Laihdutus

Tästä on varmaan täällä aikaisemminkin keskusteltu, mutta antakaa nyt naiselle jotain järkeviä vinkkejä miten saan 20 kg lähtemään. Vähän on paino jo tippunu mutta hidasta hidasta..

Pitääkö paikkaansa että aspartamiini tappaa aivosoluja vai pitääkö kevytlimpparistakin luopua?
No nuo Nutrasweetit sun muut keinotekoiset makeutusaineet ovat kohtalaisen kiisteltyjä. On niitten väitetty aiheuttavan syöpää sun muuta.
Itse juon mieluummin aidolla sokerilla ryyditettyä limpparia jos juon.

Laihdutusvinkki: Hedelmiä ja muuta vesipitoista ravintoa lisää ruokavalioon.
Ei ennen klo 12 mitään muuta kiinteää ruokaa kuin hedelmiä/marjoja.
"Pitääkö paikkaansa että aspartamiini tappaa aivosoluja vai pitääkö kevytlimpparistakin luopua?"

Aspartamiinin on todettu aiheuttavan joillekin (jopa muutoin terveille) ihmisille , rytmihäiriöitä ja vatsantoimintaan liittyviä ongelmia. Lisätietoa ko. aineesta Elintarvikeviraston sivuilla. http://www.elintarvikevirasto.fi/kuluttajalle/index.html?page=895

Eräs tuttavani kärsi pari vuotta selittämättömistä näkö- ja rytmihäiriöistä, sekä satunnaistista pahoinvointikohtauksista. Hän oli tuon parin vuoden ajan nauttinut light-tuotteita, joita oli makeutettu aspartamiinilla. Pari kuukautta sitten hän lopetti kyseisten tuotteiden nauttimisen, ja sen jälkeen hänellä ei ole ollut enää vastaavia tuntemuksia. Eli lienee tuo aspartamiini jonkun asteinen myrkky ihmisen elimistölle...
Mä olen laihtunut 10 kg n. 9 kk aikana. Lisäsin säännöllistä liikuntaa, vähensin rasvaisia ja makeita ruokia ja pidän huolta siitä, että en syö enempää kuin kulutan.

En käytä kevyt- tai muita vähäkalorisia tuotteita, koska aspartaami esim. aiheuttaa mulle päänsärkyä ja muutenkin kartan lisäaineita yms.

Laihduttaminen vaatii kurinalaisuutta ja päättäväisyyttä.
  • 5 / 35
  • Pora-liike
  • 2.8.2005 8:13
Itse olen laihduttanut 51 kg ja tuossa syksyllä on kaksi vuotta siitä kuin aloitin.

1) Tärkkelystöhkä pois- ei perunaa, perunajauhoa, maissia, maissijauhoa, riisiä, leipää, viljatuotteita eikä sokeria. Ei siis olutta.
2) RUNSAASTI rasvaa. (Ei kovetettua/hydrogenoitua kasvirasvaa)
3) Maltillisesti proteiinia 1,5 x ihannepainosi/1000 = päivittäisen proteiinin enimmäistarve.
4) Natriumglutamaatti E621 pois.
5) Terveellisiä kasviksia kuten kaali, parsakaali, kukkakaali - puoli kiloa päivässä. Tomaatteja, paprikoita, marjoja, pähkinöitä ym. mukaan mutta katso ettei päivittäinen hiilihydraatin saanti ole liiallinen (yli 80g).
6) Liiku maltillisesti, vaikka kävele kaikki vastaan tulevat portaat päivässä.

Rasvainen, villi kala on erityisen suositeltavaa. (Silliin on ängetty kuitenkin sokeria)

Aspartaamia epäillään väsymysoireyhtymän aiheuttajaksi.
Tässä mun tarina laihduttamisesta:
Mä laihdutin n.20kg nelisen vuotta, mutta sellaisella ihan omalla ruokavaliolla ja liikunnan lisäämisellä. Ihan vaan kävelin aluksi ja sitten kun oli painoa jonkin verran saanut pois ostin fillarin ja aloin polkemaan.

Söin vuoden päivät runsaasti kasviksia (ihan kaikenmoisia, kylmänä tai paistettuna ilman rasvaa eli oliiviöljyssä) tummaa riisiä, vihanneksia, kalaa pari kertaa viikossa ja broileria kerran. Kananmunia keitettynä...ja äyriäisiäkin tuli popsittua. Lisäksi söin maustamatonta jugurttia marjoilla ilman sokeria. Ja se oli kamalaa alussa, mutta nyt en voisi kuvitella muuta. Paistettuun sipuliin chilin kera tuli himo jossain vaiheessa. Ja sillä elän vieläkin vaikka viikonlopun joskus köyhinä päivinä.
Leivän pois jättäminen oli vaikeinta, ja oli pakko syödä silloin tällöin jotain näkkärin näköistä. Mutta kun leivän jätti pois niin ei tullut syötyä mitään rasvaista juustoa tai esim metwurstia.

