonkun tyypin kiinnostavammaksi kuin miltä tämä aluksi vaikutti.
Oma kosketukseni erilaisiin paritutumispalveluihin on hyvin ohut. En niitä käyttänyt "villeinä" vuosinanikaan vuosituhannen vaihteessa. Olen vähän yrittänyt pysyä kartalla aiheesta, ja melko samoja käsityksiä noista erilaisista palveluista on.

***

Mitä tulee ranneliike.netiin, niin ideat toki otetaan ilomielin mietintään.

Varsinaisen profiilisivun asemesta käytössä ovat omat blogit, jollaisen rekisteröitynyt käyttäjä voi avata. Bloginsa pääsivulle saa lyhyesti tietoa itsestään, mutta itse blogissa voi luonnollisesti halutessaan kertoa enemmän ajatuksistaan ja elämästäänkin.

Yksityisviestien suhteen alustan ylläpitäjän riskit (ja samalla vastuut moraalisesti mutta myös juridisesti) ovat tietoturvan ja vastaavien osalta paljon suuremmat kuin sellaisessa toiminnassa, jossa kaikki julkaistu on lähtökohtaisesti kaikille julkista. Ainakaan toistaiseksi tällaista yksityisviesti-toiminnallisuutta ei siksi nykyään ole olemassa. Turvallisia keinoja yksityisemmän viestitysmahdollisuuden toteuttamiseksi kyllä mietitään.

Ranneliike.netin idea on ennen kaikkea nostaa eri näkökulmista esiin aiheita ja keskusteluja, jotka koskettavat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä. Deitti- ja varsinaisten yhteisöpalvelujen kanssa kilpailemiseen ei ole käytettävissä tarvittavia resursseja, joten sellainen on suosiolla jätetty väliin. Toki sellaisiin yhteisöllisiin ominaisuuksiin pyritään löytämään käyttökelposia ratkaisuja, jotka tukevat nimenomaan sateenkaariteemaisten aiheiden ja keskustelun esiinnostamista.
  • 5 / 7
  • Jare88
  • 10.6.2021 16:26
Hyviä pointteja, smo :). Yksityisviesteissä tosiaan olisi tietoturvaongelma. Blogista: Voisiko kunkin käyttäjän nimen yhteydessä näkyä linkki hänen blogiinsa?

Yritän pitää tämän viestini nyt lyhyenä, koska olen nyt karannut aiheesta sivuun, ja siten en myöskään odota vastausta tähän viestiin.
Ensin lyhyt vastaus käyttäjänimen linkkaamisesta blogiin: kyllä voisi. Asia on työlistalla ja tulossa jossain vaiheessa.

Jare88 tuossa jo listasikin useita erilaisia seuranhakupalveluja (Tinder, Qruiser, Grindr). Facebookillakin on Tinder-tyyppinen deittiominaisuus/sovellus. Laajasti hlbti-vähemmistöille suunnattu palveluja on Taimi. Näiden lisäksi on huomattava määrä erilaisille pienemmille ryhmille suunnattuja paritutumispalveluja, esimerkiksi maskuliinisten homomiesten Scruff. Usein pienempien ryhmien palvelut liittyvät seksuaalisiin mieltymyksiin, mutta toki muitakin näkökulmia tähän viiteryhmäasiaan on.

Likitulkoon kaikki deittipalvelut mahdollistavat esimerkiksi sukupuolirajausten tekemisen, joten siinä mielessä suurin osa ns. valtaväestönkin deittipalveluista palvelevat myös vaikkapa nyt homomiehiä tai lesboja. Sukupuolivähemmistötkin on usein otettu rajausmahdollisuuksissa jotenkin huomioon - mutta tällä hetkellä aihe on vähän kuuma peruna, sillä joidenkin näkemysten mukaan omat sukupuolivähemmistökategoriat/rajaukset johtavat liikaan lokeroitumiseen.

