Seurakuntavaaleissa useita sateenkaarimyönteisiä ehdokkaita (juttukommentit)

  • 1 / 7
  • Jorma Hentilä
  • 29.10.2014 10:20
Tulkaa kaikki -liike ajaa sateenkaariväkeen kuuluvien yhdenvertaisia oikeuksia seurakuntalaisina ja kirkon työntekijöinä. Sen sivuilta löytyi maanantaina yli 400 ehdokasta, jotka ovat hyväksyvät ko. tavoitteen, ja lisää on varmaankin tullut. Ehdokkaita öytyy eri puolilta maata, sekä Tulkaa kaikki -liikkeen omilta listoilta että myös eräiltä muilta listoilta.

Mukana on myös sateenkaariväkeen kuuluvia ehdokkaita, esimerkiksi Helsingissä ainakin seitsemässä seurakunnassa.
  • 2 / 7
  • Olli Stålström
  • 29.10.2014 14:23
Toimikauteni Kallion seurakuntaneuvostossa päättyy 31.12.2014. Olin Tulkaa kaikki -liikkeen listoilla. Huippuhetkiä toimikaudellani oli mm. Saanko olla totta? teoksen ilmestyminen ja siihen liittyvä Yhdysvaltain psykoanalyytikkoyhdistyksen luokittelukomitean jäsenen Jack Drescherin kutsuminen Helsingin yliopistoon luennoimaan niin sanotun eheytysterapian ongelmista. Tuohon kirjaan olin suomentanut Jack Drescherin artikkelin eheytysterapioiden vahingollisuudesta.

Seurakuntaneuvostossa osallistuin useasti kiistoihin ja äänestyksiin kolehtikohteista, mikä on yksi srk-neuvoston tehtävistä. Diplomityöni tein äänestyksessä, jossa neuvoston konservatiivifraktio toi pöydälle ehdotuksen kolehdin keräämisen eheytysliike Aslanille. Esitin ehdotuksen hylkäämistä ja annoin puheenjohtajalle, kirkkoherralle, juuri painosta tulleen kappaleen teosta Saanko olla totta liitettäväksi pöytäkirjaan. Aslanille kolehtia ehdottaneet hävisivät äänestyksen äänin 2-14.

Olen julkisesti siirtänyt viestikapulan Kai Sadinmaalle, joka teoksessaan "10 käskyä kirkolle paljastaa" ja kritikoi samoja ongelmia kuin minäkin: kirkon konservatiivifraktion tekopyhyys ja taantumuksellisuus, "eheytyspuheen" vahingollisuus, erilaisten herätysliikkeiden sisällä tapahtuva julmuus ja lasten kaltoinkohtelu, yhteiskunnassamme jalansijaa saava äärioikeistolainen vähemmistöviha, kirkon perinteinen sitoutuminen hyvinvoivien konservatiivien aseman puolustamiseen.

Annoin Kai Sadinmaalle keskeiset toimittamani teokset ja ilmoittauduin hänen tukiryhmäänsä. Sadinmaa pyrkii Kallion srk-neuvostoon numerolla 65. Niille, jotka haluavat äänestää naista, suosittelen päätyneenä kaudella neuvoston varapuheenjohtajana ollutta Johanna Hautakorpea, numero 46.

Kommenttia muokattu: 29.10.2014 klo 14:25
  • 3 / 7
  • Tero Kankaanperä
  • 29.10.2014 16:31
Kuopion seurakunnissa on Kirkko kaikille -listoja joiden ohjelman ensimmäinen kohta sisältää yhdenvertaisuuteen sitoutumisen. Ehdokkaita hankittaessa on varmistettu että kaikki ymmärtävät sen tarkoittavan myönteistä suhtautumiset seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin ja se on ollut ehtona listalle ottamiseen. Listoilla on sitoutumattomia, vihreitä ja demariehdokkaita.