Kun olin tuon n.20g laihtunut en kovin muuttanut ruokavaliota. Edelleen syön "terveellisesti". Silloin tällöin on pakko saada jotain roskaruokaa, kuten hampurilaista n.kerran/kk. Eli mikään tiukkapipoinen ruokailija ei musta tullut. Hyvä ruoka on hyvää ja sitä pitää syödä silloin tällöin. Oli se nyt sitten vaikka kermaisia valkosipuli perunoita.

Mulle ei ole ollut ongelmana koskaan karkit, pullat eikä limut eikä sipsit. Niistä olen aina pysynyt kaukana. Vääränlainen ruokavalio ja liikunan puute olivat mun ongelma. Nyt syön aamuisin pari tummaa paahtoleipää kahvin kanssa, päivällä salaattia ja hedelmiä popsin pitkin päivää. Lämpimän ruuan syön kotona n. klo 17-18, tai sitten vasta n. klo 19 jos käyn pyörälenkillä töistä tullessa. Ja käyn 2-4krt/vko polkemassa 15-30km. Riippuen säästä ja fiiliksestä.

Mun työ ollut sellaista viimeiset 10 v, että en ole tottunut syömään ruokaa päivällä.

Jos oikein huikoo ennen nukumaan menoa syön jotain. Vaikka sen leivän, jos mieli tekee. Uni ei tule, jos ajattelee vain sitä, että pitäisköhän sittenkin syödä jotain?

Jokaiselle sopii jokin, se vaan pitää löytää. Mulla sen löytyminen kesti kaikenmaailman "ihmedietti" kokeilut. Toisille sopii ryhmässä toisille kaverin kanssa ja mulle taas yksin.
Niin muuten vaakaa ei mulla kotona ole, sen heitin roskiin jo alkumetreillä.....

Nyt olen suht tyytyväinen omaan kuntooni ja ulkoisiin muotoisin. Tosin siitä omasta tavoitteesta puuttuu vielä 10kg, mutta ne onkin niin pirun tiukassa. En ole luovuttanut vielä. Oli tälläinen hetkellinen (parin vuoden) tauko. Mutta nyt alkaa taas...

Mukavaa painonpudotusta ja kunnonkohotusta kaikille :)
Kiitos kaikille vinkeistä. Kurinalaisuuden ja päättäväisyyden merkityksen olen huomannut, homma on monta kertaa ollut aikeissa mutta vasta kun puolisen vuotta sitten aloin tarkemmin katsomaan mitä syön ja myös pysymään päätöksissä on tulosta tullut pari kiloa kuussa. Vähennystä meinaan.

Elintarvikeviraston sivu oli mielenkiintoinen, mutta ei pelottanut niin paljon kun luulin.

Tällä hetkellä taidan olla eniten sunshinen ja sarin linjoilla. Pora-liikkeen metodi vaatii hieman paneutumista. Pysyykö pää perässä kun kroppa muuttuu parissa vuodessa noin paljon?
Liikuntaa lisäämällä mun kilot lähti ...ja muodot palas ;) Aloin käymään kuntosalilla ja polkeen pyörällä töihin. Hissin vaihdoin periaatteesta portaisiin. Ensimmäisten parin-kolmen kuukauden aikana ei tapahtunut mitään; tosin liikunta teki paljon virkeämmäksi. Sitten yks kaks paino alkoi pudota ja on nyt juuri sopiva.

Limukoita en oo koskaan juonu. Ruokavaliota en juuri muuttanut. No ok ehkä hieman lisäsin hedelmien syöntiä (=lue korvasin työpaikkaruokalan lisäaineistetut jauhekeitot parilla ompulla, bulgarian jogurtilla, leivällä jne. mitä nyt jääkaapissa sattuu aamulla olemaan) Muuten syön kyllä kaikkea enkä todellakaan kursaile rasvaisten ruokien kanssa. Myös olut maistuu -- melkeinpä uskaltaisin veikata, että olut on terveellisempää ku limukat. Kiinnitän paljon huomiota ruoan luonnollisuuteen, tuoreuteen, lisäaineettomuuteen jne. Eli luomua aina kun mahdollista, lihat yms. ilman mitään E???-lisäainepommeja jne.

Ehkä tärkeintä ruokailussa on se, ettei syö itseään aina ähky-puhku kuntoon vaan pyrkii pienempiin annoksiin. Ikävä kyllä esim. ravintola-annokset ovat ainakin mun kohdalla noin 2x liian isoja. Puolikas annos olisi melkein aina riittänyt mainiosti. Toinen tärkeä seikka olisi säännölliset ruoka-ajat, jotka ainakaan mun kohdalla eivät todellakaan toteudu.
Kuluta enemmän, kuin syöt, niin laihdut.
Niin helppoa, mutta kuitenkin niin vaikeaa.

