J-poppi vei sydämeni

  • 1 / 6
  • Kokuma
  • 26.3.2002 2:01
Mitä on J-poppi?

Japanilaista nykymusiikkia, poppia joka yhdistelee Japanilaisen perinteisen kansanmusiikin melodiakulkuja länsimaiseen populaarimusiikkiin ja vähän vaikka mihin muuhun.

Viimeisin villitys J-popissa on country-vivahteinen soundi.
Viulu-riffejä ja polkkarytmejä sotketaan J-popin muutenkin varsin persoonalliseen tyyliin, niin uskotte että tulos on varsin psykedeelinen *virne*
Mutta silti omalla tavallaan niin ihqu.

Nykyisin useat J-pop biisit jotka nousevat listoille ja pysyvät niillä, ovat anime-sarjojen ja elokuvien (anime = Japanilainen animaatio) opening/ending-teemoja ja image-songeja.
Jos Japanissa tulee ulos joku odotettu anime-elokuva tai -sarja, sen opening-teema kohoaa melko varmasti Japanin Top10:n tai Top5:n vähäksi aikaa.
Näin teki muunmuassa viime keväänä siellä TV:ssä alkaneen okkultismi-väritteisen animesarjan 'Shaman King' alkuteema 'Over Soul'.

Itse tutustuin J-poppiin Pokémonin alkuperäisen Japanilaisen musiikin kautta, ja siirryin vähitellen kuuntelemaan muutakin J-poppia kuin animeen liittyvää.
Mutta edelleen mielestäni parhaat biisi löytyvät animesarjojen soundtrackeilta, en tiedä miksi.
Ehkä siksi että niihin liittyy animea katsoessa tulleita muistoja ja tunteita.

Japani on kieli jota joko rakastaa tai inhoaa, kun se on niin erikoinen.
Minusta se on kerrassaan hieno, sen tavupohjainen rakenne on sinfoniaa korville, varsinkin laulettuna.

Jos joku haluaa tutustua J-poppiin, niin olen listannut tähän muutaman nousevan auringon maan tuotoksen jota kannattaa kalastella intternetskusta, ja testikuunnella:

'Zard - Don't you see' (Dragonball GT:n 2. ending-teema)

'Megumi Hayashibara - Over Soul' (tästä olikin jo puhetta aiemmin)

'Megumi Hayashibara - Sakura Saku' (sekoromanssisarja Love Hina:n opening-teema)
  • 2 / 6
  • Spaghettisauce
  • 26.3.2002 21:12
En ole itse perehtynyt kovin paljon J-poppiin, mutta tykkään kuunnella
X Japania. joka on enemmänkin J Rockia. Kyseessä on kuitenkin aika vanha bändi joka hajosi monta vuotta sitten...

Kappaleita joita kuuntelen tällä hetkellä ovat se Do As Infinityn kappale joka on Vampire Hunter D Bloodlustin lopussa ja
Your Not Alone joka soi Escaflowne elokuvan crediteissä.
Ja Escaflowne tv-sarjan ja NGE tv-sarjan tunnarit ei oo pahoja nekään....

X Japan is the best!!!
  • 3 / 6
  • Usagi
  • 8.8.2002 18:24
Ihme kyllä, yleensä en voi sietää poppia, kuuntelen vain metallia, mutta japanilainen pop on asia erikseen! Sitä minä suorastaan rakastan. Pidän myös j-rockista... Japanilaiseen musiikkiin olen tutustunut animen kautta.

Suosikkibändini/laulajani ovat:
Megumi Hayashibara
BoA
Junko Iwao
Glay
Luna Sea
  • 4 / 6
  • Jones
  • 28.8.2002 18:19
Tervehdys

Mistä j-poppia löytää Helsingistä/Suomesta? Olen kalunnut läpi viisikulman erikoisliikkeet, mutta vetänyt jatkuvasti vesiperän. Olen yrittänyt etsiä sellaista helmeä kuin Twiggy. En ole ihan varma, onko tuo esittäjän vai vain levyn nimi, mutta sillä on tosiaan nimikappaleen lisäksi sellainen helmi kuin Twiggy meets (tai vs. en nyt muista) James Bond. Kuuntelin sitä kerran yhden kaverin luona bileissä, ja loppuillasta, humalatilan noustua riittävästi, me ilmaimuroimme ko. kappaleiden tahtiin.

Samaten sen yhden farkkumainoksen biisihän on loistava. Tiedättehän, sen, jossa ne kolme heeboa koreografioivat keittiössä hienon renkutuksen tahtiin.
  • 6 / 6
  • daffy
  • 28.8.2002 23:25
Twiggy biisin esittäjä on todellakin Pizzicato Five. Kyseinen kappale, oikealta nimeltään "Twiggy Twiggy / Twiggy vs. James Bond", löytyy (ainakin) albumilta Made in USA. Kyseistä albumia (kuten muitakin Pizzicaton tuotoksia) löytyy kuin löytyykin Viiskulman Popparienkelistä, kotisivuhttp://www.popangel.fi. Sieltä minä ainakin nappasin kyseisen albumin mukaani.

JC-mainoksessa soiva biisi on Bobby Trafalgarin "Kung-Fu Girl".