Saksassa faktantarkistajat tyrmäävät Uruguaissa toimivan valeuutislähteen uutisia (juttukommentit)

  • 1 / 4
  • pekka.punavuori
  • 28.4.2017 9:31
"... Siitä heille on syntynyt lähes elinikäinen immuniteetti. He eivät enää levitä hepatiitti-virusta." Tuon jälkimmäisen lauseen laittaisin kyllä 'kevyisiin sulkuihin'. On totta, että A-hepatiittiin sairastunut ei jää viruksen kantajaksi, mutta olettaisin, että hepatiitti A kuten muutkin virukset elävät oikein mukavasti jonkin aikaa limakalvoilla ja anuksessa. Jos siis immuuni henkilö harrastaa esim. suojaamatonta suu- tai anaaliseksiä, ei hän itse sairastu, mutta voi kantaa taudin ainakin lähipäivinä johonkin toiseen henkilöön.
Tämä kannattaa muistaa myös mahdollisten PrEP-panojen kohdalla. Jos PrEP-käyttäjä saa esim. HI-virusta anukseensa, ei hän itse sairastu, mutta anuksessa oleva sperma ja siinä olevat virukset tarttuvat mahdolliseen toiseen suojaamattomaan toppiin esim. ryhmäseksitilanteissa.
Immunologian asiantuntija, voi mielellään täsmentää valekommenttiani :-)
Snulle pekka.punavuori: taudinaiheuttajan kantaminen nimenomaan merkitsee sitä, että virusta/bakteeria/tms. jää elämään johonkin osaan elimistöä, eli lause "...ei jää viruksen kantajaksi, mutta olettaisin, että hepatiitti A kuten muutkin virukset elävät oikein mukavasti jonkin aikaa limakalvoilla ja anuksessa" on siis täysin mahdoton jo itsessään. Eli sen aikaa kun taudinaiheuttajaa on läsnä, on henkilö kantaja.
Immuniteetti taas tarkoittaa sitä, että elimistöstä löytyy vasta-ainetta, joka estää tartunnan tuhoamalla ko. taudinaiheuttajan, eli se tuskin jää salakavalasti kytemään päivien ajaksi jos immuniteetti löytyy. Jos jollain on tästä parempaa tieto, saa toki valistaa.
Tosiaan jos kyseessä on esim. ryhmäseksitilanne, jossa kumppania vaihdetaan lennosta, niin riski löytyy ainakin teoreettisesti.
Itse siis en mikään immunologian ammattilainen ole, mutta ihan peruskäsitteitä tässä luettelen.
  • 4 / 4
  • human
  • 30.4.2017 0:10
Tuon hepatiitti A:n suurimmat riskialueethan ovat sitä paitsi Saharan eteläpuolinen Afrikka, Intia-Pakistan ja myös Filippiint.
Sotapakolaismaista ainoastaan Afganistan kuuluu samaan riskialueeseen.

Irak ja Syyria ovat samaa riskiluokkaa kuin Turkki ja israel, sekä Keski- ja Etelä-Amerikan maat.

Siitä olen samaa mieltä että tuo PrEP voi kyllä koitua monessakin mielessä vaaralliseksi ilmiöksi.

Kommenttia muokattu: 30.04.2017 klo 00:11