Tsemppiä vaan Navi, painonpudotusvauhtisi on ihanteellinen.
0.5-1 kg/vko on suositeltava vauhti. Silloin kaikki lihaksetkaan eivät katoa.
Kun maltat rauhassa totutella uusiin ruokailutottumuksiin, myös tulokset pysyvät helpommin.
Ihmedieetit ovat ihmedieettejä, niillä ei saavuteta mitään pysyvää.
Vain terveellisten ruokailutottumusten omaksuminen pitää sinut haluamissasi mitoissa varsinaisen laihdutusrupeaman jälkeenkin.

Säännölliset ruokailu/välipalat n.3-4 tunnin välein n.5-6 krt/pvä.
Kun ruokailuvälit eivät veny liian pitkiksi, vältyt ahmimiskohtauksilta.

Monipuolista, terveellistä ruokaa: hedelmiä, kasviksia, vihanneksia, täysjyvätuotteita, lihaa, kalaa, vähärasvaisia maitotuotteita.
Kohtuullisesti myös rasvoja, jotta välttämättömät elintoiminnot tulevat turvatuiksi. Rypsiöljy on koostumukseltaan parasta.
Jokaisella aterialla olisi hyvä olla ravintoaineita kaikista ravintoaineryhmistä; hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvoja.

Oman kuntotason mukaan kohtuullisesti liikuntaa. Sekä aerobista- että lihaskuntoharjoittelua.
Liikunta on erinomainen apu laihdutuksessa, mutta suurinta roolia näyttelee ruokavalio.
Tavallinen ihminen ei pysty liikkumaan niin paljon, että sillä olisi suurta vaikutusta kulutukseen.
Päinvastoin, usein pelkkä liikunnalla laihduttaminen johtaa ylilyönteihin, joista on hyvinkin ikävät seuraamukset: syömishäiriöitä, ylikuntoa, burn out...

Onnea valitsemallasi tiellä.
Sitkeästi eteenpäin vaan!
Darlingin tapaan suosittelen pienempiä annoksia useammmin päivän mittaan - ainakin omalla kohdalla metodi toimii. En enää syö varsinaisia aterioita (= lounas/päivällinen) vaan pidän huolen siitä, että syön tasaiseen tahtiin. Kaikille tämä ei toki sovi, sillä joka työpaikalla ei välttämättä voi syödä työpöydän ääressä. Töissä popsin esim. porkkanoita, joita voin aika huoletta vetää napaan niin paljon kuin jaksan.

Tämän rytmin hyötyjä on, ettei nälkä pääse koskaan yllättämään, eikä kerralla tule syötyä liikaa. Kylläisyyden tunne kun tulee viiveellä ja suurten ateroiden jälkeen minua ainakin alkaa väsyttää, kun elimistö keskittyy kaiken sen ruoan sulattamiseen. Nälän ja yltäkylläisyyden tunteen eliminoiminen on myös vaikuttanut huomattavasti työtehooni ja virkeyteen päivän mittaan. Vatsalaukkukaan ei pääse venymään liikoja, jolloin vatsa pysyy paremmin kuosissa.

Kotona teen iltaisin seuraavaa päivää varten hedelmä- ja muuta salaattia ja täytän hedelmävarastot, jotta jos sitten iskee hirveä naposteluhimo, terveellinen apu on lähellä.

Päivittäinen painonseuranta on ainakin itseäni auttanut pitämään epäterveelliset ruoat poissa menusta ja painotavoitteen mielessä.
"Navi
02.08.2005, 12:26 Kiitos kaikille vinkeistä. Kurinalaisuuden ja päättäväisyyden merkityksen olen huomannut"

Itse asiassa minä en ole tarvinnut lainkaan kurinalaisuutta. Jos olisin kurinalainen niin minulla olisi vieläkin pussi pähkinöitä laukussa. : )
Kun kerta täällä vallitsee konsensus ettei omaa seksuaalista suuntautumistaan voi muuttaa niin yhtä turhaa on taistella nälkää vastaan. Häviää kuitenkin lopulta. Siksi laihduttamisen on oltava sellaista ettei tule nälkä.

"Pora-liikkeen metodi vaatii hieman paneutumista."

Heikkilä, Atkins, Rosedale kuuluvat omiin suosikkilukemisiini, mutta tietysti Varpu Tavin teos "Laihdu ilman nälkää".

"Pysyykö pää perässä kun kroppa muuttuu parissa vuodessa noin paljon?"

