Tärkeä minisarja Yle Femmalla: Älä pyyhi kyyneleitä paljain käsin (juttukommentit)

  • 1 / 12
  • puppeliassi
  • 21.1.2013 14:48
taitaa olla vähän liian ahdistava mulle, jätänpä väliin. mutta muut saa vapaasti katsoa jos uskaltavat..
  • 3 / 12
  • kauris 1953
  • 24.1.2013 14:59
aivan upea sarja, tosin ahdistava mutta varmaan muistat että katsoit tämän sarjan
Olikos se niin, että tuo HIV vaati uhreja jo pidemmän aikaa Afrikassa, ennen kuin se levisi Länsimaihin ja jolloin vasta siitä kohu nousi.
Eli riepoiko se jo pidempään sitä ennen afrikkalaisia - mikä toki ei ollut Länsimaissa niin kiinnostavaa ... kuin vasta keskellä hyvinvointiyhteiskuntaa.

Kommenttia muokattu: 24.01.2013 klo 18:35
  • 5 / 12
  • puppeliassi
  • 24.1.2013 20:04
niin siitähän on ollut juttua että amerikkalaiset tohtori mengelet olisivat huomanneet että afikassa sikiää porukkaa paljon joten kehittivät sairauden, mutta koska se levisi homojen keskuudessa myöhemmin(johtuen helpommasta tarttuvuudesta anaalista ja siksi ettei homoilla ollut pelkoa vahinkoraskauksista) niin se leimautui homojen tautina.
  • 6 / 12
  • SaintJudy
  • 24.1.2013 20:36
Englanninkielisen Wikipedian aikajanasta (http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_AIDS) löytyy merkintöjä yksittäisistä tapauksista ennen 1980-luvun epidemiaa.

Suomenkielinen Wiki listaa muutamia eri kiistanalaisia teorioita HI-viruksen alkuperäksi, myös nuo myös rokote- ja salaliittoteoriat niitä rakastaville. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä lähdekritiikki.

Erinäisiä aikajanoja löytyy eri järjestöjen sivulta, nämä keskittyvät lähinnä kartoittamaan epidemiaa viimeisen 30 vuoden ajalta.

http://aids.about.com/od/technicalquestions/f/wherehiv.htm

http://www.avert.org/hiv-aids-history.htm
Hesarin tämän päivän lehdessä on juttu otsikolla: Hi-viruksen juuret ovat yli viiden miljoonan vuoden päässä.

- Apinoilla yleisten lentivirusten geneettinen vertailu on paljastanut Hi-viruksen alkuperän. Se ja Hi:n kaltaiset lentivirukset saivat alkunsa afrikkalaisissa apinoissa yli viisi, tai jopa 12 miljoonaa vuotta sitten.

- HI-virus siirtyi jotenkin apinoista ihmisiin vasta 1900-luvun lopulla.

- Hiv-tartunta on nyt noin 34 miljoonalla ihmisellä maailmassa. Hiv voi lopulta johtaa kuolettavaan aidsiin. Eri lääkeyhdistelmillä tautia voi saada kohtalaisesti hallittua.

.
  • 8 / 12
  • Rokkihomo
  • 27.1.2013 12:15
"HI-virus siirtyi jotenkin apinoista ihmisiin vasta 1900-luvun lopulla"

Myöhemmän pandemiaan verrattuna joidenkin mielestä ehkä "pikkujuttu", mutta tuossa on moneen muuhun tietolähteeseen verraten tapahtunut ilmeisesti Hesarin toimittajalta käännösvirhe.

Oikeampi tieto taitaa olla että:

HI-vitrus siirtyi jotenkin apinoista ihmisiin "at the end of the 19th century"
- eli JO 1800-luvun lopulla.
Huh. Katsoin kaikki kolme osaa tänään. 2 osaa areenalta ja viimeisen hyvässä seurassa tv:stä nyt kun tuli. Huh. Paul oli sankari.
Tämä oli kyllä samanaikaisesti kauheinta ja ahdistavinta, mutta myös kauneinta ja herkintä, mitä telkkarista on tullut aikoihin. Odotin tämän sarjan olevan todella koskettava, mikäli on hyvin tehty, ja sitä tämä oli. Varsinkin tuo viimeinen jakso sai tunteet pintaan kunnolla, kun katsoin sen eilen, varsinkin kun oli jo ennestään ollut huono päivä... Tärkeä katsaus historiaan todellakin.
Katsoin kolmannen osan nyt. Se oli koskettava.

Jokaisessa sarjan jaksossa todettiin, että kaikki tämä on tapahtunut. Kaikki tuo on tapahtunut myös Suomessa. Elämänkumppania kiellettiin tulemasta hautajaisiin jopa uhkaamalla väkivallalla. Kumppanin nimi ei mahtunut kuolinilmoitukseen jne. Kaikkea tätä. Ja sitten myös päinvastoin. Sairastunut ilmoitti, että hänen hautajaisissaan ei saa itkeä. Muistotilaisuudessa tarjoiltiinkin shampanjaa.

Koskettavaa on ollut se, että kanssaihmisten antamaa pyyteetöntä auttamista ja tukemista on löytynyt varsin paljon. Näin Suomessakin, jossa ajatellaan monesti, että yhteiskunta hoitaa ja sen pitää hoitaa. Julkisten palveluiden tuottamaa apua ei ole ollut saatavilla riittävästi pitkiin aikoihin. Siitä lähtee läheisten tekemä tukityö.
Heräsin tähän ohjelmaan ihan liian myöhään. Jouduinkin sitten katsomaan sen erilaisissa osissa Yle Areenalta tai Youtubelta :-(

Olen nyt katsonut kaikki osat moneen kertaan. Ensimmäisellä katselukerralla tuntui, ettei saa hengitetyksi. Toisella kerralla itkin. Kolmannella kerralla aloin pohtimaan.

Olen itse ollut lapsi, kun AIDS tuli Suomeen, joten asiasta ei ole omakohtaisia muistikuvia.

Aihe on nyt alkanut kovasti kiinnostamaan. Vanhemmilta kollegoiltani olen asiasta kysellyt. He ovat kertoneet, että kyllä niinä aikoina hoitajat ja lääkärit jakautuivat selkeästi niihin, jotka syyllistivät, moralisoivat ja pelkäsivät itse hysteerisesti tartuntaa, ja niihin, jotka uskalsivat nähdä ihmisen ihmisenä.