Seurakuntavaalit alkoivat (juttukommentit)

Metro-lehti kertoo:

- Tikkurilan seurakunta ja Vantaan seurakuntien perheasiainneuvottelukeskus tekevät ensi viikolla rohkean aluevaltauksen. Seurakunta on mukana perjantaina 31. lokakuuta Helsingin Kaapelitehtaalla järjestettävillä Sexhibition-messuilla.

Idea erotiikkaan keskittyville messuille osallistumisesta sai alkunsa vitsistä, kertoo seurakuntapastori Toni Fagerholm Tikkurilan seurakunnasta.

http://www.metro.fi/uutiset/a1387807779230

Minä näen tämän aktiviteetin yhdeksi keinoksi tavoittaa kirkkoon kuulumattomia. Luterilainen kirkko on rajun muutoksen kourissa suuren jäsenkadon vuoksi. Pidän sitä rohkeana tapana mennä sinne missä ihmiset liikkuvat. Saarnastuolista puhuminen ei nyt enää riitä. Muita keinoja ihmisten saamiseksi mukaan kirkon jäseniksi tarvitaan.

Ymmärrän vanhoillisten ja kenties muidenkin repäisevän vaatteensa, kun seurakunta ja erotiikka mainitaan samassa lauseessa. Kirkko ja sen vanhoilliset ovat nyt kuitenkin muutoksen edessä, halusivat he sitä taikka ei. Samaa sukupuolta olevien avioliitot tulevat myös Suomeen yhtenä kauniina päivänä, rypistellään sitä vastaan vaikka miten.

Lähteminen kirkon jäsenyydestä ei ole oikea tapa vaikuttaa kirkon asioihin.
Mutta eroaminen evankelis-luterilaisesta kirkosta ON oikea tapa ilmaista sitä, ettei halua kyseisen instituution vaikuttavan asioihin Suomessa tai elämässään.

Kaikki ei-vakaumuksellinen toiminta, jota evankelis-luterialinen kirkko ja ortodoksinen kirkko suorittavat on mahdollista korvata uskontoihin liittymättömästi. Kirkon jäseniksi kuuluvat ainoastaan vakaumukselliset ihmiset. Näennäisuskovaisten tai tapauskovaisten tulisi toimia rehellisesti: heidän tulisi erota kirkoista.
  • 3 / 13
  • Havainnoija
  • 27.10.2014 15:30
Homojen oikeuksia puolustanut seurakuntavaaliehdokas Pirkko Kuvamo poistettiin vaalilehdestä Janakkalassa. "Kannatan homo- ja lesboparien oikeutta avioliittoon, koska kaikilla ihmisillä tulisi olla samat oikeudet sukupuolesta tai seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta", kirjoitti Kuvamo, mikä taas oli änkyröiden mielestä liikaa:
http://yle.fi/uutiset/homojen_oikeuksia_puolustanut_seurakuntavaaliehdokas_sensuroitiin_vaalilehdesta_janakkalassa/7554042

Pirkko Kuvamo kertoo saamansa kohtelun jälkeen, ettei ole ihme, että väki kaikkoaa seurakunnista. Toinenkin ehdokas joutui ahtaalle tasa-arvokäsityksestään.

Kommenttia muokattu: 27.10.2014 klo 15:32
  • 4 / 13
  • puppeliassi
  • 27.10.2014 20:33
Juhani jos alle puolet kuuluu kirkkoon niin ei sitä enää voida pitää valtiokirkon asemassa, joten luterilaisen kirkon vaikutusvalta heikkenee kun se ei enää ole valtionkirkko joten eroaminen kannattaa.

Tietty jos tahtoo olla mukana niin kannattaa äänestää kun oma ääni vielä arvokkaampi kuin eu vaaleissa koska äänestysprosentti vieläkin alhaisempi :D

Tutultani olen kuullut että yksi järjestö joka suhtautuu positiivisesti homojen ihmisoikeuksiin on tehnyt niin(miten varmaan muutkin tehneet) että saadakseen porukkaa ehdolle niin on kannustettu sillä tavalla että järjestö maksaa kirkollisveron takaisin ehdokkaalle. En tiedä onko moni tarttunut kannustimeen :D
  • 5 / 13
  • Jorma Hentilä
  • 27.10.2014 23:20
puppeliassi,
kiinnostuneina odotamme sinulta tietoa siitä, mikä ärjestö on kyseessä.
  • 6 / 13
  • Jorma Hentilä
  • 27.10.2014 23:37
Janakkalasta:

En ihmettele ollenkaan, että Pirkko Kuvamon esittelytekstiä ei ole hyväksytty. Samalla listalla on muun muassa viidesläinen Leif Nummela, kansanlähetyksen Uusi Tie -lehden päätoimittaja, joka lehdessään ja kirkolliskokousedustajana alinomaa kinttuaa sateenkaariväkeä. On siis samaa maata kuin Päivi Räsänen, jonka aviomies on Ryttylässä sijaitsevan kansanlähetyksen opiston rehtori.