Deittipalvelujen ylläpito on melkoinen bisnes, ja noilla kaikilla alan toimijoilla on jokin ansaintalogiikka. Maksuttomiin palveluihin liittyy se, että käyttäjälle näytetään mainoksia ja tässä yhteydessä käyttäjä antaakin ”hinnaksi” aika paljon henkilökohtaista tietoa itsestään (jolla mainontaa voi kohdentaa täsmällisemmin, siis palvelun kannalta tuottoisammin), eli palvelut käytännössä myyvät niille annettua profiilitietoa eteenpäin. Siinä mielessä maksuttomatkaan palvelut eivät ole aivan ilmaisia - ja yksityisyys voi olla huolen aiheena. Toki myös maksulliset palvelut hyödyntävät usein käyttäjien henkilökohtaisia käyttäjätietoja. Siellä ne isot rahat liikkuvat.
  • 7 / 7
  • Jare88
  • 13.6.2021 8:55
"Likitulkoon kaikki deittipalvelut mahdollistavat esimerkiksi sukupuolirajausten tekemisen, joten siinä mielessä suurin osa ns. valtaväestönkin deittipalveluista palvelevat myös vaikkapa nyt homomiehiä tai lesboja."

Tästä muistuu mieleeni tilanne muutaman vuoden takaa liittyen osaan valtaväestön deittipalveluista. Ainakin aiemmin jotkut deittipalvelut toimivat niin hullusti, että vaikka ne antavat valita, minkä sukupuolten profiileja haluaa etsiä, haku ei tarkista, että hakutuloksissa näytettävät profiilit olisivat kiinnostuneet hakijan sukupuolesta, jolloin homomiehen hakiessa miehiä, tälle näytettiin liuta heteromiehiä. Tällaiset palvelut tuntuivat vahvasti olettavan, että kaikki niiden käyttäjät olisivat heteroita. Ihmettelen, miksi niihin edes koodattiin näennäinen mahdollisuus etsiä seuraa samasta sukupuolesta, jos toiminnon testaamiselle ei ollut kehittäjien toimesta kiinnostusta?

Valitettavasti en muista esimerkkejä siitä, mitkä deittipalvelut aikoinaan toimivat näin, enkä toisaalta osaa sanoa, onko tähän tullut parannusta.

Tinder nyt ainakin on tässä asiassa toiminut hyvin: se näyttää vain profiileja, joihin määritetyt kriteerit täsmäävät profiileja selaavan käyttäjän ominaisuuksiin. Muistaakseni myös Suomi24:n deitti osaa tämän tarkistuksen tehdä.

Mainitsen tässä vielä Iskuri.net:n. Iskuri toimi ainakin aiemmin sillä periaatteella, että siellä oleviin ilmoituksiin vastattiin lomakkeella, joka lähetti viestin ilmoitukseen liitettyyn sähköpostiosoitteeseen (ei näy julkisesti). Sen jälkeen keskustelu käytiin kokonaan sähköpostitse, jos ilmoittaja siis kiinnostui vastaamaan lomakkeella viestin kirjoittaneelle henkilölle. Nyt kun vilkaisin muutamaa satunnaista ilmoitusta, näyttää siltä että ilmoituksiin voi vastata vain tekstiviestillä, hinta parin euron luokkaa per viesti. Jos kirjoittaa viestiin vaikka sähköpostiosoitteensa, niin jatkoviestittelystä ei sitten joudu kumpikaan maksamaan.

Iskuri.net toimi hyvin sekä heteroseuranhakuun, että oman sukupuolen seuranhakuun, ainakin joskus vuosia sitten. Siinä pystyi määrittämään myös, hakeeko seuraa tositarkoituksella vai vain seksiseuraa. Valitettavasti Iskurin uudistus joitain vuosia sitten osittain vesitti homman: Iskurissa on nyt kategoriat "Treffit", "XXX", ja "Gay". Eli heteroille löytyy valintamahdollisuus tositarkoituksella hakemisen ja seksiseuran hakemisen välillä, mutta jos haet seuraa samasta sukupuolesta, et voi tällaista valintaa tehdä, sinulla on vain yksi kategoria "Gay", josta voit seuraa hakea. Tuo kategoria on täynnä seksiä hakevia ilmoituksia, joten vakavamman suhteen etsiminen Iskurista on nykyään hankalaa. Pidän tällaista kategoriajakoa outona.