Alue musiikin ystäville...

Tämä uusi alue on tarkoitettu musiikista kiinnostuneille.

Mikä musiikki on mielestäsi paraa bileilyyn... kuka artisti on ihanan queer... Uusia kiinnostavia tähtiä... Uusia levyjä... Musiikin uusia tuulia...

Sana on vapaa musiikkiin liittyvissä asioissa.
  • 2 / 18
  • Zeppelin
  • 19.2.2002 11:57
Joo, tuntuu olevan niin, että jos oot homo, niin sun oletetaan sitten pitävän sellasesta musiikista mikä on homon tekemää/esittämää. Mun mielestä aivan outo juttu. Minä ainakin tykkään musiikista musiikin takia (ja hyvien sanojen, jossa on joku sopeva tarina), enkä sen tekijän tai esittäjän ominaisuuksien vuoksi.
Parhaita on oikeat suomalaiset 'juntti-iskelmät'... Paula Koivuniemi, Lea Laven (uskomattoman ihania naisia ) ja miksei joku miespuolinenkin... Tapani kansa esim.
Toisaalta sitten taas vahvat tulkinnat Pate Mustajärveltä on ihan omaa luokkaansa.
Ja sitten tietty Juice Leskisen sanat...aika virtuoosi :)


Zeppeliini on valmiina lähtöön, tule mukaan, tule mukaan.
Me teemme matkan taivaaseen, eikä meitä voi estää kukaan.
Zeppeliinini nousee kohoaa, me jo pilvissä leijailemme.
Se tunkeutuu taivaan purppuraan, psykedeliaa katselemme.
Yhteiskunta taakse jää, pois kalterit häviää.
Baby tiukasti pidä kiinni, jo leijuu zeppeliini.

Koko yön me onnessa leijaillaan, sinä pidät minusta kiinni.
Kunnes aamu tuo sateen rajuimman ja vuodon saa zeppeliini.
mutta sä pumppaat sen täyteen uudestaan.
Matka uusi me tehdään psykedeliaan,
sitten pudotaan mereen kosteaan ja aaltojen harjalla keinutaan.
Sitten kasvomme kalpenee, meitä kuolema ravistelee
on päivisin taivas kiinni ja lentokyvytön zeppeliini.

(Juice Leskinen&CoitusInt, Zeppeliini, 1973)

Terveisiä kultsille :)
Pakko sanoa, että kyllä Paula Koivuniemi imho lasketaan klassiseksi homomusiikiksi Suomessa, näin olen ainakin ollut käsittävinäni... en tiedä mikä siinä sitten on, mutta minäkin olen Paulan vasta viime aikoina löytänyt :)

Muuten olet aivan oikeassa, musiikkia kuunnellaan siksi että se on hyvää, ei siksi että sen on tehnyt homo. Ja useimmat euroviisut on aivan kamalia :D
Juu... Kyllähän Paula on homomusaa parhaimmillaan. Varmaan syynä on Paulan käheä ja hieman syntisen kuuloinen ääni sekä voimakas lavasäteily. Paulan piisut on kyllä oikeen mukavaa kuunneltavaa...

Mun musiikkimaku käsittää suunnilleen kaiken iskelmästä poppiin, rokkiin ja kikkelitranceen, ja vähän muukin kelpaa. Oikeastaan kaikki, missä on voimakkaita melodioita, on jees. Ihan yhtä hyvin toimii - mielialasta riippuen - Paula tai Katri Helena tai Darude tai PPK tai vaikkapa Rainbow tai Bon Jovi...