Ilmeisestikään Pirkko Kuvamolla ei ollut täsmällistä tietoa siitä, millaiselle listalle meni mukaan - todennäisesti viidestä listasta taantumuksellisimmalle.
  • 7 / 13
  • puppeliassi
  • 27.10.2014 23:49
Ilmeisesti vasemmistoliitto on näin toiminut.

Veikkaan tosin ettei ole ainoa järjestö joka kannustaa jopa rahallisesti omiaan menemään ehdolle.

Edit kävin mielenkiinnosta vilkaisemassa vaalikonetta ja muutaman lähi seurakunnan katsoin ja ei niitä vasemmistolaisia ollut montaa, mutta kokoomuslaisia tosi paljon ja demareitakin reilusti.

Kommenttia muokattu: 28.10.2014 klo 00:12
  • 8 / 13
  • Jorma Hentilä
  • 28.10.2014 7:14
puppeliassi, et vastannut kysymykseeni siitä, mikä järjestö maksaa henkilö kirkollisveron, jos tämä lähtee ehdokkaaksi vaaleihin. Levität siis huhupuheita totena, vai?

Ja mistä päättelet, että Vasemmistoliitto on kannustanut "jopa rahallisesti" omiaan ehdolle, ja ettei se ole ainoa järjestö, joka näin menettelee? Onko todellista tietoa, vai mielikuvituksen tuotteitako levität?

Otatko ylipäänsä mitään vastuuta siitä, mitä tänne kirjoittelet?
  • 9 / 13
  • puppeliassi
  • 28.10.2014 9:04
Eikö puoluekin ole järjestö?

Itse kuulin asiasta tutulta joka tuntee vasemmistoliittolaisia. En ymmärrä miksi rupeaisin valehtelemaan koska itse jopa itse äänestänyt vasemmistoliittolaista.

Edit ja vastuusta: itse käytän ihan omaa ip osoitetta joten jos minua epäillään rikoksesta niin en ole suomen poliisin uloittumattomissa. Varmaan olen kertonut sellaisia henkilökohtaisia tietoja joilla joku muukin kuin viranomainen voisi tulla ovelleni epävirallisesti.

Tosin jos tahtoisin olisin voinut kirjoittaa saman asian eri nimimerkillä tai ilman nimimerkkiä peittäen ip osoitteeni niin ettei suomen poliisilla ole resursseja asiaa tutkia, mutta koska sanomisissani ei ole käsittääkseni vielä suomen lain mukaan mitään tuomittavaa en ole kokenut tarvetta kyseiselle toiminnalle.

Kommenttia muokattu: 28.10.2014 klo 10:14
  • 10 / 13
  • Tom Linkinen
  • 29.10.2014 21:39
Olen vasemmiston ehdokkaana seurakuntavaaleissa Turun tuokiokirkkoseurakunnassa. En vasemmistoliiton jäsenenä mutta yksi punavihreä -listaltamme on puolueen jäsen. Puolueen, jonka jäsenistöä kuuluu tuttavapiiriini useita.

En ole missään vaiheessa kuullut mitään tuollaista kuin mitä nimim. "puppeliassi" tuossa yllä kertoo.
  • 11 / 13
  • puppeliassi
  • 29.10.2014 22:47
Voi olla myös paikallista sopimista, en nyt lähtisi asian taakse suuria summia rahoja laittamaan että asia ihan varmasti näin olisi, voi olla että joku ymmärtänyt väärin asian.

Edit sellainen asia tuli mieleen että porukka ei ota tosissaan näitä vaaleja varmaan siksi koska kaverini joka ollut äänestyvirkailijana kunta/eu vaaleissa ja nyt seurakuntavaaleissa samassa työssä on kertonut ylemmilleen siellä olevan löyhää toimintaa ja totesi että vaalivilppi on mahdollista koska ei tarkisteta tarpeeksi henkilöllisyyttä, oltiin sanottu että uskovat ihmisten olevan rehellisiä....

Hänellä myös asperger ja ottaa sen työn tosissaan vaikkei kaikki kirkon työntekijätkään saati suurin osa edes kirkkoon kuuluvista ota.

Kommenttia muokattu: 29.10.2014 klo 23:45
  • 13 / 13
  • Tom Linkinen
  • 12.11.2014 16:34
Ja onnea luottamuspaikoista Jorma Hentilä! Terv, toinen, toisesta tuomiokirkosta.