Uusien lakien uskotaan parantavan transihmisten asemaa (juttukommentit)

  • 2 / 5
  • Aave
  • 24.11.2013 11:23
On aika ovelaa, että kaksi puhujaa ihan pokkana antoi itsensä olla syrjintää-by-proxy -narutettavia. Mä en ole nähnyt ikinä sellaista asiakasta, jolle olisi ongelmallista jonkun sukupuoli tai etnisyys, sen sijaan minä olen nähnyt useita työhönottajia, jotka projisoivat omat ennakkoluulonsa ajattelemalla että tietyt ryhmät olisivat ennakkoluuloisia. Kyllä jo siinä vaiheessa, kun töihin hakee niin on varautunut siihen, että joutuu kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja on varmasti kohdannutkin.
Kyllä ne asenteet ovat ongelma työhönottajilla ja lähes pelkästään niillä.

Termit olivat ihan perseestä ("transu", "transseksuaali", "sukupuolenvaihdos") ja kertoo kyllä aika paljon asiaan paneutumattomuudesta. Jos minä lähtisin duuniin, enkä olisi selvittänyt alan termejä, niin potkut tulisivat aika nopeasti.

Kun nyt on ilmeistä, että työhönotossa syrjitään ja että potkut tulee herkästi, niin jos tai kun tämä laki ei mene läpi, niin pitää keskittyä työttömien asioiden parantamiseen.

Olen eri mieltä Aija Salon kanssa tästä sukupuolen demystifioinnista. Jos on perusihmisyys ja inhimillisyys hallussa, niin ei tarvitse tietää sukupuolesta yhtään mitään. En minäkään tiedä paljon mitään somalikulttuurista, mutta ei se estä minua kohtelemasta niitä ihmisinä.
  • 3 / 5
  • human
  • 25.11.2013 21:06
Syrjintä-asiaa voi myös miettiä siitä näkökulmasta ja tilanteissa, kun trans-ihmiset ja "tyttöilijät" tuleva Miesten bileisiin "naisina".

Eivätkö he silloin syrji Miesten bileitä tuomalla sinne "naisia", tekemällä Miesten bileistä jotain muuta, kuin Miesten bileet?

Vai pitääkö vain transeutta "ymmärtää", vaikka he eivät "ymmärräkään" muita?
  • 4 / 5
  • Xx_Val_xX
  • 26.11.2013 10:35
Tyttöilijät ovat miehiä ja sellaisena haluavat myös pysyä. Tarvinneeko selittää lisää?
  • 5 / 5
  • assikissa
  • 8.12.2013 17:25
"Jatkossa on kiellettyä syrjiä transihmisiä, siis niitä, joilla sukupuoli-identiteetti on erilainen kuin heidän biologinen sukupuolensa."

Eli siis Setassa edelleen nykyään laitetaan yhtäläisyysmerkki transihmisyyden ja biologisen sukupuolen koetusta sukupuolesta eroavaisuuden välille. Tämä kanta tarkoittaa siis sitä, että Setan mielestä transsukupuolisuus on pelkkä psyykkinen ilmiö, koska transsukupuolisilla on Setan mielestä 'eri biologinen sukupuoli kuin koettu sukupuoli'. Oppikaa nyt Setassakin, että transihmisen sukupuoli on aivan yhtä biologisesti määräytynyt ja aito kuin cis-ihmisenkin, oli sukupuoli sitten nainen, mies, jotain siltä väliltä tai jotain sen ulkopuolelta. Ja kyllä, se transihmisen
koettu sukupuoli = transihmisen biologinen sukupuoli.