Yhdysvaltain partiopojat alkavat hyväksyä homojäseniä (juttukommentit)

  • 1 / 5
  • puppeliassi
  • 2.1.2014 0:48
Voisivat sen tasa arvon tuoda myös aikuisillekin, mutta itse en menisi tuollaiseen homofobisen järjestön mukaan joka vielä uskonnollinen koska en tahdo tulla syrjityksi enempää kuin on "pakko"
  • 2 / 5
  • JAMPPA
  • 4.1.2014 2:01
Tämän uutisen yhteydessä olisi ehkä ihan hyvä kertoa myös Suomen partioliikkeen linjasta, ettei kellekään jäisi sellainen virheellinen kuva esim. että Suomen partioliike olisi jotenkin alisteinen "Boy Scouts of America" -järjestölle ja siten vetäisi samaa linjaa.
  • 3 / 5
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 4.1.2014 16:33
Tuo on tärkeä huomio ja tieto.

Kirjoitan nyt ihan vain muistiini tukeutuen. Minulla on mielikuva, että Amerikan partiojärjestön takana on konservatiivinen ja rikas uskonnollinen taho, joka varsin pitkälle sanelee sen, mikä on partioliikkeen linja siellä. En pistä päätäni pantiksi, mutta muistelen tuon uskonnollisen tahon olevan Mormoonikirkko.

Suomen partioliikkeellä, eikä muillakaan eurooppalaisilla partioliikkeillä ole minun tiedossani tuollaista kytkentää. Olisi toki kiinnostavaa tietää, onko uskonnollisilla seikoilla partiossa minkälainen painoarvo, jos yleensäkään mitään.

En ole kuulunut koskaan partioliikkeeseen millään tavalla. Tunsin vuosia sitten yhden sen johtajista. Meillä oli aika hyvä keskusteluyhteys. Kun hänelle selvisi mitä miehiä me kaksi, mieheni ja minä, oikein olemmekaan, hän katkaisi yhteydenpidon siihen paikkaan. Katson, ettei tuolla asenteella ole mitään tekemistä partioaatteen kanssa, vaan henkilöllä oli omakohtainen suhtautumisongelma.

Kuuluin nuorena Helsingin NMKY:hyn. Siellä kyllä rukoiltiin niin maar paljon. Pidin sitä asiaan kuuluvana hössötyksenä, että päästiin varsinaiseen asiaan, eli kerhotoimintaan. En muista uskonnollisen puolen heilauttaneen minua suuntaan taikka toiseen. Tiukka raittiuslupauskin tehtiin, josta myöhemmin tuli sattuneesta syystä joitakin synnintuntoja. Siihen aikaan h-sana oli sopimaton edes lausua ääneen taikka edes viitata siihen. Sellaisesta emme NMKY:llä kuulleet silloin yhtään mitään.
Suomenkin partiotoiminnan taustalla olevaan partioaatteeseen liittyy uskonnollinen kasvatus ja partion arvopohjaan kuuluu käsitys siitä, että "ihmisellä on velvollisuuksia suhteessa Jumalaan". Ymmärtääkseni Suomessa partiotoiminta ei sinänsä ole kuitenkaan mitenkään tunnustuksellista.

Suomessa partiolaiset ovat sitoutuneet hlbti-tasavertaisuuteen jo vuosia sitten. Suomen partioliikkeen johdon mukaan heidän linjansa on jokaisen tasa-arvoinen kohtelu henkilön taustasta riippumatta.

Pääkaupunkiseudun partiolaiset sitoutuvat tasavertaisuuden tunnustamiseen partiossa (22.3.2011) : http://ranneliike.net/teema/paakaupunkiseudun-partiolaiset-sitoutuvat-tasavertaisuuden-tunnustamiseen-partiossa?aid=5313

Suomen partioliikkeen kannanotto seksuaali- ja sukupuolivähemistöihin liikkeessä (17.6.2011) : http://ranneliike.net/teema/suomen_partioliikkeen_kannanotto_seksuaali_ja_sukupuolivahemistoihin_liikkeessa?cid=2&aid=5685

Itselläni ei ole omakohtaista suhdetta partiotoimintaan, mutta toiminnasta saamani käsityksen perusteella pidän (suomalaista) partiotoimintaa erinomaisena aktiviteettina lapsille ja nuorille.
  • 5 / 5
  • puppeliassi
  • 4.1.2014 19:14
Partio toiminta uskonnollista ja nationalistista, Tehdään kunnianosoituksia milloin jumalalle, suurille johtajille yms.

Suomen koulussakin täynnä nationalistista uskonnollisuutta jouluna ja kevätkauden päätöksessä, oli sitten ala, ylä tai kolmannen asteen koulutus.