Femiininen käytös kaapista tulemisen jälkeen. Colton Underwood

Olen kirjoittanut paljon tänne, mutta taidan kirjoittaa liian pitkästi. Koitan kirjoittaa lyhyemmin

Katsoin Netflixistä sarjan "Coming Out Colton" joka on dokumentti Colton Underwoodista. Samaistuin aluksi häneen paljon, koska olen elänyt samankaltaisesti, leikkinyt heteroa kolmekymppiseksi asti. Ja urheillut paljon että olisin miehekäs.

Tuossa sarjassa hän on vielä ihan "straight acting". Ei homomaista ääntä eikä maneereita.

Mutta kävi häritsemään siinä katsoessa jo... kun jaksossa missä hän tapaa entisiä NFL-ammattilaisia jotka ovat homoja (Esera Tuaolo, David Kopay ja kolmas jonka nimeä en muista) vain Kopay heistä on ei-homomainen. 2 muuta vaikka ovat lihaksikkaita järkäleitä, olemus on neiti

Minua ahdistaa tuollainen... en halua olla koskaan neitimäinen. Vaikka tulisinkin jonakin päivänä kaapista. Pelko neitimäiseksi muuttumisesta ahdistaa mua niin paljon..... vaikea kuvailla miten paljon. Ja vaikea ymmärtää miten se ei ahdista yhtään joitakin miehiä? Sehän näyttää täysin naurettavalta, siinä nyt vaan on jotain limaista mitä on vaikea pukea sanoiksi tarkalleen.

Heteromiehet esim. varmasti suhtautuvat negatiivisemmin homoon joka käyttäytyy noin, joka hetki kun puhut sen kanssa niin se puhetyyli muistuttaa siitä että se on ensijassa homo, eikä ensisijassa järkevä keskustelukumppani jolla on painavaa sanottavaa.

Myös moni muu sarjassa esiintyvä homo oli neitimäinen. Coltonin lisäksi lähinnä se toinen dokumentissa esiintyvä urheilija ei ollut (Gus Kenworthy). Hänkin kommentoi, että Colton on "etuoikeutettu, koska hän on heteromainen".

Nyt kuitenkin näin haastatteluja Coltonista, ja hän on muuttunut kamalaksi neidiksi:

https://www.youtube.com/watch?v=Sgj-Ll9In0o

Myös tässä toisessa:

https://www.youtube.com/watch?v=fCAWzYJK3S0

Miksi jopa Coltonista on tullut tollanen neiti? Referenssiksi, näin normaalisti Colton vielä puhui kun tuli kaapista televisiossa:

https://www.youtube.com/watch?v=x5WsydRK30Q

Myös Bachelor-ohjelmassa 4v sitten oli täysin miesmäinen käytös:

https://www.youtube.com/watch?v=s3OLBOPdHpA

Tässä hän on vieraana Jimmy Kimmelissä, kun seurusteli vielä naisen kanssa, ja hän on täysin maskuliininen:

https://www.youtube.com/watch?v=or2GQffjnak

Mitä järkeä oli pelata jenkkifutista ammatikseen, bodata, ottaa se asia niin raskaasti että 30-vuotiaaksi asti yritti vääntää itsensä heteroksi ja käyttäytyä miehekkäästi joka tilanteessa... jos sitten lopputulos on tuo? Melkein heti sen jälkeen kun myöntää olevansa homo, pari vuotta meni

Miksi niin moni homo muuttuu tuollaiseksi? Tapahtuuko se kun ottaa ns. parrua? (Itselläni ei ole homoseksuaalisia kokemuksia) Joku emaskulaatio joka puhaltaa miehekkyyden miehestä kuin tuhkat pesästä

Ei pelkät lihakset tee miehekkääksi. Enemmän se on katse, käytös ja eleet. Eikö ihmisellä ole omanarvontuntoa kun päästää käytöksensä tuollaiseksi? Missä arvokkuus ja jämäkkyys?

Muutunko mä tollaiseksi jos annan periksi homoudelleni? Käy samalla tavalla kuin Coltonille. Mun mielestä on parempi elää selibaatissa koko ikänsä kuin muuttua noin pellen oloiseksi. Eihän siinä ihmisen käytöksessä ole enää mitään arvokkuutta, eikä jämäkkyyttä.

Miksi sitten toisaalta Haaavisto esim. ei puhu noin? En usko että hänellä poliitikkona olisi uskottavuutta jos hän ei puhuisi kuten muut miespoliitikot. Onko se jotain mihin Pekka joutuu pakottamaan itsensä, uransa vuoksi? Vai tuleeko se luontaisesti joiltakin?

Onko homoissa sellaisia, jotka ei halua tällaista neitimäistä kumppania, eikä itsekään halua olla neitimäinen? Mä olin kuvitellut että kun tulen kaapista, etsin jonkun joka ei halua olla neitimäinen, kuten minäkään en halua, ja molemmat pitää sitä kunnia-asiana. Varmaan jättäsin sen ihmisen, jos se alkaisi puhua kuten Colton. Ja en itsekään halua puhua kuten Colton

Mitä Coltonille tapahtui? Miksi tuo on niin yleistä? Vaikuttaa että se ei ole mikään opittu rooli mitä matkitaan, vaan joku sisäsyntyinen tarve käyttäytyä noin, joka ottaa ihmisestä vallan kun aloitetaan seksielämä toisen miehen kanssa ja/tai tullaan kaapista. Ainakin jos ei ole varuillaan, ja estä sitä

