Kansainvälinen valokuvakilpailu Pride Photo Award 2014 (juttukommentit)

  • 1 / 4
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 18.4.2014 14:19
Katsoin läpi nuo eri vuosien kilpailukuvat. Kenties eniten henkilökohtaisesti kosketti 2010 sarjassa Bettina Neumannin mustavalkokuva. Siinä on kylmän kaakeloidussa käytävässä ryhmässä kaksi nuorta tyttöä ja kaksi poikaa keskittyneenä yhdessä johonkin kiinnostavaan, kenties kännykän kuvaan. Etäämpänä kaakeliseinään nojaa yksinäinen nuori mies, joka seuraa tuota nuorten ryhmää.

Minulle kuvasta tuli mieleen sana 'sivullinen'. Kuvassa on minun nuoruuteni erilaisena ja sivullisena.

***

Kovan luokan kuva-ammatilaisista esitetään parhaillaan Ylen Teema-kanavalla sarjaa Magnum-studioiden kuvaajista. Kolme jaksoa on jo esitetty. Ne ovat nähtävissä YLEn Areenassa. Jaksoja on yhteensä kymmenen.
http://areena.yle.fi/tv/2159729
  • 2 / 4
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 18.4.2014 14:55
Toisenlainen valokuvaaminen on esillä tv-sarjassa Valokuvan voimaa.

Sarjan toisessa jaksossa kerrotaan:
Homous on rikkonut äidin ja aikuisen pojan välit. Eero-poika pyrkii korjaamaan asiaa voimauttavan valokuvauksen avulla. Kotkan seudun saaristossa otetaan ainutlaatuisia kuvia, mutta muuttuvatko ihmiset?

http://areena.yle.fi/tv/2127166
  • 3 / 4
  • human
  • 19.4.2014 1:50
Pääsiäisnäytelmäksi saisi koskettavamman tarinan vaikkapa siitä,
miten mukiloitu homo joutuisi virumaan kadulla, kun helluntailainen
perussuomalainen kansanedustaja ja kirkkoon kuuluva toimitusjohtajan vaimo kiiruhtaisivat ohi ... mutta paikalle osuva somalialainen auttaisikin,
uskontoaan yhtään tuputtamatta, ihan pyyteettömästi.

Olisi ristisaattoja koskettavampaa ja puhuttelevampaa.

Samoin toki tositapahtumiin pohjaava näytelmä, miten lesbo tai homo tuomitaan Suomessa 1950- tai 1960-luvulla rakastelusta, syytettyinä sodomiasta, kahdeksi vuodeksi vankilaan ... ja miten siellä vankilapastori tulee tarjoamaan raamattu-uskoaan noin tuomitulle.

Kommenttia muokattu: 19.04.2014 klo 01:52
  • 4 / 4
  • pashaaks\' tässä
  • 19.4.2014 19:46
Pääsiäisestä puheen ollen... minua henkilökohtaisesti puhuttelee vahvimmin kieltämisen teema: "Ennen kuin kukko laulaa... jne." Pietari oli kuitenkin Jeesuksen lähin opetuslapsista. Tähän teemaan olen törmännyt omassa elämässäni toistuvasti, sekä Pietarin roolissa että Jeesuksen. Aika monta kertaa olen itseni kieltänyt, kun on kysytty, mutta on heitäkin, jotka ovat kieltäneet minut muiden silmissä. Ja heitä olen joskus rakastanut.