Henkilökohtaisesti suosittelen seuraavia:
Järvi-Kuopion seurakunta: Irja Sokka
Kallaveden seurakunta: Hannele Nykänen ja Liisa Pietikäinen
Männistön seurakunta: Irja Harju
Tuomiokirkkoseurakunta: Jari Väisänen, Tiitus Lahti, Merja Leppälä

Terveiseni teille jotka vielä kuulutte kirkkoon: ÄÄNESTÄKÄÄ TAI EROTKAA!
  • 4 / 7
  • Tom Linkinen
  • 29.10.2014 21:44
Pakkohan tähän on kommentoida vaikka meneekin mainoksen puolelle:

Turussa Turun tuokiokirkkoseurakunnassa eli Turun keskustan seurakunnassa on paitsi sateenkaarimyönteisiä ehdokkaita, myös toki sateenkaariehdokkaita:
minä sekä pastori Tuuli Kastemaa.

Mahdolliset julkihomosta ja julkilesbosta kiinnostuvat seurakuntaäänestäjät joutuvat tosin sietämään sen että olemme molemmat vasemmistolaisia ehdokkaita, vaikkakin sitoutumattomia.

Mutta ennen kaikkea Tuuli ja minä olemme näissä vaaleissa seurakuntalaisia.
Olemme mukana tulkaa kaikki -listalla, toki, ja osittain sillä ajatuksella että me olemme jo siellä, kirkossa, tulkaa kaikki muutkin.

Kommenttia muokattu: 29.10.2014 klo 21:54

Kommenttia muokattu: 29.10.2014 klo 21:55

Kommenttia muokattu: 29.10.2014 klo 23:18
  • 5 / 7
  • human
  • 30.10.2014 17:39
"Seurakuntavaaleissa useita sateenkaarimyönteisiä ehdokkaita"

Todellako? Aidostiko yhdenvertaisuuden puolesta?

Eli onko mielikuvitusjumalissa yhdenvertaisesti myös Äiti-jumala? Naismiesjumalakin? Miesjumalaparikin? Naisjumaparikin? jumalien perhekunta? Vai palvotaanko yhä edelleen vain yksinhultaja-miesjumalaa niine poikineen, joista ensimmäiset se jumala hukutti (1. moos 6) ja sen viimeisimmän ...

Ovatko kaikki tytöt ja pojat, naiset ja miehet, kaikki uskomukset ja myös uskonnoista vapaat täysin _yhdenvertaisia_ kirkon mielestä?

Vai onko kyse jälleen vain ristiriitaisesta sanahelinästä, teeskentelystä, todellisen yhdenvertaisuuden suhteen? Onko kirkko jo karistanut luonnottomuutensa ja ryhtynyt terve-henkiseksi?

Ettei vain olisi käymässä niin, että hlbt-ihmisiä yritetään vietellä uskovaisiksi.

Kommenttia muokattu: 30.10.2014 klo 17:41
  • 6 / 7
  • Hönötin
  • 31.10.2014 6:40
Toi humanin mielestäni todella törkeä provosointi voi jättää omaan arvoonsa. Lopulta vaan suvaitsemattoman ihmisen puheita. Ihan samanlaista tekstiä löytyy patmosin ja SLEY:n kirjoituksista. Enemmistö kristityistä Suomessa on suvaitsevaisia. Ja sori, Nokialla en ole tavannut yhtäkään varsinaista suvaitsematonta Ev.lut kirkon piiristä. Kirkosta merkittävä osa kannattaa yhdenvertaisuutta ja suvaitsevaisuutta kaikkiin mielipiteisiin. Ja noi äitijumalajutut voit samantien unohtaa lässyttämisenä.

Itse olen ehdolla seurakuntavaaleissa Nokialla Tk:n listoilta. Mielestäni on upeaa, että lista saatiin kasattua, vaikka Nokia sijaitsee kaukana Helsingistä. Läpi pääsykin on täällä mahdollinen. Itse tulen ajamaan sinne luottamushenkilöksi päästyäni yhdenvertaisuusasiaa, vaikka siitä Nokian srk tunnetaankin, muustakin kuin Markku Koivistosta ja huonosta vedestä...
  • 7 / 7
  • Tom Linkinen
  • 1.11.2014 16:25
Nimimerkki "human", ehkäpä kirkko kuten muutkin asiat näyttäytyy havainnoitsijalleen havainnoitsijan näköisenä.

Toivotan rauhallista talvea ja rauhallisia sellaisia hetkiä jolloin voisit ehkä huomata tässä maailmassa jotain hyvääkin.

Kirkossa sen asian nimi on hyvä tahto.