Kyllä. Asia on ollut pikemminkin niin että pitää itseään koko ajan vähän liian lihavana vaikka ulkonäkö rupeaa olemaan jo siedettävissä kantimissa. Ehkä se on just sitä että kun on laihtunut superlihavasta vain tavanomaisen lihavaksi niin se muutos ei sosiaalisella tasolla ole niin suuri. Mutta projekti jatkuu...
"Darling
02.08.2005, 17:54 Kuluta enemmän, kuin syöt, niin laihdut.
Niin helppoa, mutta kuitenkin niin vaikeaa."

Itse asiassa minä laihdutin 50 kiloa lisäämällä syömistä ja vähentämällä liikuntaa joten tuo ikuinen hokema ei kyllä ainakaan minun kohdallani pidä paikkaansa.

"Ihmedieetit ovat ihmedieettejä, niillä ei saavuteta mitään pysyvää."

Ihmedieetin leiman ovat saaneet monet vakavat dieetit kanssa. Toisaalta joku Painonvartijoiden dieetti on saanut ihan turhaa hyväksyntää valtamediassa.
Sen olen kuitenkin todennut ettei mitkään pillerit auta mihinkään.

"Säännölliset ruokailu/välipalat n.3-4 tunnin välein n.5-6 krt/pvä.
Kun ruokailuvälit eivät veny liian pitkiksi, vältyt ahmimiskohtauksilta."

Itse suosin kolmea ateriaa päivässä. Verensokeri on sen verran tasainen ettei tarvetta ahmimiselle ole syntynyt.

"Monipuolista, terveellistä ruokaa: hedelmiä, kasviksia, vihanneksia, täysjyvätuotteita, lihaa, kalaa, vähärasvaisia maitotuotteita.
Kohtuullisesti myös rasvoja, jotta välttämättömät elintoiminnot tulevat turvatuiksi. Rypsiöljy on koostumukseltaan parasta."

Hevonkukkua ja paljon!
Vähärasvainen "maito" on pitkälle jalostettua teollista litkua jolla on hyvin vähän tekemistä aidon täysmaidon kanssa.
Rasvoista parhaimpia ovat kookosrasva (jolla on myös antibakteriaalisia vaikutukia)ja kalanmaksaöljy.
Hedelmissä ei välttämättä ole lainkaan niitä C-vitamiineja joissa niitä väitetään olevan. Syö mielummin marjoja, niissä on resveratrolia.
Ns. täysjyvätuotteet ovat vahvasti jatkettuja teollisesti prosessoidulla valkaistulla jauholla. Ne ovat pelkkää turhaa sokeria.
Muun minä kyllä allekirjoitan.

"Päinvastoin, usein pelkkä liikunnalla laihduttaminen johtaa ylilyönteihin, joista on hyvinkin ikävät seuraamukset: syömishäiriöitä, ylikuntoa, burn out..."

Tästä olen samaa mieltä ja lisään vielä että pelkkä liikunnalla laihduttaminen voi kaiken lisäksi pahimmassa tapauksessa lihottaa! (Elimistö polttaa proteiinia lihaksista ravinnontarpeeseen ja varastoi sitten loput läskiksi)
No huh huh, jopas on väitteitä! Ensinnäkin, ei ole mahdollista laihtua LISÄÄMÄÄLLÄ syömistä. Paitsi jos päivittäin saatu kalorimäärä pienenee eli vaihdat siis energiapitoiset ruoka-aineet vähän energiaa sisältäviin, jolloin on mahdollista syödä "enemmän" ja silti saada vähemmän kaloreita.

Ihmedieettejä (esim. Atkins) on kritisoitu paljon ja mielestäni syystä: ne ovat kaikki melko uusia ilmiöitä eikä niiden vaikutuksista yleiseen terveyteen ole vielä ollut mahdollista saada luotettavaa tietoa pidemmältä ajalta. Esimerkiksi hiilihydraattien korvaaminen rasvalla (Atkins) saattaa kyllä laihduttaa (tästäkään ei ole kiistatonta tutkimustietoa; laihtuminen on saattanut johtua myös siitä, että laihduttaja on ruvennut kiinnittämään tarkempaa huomiota syömiseensä), mutta samalla altistaa kehon muille rasituksille, joiden seuraukset saattavat olla huomattavasti vakavampia kuin ylipaino.

Vähärasvainen maitoa on tavallista maitoa, josta on poistettu rasva. Siinä mielessä siis teollisesti jalostettua, mutta muuten täysin samaa tavaraa kuin se täysmaitokin.

Kookosrasvan terveellisyydestä taas voi olla montaa mieltä, se kun sisältää enemmän haitallisia rasvahappoja kuin monet muut kasvirasvat. Eli kasvirasvoista se on vähiten terveellistä.