Lähinnä tuossa alueen avausviestissäni koetin sanoa, että kaikki musiikkiin liittyvä keskustelu (niin homompi kuin vähemmän homo) on tervetullutta! :))
  • 5 / 18
  • Zeppelin
  • 20.2.2002 10:59
No hö...miks Paulan musiikki on homomusaa? En mä ymmärrä?
Ei ainakaan kait sanojen takia?
Miehisen tumman, käheän äänen takiako? Entä Lea Laven? Hänelläkin on tosi vahva ääni, vaikkakin pääsee myös huomattavasti korkeammalle kuin Paula.
Paten musikkia ei kukaan oo sanonut homomusiikiksi, vaikka onhan hän tehnyt laulun Tom Robinsionista... se menee jotenkin näin:
"Hän on rokkibändin pomo, hän on tunnetusti homo, hän tietää mitä erilaisuus on. Hän laulaa meille niistä, jotka ketään eivät riistä, mutta silti saavat muiden tuomion. Tom Tom Tom Tom Robinson, näytä niille, että irtoaa...."
Voipi olla niin, että koska käsitän ihmisetkin ihan vaan ihmisinä, en miehinä tai naisina, niin käsitän musiikinkin vain musiikkina - en homo- tai heteromusiikkina... :)
Usein "homomusassa" kyse on siitä, että joku artisti pääsee homojen keskuudessa "ikonin" asemaan musiikillisista tai muista syistä. Usein asiaan vaikuttaa se, millainen esiintyjä tämä on, miten ja millaisia vaatteita tämä käyttää, millainen tämän ääni on ja varmasti musiikilla on muutenkin merkitytä. Syitä on monia. Artistin ei tarvitse olla välttämättä itse seksuaalivähemmistön edustaja.

Näitä "ikoneitahan" on maailmallakin paljon, kuten esimerkiksi Gloria Gaynor, Eartha Kitt, Irene Cara jne. Suomalaisista artisteista sellainen on ehkä selkeimmin Paula. Miksi näitä idoleja sitten syntyy? Noh... ihmismieli on kummallinen ja tarvitsee esikuvia ja "palvonnan" kohteita. :))

Sitten on tietysi vielä musiikki, jonka sanoma on suoraan homoille suunnattu. Sitäkin löytyy runsaasti.
  • 7 / 18
  • Zeppelin
  • 20.2.2002 13:31
Isoisän hinttipussi

Ullakolla lailla Rautavaaran Tapion
mä tutkin tavaroita vaarivainaan.
Löysin sahan, höylän, poran, puukon, lapion;
ne vaarille jäi naapurilta lainaan.
Ja alta rojun ullakolle varastoituneen
mä pengoin laukun tyylikkäästi patinoituneen.
On siinä kullattuna nimi Jussin;
mä löysin isoisän hinttipussin!
Häkellyin, ja tajuntani vaipui pimeään.
Mua ahdisti tuo ummehtunut vintti.
Ja sitten jälleen muistin: kannan hänen nimeään...
Aaah! Onko isoisä ollut hintti?!
Näin oudon tyypin: takaa violettitukkaisen
ja eestä kaljun, meikatun ja verkkosukkaisen.
Kun pohdiskelin taivallusta Jussin,
sen kertoi taru vaarin hinttipussin.

Siihen aikaan häjyt leikki hevosleikkiään.
Ei kiinnostunut vaari tipan tippaa.
Hän veti silmäkulmiin purppuraista meikkiään.
Ei digannut hän lainkaan puukkohippaa.
Kun härmässä on mies vain se ken miehen surmasi,
niin vaari hellyydellä meidän mummon hurmasi.
Näin jatkui suku isoisä-Jussin.
Sen kertoo taru vaarin hinttipussin.

Katsoo mistä vaan, hän väärässä on laidassa.
Ei suostu meidän vaari väkivaltaan.
Ei kehtaa liikuskella Jussi jussipaidassa.
Näin isänmaata kiskotaan pois altaan.
Voi, Luoja! kuinka ympäristö häntä sysikään!
Ei auta kauniit puheet eikä Chanel 9:kään!
Ei IKL:ään johda polku Jussin;
hän leimaama on vaarin hinttipussin.

