Maalla elää onnellinen homo (juttukommentit)

  • 1 / 6
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 12.9.2013 19:14
Tämä aihe on ollut esillä Suomessa vaikkapa dokumentissa Ullavan Cowboyt vuonna 2006.

Aiheesta ja sen vierestä keskusteltiin pitkään vaikkapa tässä ketjussa.
http://ranneliike.net/keskustelu.php?act=rthrd&grpid=10&thrdid=3426

Tunnen ja tiedän muutamia maalla asuvia homoja ja homopareja. Eivät he halua muuttaa sieltä kaupunkiin.

Runsaat parikymmentä vuotta sitten asuin ukkoni kanssa Helsingin Lauttasaaressa kerrostalossa. Tarvitsimme lisää tilaa. Esitin ajatuksen muuttamisesta kauemmas Helsingistä. Alkuun mieheni piti ajatusta mahdottomana siksi, että hän oli asunut Helsingissä koko ikänsä. Hän ei halunnut muuttaa "mihinkään metsään". Minä olin alkujaan maalaispoika, joten ajatus ei ollut minulle mahdoton. Helsingin asuntojen hintataso oli jo silloin sellainen, että jonkin yksiön hinnalla saattoi joltakin sopivalta paikkakunnalta ostaa itselleen omakotitalon.

Ostimme lopulta omakotitalon Espoon periferiasta, läheltä Kehä III:sta. Silloin talomme lähistöllä oli joltisestikin metsää, mutta eipä enää. Espoota rakennetaan täyteen.

Kun nyt olen kokeeksi ehdotellut muuttamista Helsinkiin kerrostaloon, mieheni on sitä mieltä, ettei sellainen ole mahdollista missään tapauksessa. Tämä siitäkin huolimatta, että omakotitalon hoito ja ympäröivästä puutarhasta huolehtiminen kirvoittavatkin joskus pieniä kädenvääntöjä. Nytkin pitäisi vääntäytyä syksyn lehtiä haravoimaan.
  • 2 / 6
  • SaintJudy
  • 13.9.2013 16:06
Vapaana kasvaneet luomuhomot on parhaita! Niin maalla, kuin kaupungissa.
Otsikossa on virhe. Siinä pitäisi lukea:

"Maalla asuva onellinen homo on onellinen"
  • 4 / 6
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 15.9.2013 14:56
Juu, mutta...

Otsikkkoni pitää paikkansa siinä mielessä, että tunnen ainakin yhden maalla asuvan homon, joka on onnellinen. Toki tunnen maalla asuvan onnettomankin homon. Ehdotuksesi otsikoksi toimii myöskin

Sitten, Kielitoimiston sanakirjan mukaan onnea tunteva on onnellinen, siis peräti neljällä ännällä! ;-)
Jaha, että tällä tavalla. Nyt en näe tässä tilanteessa kuin yhden mahdollisen poispääsyn. Käräjillä tavataan, Juhani. :-|

Alkuperäisen tutkimuksen nimi siis on
"Does Place of Residence Matter? Rural–Urban Differences and the Wellbeing of Gay Men and Lesbians".
Huffpostin artikkelin nimi on
"Urban Gays And Lesbians May Be Less Happy Than Those In Rural Settings, Study Finds"
Ja Juhanin otsikko on
"Maalla elää onnellinen homo"

Otsikoinnissa on aika voimakas siirtymä neutraalista voimakkaasti kantaaottavaan. Huffpost sentään mainitsee, että saattaa olla näin. En onnistunut löytämään tutkijoiden artikkelia yliopiston tietokannoista, mutta hyvä arvaus tutkimuksen yhteenvedosta on, että siinä sanotaan "suattaapi olla niin, vuan suattaapi olla olematta niin". Jos maaseudun homojen (itse kokema) hyvinvointi ja onnellisuus olisi todettu tutkimuksessa todella huomattavasti suuremaksi kuin kaupunkihomojen niin tämä olisi varmasti näkynyt jo tutkimuksen otsikoinnissa.
  • 6 / 6
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 17.9.2013 19:05
Ren, lue juttuni ingressi uudelleen. Siinä tuo tutkimuksen tulos on kiteytettynä varauksineen kaikkineen. Jutussahan mainittiin myös vastakkaisista tutkimustuloksista.

Luen parhaillaan mainiota kirjaa nimeltä Farm Boys. Sen Saint Judy minulle vinkkasi. Kirjaan on kerätty kertomuksia maaseudulla, Keski-Lännessä Yhdysvalloissa asuvilta homomiehiltä. Jotkut kertomuksista ovat todella ahdistavia, toiset vapautuneita tarinoita miehistä, jotka elävät kumppaninsa kanssa tyytyväisinä tuolla maaseudulla.