Ja mitä ihmettä tarkoitat väittämällä, ettei hedelmissä ole C-vitamiineja? (Tuota reservatrolia näkyy saavan muuten viineistäkin :)

En myöskään ymmärrä välitettäsii täysjyvätuotteista : niiden ideahan on, että siinä käytetään koko jyvä! Tottakai siinä on silloin mukana myös se jyvän sisin osa, josta se valkea jauho tulee (ei valkaistu vaan luonnollisesti valkea). Ei myöskään mitään turhaa sokeria, paitsi jos olet Atkins-uskovainen.
Olen laihduttanut viimeisten 12 kuukauden aikana 9 kiloa (nyt olen siis normaalipainossani) välttelemällä seuraavia elintarvikkeita:
Vehnäjauho ja kaikki puhdistettu vilja, pasta, riisi, peruna, sokeria sisältävät tuotteet, kaikki LIGHT-tuotteet, einekset, jne.
En ole kokenut yhtään nälkäistä päivää, enkä ole riutuneen näköinen. Sallittuja ruoka-aineita listallani ovat Salaatti, lanttu, linssit, herneet, kaikki marjat, kerma (ostan luomuna), voi, liha, kala, äyriäiset, sienet, tofutuotteet, pähkinät jne. Maitoa käytän lähinnä kahviini.
Syön joka päivä aamiaiseksi joko luomujukurtin ja 2 dl mustikoita tai vaihtoehtoisesti salaatin, munan, ja kalaa tai pekonia. En joudu koskaan pakottamaan itseäni lopettamaan syömistä, sillä rasvat ja proteiinit pitävät näläntunteen poissa todella kauan.
Ei, en ole Atkins-uskovainen, en liioin Montignac hihhuli. Halusinpa vain kertoa että ainakin minulla tämä toimii. olen voinut tosi hyvin ja ollut virkeämpi kuin aikoihin.
Kaloreita vähentävä dieetti ei sovi minulle, koska en ole ohjelmoitava robotti, joka kykenee määrätietoisesti noudattamaan lopun ikänsä energian saannin rajoittamista.
Machobambille: Täysjyvätuotteiden etu on se, että ne vapauttavat energiaa paljon hitaammin kuin puhdistettu vilja. Puhdistetusta viljasta on kuorikerroksen mukana puhdistettu myös tärkeät ravintoaineet... ja tärkeää kuitua.
Liikkuva ihminen tarvitsee hiilihydraatteja. Ne ovat elimistön "bensaa".
Ilman polttoainetta kone ei kulje.

Laihtua voi vain ja ainoastaan kuluttamalla enemmän, kuin kaloreita suuhunsa pistää.

Aika ei riitä väittelemään fysiologisista tosiasioista.
Liikunta on intohimoni, rakkauteni ja ammattini.
"machobambi
03.08.2005, 11:24 No huh huh, jopas on väitteitä! Ensinnäkin, ei ole mahdollista laihtua LISÄÄMÄÄLLÄ syömistä. Paitsi jos päivittäin saatu kalorimäärä pienenee"

Väitätkö että vaaka ja mittanauha valehtelevat?
Lisäsin nimenomaan päivittäisen ruokavalion energiapitoisuutta. En kaiken kukkuraksi ole ainoa joka on laihtunut lisäämällä syömisiä.

"Ihmedieettejä (esim. Atkins) on kritisoitu paljon ja mielestäni syystä: ne ovat kaikki melko uusia ilmiöitä eikä niiden vaikutuksista yleiseen terveyteen ole vielä ollut mahdollista saada luotettavaa tietoa pidemmältä ajalta."

Atkins on ollut eri muodoissaan ja eri nimillä käytettynä 1700-luvun lopulta lähtien, Atkins vain popularisoi sen 1970-luvulla kun terve järki oli kadonnut ravitsemuskeskustelusta. Sen sijaan virallisten oppien mukaiset dieetit ovat 1950-luvulta ja tulokset tunnetaan.

" samalla altistaa kehon muille rasituksille, joiden seuraukset saattavat olla huomattavasti vakavampia kuin ylipaino."

Kummitusjuttu. Siis voihan vaikka puukenkien käyttämiseen liittyä joku salaperäinen terveysriski, jota kukaan ei ole vielä keksinyt, mutta se vaikuttaa perin epätodennäköiseltä ja epäoleelliselta.

"Vähärasvainen maitoa on tavallista maitoa, josta on poistettu rasva. Siinä mielessä siis teollisesti jalostettua, mutta muuten täysin samaa tavaraa kuin se täysmaitokin."

Homogenoitu, pastöroitu ja tehty maitojauheesta.

"Kookosrasvan terveellisyydestä taas voi olla montaa mieltä, se kun sisältää enemmän haitallisia rasvahappoja kuin monet muut kasvirasvat."

Ei pidä paikkaansa. Juuri keskipitkät tyydyttyneet rasvat ovat terveellisimpiä.

"Ja mitä ihmettä tarkoitat väittämällä, ettei hedelmissä ole C-vitamiineja?"