Juice Leskinen, Isoisän hinttipussi, 1985
Silloin kun on ja oli oikein vaikeaa kuuntelen Veikko Lavin tekemiä kappaleita. Pelkästään laulu "jos olet saanut ystävän" kertoo aika paljon kiintymyksestä toiseen ihmiseen.
Jostain syystä homot tykkää ennen kaikkea "vahvojen naisten" musiikista. Madonna, Leidit, Gloria Gaynor, Tina Turner, onhan noita mitä smo:kin luetteli. Lieneekö sitten siinä mitään perää että naisen yhä vielä pitää olla "hyvä jätkä" menestyäkseen ja uskaltaakseen sanoa ja olla mitä haluaa. Madonnaa lainatakseni "Would it sound better if I were a man" ;)
Itseasiassa tuossa on vielä yksi säkeistö...mitenköhän se meni...

En tiedä kuinka kauan ullakolla aikaa vietinkään
se muisto suomut silmistäni kuori
On vaari hintti, tai ei, en piittaa ensinkään
hän minulle on erilainen nuori
.....................................jätin taakse ullakon
nyt vaarin hinttipussi mukanani mulla on
ja ylpeänä, niinkuin nimen Jussin
mä kannan myöskin vaarin hinttipussin
Se on VILLIT PIPPELIT nuo tähdet. torstaina 9.5. tulee dokumentti TV-4 :lla klo 20:30. Hercussa alkaa bilettää sen jälkeen, Screeniltä katsotaan filmi, ja Pidetään Hauskaa... RAINBOW SHOW noin n. klo 24. Käy Joukkoon!!!
joo Villit Pippelit ... täytyy sanoa vaan että hävetti niin pirusti ... poikien puolesta ... mut hauskaa jatkoa vaan !
  • 15 / 18
  • AlternativeGay
  • 8.10.2002 9:59
Näitä minä kuuntelen

Timo Rautiainen ja Trio Niskalaukaus
Venom
Cradle of filth
Impaled Nazarene
Him
Motörhead
Hybrid Children
Marc Almond
Erasure
Pet shop boys
Marilyn Manson
Wagner
Mozart
Beethoven
Die Toten Hosen
Ramm+tein
CMX
Viikate
Dwarves
Entombed


Muutamia mainitakseni

Kuunteeleko kukaan näistä ylläolevista yhtyeistä
vai pitääkö olla näille pumpuliperseille ABBA:aa????
Hybrid Childreniä tuli kuunneltua silloin kun Kelly oli rummuissa. Nykyäänhän se vaikuttaa Lemonatorissa. Viikatetta kuuntelen silloin tällöin sen takia, että siinä on tuttu kitaristi. :) Ei tässä nyt kaikkia viitsi luetella, mutta muuten kuuntelen Foo Fightersia, Goo Goo Dollsia, Pixiesiä, Kentiä, Therapya? ynnä muuta, missä on edes vähän särmää.
Raotellaanpa levykaapin ovea...

-Marc Almond ja enneminkin Soft Cell
-FGTH
-Eurythmics
-Yello
-Nina Hagen
-Björk
-Sountrackkeja Babylon 5, Blade runner, vanha tv- ja leffamusa, esim. Cinecitta, Popshopping, jne.
-70-luvun disco/soul kokonaisuudessaan
-tuottajista esim. Trevor Horn ja Giorgio Moroder
-Nick Cave
-Suede
-Roxy Music
-Pink Floyd
-Ark
-Download
-Pizzicato five
-Eartha Kitt (myös 50-luku)
-uusi afrikkalainen ja etelä-amerikkalainen tanssimusiikki
- jne. myös moni hittibiisi kolisee ja kovaa ;)
  • 18 / 18
  • Outomusiikki
  • 8.10.2002 15:42
Ritva Oksanen: Iitin Tiltu
Irina Milan: Piru mieheks (vai mikä lienee oikea nimi?)