YLE Teksti-tv: Pappien asenne homoihin muuttunut

» Uutinen: Pappien myönteisyys homoliittoja kohtaan kasvussa

  • 1 / 11
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 14.10.2006 22:12
Yle Teksti-TV, YLE24 LAUANTAI 14.10.2006

Jo 38 prosenttia papeista toivoo, että homo- ja lesboparit voisivat saada parisuhteelleen kirkollisen siunauksen.

Viisi vuotta sitten vain 17 prosenttia papeista suhtautui asiaan myönteisesti. Asiasta kertoo Aamulehti.

Dosentti Kati Niemelä Kirkon tutkimus keskuksesta uskoo, että asenteet ovat muuttuneet yksinkertaisesti siksi, että laki sallii nyt samaa sukupuolta olevien parisuhteiden rekisteröinnin.

Akavan kirkollisten ammattiliittojen ja Kirkon tutkimuskeskuksen tekemään kyselyyn osallistui 1 076 henkilöä; kanttoreita, pappeja ja muita teologeja
  • 2 / 11
  • DraamaPsyko
  • 15.10.2006 5:06
JV: Kirkon tutkimus keskuksesta...
mikä se on se kirkon tutkimus keskus? Mikä instanssitutkii kirkkoa? vaitutkiiko mikään? envain tajuu
  • 3 / 11
  • Public eye
  • 15.10.2006 11:17
DP hyvä, jos osaisit lukea ja käyttää edes välilyöntejä oikein, tajuaisit että Kirkon tutkimuskeskus (ei siis kirkontutkimuskeskus, kirkon tutkimus keskus eikä kirkontutkimus keskus) on kirkon (ev.lut.) oma instanssi, joka tekee tutkimusta kirkkoa varten, kirkon toimeksiannosta ja kirkon sisällä. Toimijana on siis kirkko itse, ja tutkimuskohteena voi olla joko kirkko itse tai mikä tahansa muu kirkkoa kiinnostava aihe.
  • 4 / 11
  • sleepygay
  • 15.10.2006 11:42
Hyvä, kun kirkollisellakin saralla tapahtuu edistystä tasa-arvoisempaa Suomea kohti. Ruotsissahan ollaan jo "valovuosia" meitä edellä. Eikös siellä valmistella kaavaa samaa sukupuolta olevien parisuhteen siunaamiselle?
Kannattaa huomata että DraamaPsyko aktivoituu yleensä viikonloppuna aamuyöllä. Runsaat kirjoitusvirheetkin kertovat sen hetkisestä olotilasta.
  • 6 / 11
  • DraamaPsyko
  • 15.10.2006 21:12
Hyvä Pe - pahoitteluni kun taas unohdin hymiön - minua vaan huvitti erehtymättömän JV:n hassusti kirjoitettu "Kirkon tutkimus keskuksesta". Hieman siis parodioin tuota oikeinkirjoitus asiaa.
  • 7 / 11
  • DraamaPsyko
  • 15.10.2006 21:16
Kiitos nalsa analyysistäsi - sinulle suosittelen että purkaisit katkeruutesi vaikkapa virkkaamiseen. Kannattaa hankkia oikeita kavereita, jotta ei tarttisi lähetellä mulle yksityisviestejä. Nämä julkiset katkeroviestit taasen saattavat jopa saada aikaan dialogia, mutta josko kuitenkin kertoisit oman näkemyksesi pappien asenteista homoja kohtaan...
Teksti-tv:n uutisen copy/pasteasin sellaisenaan internetistä, yhdyssanavirheineen kaikkineen.
Onpa täällä taas railakasta, lämpöistä ja asiallista meininkiä...

...Ja tuo oli sitten sitä sar kas mia.

- - -

Olin yllättynyt kirkon tutkimuskeskuksen prosenttimääristä. Olen jo äitynyt luulemaan että yli puoletkin
valtiokirkon papistosta olisi valmis siunailemaan (siis siunailemaan siinä ammatillisessa mielessä) mies- ja naispareja.
Osahan niin tekeekin. Ja osa odottelee omia häitään mahdolliseksi yhtä kaikki.
Hmm ellei sitten otantaan ole otettu tietty määrä pappeja joilta kysytty asiaa. Tuolloin määrä ei tarkka. Toisaalta valta osa on vastaan. Oma nallen kanssa joutuisimme kuitenkin käymään tuomarilla jos asia niin pitkälle menee. Itse kun en enää mihinkään kirkkoon kuulu.
Toisaalta tiedän aikasen monta pappia jotka ovat kyseistä vastaan. No toivotaan että asian tila joskus muuttuu. Mutten usko mihinkään mielettömään, vapauden kasvuun tuolla rintamalla.