Mr. Gay Finland 2015- ja Miss Gay Finland 2015 -kilpailujen ehdokkaat julkistettu (juttukommentit)

Onneksi sentään edes pari miestä mukana Mr. Gay Finlandin melko hintahtavassa finalistijoukossa.

Voittajina ei pahimpia hinttejä sentään ole nähty ja toivottavasti sama jatkuu tänäkin vuonna heikosta valikoimasta huolimatta.

Kommenttia muokattu: 01.06.2015 klo 22:47
Hyvä että tuossa Mister Gay Finland -kisassa ei ole naisellisia hoteroita,
eikä toivottavasti puolinaisia neitimäisiä himpula-bissukoitakaan mukana,
vaan ihan komeita, täysmiehisiä Gay-Miehiä kaikki : )

Toki ikää saisi olla vähän enemmänkin kisaajilla,
mutta kaikkihan sitä vanhenemme ajan myötä ja
nuoruus on elämänrikasta laatuaikaa.

Kommenttia muokattu: 02.06.2015 klo 00:36
  • 3 / 11
  • ihmettelijä
  • 2.6.2015 11:50
Is on kovin homofobinen homo, täytyy sanoa. Antaa kaikkien kukkien kukkia.
  • 4 / 11
  • SaintJudy
  • 2.6.2015 18:56
Huma: Miksi on hyvä että ei ole tietynlaisia tyyppejä kisaamassa? Eikö Mr/Miss Gay Finlandin tarkoitus ole taistella ennakoluuloja vastaan?
Ensinnäkin onnittelut voittajalle. Hänestä oli haastattelu YLE:n sivuilla:

http://yle.fi/uutiset/mr_gay_finland_-kilpailija_kuurona_oleminen_on_paljon_rankempaa_kuin_homous/8044928


Ja haastattelusta jäi hieman ihmeellinen maku minulle. Muutama kommentti:

YLE kirjoitti:
> ”Hän itse määrittelee olevansa tavallinen suomalainen jamppa, jonka persoonaa
> homous ei määritä millään tavalla.”

Jos homous ei määritä millään tavalla Jamia, niin miksi hän sitten hakeutuu Mr. Gay -kilpailuun? Homoudenhan pitäisi olla määrittämättä häntä millään tavalla.


YLE kirjoitti:
> ”Riutta myöntää, että yläasteella hän oli kaapissa, koska koki sen järkevimmäksi vaihtoehdoksi.”

Edelleen ihmettelen, miten Jami voi ajatella, että homous ei määrittele häntä millään tavalla. Homouden hän piti visusti piilossa muilta, joten se on ollut ilmeisesti aika iso asia ja määrittänyt – ja määrännyt – hänen persoonaansa ja olemistaan aika paljon.

OK, Mr. Gay Finland voi vaikuttaa homojen kokemiin ongelmiin. Ja mitkä ne ongelmat ovat, jos homous ei ihmistä määritä mitenkään. Vastaus löytyy haastattelusta:


YLE kirjoitti:
> ”Riuttaa häiritsee se, että jotkut ihmiset luulevat yhä kaikkien homojen pukeutuvan räiskyvästi
> ja fanittavan euroviisuja.”

Eli ennakkoluulot räiskyvistä vaatteista ja euroviisufanituksesta ovat se ongelma? Mihin unohtui *joidenkin* homo(nuorten) kokema syrjintä? Miksi homot, erityisesti nuoret homot, edelleen tappavat itsensä? Onko ongelma se, että nämä itsemurhaa hautovat pelkäävät muiden epäilevän heidän salaisesti haluavan pitää räiskyviä vaatteita ja pitävän euroviisuista?

Jami Riutalle ehdotan testiä: Kävele kadulla miehen kanssa pitkään käsi kädessä ja pussaa tämän miehen kanssa julkisesti pitkään. Sen jälkeen voi miettiä uudelleen syrjitäänkö homoja ja määrittääkö homous henkilöä jollain tavalla yhteiskunnassa.

Toinen testi: Menisitkö naimisiin naisen kanssa? Jos et, niin homous vaikuttaa aika merkittävään asiaan elämässä: seksikumppanin valintaan, parinhakuun ja jopa elämänkumppanin valintaan... En ymmärrä, miten homous ei näkyisi henkilössä, jos näin tärkeät asiat ovat homouden "määräämiä".

---

Lopuksi: Ihmettelen miksi räiskyvien homojen leima on niin kamala asia. Jotenkin tämä ei vaikuta kovin paljon "suvaitsevaisuuden lisäämiseltä".

Kommenttia muokattu: 05.06.2015 klo 00:42
  • 7 / 11
  • SaintJudy
  • 5.6.2015 18:24
Riutta ei vielä ole voittanut, Mr. Gay Finland -kisa käydään Helsingissä juhannuksen jälkeisellä viikolla.

Mutta suvaitsevaisuus teemaan liittyen:

Pinkkiin pukeutuvan nelivuotiaan Lenni-pojan tueksi järjestettyä some tapahtumaa "Minäkin olen Lenni – Pukeudun vaaleanpunaiseen, kimallukseen ja mekkoon" vietetään maanantaina.
Tänään on HS:n Elämää palstan haastattelussa oleva 12-vuotias drag queen Luka Tienhaara.
Perfume Genius esiintyy ensi perjantaina Sideways-festareilla.
Viikon uutinen kuitenkin taisi olla se, että Caitlyn Jenner poseeraa Vanity Fairin kannessa.


Ihan näin vinkkinä Ranneliikkeen uutistoimitukselle.
Mielestäni neitimäiset homot lisäävät ennakkoluuloja homoja kohtaan. Itse vieroksun tuollaisia homoja ja sitä käytöstä todella paljon. Olen etsi heteronoloinen miehekäs homo ja ylpeä siitä.
  • 9 / 11
  • SaintJudy
  • 6.6.2015 15:09
Mielestäni heteronoloiset homot lisäävät ennakkoluuloja homoja kohtaan nimittämällä itseään heteronoloisiksi. Itse vieroksun tuollaisia homoja ja sitä käytöstä todella paljon. Miehekkyydestäni, tai miksi sitä nyt milloinkin ymmärretään, on toisinaan oltu yllättyneitä. Olen ylpeä siitä että olen rikkonut jotain stereotypioita varsinkin homojen keskuudessa.
Nimimerkkisi SaintJudy onkin varsin miehekäs eikä ollenkaan stereotyyppinen homon nimimerkki :D