Mä en halua olla tuollainen... en halua että vanhempani näkevät mut tuollaisena. Mieluummin oon yksin koko ikäni kuin tuollainen. Mistä voin olla varma ettei minusta tule tuollaista?
Haluaisin lisätä, että ennen pidin Coltonia komeana, mutta tuo käytös heikentää hänen "ulkonäköään" merkittävästi. Ei vaan iske, jos haluaisin naisen, olisin varmaan hetero

Eikö homot ymmärrä miten negatiivinen asia tuo on? Ja eikö ymmärretä sitä, että se vahingoittaa myös koko homoyhteisöä, kun ihmisten kuva siitä että "homot puhuvat noin ja niitä ei voi ottaa vakavasti" vahvistuu. Vai eikö he vain pysty kontroloimaan tuota käytöstä, ja se tulee vahingossa?

Vai onko kyse siitä, että ei haluta jatkuvasti tulla kaapista uusille ihmisille, joten ikään kuin kannetaan kylttiä otsassa, että "olen homo", jottei tarvitse sanallisesti kertoa?

Onko tuo käytös sellainen muotti mihin itsensä pakottaa, eli onko se tietoista näytelmää? Vai onko se heteromainen käytös se ainoa näytelty? Kumpi on todellinen? Eihän homot niin perustavasti erilaisia voi olla

Ja ei tullut lyhyt teksti... taaskaan. No ehkä edes 1 ihminen lukisi sen. On vaikea kirjoittaa lyhyesti kun vuosien tai jopa vuosikymmenen patoutuneet ajatukset koittaa purkaa viestiksi
Sanoisin, että on kohtuullisen yleistä homoilla, ettei koeta ns. neitimäisiä miehiä kiinnostavina. Esimerkiksi Jodelin homokanavalla tästä on usein keskustelua tai väittelyitä. Siihen en osaa ottaa kantaa, että miksi osa homoista kuitenkin on neitimäisiä. Tosin osa hereromiehistäkin on pukeutumiseltaan, käytökseltään tms sellaisia, että olen vihreellisesti epäillyt heitä homoiksi.
  • 4 / 6
  • JudyJudyJudy
  • 22.9.2023 11:02
Neitioletettu? Homopissis? Rinsessa? Liekehtivä Liisa?

Camp-maneerit kuten sen vastakohta maskuliininen käytös on usein opittuja, siksi ehkä koetaan usein luotaantyöntäviltä. Silti tämä sisäistetty homofobia nais..sori neitivihoineen jaksa ihmetyttää. Tietenkin jokaisella on makunsa ja mieltymyksensä mahdollista partneria kohtaan, mutta että jokainen kaksilahkeinen nähdään mahdollisena seksukumppanina negaation kautta on aika outo kuin se, miten jokainen seksuaaliähemmistöön kuuluva pitäisi näyttää joltain tai käyttäytyä jotenkin yhteisölleen eduksi. On aika narsistista olettaa muiden käyttäytyvän ja näyttävän iselleen miellyttävältä. Ehkä siksi seksuaalivähemistöissä on niin paljon visuaalisen alan tekiöitä. (*vitsi?)

Jos tarkkaan katsoo Touko Laaksosen kuvia, jossa hän ei ole pukeutunut nahkaan, voi nähdä hyvinkin sen kauhistuksen, jota hän itse piti itselleen epämiellyttävänä piirteenä. Vapautunein kuva Laaksosesta on se, missä hän soittaa nauraen pianoa. Kaapista ulostulo tai ylipäätään homona olemista kuvataan usein vapauttavana kokemuksena. Itselleni tämä maailma oli aika rajoittava pukukoodeineen ja lokerikkoineen. Jos katsoo taaksepäin, niin vapautumisen ja yleisen hyväksymisen myötä homojen roolit ja varsinkin näkyvyys muodostuivat hyvinkin konservatiivisiksi varsinkin tasa-arvoisen avioliittokeskustelun myötä.

Muistakaa kuitenkin, etä homomainen käytös (mitä ikinä se onkaan) ei ole kutsu seksiin tai oikeuta mihinkään määritelmiin tai oletuksiin, jotkut ovat nyt näyttävämpiä kuin toiset. Toivottavasti jokainen nyt kuitenkin löytää sen toisen jota rakastaa yli viikonlopun. Se on harvinaista.
  • 5 / 6
  • MusicMan
  • 8.10.2023 8:52
Samastuin kovasti tähän Rasmus Arikan haastatteluun

https://yle.fi/a/74-20053737

Erotuksena se että en tajunnut "jo varhain" että olen erilainen. Tajusin vasta lähempänä aikuisikää, mikä on tehnyt asiasta jotenkin vielä tuskallisemman

Toisin kuin Arikka, pidin tietokonepeleistä (erityisesti sota/ammunta), hevimusiikista, toimintaelokuvista ja sotaleikeistä, mitään muuta tehtykään. En nyt niin kovin urheilullinen ollut, mutta olisin halunnut olla. Luin paljon sotahistoriajuttuja yms. ja ne kiinnosti

Eikä mun maku ole muuttunut juurikaan. En edes koe että olisin pakottanut siinä itseni johonkin "muottiin" sen nyt vaan on silleen
  • 6 / 6
  • JudyJudyJudy
  • 10.10.2023 11:43
Jos olet luonnostasi neliskanttinen (square), on turha vääntää itsestään ovaalia. Fuskaaminen palikkatestissä ei toimi.