VÄLTTÄMÄTTÄ ei appelsiinissa ole yhtään C-vitamiinia, jos se on hyvin teollisesti tuotettu. Näin sanoo Antti heikkilä hyvän olon keittokirjassaan.

"(Tuota reservatrolia näkyy saavan muuten viineistäkin :) "

En ole viinin ystävä niin en sitä maininnut. Lasin viiniä päivässä on todettu olevan hyväksi terveydelle.

"Ei myöskään mitään turhaa sokeria, paitsi jos olet Atkins-uskovainen."

Sanotaanko että kun ja jos pitää valita ruokatarpeet niiden laihduttavuuden ja hyödylllisyyden mukaan niin viljatuotteet eivät ole missään listassa kovin korkealla.
Nimimerkin "supper" ruokatavat kuulostavat viisailta.

Omiini kuuluvat tomaatti, salaatti, kaali, voi, kerma, kilohaili, juusto (Philadelphia ja Musta-Pekka), saksanhirvikäristys ja Wurst Fennican raakamakkarat. Saatan napostella muutaman macadamiapähkinän lisäksi.

Syksyn tullen sienet kermakastikkeessa kiinnostavat.

Siirryin muuten tänään vaikean lihavuuden puolelta merkittävään lihavuuteen. Ensi kesänä alan jo lähestyä normaalipainoa.

Kun kehoa kiusataan nälällä, stressillä ja liialla liikunnalla se luulee että on huonot ajat tulossa ja säästää jokaisen gramman rasvaa.
Kun kehoa hellitään kaikin tavoin niin se luovuttaa pahan päivän varalle kerätyt rasvavarastot.

Keskeistä dieetin onnistumiselle on pitää nälkä aisoissa:
- Verensokeri pidetään kurissa syömällä säännöllisesti ja välttämällä huonoja hiilihydraatteja.
- Leptiiniä lasketaan syömällä rasvaista kalaa säännöllisesti ja välttämällä huonoja hiilareita.
- Greliini huutaa silloin kun vatsa on tyhjä. Vatsan saa täytettyä helpoimmin salaatinlehdellä.
Kookosrasvasta:
> Ei pidä paikkaansa. Juuri keskipitkät tyydyttyneet rasvat ovat terveellisimpiä.

Ja millä perustelet tätä kaiken tutkimustiedon vastaista väittämääsi? Katso esim.
http://www.mtv3.fi/poliklinikka/artikkelit.shtml/378340?Lihavuus
"tyydyttyneet rasvahapot lisäävät mm. sydän- ja verisuonitautien riskiä sekä kohottavat veren haitallisen kolesterolin määrää"

Ja osoitteesta
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=552&lang=fi
näet että kookosrasvassa on yli 90 prosenttia nimenomaan tyydyttyneitä rasvoja, verrattuna esim. rypsiöljyyn
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=535&lang=fi
jossa niitä on vain alle 6 prosenttia.

Muutkin väitteesi tuntuvat pelkiltä heitoilta ilman todellista pohjaa. Mistä lähtien rasvaton maito on tehty maitojauheesta? Ja miten appelsiini voi olla teollisesti tuotettu? Käsittääkseni se kasvaa puussa, ei tehtaassa.

En toki kiistä, ettet olisi laihtunut, jos kerran mitta ja vaaka sinulle niin kertovat. En kuitenkaan voi allekirjoittaa yleistä (tutkimus)tietoa kumoavia väittämiäsi ilman perusteluja. En kuitenkaan ole valmis hyväksymään noin vain väittämääsi, että laihtumisesi on tapahtunut nimenomaan päivittäistä kalorimäärää lisäämäällä. Tästä kuitenkaan emme pysty kumpikaan mitenkään objektiivisesti keskustelemaan, joten lienee parasta jättää sen kommentointi tähän.
"machobambi
04.08.2005, 13:28 "Ja millä perustelet tätä kaiken tutkimustiedon vastaista väittämääsi? Katso esim.
http://www.mtv3.fi/poliklinikka/artikkelit.shtml/378340?Lihavuus
"tyydyttyneet rasvahapot lisäävät mm. sydän- ja verisuonitautien riskiä sekä kohottavat veren haitallisen kolesterolin määrää""

Kaikkea tutkimustietoa ei olla tutkittu kunnolla vaan tyydyttyneihin rasvoihin on laskettu mukaan haitalliset teolliset kovetetut kasvisrasvat. Vaikka tämä on ollut tiedossa, niin sitä ei olla haluttu julkaista koska kovetettu kasvirasva on teollisuudelle ja kaupalle hyödyllistä.

Kookosrasvasta erityisesti:http://www.lauric.org

"Muutkin väitteesi tuntuvat pelkiltä heitoilta ilman todellista pohjaa. Mistä lähtien rasvaton maito on tehty maitojauheesta? Ja miten appelsiini voi olla teollisesti tuotettu? Käsittääkseni se kasvaa puussa, ei tehtaassa."

Itse asiassa maito on vielä lisäksi värjättyä sillä käsitelty maito on käsittelyn jälkeen väritöntä. Mitään vuosilukuja en osaa sanoa enkä ole myöskään perehtynyt appelsiininviljelyksen saloihin. Tiedän vain sen, ettei appelsiinissa ole välttämättä grammaakaan C-vitamiinia, en sitä miten tähän tulokseen on päädytty! Joka tapauksessa hedelmien propagointi vitamiinilähteenä on yhtä tuulesta temmattua kuin viljatuotteitten mainostaminen kuitulähteenä.

"En toki kiistä, ettet olisi laihtunut, jos kerran mitta ja vaaka sinulle niin kertovat. En kuitenkaan voi allekirjoittaa yleistä (tutkimus)tietoa kumoavia väittämiäsi ilman perusteluja."

Yleinen tutkimustieto asiasta on vähäisempää kuin luuletkaan. Voi olla että olen syönyt niin paljon kaloreita rasvana ettei suuri osa siitä ole kerinnyt edes imeytyä vaan kulkenut suoraan kehon läpi.
Kiitos mielenkiintoisesta linkistä, täytyy tutustua tarkemmin tuon sivuston antiin. Huomasithan kuitenkin, että tuon artikkelin väitteet kumottiin seuraavassa artikkelissa (linkki saman sivun alussa): "One only needs to look at the scientific research to show that Dr. Byrnes' position is scientifically untenable"

Ja artikkeli päättyy mielestäni hyvin: "Recommendation of a high-animal-protein diet with so many clear risks, based on theoretical or historical arguments, is clearly putting millions of people at risk with little scientific justification. [...] The risks of a high meat diet are clear in the science. Whether the reader wants to accept those risks and wait for more definitive studies is a personal decision."

Tuo ensimmäinen linkkisi (lauric) ei näytä toimivan :(
"machobambi
05.08.2005, 10:23 Tuo ensimmäinen linkkisi (lauric) ei näytä toimivan :( "
Siksi se täytyy pistää googleen ja ottaa siitä välimuistitallenne.

"tuon artikkelin väitteet kumottiin seuraavassa artikkelissa (linkki saman sivun alussa): "One only needs to look at the scientific research to show that Dr. Byrnes' position is scientifically untenable""

Tämä artikkeli ei ole kovinkaan vakuuttava, sillä tyydyttyneet rasvat eivät ole pelkästään eläinrasvoja ja kuitenkin siinä puhutaan lihan syömisen vaikutuksesta sydäntautikuolleisuuteen. On siis vain jonkinlainen epäselvä korrelaatio, ei kausaalisuus. Mutta lääketieteessä on vaikea osoittaa kausaalisuutta ylipäätään. Siksi on hieman uskallettua väitää että tyydyttyneet rasvat varmasti aiheuttavat sydäntauteja.

"The risks of a high meat diet are clear in the science. Whether the reader wants to accept those risks and wait for more definitive studies is a personal decision."

Liha ei edelleenkään ole pelkkää tyydyttynyttä rasvaa.
Finelin mukaan kun luokittelee ruokia C-vitamiinipitoisuuden mukaan niin appelsiini on vasta 36.
"Dr. Byrnes" menetti kyllä uskottavuutensa kokonaan kirjoittamalla:
"It is clear to me that Dr. Janson is either a brainwashed fanatic who cannot see outside the box, or a complete fool who does not want to admit that he is wrong"

Ei kukaan uskottava ja asiansa osaava tiedeihminen kirjoita tuolla tavalla.

Joka tapauksessa mielenkiintoisia artikkeleita tuolla mecola.com:issa on, en vain ole vielä kovin vakuuttunut niiden luotettavuudesta. Amerikassa kun noita "vaihtoehtotutkijoita" on pilvin pimein. Jos täällä on joku tiedeihminen, joka tietää asiasta enemmän, kuulisin mielelläni.
"machobambi
05.08.2005, 11:30 Ei kukaan uskottava ja asiansa osaava tiedeihminen kirjoita tuolla tavalla."

Kieltämättä hiukan outoa tekstiä.

"Joka tapauksessa mielenkiintoisia artikkeleita tuolla mecola.com:issa on, en vain ole vielä kovin vakuuttunut niiden luotettavuudesta. Amerikassa kun noita "vaihtoehtotutkijoita" on pilvin pimein. Jos täällä on joku tiedeihminen, joka tietää asiasta enemmän, kuulisin mielelläni."
Suomen ongelma on se, että elintarviketeollisuus korruptoi ravitsemustutkimusta ja sitten täällä on median pyhänä pitämä Pohjois-Karjala -projekti, jota ulkomailla pidetään esimerkkinä tutkimustulosten vääristelystä ja jonka asianomaiset Suomessakin haluaisivat mielellään unohtaa.

Vaihtoehtolääkärit uskovat oksidatioteoriaan ja olen kuullut että loputkin lääkärit uskovat siihen mutta eivät uskalla valkotakki päällä sitä potilaalle suositella ennen kuin tulee lisää tutkimustuloksia.

Oman lääkärini (*) olen saanut vakuuttuneeksi kun hän on seurannut minun tavanomaisia testituloksiani (kolesteroli, triglyseridit, verensokeri, verenpaine). Astmaatikoilta olen kuullut sellaista että runsaampi eläinrasvan syönti olisi helpottanut astmaa merkittävästi.

*) ennen laihduttamisen aloittamista pitäisi käydä lääkärissä tsekkauttamassa em. arvot ja sitten taas uudestaan kun laihduttamista on jatkunut monta kuukautta.
Vielä noista rasvoista, tämä artikkeli kuvaa omaa kantaani (ja käsittääkseni suurimman osan tiedeyhteisöä) parhaiten:
http://vegweb.com/articles/44.shtml

Ihmiset ovat tietysti yksilöitä, joten kaikki ei päde sellaisenaan jokaiseen. Tärkeintä lienee kuunnella omaa kehoaan.
Muualta lainattua:
"Vastikään tuli Malmöstä tutkimus, jossa oli seurattu 26 000 keski-ikäistä viiden vuoden ajan ja heidän rasvankäyttötottumuksiaan. Tulos oli, että runsas tyydyttynyt rasva ei lisännyt mitään sairautta, sen sijaan runsas kokonaisrasva suojasi sydäntaudeilta. Loppulauseessa todettiin tylysti, että tämä tutkimus ei anna tukea nykyisille rasvankäyttösuosituksille, joiden mukaan alle 30 % energiasta saadaan rasvasta ja tyydyttyneestä rasvasta alle 10 %."
Syödä voi melkein mitä tahansa - liikunnalla on ratkaiseva merkitys. Olen saanut vierestä seurata, miten 45 liikakiloa lähtee 10 kuukaudessa - säännöllisellä liikunnalla (3 kertaa viikossa). Hiukan vain ruoka-annosten koot ovat pudonneet ei mitään sen ihmeellisempää.
"arkadas
07.08.2005, 20:57 Syödä voi melkein mitä tahansa - liikunnalla on ratkaiseva merkitys. Olen saanut vierestä seurata, miten 45 liikakiloa lähtee 10 kuukaudessa - säännöllisellä liikunnalla (3 kertaa viikossa). Hiukan vain ruoka-annosten koot ovat pudonneet ei mitään sen ihmeellisempää."

Tämä on amerikkalainen tapa laihduttaa ja saattaa toimia siihen asti kunnes nilkka nyrjähtää tms. sattuu mikä estää liikkumisen. Kirjassa "Ranskattaret eivät liho" (* on juuri amerikkalaisten protestanttisesta kuntosalimaniasta.

OTOH minä olen lihonut hyvinkin runsaalla liikunnalla. Liikunta pahassa tapauksessa stressaa elimistöä ja elimistö vastaa siihen rupeamalla varastoimaan energiaa läskiksi.

*) kirja on vain sellaiselle jolla on vähän pudotettavaa, mutta lukemisen arvoinen se on meille muillekin. Siinä suositellaan esimerkiksi kävelemään kaikki eteen tulevat portaat. Tällainen vähäinen lisä arkiliikuntaan itse asiassa on vaikuttanut itselläni enemmän kuin harvalukuiset rehkimissessiot.
Esimerkiksi 3 x viikossa 2000m uiden - ei tarvitse pelätä nilkan nyrjähtämistä, tosin mieluiten kauniina kesäpäivänä pyöräilee 20 - 30 km tai rullaluistelee 15 -20 km. Ihan miten vain. Voihan toki olla niin, että kilojen kariseminen on yksilöllistä ja se mikä toimii yhdellä ei toimi toisella.
Unohdin sanoa tuossa, että oikotietä laihtumiseen tuskin on olemassa - aina se työtä vaatii. Kilot on paljon helpompi saada vyötärölle, kuin siitä pois...
> Tällainen vähäinen lisä arkiliikuntaan itse asiassa on vaikuttanut itselläni enemmän kuin harvalukuiset rehkimissessiot.

Siitä mitä? Juuri tuo arkiliikunnastahan nimenomaan on se, jota aina suositellaan ensimmäisenä lisättäväksi, kun pitää laihduttaa. Liikunta ei ole sama kuin kuntosali ja rehkiminen, vaan esim. sitä että kävelee niitä matkoja, joita ennen meni autolla, käyttää portaita aina kuin mahdollista jne.

Eihän kuntosaliharjoittelu painoa pudota, sen tarkoitus on nimenomaan kasvattaa painoa (lihasmassaa).